Etninės kultūros globos tarybos ekspertai susipažino su Tautinių mažumų
ir išeivijos departamento parengtu Lietuvos Respublikos Etninės politikos
koncepcijos projektu ir turi jam tokių pastabų ir pasiūlymų:
1. Etninės politikos koncepcijoje etninė politika apibrėžiama kaip
valstybės institucijų sprendimai ir veiksmai valstybės teritorijoje
gyvenančių etninių grupių atžvilgiu (žr. 2 priedą). Apibrėžimas nustato
koncepcijos subjektą visas valstybės teritorijoje gyvenančias etnines
grupes, neišskiriant lietuvių (Lietuviai negali būti priskirti etninei
grupei, kadangi Lietuvos valstybės teritorijoje jie sudaro tautą. Tai yra
teisinė norma, įtvirtinta Lietuvos Respublikos Konstitucijoje). Ta pati
nuostata išreiškiama apibrėžiant ir kitus esminius terminus tautinė
(etninė) grupė, tautinė (etninė) mažuma, tautinė (etninė) tapatybė ir kt.
Tačiau ši etninės politikos nuostata aptariamame dokumente de facto
pakeičiama kita, kuri etninę politiką susiaurina iki tautinių mažumų
politikos. Visas dokumento turinys iš esmės skirtas šiam daug siauresniam
tikslui suformuoti tautinių mažumų politikos koncepciją. Todėl tenka
konstatuoti, kad dokumento turinys neatitinka jo pavadinimo ir
apibrėžimuose nusakytos etninės politikos esmės.
2. Sąvokų tautinė (etninė) grupė, tautinė bendrija, tautinė (etninė)
mažuma kaip sinonimų kaitaliojimas dokumente neleidžia tiksliai apibrėžti
dokumento objekto, pasidaro nebeaišku, ar autoriai kalba apie etnines
grupes, ar apie tautines mažumas, ar apie Lietuvoje gyvenančias tautas.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad koncepcijos rengėjai naudoja teisines
sąvokas, kurios prieštarauja nacionalinėje teisės sistemoje įtvirtintoms
teisės normoms ir nuostatoms. Lietuvos Respublikos Konstitucijoje
įtvirtintas nacionalinės, o ne daugiatautės valstybės modelis, kuriame
lietuviai vadinami tauta, o Lietuva yra jų etninė tėvynė. Kitiems, ne
lietuvių kilmės piliečiams, gyvenantiems Lietuvos valstybės teritorijoje,
yra suteiktas tautinių mažumų statusas. Todėl dokumente vartojamas
Lietuvos tautų terminas yra teisiškai nepagrįstas. Taip pat yra iškreipta
sąvoka išeivija, kurią projekto rengėjai aiškina taip: Lietuvos etninių
grupių nariai, gyvenantys už Lietuvos ribų (žr. 2 priedą). Tokiu atveju
iš šios sąvokos eliminuojami lietuviai, nors tik jie gali būti išeiviais
iš Lietuvos, kuri yra vienintelė lietuvių tautos etninė tėvynė. Visiškai
nelogiška, kad tautinės mažumos nariai, emigravę į savo tautos etninę
tėvynę (pvz., rusai į Rusiją) būtų vadinami Lietuvos išeivija; tokiems
emigrantams emigravus į kitas šalis, jie gali būti suvokiami kaip išeivija
tik tos tėvynės atžvilgiu, nes tai yra tolygu dvigubai išeivystei. Išimtis
galėtų būti suteikta tik toms nuo seno Lietuvoje gyvenančioms tautinėms
mažumoms, kurios neturi savo tautos etninės tėvynės, pavyzdžiui,
karaimams.
3. Koncepcijoje nė vieno punkto ar papunkčio neskirta lietuvių
išeivijai, visiškai nieko nekalbama apie pagalbos priemones Gudijoje,
Lenkijoje, Karaliaučiaus krašte gyvenančioms lietuvių bendruomenėms, nors
jų padėtis yra daug blogesnė, negu bet kurios tautinės mažumos Lietuvoje.
O juk parama šioms bendruomenėms yra vienas iš svarbiausių valstybės
uždavinių, kurį valstybė įgyvendina per šiam tikslui įsteigtą Tautinių
mažumų ir išeivijos departamentą. Kadangi valstybės rūpinimasis užsienyje
gyvenančia lietuvių diaspora nepraranda aktualumo ir šiandien, todėl
koncepcijos rengėjų siūlymas perkelti Tautinių mažumų ir išeivijos
departamento pagrindinį veiklos akcentą vien į tautinių mažumų klausimų
sprendimą yra nepagrįstas. Tai reikštų, kad Lietuva atsisako remti
lietuvių tautos dalį, gyvenančią už Lietuvos valstybės ribų.
