Šiuolaikinės bitininkystės analizės štrichai.
Šiuolaikinė
bitininkystė nėra vienalytė: mėgėjiška bitininkystė daugiau orientuota į
hobi, poilsį gamtoje, prisirišimą prie bitės, verslinė - į pelną ir šeimos
pragyvenimą vien tik iš bitininkystės verslo. Tačiau mėgėjiška
bitininkystė, nėra tokia populiari šiuolaikiniame kaime, kokia ji buvo
populiari prieškario metais. Tai daugiau senosios kartos žmonių
užsiėmimas. Ypač didelę žalą Lietuvos etninei bitininkystei padarė
sovietmetis, kaimo žmonių tremtys, kolektyvizacija ir melioracija. Vargu,
ar po sovietmečio etninė bitininkystė sugebėjo atsigauti, ypač jos
etninis, kultūrinis pradas (nors, pavyzdžiui, bitininkų bendravime išliko
bičiulystės tradicija).
Dabartinę bitininkystę Lietuvoje atstovauja Lietuvos bitininkų sąjunga,
kurioje šiuo metu yra 2 276 nariai, turintys apie 48 880 (vienam nariui
tenka apie 21,5 bičių šeimos). Aišku šie duomenys neapima visų bitininkų,
kurie nėra sąjungos nariai. Statistikos departamento duomenimis, 2002 m.
sausio 1d. Lietuvoje buvo 76,1 tūkst. bičių šeimų, kurias laikė
registruoti ūkiai. Prieškario Lietuvoje, bitininkų draugijų 1930 m.
duomenimis, buvo 36 865 bitininkai, kurie turėjo 150 tūkst. bičių šeimų
(1930 m. vienam bitininkui teko vidutiniškai po 4 bičių šeimas, žr.
Sodyba, 1930, Nr.3, 42 psl.). Jeigu palyginti bitininkų skaičių pagal
valsčius (dabar rajonai), tai Biržų valsčiuje buvo registruota 117
bitininkų, dabar Biržų bitininkų draugijoje yra 33 nariai, Kėdainių
valsčiuje - 72 (dabar 32), Lazdijų - 56 (dabar 30) ir t.t. (žr. Lietuvos
bitininkų veikla 2000-2002 m.). 1937 metų duomenimis, Lietuvoje buvo 30
tūkst. bitininkų, kurie turėjo 170 tūkst. bičių šeimų (vienam bitininkui
teko vidutiniškai po 5,6 bičių šeimos). Tuo metu Lietuvoje jau buvo ir
stambių bitynų. Pavyzdžiui, Ažintų kaimo (Krakių vals.) bitininkas Katkus
turėjo 300 bičių šeimų, Lazdijų bitininkas Maziliauskas - 150 bičių šeimų.
Medus buvo eksportuojamas į Ameriką, Angliją, Belgiją (žr. Mūsų kraštas,
1937, Nr.48, lapkričio 27 d.).
Palyginus mūsų prieškario ir dabartinę Lietuvos bitininkystę su
Slovėnijos, kuri yra 3 kartus mažesnė už Lietuvą, tai Slovėnijoje šiuo
metu yra apie 8 000 bitininkų, kurie laiko 180 tūkstančių bičių šeimų
(vienam bitininkui tenka 22,5 bičių šeimos). Slovėnijoje vienam kv.
kilometrui tenka 8 bičių šeimos, Čekijoje - 7-8, Lietuvoje - tik 1 bičių
šeima. Todėl Lietuvoje vystyti bitininkystei yra didelės perspektyvos.
Galbūt, paskutinis žemės ūkio surašymas pateiks naujesnius ir tikslesnius
statistinius duomenis apie Lietuvos bitininkystę.
Bitininkystės vystymo perspektyvos pagal etninius regionus. Vertinant
šiuolaikinę bitininkystę pagal etninius regionus, reikia pripažinti, kad
kai kurie jos savitumai, kaip muziejinės etnografinės vertybės, išsaugotos
Dzūkijos (drevininkystė, kelminė bitininkystė) ir Aukštaitijos
nacionaliniuose parkuose (Stripeikių senovinės bitininkystės muziejus).
