Rengiantis apskričių reformai ir būsimus administracinius teritorinius
darinius (žemes ar regionus) projektuojant pagal Lietuvos etnografinį
sritinį pasiskirstymą, sunkiausia išvesti šių sričių ribas. Tenka
atsižvelgti į visą kompleksą etnokultūrinių požymių, nes iki šiol jokių
aiškesnių ribų niekas nebuvo nubrėžęs. Būtina patikslinti ir Sūduvos -
Dzūkijos skiriamąją ribą. Vienas iš tikslintinų ruožų yra šių sričių
ribojimasis Lazdijų ir dabartinio Kalvarijos rajonų sandūroje.
Plačiosios visuomenės stereotipinis įsitikinimas, jog šių dviejų rajonų
(anksčiau - Lazdijų ir Marijampolės) sandūra labai aiškiai skyrė dvi
minėtas etnokultūrines sritis, nėra tikslus ir išvedant administracinę
žemės ribą, kai remiamasi kompleksu etnokultūrinių požymių, neturėtų
būti Dzūkijos (Dainavos) - Suvalkijos (Sūduvos) skiriamoji riba. Daugybė
Lazdijų, Kalvarijos rajonų istorinės raidos faktų bei etnokultūrinių
požymių verčia matyti abu minėtus rajonus viename aukštesnio rango
administraciniame teritoriniame darinyje, tai yra, Lazdijų rajonas gali
priklausyti ir Sūduvos regionui. Moksliniai argumentai yra tokie:
- Visuose istoriniuose
šaltiniuose, todėl ir nuodugniai regioną tyrinėjusių mokslininkų (B.Kviklio,
A Janulaičio, J.Totoraičio, V.Žemaičio ir kt.) darbuose pietinė Lietuvos
dalis, kur dabar įsikūrę Marijampolės, Kalvarijos ir Lazdijų rajonai,
iki Nemuno kairiojo kranto, nurodomi kaip vienas istorinis-kultūrinis
arealas. Neatsitiktinai ir įvairių valstybių valdžios (Prūsijos, carinės
Rusijos) šias teritorijas talpindavo į vieną aukštesnįjį administracinį
teritorinį vienetą.
- Geografiniu požiūriu
taip pat pastebėtina, kad Sūduvos aukštuma baigiasi Veisiejų apylinkėse,
šį plotą kaip tik ir apėmė Suvalkų gubernija.
- Tai, kad į dabartinių
Lazdijų ir Kalvarijos rajonų teritorijas būdavo žiūrima kaip į vientisą
regioną, rodo ir toks faktas: nors Sūduvos ir joje buvusių Kalvarijos ir
Seinų (Lazdijų) apskričių valstybinė priklausonrybė nuolat kaitaliojosi,
tačiau visada Kalvarijos apskrityje būdavo dabartiniam Lazdijų rajonui
priklausančių teritorijų, o Seinų (Lazdijų) apskrityje būdavo
dabartiniam Kalvarijos rajonui priklausančių teritorijų. Taip buvo net
po Antrojo pasaulinio karo.
- Prieškarinėje Lietuvos
Respublikoje sudarant apskritis buvo gana aiškiai paisoma etnografinių
sričių ribų, stengiantis, kad viena apskritis nesusidėtų iš kelių
etnokultūriškai skirtingų sričių žemių. Sudarytoje Seinų apskrityje,
kurios centras buvo Lazdijų mieste, o teritoriją sudarė daugiausia
dabartinio Lazdijų rajono žemės, jai priklausė ir kai kurios dabartinio
Kalvarijos rajono teritorijos. Apskrities šiaurinė riba buvo gana
aiškiai atribota nuo šilinių dzūkų. Vadinasi, Seinų apskritis nebuvo
traktuojama kaip kokia nors dzūkiška, o kaip Sūduvos, suvalkietiška
apskritis.