Projekte taip pat siūloma vengti inkorporuoti punktus dėl etninių
bendruomenių teisių apsaugos į dvišales Lietuvos ir kitų valstybių
sutartis bei susitarimus (10.2.2 rekomendacija), nors tai yra vienintelė
priemonė užtikrinti lietuvių mažumos kitoje šalyje teises ir valstybinę
globą. Šio siūlymo pagrįstumo neįrodo argumentas, kad dvišalės
tarpvalstybinės sutartys galėtų pažeisti Lietuvoje gyvenančių tautinių
mažumų, neturinčių jas globojančios nacionalinės valstybės (t.y. karaimų,
totorių ir čigonų) teises.
4. Koncepcijos rengėjų teiginys, kad Etninės kultūros valstybinės
globos pagrindų įstatymas turi apimti ir tautinių mažumų etninės kultūros
klausimus, atsirado neįsigilinus į reikalo esmę. Iki 1999 m. lietuvių
etninės kultūros negynė joks teisės aktas, o tautinių mažumų kultūrų
apsauga įtvirtinta Lietuvos Respublikos Konstitucijoje, Tautinių mažumų
įstatyme ir atskiruose Pilietybės, Švietimo, Visuomeninių organizacijų,
Religinių bendruomenių ir bendrijų įstatymų straipsniuose bei kituose
poįstatyminiuose teisės aktuose. Natūralu, kad šalia tautinių mažumų
kultūrų apsaugos turėjo atsirasti ir įstatymas, ginantis 3 milijonų
vietinių gyventojų bendruomenės specifinę savo raiškos formomis bei
lokalinėmis ypatybėmis lietuvių tautos etninę kultūrą. Būtent etninių
kultūrų specifiškumas, variantiškumas, lokalinių (regioninių) tipų ar
potipių buvimas arba nebuvimas neleidžia mechaniškai jungti viename
įstatyme skirtingo lygmens dalykų. Analogišką Lietuvoje priimtam Etninės
kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymui šiuo metu rengiasi priimti
daugelis Europos valstybių.
5. Koncepcijos rengėjai siūlo kardinaliai keisti egzistuojančią ir
laiko išbandytą valstybės etninę politiką. Kyla klausimas: ar tikrai
reikia naujų teisės aktų ir kitokių nacionalinės svarbos dokumentų
tautinių mažumų reikmėms tenkinti? Ar neišvengiamai būtina radikaliai
keisti Lietuvos Respublikos tautinių mažumų politiką, jei net patys
rengėjai pripažįsta, kad teisinių aktų tautinių mažumų teisėms ir jų
savitumui apsaugoti Lietuvos Respublikoje tikrai pakanka, jeigu užsienio
ekspertai ir pačių tautinių mažumų atstovai pripažįsta, kad tautinių
mažumų padėtis Lietuvoje yra tikrai gera (beje, žymiai geresnė nei
daugelyje kaimyninių šalių ir nepalyginamai geresnė, nei lietuvių tautinės
mažumos Lenkijoje, Baltarusijoje ar Rusijoje)? O gal tik reikia
pareikalauti iš visų atskaitingų institucijų ir atsakingų asmenų laikytis
jau priimtų įstatymų ir Lietuvos Respublikos Konstitucijos, o skiriamas
lėšas lanksčiau naudoti? Visiškai logiška būtų peržiūrėti valstybės
skiriamų lėšų tautinėms bendruomenėms santykį, nes rusų, lenkų, žydų
bendruomenės Lietuvoje gauna didelę paramą iš užsienio, o negausiausios ir
ekonomiškai silpniausios bendruomenės tokių galimybių neturi.
6. Jeigu Lietuvoje nėra tautinės diskriminacijos ir rasizmo (tai
atskleidė ir užsienio ekspertų tyrimai, tą pripažįsta ir patys koncepcijos
autoriai dokumento projekto pradžioje), galima pagrįstai abejoti siūlymu
rengti Nacionalinę veiksmų prieš tautinę diskriminaciją ir rasizmą
programą ir kurti institucijas skundams dėl diskriminacijos nagrinėti.
Priešingai, nei teigia koncepcijos kūrėjai, nuolatinis esamos, galimos ar
tariamos diskriminacijos problemos iškėlimas skatintų įtampos tarp
lietuvių tautos ir tautinių mažumų didėjimą ir nesantaiką visuomenėje.