Klaipėdos krašto ir Mažosios Lietuvos bitininkai yra linkę savo bitynus
puošti pagamintais iš triušių (nuo žodžio triušėti, taip Mažojoje
Lietuvoje vadinamos nendrės, žr. Bitutė ratuota, 2001, lapkritis, Nr.11)
arba šiaudiniais aviliais. Suvalkiečiai savo bitynus puošia kelminiais
aviliais (žr. Šakių r.). Aukštaitijoje yra palankios sąlygos vystyti
verslinę kaimo turizmo bitininkystę (ežerai, rekreacinė gamta), teikiant
poilsiautojams iš bitininkystės visokeriopas paslaugas (bičių produktai,
apiterapinės paslaugos, pažintis su bitėmis). Žemaitija, žemaitišku medumi
jau garsėjusi XVI-XVII a., su savo derlingomis žemėmis galėtų tapti
vienarūšio medaus aruodu, tik reikėtų išmokti surinkti vienarūšį medų (ne
tik iš liepų).
Bitininkystės auklėjamoji reikšmė. Daugelis XIX amžiaus švietėjų, rašytojų
ir poetų ypač domėjosi bitininkyste, juos žavėjo etninė ir auklėjamoji
bitininkystės aura, kuri buvo labai gerai suvokiama ir paprastam
kaimiečiui, ir inteligentui. Bitės auklėjamasis vaidmuo (būk darbštus kaip
bitė) dažnai atsispindėjo XIX amžiaus lietuviškoje pedagoginėje
literatūroje (elementoriuose). Auklėjamasis bitės vaidmuo, kai mūsų
laikais paminamos po kojomis etinės žmogaus vertybės, vertas ypatingo
dėmesio. Pacituosiu vieno jaunuolio, kuris dėl materialinių sumetimų
nutarė laikinai atsisakyti bitininkystės, laišką: Bitėmis susidomėjau nuo
mažų dienų, o bitininkauti pradėjau, būdamas 15 metų (dabar man 24). Tai
buvo puikus užsiėmimas, laisvalaikio praleidimas, atitraukęs nuo betikslio
slampinėjimo gatvėmis, leidęs užsidirbti pinigų savo asmeninėms išlaidoms.
Bet svarbiausia - bitininkavimas suformavo daugelį mano asmeninių savybių
(o jos formuojasi tik paauglystėje), tokių kaip savarankiškumas, pareigos
jausmas, tvarkingumas, ryžtas, strateginis mąstymas ir kt. (D.V., 2002
m.). Bendravimas su bitėmis formavo bitininkų etines, estetines,
filosofines ir moralines nuostatas (Kad bitės sektųsi, reikia su
kaimynais nesipykti, Kas apie bobas sukas, tiems nesiseks bitės ir
t.t.). Bitės drausmino žmogų, mokė jį dorai gyventi, būti atidiems vieni
kitiems, o kartu ir bitei. Per daugelį amžių susiformavo lietuviškos
bitininkystės etinis mentalitetas. Apie bitininkystės papročius daug ir
gražiai rašė dr. L.Piškinaitė-Kazlauskienė monografijoje Bitininkystė
Lietuvoje (1995). Šie mūsų etninės bitininkystės bruožai labai gražiai
atsispindėjo liaudies papročiuose ir tautosakoje, jie dar nėra pakankamai
ištirti. Bitininkystė - tai žemės ūkio poezija, - kažkada taikliai
pastebėjo prof. J.Kriščiūnas.