- Bendras šių ir kitų
suvalkietiškų rajonų istorinis likimas, ilgalaikis priklausymas tai
pačiai, bet skirtingai negu likusioji Lietuvos dalis, politinei,
teisinei, ekonominei sistemai suformavo vieningą kompleksą liaudies
materialinės ir dvasinės kultūros bruožų. Suvalkietiškosios Užnemunės,
taigi ir Lazdijų rajono, gyventojų buičiai, kultūrai, ūkininkavimo būdui
ryškų antspaudą uždėjo anksčiau negu likusioje Lietuvos dalyje
panaikinta baudžiava, anksčiau susiformavę rinkos ekonomikos santykiai,
naudotas Napoleono civilinis kodeksas (iki 1940 m. ), visą laiką
naudotas Grigaliaus kalendorius ir t.t.
- Sukartografavus daugelį
svarbiausių liaudies materialinės kultūros objektų, matome, kad nemaža
jų dalis (tradicinių gyvenamųjų namų, kluonų, ūkinių trobesių tipai,
miestelių tradicinė architektūra, darbinių vežimų paplitimas, kinkymo
būdai ir kt.) beveik visame Lazdijų rajone, išskyrus siaurą ruožą palei
kairįjį Nemuno krantą, yra analogiški Kalvarijos, Marijampolės rajonų
tradicinės kultūros reiškiniams. (Žr. I.Butkevičius. Lietuvos
valstiečių gyvenvietės ir sodybos. V., 1971; Lietuvių etnografijos
bruožai, V., 1967; J.Morkūnienė. Valstiečių kinkomasis transportas;
M.Purvinas. M.Purvinienė. Lietuvos tradicinės architektūros paveldo
rajonavimas // Kultūros paminklai, t. 5, V., 1998, p. 157-165).
- Lazdijų rajono dzūkuojantys gyventojai
yra šios teritorijos autochtonų ir ateivių mišinys. Daugelis ateivių,
kaip ir Šakių, Marijampolės, Vilkaviškio gyventojai, apgyveno Sūduvos
teritoriją XVI-XVII amžiais po to, kai XIII amžiuje Vokiečių ordinas bei
slavai iš pietų ir rytų sunaikino ir išblaškė senovės sūduvius - baltų
gentį, giminingą lietuviams, o jų žemės beveik tris šimtmečius buvo
užaugusios miškais, žmonių neapgyventos ir tik Nemuno pakrantėje
negausiai apgyventos. Žymiausias lietuvių sociografas Bronius Kviklys
visus Užnemunės dzūkus laiko suvalkiečiais, nes pastaruosius skirsto į
kapsus, zanavykus ir dzūkus (B.Kviklys. Mūsų Lietuva. T.3, p. 120). B.Kviklys
ir kiti daro prielaidą, kad viena iš likusių senovės sūduvių grupelių
veikiausiai apsigyveno ir dabartinėje Lietuvos teritorijoje, labiausiai
tikėtina - toje, kui dabar yra Lazdijų rajonas (tikriausiai tai minimi
negausūs Nemuno pakrantės gyventojai). Tačiau to fakto pripažinimas taip
pat kalba Sūduvos naudai, nes šalia atsikėlusių iš šiaurės dzūkų gyvena
ir kažkiek senovės sūduvių palikuonių, taigi autochtonų.
- Vakarinio Lazdijų rajono pakraščio
gyventojų savimonė nėra tvirta. Kai kurie Šeštokų, Būdviečio, Kirsnos
apylinkių gyventojai save laiko suvalkiečiais, kai kurie - dzūkais
(pagal rajoninę priklausomybe), dar kiti sako nežinantys, kas jie tokie.
- Palei pietinę Lazdijų rajono ribą,
anapus dabartinės valstybinės sienos Seinų krašte gyvenantys vieni
lietuviai dzūkuoja. (tarp Punsko ir Seinų), kiti - kapsuoja (tarp
Eglinės ir Vižainio). Tačiau jie visi savo folklorinį ansamblį yra
pavadinę Sūduva. Taigi pagal savo simbolines reprezentacijas ir
vienaip, ir kitaip šnekantys nori patvirtinti esą sūduviais.
