Etninės kultūros teisės pagrindai 

Dėl tautinių (etninių) santykių politikos plėtros iki 2015 metų strategijos projekto vertinimo, Virginija Kondratienė


Susipažinus su pateiktu derinti dokumento projektu teiktinos šios išvados ir pasiūlymai:

1.  Siūlytina pakeisti šio dokumento pavadinimą į „Tautinių mažumų politikos koncepcija (gairės)“. Dėl to buvo sutarta 2004 m. balandžio 16 d. suinteresuotų institucijų posėdyje.

2.  Būtina tiksliau apibrėžti dokumento objektą, jame naudojamas sąvokas. Jos turėtų atitikti Lietuvos Respublikos Konstitucijoje, Tautinių mažumų ir Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymuose, Valstybės ilgalaikės raidos strategijoje, Nacionalinio saugumo strategijoje ir kt. teisės aktuose įtvirtintas teisės normas ir sąvokas. Minėtuose teisės aktuose Lietuvos visuomenės daugumai apibrėžti naudojamas terminas lietuvių tauta arba tauta. Kitai visuomenės daliai (ne lietuvių kilmės Lietuvos piliečiams) apibrėžti naudojamas terminas tautinė mažuma. Kadangi pateiktame dokumento projekte tas pats objektas tautinė mažuma įvardijamas skirtingais terminais, turinčiais skirtingą žodžių reikšmę, nėra aišku, kokie santykiai čia reglamentuojami – tautinių mažumų, tautiniai santykiai (santykiai tarp tautų, kai lietuviai Lietuvoje traktuojami kaip viena iš etninių grupių) ar tarptautiniai santykiai. Terminas tautiniai santykiai suponuoja nuostatą, kad čia kalbama apie santykius tarp tautų, tuo tarpu Lietuvos Respublikos Konstitucijoje yra įtvirtintas ne daugiatautės, bet nacionalinės valstybės modelis. Taip pat terminas tautiniai santykiai gali būti suprastas kaip tarptautiniai santykiai, t.y. Lietuvos (lietuvių tautos) santykiai su kitomis valstybėmis ir jose gyvenančiomis tautomis.

Siekiant išvengti sąvokų painiavos dokumento projekte greta žodžio tautinė turi būti naudojamas žodis mažuma, kai kalbama apie tautines mažumas, kadangi naudojant terminą, pvz.: tautinė politika, kinta jos objektas.

Terminas tautinė mažuma yra naudojamas ne tik Lietuvos nacionalinėje, bet ir tarptautinėje teisėje. Jis aiškiai apibrėžia tautinei mažumai priklausančių žmonių bet kurioje valstybėje teisinį statusą. Šis terminas nesuponuoja ir nesukuria išskirtinių ar nelygių žmogaus teisių ir laisvių, todėl nesietinas su žmogaus garbės ar orumo žeminimu, nors kartais taip suprantamas kitataučių. Priešingai, Lietuvos valstybės politikoje įtvirtinta nuostata rūpintis Lietuvoje gyvenančiomis tautinėmis mažumomis kaip labiau pažeidžiamomis žmonių grupėmis.

Iš dokumento sąvokų būtina išbraukti žodį etninis, paliekant terminą tautinė mažuma, tai atitiktų nacionalinėje teisėje įtvirtintas teisės normas ir neprieštarautų Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymui.

3.  Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad Vyriausybės priimami dokumentai – tai teisės aktai, kuriais siekiama įgyvendinti arba detalizuoti Lietuvos Respublikos Seimo priimtus įstatymus ir nutarimus. Dokumento projekto pavadinime naudojamas žodis strategija tarsi formuoja naują politikos kryptį, bet nesuponuoja jos įgyvendinimo, todėl dokumento projekto pavadinime prieš žodį strategija tikslinga įterpti žodį įgyvendinimo, kuris aiškiai apibrėžtų šio dokumento hierarchiją kitų teisės aktų atžvilgiu bei nurodytų jo funkcinę paskirtį.

Tikimės, kad Tautinių mažumų ir išeivijos departamentas atsižvelgs į Tarybos pateiktas pastabas ir pasiūlymus, kadangi toks sutarimas buvo pasiektas 2004 m. balandžio 16 d. bendrame suinteresuotų institucijų posėdyje.

 

 

Virginija Kondratienė

2004 06 28


Naujausi pakeitimai - 2009-12-02




© Seimo kanceliarija

http://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_r=2228&p_d=35663&p_k=1