Dėl tautinių (etninių) santykių politikos plėtros iki 2015 metų strategijos projekto vertinimo, Virginija Kondratienė
Susipažinus su pateiktu derinti dokumento
projektu teiktinos šios išvados ir pasiūlymai:
1.Siūlytina pakeisti šio dokumento pavadinimą į Tautinių mažumų politikos
koncepcija (gairės). Dėl to buvo sutarta 2004 m. balandžio 16 d. suinteresuotų
institucijų posėdyje.
2.Būtina tiksliau apibrėžti dokumento objektą, jame naudojamas sąvokas. Jos
turėtų atitikti Lietuvos Respublikos Konstitucijoje, Tautinių mažumų ir Etninės
kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymuose, Valstybės ilgalaikės raidos
strategijoje, Nacionalinio saugumo strategijoje ir kt. teisės aktuose
įtvirtintas teisės normas ir sąvokas. Minėtuose teisės aktuose Lietuvos
visuomenės daugumai apibrėžti naudojamas terminas lietuvių tauta arba
tauta. Kitai visuomenės daliai (ne lietuvių kilmės Lietuvos piliečiams)
apibrėžti naudojamas terminas tautinė mažuma. Kadangi pateiktame
dokumento projekte tas pats objektas tautinė mažuma įvardijamas
skirtingais terminais, turinčiais skirtingą žodžių reikšmę, nėra aišku, kokie
santykiai čia reglamentuojami tautinių mažumų,tautiniai santykiai
(santykiai tarp tautų, kai lietuviai Lietuvoje traktuojami kaip viena iš
etninių grupių) ar tarptautiniai santykiai. Terminas tautiniai
santykiai suponuoja nuostatą, kad čia kalbama apie santykius tarp tautų, tuo
tarpu Lietuvos Respublikos Konstitucijoje yra įtvirtintas ne daugiatautės, bet
nacionalinės valstybės modelis. Taip pat terminas tautiniai santykiai
gali būti suprastas kaip tarptautiniai santykiai, t.y. Lietuvos (lietuvių
tautos) santykiai su kitomis valstybėmis ir jose gyvenančiomis tautomis.
Siekiant išvengti sąvokų painiavos dokumento
projekte greta žodžio tautinė turi būti naudojamas žodis mažuma,
kai kalbama apie tautines mažumas, kadangi naudojant terminą, pvz.: tautinė
politika, kinta jos objektas.
Terminas tautinė mažuma yra naudojamas ne
tik Lietuvos nacionalinėje, bet ir tarptautinėje teisėje. Jis aiškiai apibrėžia
tautinei mažumai priklausančių žmonių bet kurioje valstybėje teisinį statusą.
Šis terminas nesuponuoja ir nesukuria išskirtinių ar nelygių žmogaus teisių ir
laisvių, todėl nesietinas su žmogaus garbės ar orumo žeminimu, nors kartais taip
suprantamas kitataučių. Priešingai, Lietuvos valstybės politikoje įtvirtinta
nuostata rūpintis Lietuvoje gyvenančiomis tautinėmis mažumomis kaip labiau
pažeidžiamomis žmonių grupėmis.
Iš dokumento sąvokų būtina išbraukti žodį etninis,
paliekant terminą tautinė mažuma,
tai atitiktų nacionalinėje teisėje įtvirtintas teisės normas ir neprieštarautų
Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymui.
3.Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad Vyriausybės priimami dokumentai tai
teisės aktai, kuriais siekiama įgyvendinti arba detalizuoti Lietuvos Respublikos
Seimo priimtus įstatymus ir nutarimus. Dokumento projekto pavadinime naudojamas
žodis strategija tarsi formuoja naują politikos kryptį, bet
nesuponuoja jos įgyvendinimo, todėl dokumento projekto pavadinime prieš žodį
strategija tikslinga įterpti žodį įgyvendinimo, kuris aiškiai
apibrėžtų šio dokumento hierarchiją kitų teisės aktų atžvilgiu bei nurodytų jo
funkcinę paskirtį.
Tikimės, kad Tautinių mažumų ir išeivijos
departamentas atsižvelgs į Tarybos pateiktas pastabas ir pasiūlymus, kadangi
toks sutarimas buvo pasiektas 2004 m. balandžio 16 d. bendrame suinteresuotų
institucijų posėdyje.