- Siekis regioną pavadinti Sūduva ir jam
priskirti Lazdijų rajoną neprieštarauja principui nekurti regionų
kadaise egzistavusių ir prieš daug šimtmečių išnykusių baltų genčių
vardais ir menamose jų teritorijose štai dėl ko: 1) Sūduvos teritorijos
ribos išliko žinomos iki XXI amžiaus, tuo tarpu, tarkime, Žiemgalos,
Nalšios, Sėlių, Kuršių žemių ribos ir t.t. yra tik daugamaž numanomos;
2) Sūduvos vardas, vartojamas kartu su XIX amžiuje atsiradusiu
Suvalkijos vardu, taip pat išliko praktiniame žmonių gyvenime ir
kultūrinėje apyvartoje iki XXI a., naujaisiais laikais iki mūsų dienų
Užnemunėje terminas Sūduva lygiagrečiai ir daugmaž paritetiškai su
terminu Suvalkija buvo vartojamas įvairiuose Užnemunės gyventojų
dvasinės raiškos dalykuose; 3) iki šiol egzistuoja gausi žmonių
etnokultūrinė žmonių bendruomenė, save įvardijanti suvalkiečiais-sūduviais
ir turinti tokią savimonę.
Yra ir aktualių dabarties motyvų įjungti
Lazdijų rajoną į Sūduvos administracinę žemę.
1.Centrinei šalies valdžiai būtų daug
patogiau pasienio apsaugos, muitinių postų, eurolinijos Varšuva-Talinas
Užnemunės ruožo (kaip ir automagistralės Via Baltica) reikalus derinti
su vieno, o ne dviejų regionų (žemių) administracijomis. Lengviau būtų
bendrus reikalus derinti ir su Lenkija.
2. Išvedant regionų ribas, būtina žiūrėti,
kad kai kurie regionai neliktų be rekreacinių išteklių - ežerų, miškų.
Šiuo metu apskričių ir savivaldybių administracijų dar nėra apėmusi arba
menkai apėmusi manija tokius išteklius laikyti eksteritorialiais ir
trukdyti kitų vietovių žmonėms jais naudotis, ypač gretimų ar didžiųjų
miestų turimomis poilsiavietėmis. Labai tikėtina, kad padėtis gali
pasikeisti į blogąją pusę atsiradus naujoms valstybėlėms"-regionams su
platoka savivaldos teise. Europos Regionų asamblėjos deklaracija tokią
galimybę, deja, palieka. Tačiau nesusipratimų galima išvengti jau
išvedant regionų ribas. Sūduvos regionas be Lazdijų rajono vienintelis
Lietuvoje liktų be rekreacinių išteklių.
* * *
Tai, kas pasakyta apie Lazdijų rajono
priskyrimo Sūduvai galimybę, kartu yra vienas iš Dzūkijos (Dainavos)
ribų nubrėžimo variantų (I variantas) - remiantis požymių
kompleksiškumo principu. Tada, remdamiesi tuo pačiu principu, turėtume
nubrėžti ir jos vakarinę bei šiaurinę ribas (pietinė pasidaro atskyrus
Lazdijų rajoną, rytinė eina valstybine siena). Šiuo atveju šiaurinė
regiono riba su nežymiais pataisymais galėtų būti ta, kuri pavaizduota
doc. V.Čapliko žemėlapyje (Savivaldybių žinios, 2001.02.01), tai yra,
eitų į šiaurę nuo Vilniaus.