Grąžinkime bitę kaimui. Lyginant prieškarinį kaimą su šiuolaikiniu,
nesunku pastebėti, jog kaimuose labai maža bičių, ypač mėgėjiškų bitynų
šiuolaikinėse ūkininkų sodybose. Bitininkyste kaip etniniu verslu turėtų
susidomėti kaimo bendruomenės ir kaimo mokyklos, kurios į mokymo programas
kaip pasirinktinį dalyką turėtų įtraukti, bitininkystę. Tačiau
bitininkystė turėtų būti dėstoma ne tik kaip verslas, teikiantis pelną,
bet ir kaip etninė vertybė, supažindinanti jaunimą su turtinga liaudies
kūryba, papročiais, dainomis, padavimais, smulkiąja tautosaka. Tokia
kryptimi dirbama, pavyzdžiui, Telšių Masčio darželyje vyresniųjų
auklėtinių grupėje (auklėtoja J.Jankauskienė), Rūdaičių pagrindinėje
mokykloje (mokytoja Elena Rimkuvienė). Jų patirtį reikėtų paskleisti ir
kituose jaunųjų bitininkų būreliuose, kurių yra apie 10 įvairiose šalies
mokyklose. Vakarų Europos šalyse (Danijoje, Olandijoje, Belgijoje ir kt.)
šiuo metu jau trūksta jaunų bitininkų, kurie galėtų pakeisti senuosius. Po
5-8 metu ši problema bus aktuali ir Lietuvai. Todėl būtina sudaryti
Jaunųjų bitininkų veiklos ir etninio ugdymo programą. Programos tikslas:
sudominti būsimuosius ūkininkus bitininkyste, kaip perspektyvia pagalbine
žemės ūkio šaka, reikalinga ir sėklininkystei, ir sodininkystei, ir
daržininkystei. Jaunų bitininkystės specialistų, sugebančių dirbti
bitininkystės ūkiuose, paklausa būs didelė ir Europos Sąjungos šalyse.
Daugelis dabartinių jaunųjų bitininkų, padirbėję užsienyje ir užsidirbę
lėšų, įsisteigė ir savo bitininkystės ūkius. Bet jų maža. Šiuo metu nėra
suformuotos valstybinės bitininkystės vystymo programos. Bitininkyste kaip
alternatyvaus žemės ūkio etninio verslo šaka visiškai nesirūpina valstybė.
Nėra valstybinės institucijos, kuri turėtų rūpintis bitininkystės vystymo
problemomis. Sovietmečiu prie Žemės ūkio ministerijos buvo Bitininkystės
trestas, kuris rūpinosi bitininkystės reikalais, bet jis (1991 m.) buvo
panaikintas. Sprendžiant bitininkystės vystymo problemas, galima būtų
efektyviau išspręsti ir kaimo žmonių bedarbystės problemas.
Išvados ir pasiūlymai
Taigi, norint išsaugoti bitininkystę kaip etninį verslą su visu etninės
bitininkystės mentaliteto paveldu, reikėtų:
-
Sukurti strateginę Bitininkystės vystymo programą Grąžinkime bitę
kaimo bendruomenei.
-
Šios programos sudėtine dalimi turėtų būti jaunųjų bitininkų ugdymas,
būrelių steigimas mokyklose. Atliekant šį darbą, labai svarbu turėti
mokymo priemones, kuriose atsispindėtų ne tik bitininkystės specifiniai
dalykai, bet ir etninės bitininkystės palikimas. Kaip rodo negausūs
pavyzdžiai, tokiuose bitininkų būreliuose turėtų būti rengiamos šventės,
kurių metu apie bites skambėtų liaudies dainos, mįslės, patarlės,
priežodžiai, rengiami bitininkystės tematika meninių dirbinių konkursai ir
t.t. Stalių dirbtuvėse jaunieji bitininkai galėtų išmokti gaminti
bitininkystės įrangą, per užsiėmimus - lieti žvakes, rinkti bitininkystės
eksponatus, įkurti nedidelius bitininkystės muziejėlius ir t.t.
-
Kalbant apie regionus, Mažosios Lietuvos kaimo bendruomenės galėtų
mokytis iš šiaudų pinti šiaudinius avilius, bitininko skrybėles, ypač
didelę paklausą turinčias šiaudines kamšas, rėčkas ir kt.
Žemaitijos ir Suvalkijos regionuose patartina kurti kompleksinius
bitininkystės ūkius, kuriuose būtų auginami vaistiniai medingieji augalai.
