Etninės kultūros teisės pagrindai 

Dėl etninės kultūros gyvosios tradicijos, A. Vyšniauskaitė


I. Bendroji dalis

„Lietuvių etninės kultūros lopšys yra Lietuvos kaimas su jo savita kasdienio ir šventinio gyvenimo sankloda, gamtinių geografinių bei istorinių sąlygų nulemtais žmonių charakterio savitumais mąstysenoje ir dvasinėje saviraiškoje įsitvirtinusiu ikikrikščioniškosios būties ir krikščioniškojo paveldo sinkretizmu.

Etninėje kultūroje pasireiškia šiai žmonių bendrijai savitas gyvenimo būdas, pasaulėjauta, kalba, papročiai, tautosaka, tautodailė, muzika, choreografija, gamybos įgūdžiai ir įpročiai, aprangos, maisto ir maitinimosi, architeltūros ypatumai ir kt." (Angelė Vyšniauskaitė. Kas yra etninė kultūra? // Liaudies kultūra. 1997 m. Nr. 2. R 1)

Taigi etninė kultūra, kaip VISŲ tos pačios tautybės žmonių gyvenimo būdų (turint omenyje regioninius skirtingumus) visuma, apima visas veiklos sritis irtos veiklos rezultatus.

Krašto teritorijos gamtinė įvairovė, atskiru šios teritorijos regionu istorijos bėgyje buvęs skirtingas politinis priklausomumas, skirtingos tų regionų socialinės ekonominės raidos sąlygos padėjo Lietuvoje susiformuoti net penkiems etnografiniams regionams, arba sritims, - Aukštaitijai, Žemaitijai, Dzūkijai (Dainavai), Suvalkijai (Sūduvai, Užnemunei) ir pamario kraštui (Mažajai Lietuvai, buv. Klaipėdos kraštui su Kuršiu nerija), išsiskiriantiems daugiau ar mažiau pastebima savita materialine bei dvasine kultūra, tiksliau sakant, materialinės ar dvasinės kultūros bruožais bei elementais: darbo įrankių formomis, pastatų savitu išplanavimu, konstrukcijomis, panaudojimo būdais, žmonių tautinio kostiumo formomis, kulinarine patirtimi, amatų rūšimis, kaimo bendruomenės, šeimos, kalendorinių švenčių šventimo, įvairiais ūkio ir namų apyvokos darbų papročiais, kalbos tarme bei vietinėmis šnektomis, dainomis ir dainavimo būdu, šokiais ir žaidimais, liaudies mėgiamais muzikos instrumentais, muzikavimo būdu ir muzika bei daugeliu kitų dalykų. Visa ta etninės materialinės ir dvasinės kultūros reiškinių turinio ir formų įvairovė ir lemia tautos etninės kultūros grožį bei jos patrauklumą.

Kadangi tautos etninė kultūra nėra nekintantis, bet nuolat atsinaujinantis reiškinys, kai ko atsisakant, kai ką naujo (inovacijos) įsisavinant, bet priimant tik tai, kas atitinka tautos tapatumo, tautinės savimonės supratimą, tad ir etninėje kultūroje yra išskiriamos dvi pagrindinės sudedamosios jos dalys - kultūros paveldas ir gyvoji tradicija.

Civilizacijos progreso, o ypač per sovietinės okupacijos penkiasdešimtmetį vykusios ateizacijos ir apskritai nacionalinės kultūros slopinimo ir jos paminklu - paveldo griovimo pasėkoje tiek lietuvių etninės materialinės, tiek dvasinės kultūros paveldo dalis buvo sunaikinta, ypač kaimo kultūrinėje erdvėje yra susidaręs savotiškas vakumas. Tai atsiliepia ir šiandieninio Lietuvos kaimo gyventoju materialinei ir dvasinei padėčiai, kelia susirūpinimą stabilios kultūringos, etniškai savitos ir tuo pasauliui (ypač stojimo į Europos Sąjungą perspektyvoje) įdomios lietuvių valstybės ateitimi.