Antras variantas. Kadangi ir
dzūkuojančių aukštaičių savimonei labai svarbią reikšmę turi tarmė, o ir
Užnemunės dzūkai nori pasilikti su šiliniais" dzūkais, Dzūkijos
(Dainavos) ribas logiška būtų išvesti ir vadovaujantis vyraujančios
savimonės principu, kartu suderinant su gyventojų tarme. Šiuo atveju
tektų Lazdijų rajoną palikti dzūkams, jiems atiduoti ir Prienų rajono
rytinę dalį, esančią dešiniajame Nemuno krante, ten sukuriant Jiezno
savivaldybę, o šiaurine regiono riba laikyti vakarinių dzūkų patarmės
išplitimo ribą. Ji yra pavaizduota daugelyje kalbininkų žemėlapių (eina
Nerimi Kaišiadorių ir Širvintų rajonų sandūroje, maždaug nuo Neries
Elniakampio kilpų beveik tiesia linija į Dieveniškes). Šiame areale kaip
tik gyvena klasikiniai dzūkai, ne tik ryškiausiai dzūkuojantys, bet ir
pagal savimonę apsisprendę kaip dzūkai. Tai, beje, sutampa su
visuomenėje įsivyravusia dzūkų samprata - visi nedzūkai tik šiuos
gyventojus laiko dzūkais. Suprantama, mokslinių realijų ribą ( šiuo
atveju - beveik tiesę) neįmanoma nė kiek nenukrypstant paversti
administracinio regiono riba. Tačiau taikant antrąjį variantą yra
dėkinga padėtis, nes šiaurinė Dainavos regiono riba su visai
nereikšmingais nukrypimais gali eiti pagal Trakų-Vilniaus ir Vilniaus-Šalčininkų
rajonų administracines ribas. Tada nereikėtų nieko laužyti ir nieko
naujo išradinėti: Kaišiadorių, Trakų ir Šalčininkų rajonai liktų
Dainavoje, Vilniaus - Aukštaitijoje. Tokia šiaurinė riba beveik idealiai
sutampa su klasikinių dzūkų arealo riba ir žymėtų realios jų
koncentracijos teritoriją.
Bandymai sukurti super-Dainavos
regioną (o taip kai kurie maksimalistai norėtų) nuo Lenkijos sienos iki
Latvijos sienos, motyvuojant, kad ten visur gyvena dzūkai, yra
utopiniai. Dzūkuojantieji lietuviai, daug kur įsiterpę tarp kitaip
šnekančių arba net išsisklaidę sporadiškai, šiuo metu gyvena keturiose
valstybėse: Latvijoje,, Gudijoje, Lietuvoje bei Lenkijoje, ir tenka su
tuo taikytis. Dėl netaisyklingo ir ištęsto jų išsidėstymo neįmanoma jų
apjungti į vieną žemę ir Lietuvoje. Pirmiausia, į šiaurę nuo Neries
absoliuti dauguma vietinių lietuvių save vadina aukštaičiais ir tik
vienas kitas -dzūku. Kuo labiau į šiaurę, tuo aukštaitiška savimonė
stiprėja. Antra, Rytų Aukštaitijoje jos atribojimas nuo Dainavos būtų
labai komplikuotas dėl būtinybės trupinti visų šiaurės rytų rajonų
teritorijas. Netgi atsitiktų paradoksas: dzūkai įgytų dar vieną
nacionalinį parką, o aukštaičiai nebeturėtų jokio arba jį reikėtų
dalinti per pusę. Kai 1974 m. buvo kuriamas Aukštaitijos nacionalinis
parkas, niekas net iš vietinių gyventojų nepageidavo, kad jis vadintųsi
Dzūkijos ar bent Aukštaitijos-Dzūkijos, nes yra dviejų patarmių
sandūroje. Tai iškalbingas faktas Švenčionių ir Ignalinos rajonų
gyventojų savimonei įvertinti.
prof. habil. dr. Antanas Tyla
prof. habil. dr. Vacys Milius
dr. Petras Kalnius
prof. habil. dr. Zigmas Zinkevičius
dr. Kazimieras Garšva
dr. Aloyzas Vidugiris
dr. Ž. Šaknys