Bitininkas turtėtų pajamų ne tik iš bičių produktų, bet ir iš išaugintų
vaistažolių. Greta bitininkystės galima būtų kultivuoti ir sėklininkystę,
t. y. didelę paklausą turinčių medingųjų augalų sėklų auginimą. Nemažai
svarbi ir etninių sodybų atkūrimo problema su tam tikrais senosios
bitininkystės akcentais, liepomis, ąžuolais, šermukšniais, gyvatvorėmis,
aktuali natūralių pievų ir natūralaus gamtovaizdžio atkūrimo problema ir
t.t.
Aukštaitija turi daugiau rekreacinių galimybių. Čia galima būtų įkurti
etninius kaimo turizmo bitininkystės ūkius, kuriuose poilsiautojai galėtų
įsigyti bičių produktų, gauti gydytojo apiterapeuto paslaugas, pagaliau
susipažinti su bitėmis ir bitininkavimu.
Dzūkijos regione, vystant bitininkystę, galima būtų geriau išnaudoti
drevinės ir kelminės bitininkystės bitynus turistiniams tikslams. Tarp
kitko, Aukštaitijoje, prie Ignalinos yra Petro Butrimo kelminės
bitininkystės bitynas, kurį vertėtų paskelbti valstybės globojamu bitynu.
Vystant ir globojant bitininkystę kaip etninį verslą labai svarbi ir
atitinkamos bitininkystės literatūros leidyba. Čia paminėčiau būtinybę
leisti nors 6 kartus per metus bitininkystės žurnalą, kuriame atsispindėtų
ir etninės bitininkystės problemos. Tokio žurnalo leidyba be valstybės
pagalbos neįmanoma. Pageidautina parama ir Bitininkystės kalendoriaus
leidybai. Pravartu būtų išleisti ir antologinį leidinį Bitė tautosakoje
ir grožinėje literatūroje, kuris taptų jaunųjų bitininkų būreliams
nepamainoma knyga. Be abejo, reikalingi ir etninio bitininkystės verslo ir
ypač bitininkystės papročių ir tautosakos moksliniai apibendrinimai.
Bitininkystės etniniai objektai (gražiai įrengti bitynai) turėtų būti
įtraukti į turistinius maršrutus bei bukletus.
Pagaliau labai svarbi bitininkystės etninio identiteto suvokimas, kurį
turėtų formuoti ir minėtos bitininkystės literatūros leidyba, ir specialūs
bitininkų renginiai (bitininkų šventės, šv.Ambraziejaus diena, Bičių
diena, Medkopio šventė, Jaunųjų bitininkų renginiai, mokymo programos ir
kt.
Norint išsaugoti etninį bitininkystės verslą su visa etnine bitininkystės
kultūra reikia daug darbo, ypatingo valstybės dėmesio ir paramos, kaip tai
daroma išvystytos bitininkystės šalyse (Slovėnijoje, Šveicarijoje,
Čekijoje, Lenkijoje, Graikijoje ir kitur). Į šį darbą turėtų įsitraukti
Etninės kultūros globos taryba, o ypač regioninės etninės kultūros globos
tarybos, kurių darbo planuose turėtų atsirasti ir žodis bitininkystė).
Artimiausi planai galėtų būti
-
Aplankyti Petro Butrimo kelminių avilių bityną prie Ignalinos, suteikti
jam materialinę pagalbą ir pasirūpinti jo išsaugojimu.
-
Susitikti su Mažosios Lietuvos (konkrečiai Šilutės) bitininkais ir
aptarti bitininkystės problemas šiame krašte.
-
Aplankyti Šiaulių Aušros muziejų ir pasidomėti rašytiniu
bitininkystės palikimu.
-
Aplankyti Dzūkijos nacionalinį parką ir pasidomėti drevine ir kelmine
bitininkyste.
Šio plano vykdymui reikalingos komandiruotės, o paruošus atitinkamus
projektus, reikalingas ir jų finansavimas.
Doc.Vytautas Salinka
Etninės kultūros globos tarybos
ekspertas |