Visa tai kaip tik skatina susirūpinti Lietuvos tradicinės gyvensenos ir elgsenos pagrindus davusių ir istorijos eigoje išlaikiusių senųjų kaimų, dabar vadinamu etnografiniais kaimais, gaivinimu, išsaugojimu ir plėtra, be viso kito, visais įmanomais būdais ir atitinkamu vyriausybės finansavimu paremta specialia etnografinių kaimu išlikimo programa. Rūpinantis tokių kaimų architektūriniu paveldu, kraštovaizdžio vertybių apsauga, būtina ir šioje srityje atkreipti kuo didesnį dėmesį į šių vertybių renovaciją, kaip vieną iš etninės kultūros gyvosios tradicijos sudedamųjų dalių.

II. Gyvosios etninės kultūros tradicijos plėtros strategija ir uždaviniai

1. Panaudoti etninės kultūros gyvosios tradicijos plėtrą dabartinės visuomenės, ypač jaunimo, tautinės savimonės ir sąmoningo pilietiškumo ugdymui.

2. Skatinti visuomenėje atskirų Respublikos regionų kultūriniu istoriniu paveldu besiremiančią tiek materialinės, tiek dvasinės kultūros įvairių sričių bei elementų kuo geresnį pažinimą, vertinimą ir puoselėjimą bei tolesnę plėtrą, siekiant pasaulį, visų pirma atvykstančius kitų šalių turistus, supažindinti su Lietuvos atskirų etnografinių sričių buvusio ir šiandieninio gyvenimo, papročių, žmonių bendruomeniškumo santykių raiškos kasdienoje ir šventėse įvairove, tolerancija kitų tautų kultūrai.

3. Etninės kultūros turinį integruoti į švietimo sistemą, pradedant vaiky darželiais ir baigiant VISŲ tipų aukštosiomis mokyklomis, kad vaikai ir jaunimas ne tik įgytų žinių apie įvairias lietuvių etninės kultūros sritis, turimą kultūrinį paveldą, bet ir dabar, kai Europoje vis labiau ryškėja nuostata akcentuoti nacionaliniu valstybių turėtą ar dar bent iš dalies išlaikytą savitą etninę kultūrą, savo tėvų ir protėvių išugdytos kultūros neniekintų kaip kažkokios „archaikos", o ja imtų didžiuotis, tuo pačiu ugdydami tautinę savigarbą, tautinį orumo jausmą ir aklai nemėgdžiotų į nužmogėjimą vedančios antikultūros surogatų.

4. Moksleiviams būtina organizuoti tėvynės pažinimo, pradedant tėviške, gimtuoju etnografiniu regionu, išvykas, ekskursijas, susitikimus su to krašto žymiaisiais žmonėmis, iškentėjusiais tremtį, kalėjimus dėl savo meilės tautos istorijai, kultūrai, laisvės siekiui. Taip pat stengtis atgaivinti jaunimo laisvalaikio kaime praleidimo tradicijas: gegužines sekmadienio popietėmis, vakarus su atitinkama pačių moksleivių atliekama programa, pasitelkiant ir senesnio amžiaus vietos gyventojus, įtraukiant į programą jų dainas, žaidimus, šokius, muziką, pasakojimus, mįslių užminimą, tų mįslių įminėjams moksleiviams skiriant kokias nors premijas - tautiniais drabužiais parėdytą lėlę, supintą žaisliuką ir pan.

5. Tuo pačiu tikslu reikėtų kuo aktyviau įtraukti moksleivius, jaunimą į kraštotyrinį darbą savame kaime, apylinkėje, regione, skatinant ir pratinant bendrauti su vyresnio amžiaus žmonėmis, iš jų užrašyti kuo daugiau tautosakos - pasakų, dainų ir kt. Tai savaime prisidėtų ir prie kaimo bendruomenės tarpusavio bendravimo, buvusių tradicijų atgaivinimo ir plėtros, kas taip pat yra vienas iš etninės kultūros gyvosios tradicijos elementų.