Beje, teikiamiems siūlymams įgyvendinti, naujoms institucijoms įkurti
reikia didelių materialinių resursų, kurių nepajėgtų sutelkti ir žymiai
turtingesnės šalys. Toks siūlymas yra nekorektiškas turint omenyje, kad
Lietuvos Respublikos ekonominė situacija neleidžia užtikrinti pakankamą
socialinį lygį didelei daliai visuomenės, tame tarpe ir tautinių mažumų
nariams.
7. Koncepcijos kūrėjai pateikia rekomendacijas, kurių nemaža dalis
siūlo taikyti pozityvios diskriminacijos nuostatas tautinės daugumos
atžvilgiu. Koncepcijos rengėjai atvirai ragina nevykdyti Valstybinės
kalbos įstatymo, pasisakydami už dvikalbio mokymo modelio įdiegimą
(6.3.2), teigdami, kad neleistina, kad būtų diskriminuojama viena ar
kita kalba (5.2.3). Lietuvių diskriminacijos elementai įžvelgiami ir
projekto autorių siūlymuose sudaryti palengvintas sąlygas tautinėms
mažumoms plačiau atstovauti jų interesams politinėse partijose, parengti
tik tautinių mažumų nevyriausybinių organizacijų kompetencijos ugdymo
programą, išplėsti tik tautinių mažumų spaudos rėmimą (6.3.2
rekomendacija). Nesuprantamas ir koncepcijos rengėjų siūlymas
Koncentruotai tautinių mažumų gyvenamose savivaldybėse įsteigti tautinių
mažumų reikalų komitetus, nes turėdami savivaldybėse daugumą, tautinių
mažumų atstovai, kaip rodo Pietryčių Lietuvos savivaldybių patirtis,
puikiai sugeba ginti savo interesus, tačiau dažnai nekorektiškai elgiasi
su tautinės daugumos gyventojais. Kaip rodo 2002 m. Tarybos užsakymu
atlikti sociologiniai tyrimai, lietuvių moksleivijos tautinis nuosmukis
pastaraisiais metais yra labai ryškus, o tautinių mažumų jaunuomenės
tautinė savimonė yra žymiai stabilesnė. Tačiau vietoj to, kad būtų
stiprinamas lietuvių tautinis ugdymas, koncepcija numato Lietuvos pedagogų
perkvalifikavimą multikultūrinio ugdymo linkme, kuris neva reikalingas
ruošiantis naujų imigrantų bangai, kontaktams su naujomis rasinėmis,
etninėmis bei religinėmis grupėmis. Pagrindinis Lietuvos rūpestis spręsti
aktualias dabarties, o ne numatomas ateityje iškilsiančias ar
neiškilsiančias problemas.
8. Koncepcijoje neteisingai nurodoma, kad kultūros paveldas dabar
Lietuvoje skirstomas į mūsų ir jų. Neįsigilinusiems į šį klausimą toks
skirstymas gali sukelti teisėtą pasipiktinimą. Tačiau tai, kad tokio
skirstymo tikrai nėra, projekto autoriai privalėjo žinoti. T.Ševčenkos,
V.Kačialovo, V.Dubeneckio, M.Dobužinskio, J.Kupalos, V.Sezemano,
S.Konarskio, Z.Sierakausko, E.Volterio, J.Rainio, J.Slovackio,
A.Mickevičiaus, I.Kraševskio, J.Lelevelio, I.Hrebnickio, A.Stendalio,
T.Mano, L.Zamenhofo ir daugelio kitų kitataučių memorialinės vietos
vienodai saugomos kaip istorijos ir kultūros paminklai. Suprantama, tam
tikri barjerai šioje srityje egzistuoja, nes pagal moralės kriterijus
negali būti saugomos memorialinės vietos tų garsių asmenybių, kurios yra
padariusios nusikaltimų žmoniškumui, sugriovusios etninę taiką,
inicijavusios kraujo praliejimą. Jei iš tiesų ginčų kyla dėl bažnytkaimio,
parapijos lygmens istorinio įvykio ar veikėjo istorinio įamžinimo, tai
dažniausia pretendavimo į istorijos paminklus kriterijų, o ne tautinės
politikos klausimas.
9. Nepagrįstas ir net pavojingas Lietuvos valstybingumo išlaikymui
koncepcijos rengėjų siūlymas suteikti (ar išsaugoti) dvigubą (ir daugiau)
pilietybę visiems buvusiems Lietuvos Respublikos piliečiams ir jų
palikuonims. Priėmus tokį siūlymą, gali kilti daug kliūčių norint
patraukti baudžiamojon atsakomybėn asmenis, padariusius kriminalinius arba
antivalstybinius nusikaltimus, kai užsienyje pasislėpusio nusikaltėlio
veiksmai eventualiai pervardijami į politinį persekiojimą ir pan. (OMONo
karių ir genocidą vykdžiusių asmenų globos precedentas Rusijoje). Ne
paslaptis, kad dalis užsienyje gyvenančių buvusių Lietuvos Respublikos
piliečių ar jų palikuonių dvigubą pilietybę sieja ne su etnokultūriniais,
bet pragmatiniais, dažniausiai turtiniais veiksniais, tuo dar labiau
komplikuodami ir taip sukomplikuotą restitucijos ir turtinių klausimų
sprendimą. Antra vertus, ateities Europoje pilietybės klausimas taps dar
mažiau aktualus negu šiandien. Individualia tvarka, priklausomai nuo
asmens ryšio su Lietuva, pilietybė suteikiama ir dabar.
10. Bereikalingas įtampas sukeltų ir juridiškai įteisinti vietos
referendumai. Gyventojų apklausos, turinčios konsultacinį pobūdį, nuolat
vykdomos ir dabar, centrinė valdžia juos toleruoja, į jų rezultatus dažnai
atsižvelgia, ir to pakanka.
11. Pozityviai reikėtų vertinti aiškius, paprastus ir racionalius
pasiūlymus, kuriuos, beje, įmanoma įgyvendinti ir nekuriant jokių naujų
strateginių dokumentų: regioninės politikos rėmuose plėtoti valstybinės
kalbos mokymą (kurio beje labai dažnai pageidauja patys tautinių mažumų
gyventojai, siedami savo ir savo vaikų ateitį su Lietuva), mokyklų
administracijoms siūlyti principingiau vertinti pedagogų valstybinės
kalbos žinias, plėtoti nemokamą suaugusiųjų švietimą, labiau remti etninių
mažumų sekmadienines mokyklas, aktyviau skatinti privačią mažumų atstovų
iniciatyvą.
12. Spręstinos problemos kaupiasi ne šalies mastu, o tik tam tikrose
vietose. Ekspertai rekomenduoja 2004-2008 m. pratęsti Rytų Lietuvos
socialinio plėtojimo programą, nes būtent Pietryčių Lietuvoje ypač
išvešėjusi etninio atsiribojimo propaganda ir praktiniai veiksmai. Jeigu
ir reikia kokių nors pertvarkymų, kur kas svarbiau ir teisingiau būtų iš
pradžių parengti atskiras negausių senųjų Lietuvos tautinių bendruomenių
karaimų ir Lietuvos totorių kultūros globos bei čigonų socialinės
integracijos programas. Tautinių mažumų ir išeivijos departamentas,
įgyvendindamas teisės aktuose įtvirtintas nuostatas ir talkinant
atsakingoms už konkrečius klausimus institucijoms, yra pajėgus esamus
klausimus spręsti savarankiškai.
PASIŪLYMAI:
1. Ekspertai yra vieningos nuomonės, kad pateiktasis svarstymui etninės
politikos koncepcijos projektas turi didelių ir esminių trūkumų,
provokuoja socialinę įtampą tarp lietuvių tautinės daugumos ir tautinių
mažumų, todėl yra neteiktinas Seimui bei Vyriausybei arba taisytinas iš
esmės.
2. Koncepcija vadinama Lietuvos Respublikos etninės politikos
koncepcija, tačiau visuose Koncepcijos tekstuose kalbama tik apie
tautines mažumas, kartais minimos tautinės bendrijos ir etninės grupės.
Mūsų manymu, dabartinis Koncepcijos pavadinimas neatitinka jos turinio,
todėl pavadinimas taisytinas į Lietuvos Respublikos tautinių mažumų
politikos koncepcija.
3. Siūlome papildyti skyrių Sąvokos ir terminai, vartojami etninės
politikos koncepcijoje terminų etninis, tautinis, tautinė kultūra
paaiškinimais.
Etninės politikos koncepcijos projektą svarstė ir ekspertines išvadas
pateikė Etninės kultūros globos tarybos ekspertai doc. dr. Rimantas
Astrauskas, dr. Petras Kalnius, Virginija Kondratienė, Jonas Trinkūnas,
dr. Dalia Urbanavičienė ir kviestinis ekspertas prof., hab. dr. Mečislovas
Treinys. Ekspertų išvadą apibendrino doc. dr. R.Astrauskas
2003-06-30
|