6. Vietos gyventojai - įvairių amatų meistrai turėtų būti savivaldybių ir kitų valstybės institucijų bei visuomeninių organizacijų globojami teikiant galimą materialinę paramą, skatinami kaimuose atgaivinti įvairius buvusius amatus – medžio drožybą, pynimą iš šiaudų, vytelių, žaislų, švilpynių ir kt. dirbimą iš molio, popieriaus karpinius, juostų audimą, kalvystę ir kt. Reikėtų rengti vietose (mokyklose, kultūros namuose, muziejuose) tokių darbų parodėles, apie jas skelbti vietos ir respublikinėje spaudoje.

7. Etnografinių kaimų moterys turėtų būti paskatintos kurių nors didesnių švenčių progomis surengti vietos etnografinių valgių (dauguma jų dabar jau užmiršti) parodas - vaišes, jų rengimą ir išlaidas valstybės institucijoms bei moterų ir kitoms visuomeninėms organizacijoms atitinkamai finansuojant. Tai padėtų atgaivinti tokius valgius tiek šventiniam, tiek kasdienos stalui.

8. Prie gyvosios etninės tradicijos šiandieninės plėtros labai pozityviai prisideda turizmo verslui panaudojamose senosiose kaimų sodybose lietuvių tradicinės virtuvės su jos įranga ir gaminamais patiekalais atgaivinimas, įvairūs šaltibarščiai su virtomis bulvėmis, juoda ruginė duona, iškepta pagal senosios lietuviškos duonos kepimo su natūralių raugų technologiją, ir panašūs patiekalai yra tiesiog skanėstų skanėstas užsienio turistams. Tokių tradicinės virtuvės patiekalų, užsieniečiams nežinomų, pateikimas yra kartu ir lietuvių kulinarijos paveldo propaganda, šiandieninių mūsų šeimininkių-virėjų meistriškumo demonstracija.

9. Galima surasti turizmo verslo kaime plėtrai ir daugiau įvairių laisvalaikio praleidimo senovinių būdų, pvz., pasijodinėjimas pabalnotais arkliais, pasivažinėjimas žiemą arkliais kinkytomis rogėmis, važeliu, vasarą - lineika, vienarkle „bėda" (Suvalkijoje). Tai jau, pavyzdžiui, praktikuojama Palangoje.

10. Etnografinių kaimų etninės kultūros gyvosios tradicijos tolesnei raidai būtina skatinti jau daug kur Lietuvoje šiuo metu atgyjantį bendruomeniškumą, kaimo bendruomenių gaivinimą. Tam pasitarnauja ne tik giminių ir kaimynų subuvimai vietos bažnyčioje vykstančių atlaidų ar kalendorinių bei šeimos švenčių (vestuvių, krikštynų, laidotuvių) progomis, bet ir plėtojant Lietuvos praeities kaimui būdingą įvairiopą tarpusavio pagalbą sunkesnių lauko bei namų darbų progomis (talkos), dalijantis „šviežiena" (apsiveršiavusių karvių krekenomis, kiaulės skerstuvėmis ir pan.), ką nors prireikus pasiskolinti ar paskolinti, organizuojant pavasarį aplinkos tvarkymo, medelių sodinimo talkas, inkilėlius paukšteliams, žiemą įsijungiant į Užgavėnių karnavalus, vasarą - į Rasos-Joninių šventimą gamtoje ir kt.

11. Būtina parengti lietuvių ir kitomis kalbomis (anglų, vokiečių, rusų) informacinių leidinių (bent iliustruotų lankstinukų) apie Lietuvoje esančius ir turizmo reikmes atitinkančius_etnografinius kaimus, išryškinant juose galimus pamatyti buvusios lietuvių etninės kultūros paveldo bruožus ir jais besiremiančią šiuolaikinę gyvąją etninės kultūros tradiciją.

Prof. habil.dr. Angelė Vyšniauskaitė

2002-10-01
 


Naujausi pakeitimai - 2009-12-02




© Seimo kanceliarija

http://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_r=2228&p_d=30305&p_k=1