Šitaip įvardinta pranešimo
tema yra tiek įvairiasluoksnė, plati, kad, norint ją išanalizuoti, reikėtų
kalbėti valandų valandas. Todėl apžvelgsime tiktai kai kuriuos šeimos ir
papročių aspektus.
Rašytoja Petronėlė Orintaitė savo knygoje "Ką laumės lėmė" (1992) rašo:
"Kiekvienas žmogus iš protėvių, iš savo kilmės gemalo atsineša ne tik akių
ir plaukų spalvą bei veido bruožus arba kaulų formą. Jis įsigema ir
asmenybės branduolį, t.y. esminius dvasios polinkius, gabumus bei elgesio
pradmenis. (...) Kas atitolsta nuo tėvų protėvių įveldėtos prigimties
pradų, to visas dvasinis žmoniškumas menkėja, kūrybingumas nyksta,
asmenybė darosi netvirta, suskeldėjusi"(1).
Taigi žmogui svarbu, iš kur jis atsiradęs, kas yra jo šeima. Žmogus per
šeimą ateina pasaulin. Joje auga, bręsta, pasirengia savarankiškam
gyvenimui. Ar visada taip įvyksta, jau yra kitas dalykas: augantis žmogus
gali ir savo valia, veiksmais save sunaikinti. Betgi aišku viena, kad
"dvasinių vertybių sampratos neišsiugdęs, vaikas nepajėgia išaugti
harmoninga asmenybe" (2).
Svarbiausias veiksnys žmogaus brendimui šeimoje yra motina. "Motina -
tai šaknis, įsiskverbusi į kosmoso gelmes ir iš ten siurbianti syvus. Ji
versmė, iš kurios trykšta gyvasis vanduo, kuris sykiu yra maitinantis
pienas, šiltas šaltinis, purvas, sudarytas iš žemės ir vandens, turtingas
gaivinamų jėgų - rašo vienas prancūzų mąstytojas.
Motina žmogui yra kaip medžiui šaknys. Iškirsi šaknis, neliks medžio.
Nebus šalia motinos, ypač vaikui augant, ne susiformuos naujasis žmogus
kaip asmenybė. Tą labai akivaizdžiai matome mūsų dienomis, kai atsiranda
motinų, išmetančių vos pagimdytą kūdikį į sąvartyną, kai, pamėgusios
alkoholį, užmiršta alkanus savo vaikus.
Taip, motinos reikšmė žmogaus suformavimui tikru žmogumi, asmenybe,
šalia kitų tokių veiksnių, kaip mokykla, bendruomenė, Bažnyčia, yra
nenusakomai svarbi ir šiandien. Tačiau negalima nuošaliai palikti ir tėvo.
Jis turėtų būti tikras šeimos ramstis visais kritiškais atvejais, kai
prireikia vyriškų pečių, tvirtos rankos.
Ypač reikšmingas tėvo buvimas šalia yra augantiems berniukams. Betgi
kaip dažnai šiandien tėvas palieka šeimą, palieka savo vaikus,
tenkindamas vien savas užgaidas.
Švenčiame ne vien Motinos, bet ir Tėvo dienas. Ir motinos, irtėvai, kartą leidę pasaulin naują gyvybę, turėtų pajusti
atsakomybę už jos ateitį į motinystės ir tėvystės jiems uždedamas
pareigas.
Iš dviejų skirtingos lyties asmenų sukurta šeima paties Kūrėjo
yra įpareigota atlikti keletą svarbiausių funkcijų, uždavinių - tai vaikų gimdymas, auginimas, auklėjimas; turimo ūkio - pragyvenimo šaltino tvarkymas; šeimos narių elgesio kontrolė, jų
rengimas savarankiškam gyvenimui; tarpusavio parama ir kt.
Labai svarbus uždavinys Šeimai yra ir tautos tradicijų, meilės
savo Tėvynei, valstybei vaikams perdavimas, jų tikrojo patriotizmo
ir pilietiškumo ugdymas. Labai svarbu ir šeimoje išugdytas
bendruomeniškumo, gerų santykių su kitais žmonėmis, su
kaimynais, giminėmis diegimas jaunajai kartai. Žmogus visuomenėje
nėra vienišius. Jis turi bendrauti nuo pat vaikystės šeimoje, darželyje,
mokykloje, darbovietėje, Jis privalo būti parengtas tokiam normaliam
bendravimui dar gimtojoje šeimoje.
Mūsų tėvai ir protėviai niekada nieko nedarė be tikslo. Pagrindinis
vaikų ugdymo tikslas buvo nukreiptas užtikrinti gražią jų ateitį, kiek
galima laimingesnį asmeninį gyvenimą. Tad lietuvių šeima praeityje
pirmiausia rūpinosi savo vaikų dvasios grožio ugdymu. Tam, kad žmogus
jaustų grožį savoje aplinkoje, gamtoje, santykiuose su kitais, kad savo
elgesiu, žodžiu, darbu tą grožį kurtų, pirmiausia turi būti švari, skaisti
jo paties dvasia, jo širdis. Tad ypač didelis dėmesys buvo skiriamas
šeimoje vaikų doros, darbštumo, tvarkingumo, santykių su kitais ugdymui.
Vaikų darbštumas buvo ugdomas tėvų pavyzdžiu, pamokymais, taip pat
protingai vaikus nuo mažumės įtraukiant į šeimai naudingą darbą. Būdavę
sakoma, kad "verkia duona tinginio valgoma". Bet koks lepinimas, ypač
neprotingas, veda į tingumą, o tai jau atsiliepia jauno žmogaus asmenybės
raidai. Vaikams buvo liepiama iki galo užbaigti pradėtą darbelį,
sutvarkyti darbo vietą. O dabar ar laikomasi šios lietuviams buvusios taip
būdingos taisyklės, jų nusakomos trumpu posakiu - "dirbk ir baiki"! ? Ar
ne iš tokios paprastos taisyklės nepaisymo atsirado mūsuose šiandien tiek
netvarkos, aplaidumo?
Lietuvių tautinės (etninės) kultūros požiūriu visais laikais gėris ir
grožis buvo neišskiriamos sąvokos. Pabrėžtinai brangintas jaunimo, ypač
mergaičių, kuklumas, skaistumas, pagarba tėvams, seneliams, ligoniams.
Moralinio elgesio abėcėlė buvo grindžiama Dekalogo principais. Tai ne tik
mylėti ir gerbti tėvus, senatvėje juos globoti, bet ir kaip nors likimo
nuskriaustuosius - pavargėlius, luošus ir pan. Gerbti taip pat
kitataučius, išsiskiriančius savo išvaizda, kalba, elgesiu, Ar ne todėl
iki sovietinio laikotarpio nebuvo jokiu antisemitizmo apraiškų
Lietuvoje?
Vaikai buvo mokomi tausoti gamtą - neskriausti paukštelių, gyvulių,
net ir mažiausio vabalėlio, jau nekalbant apie meilę medžiams, gėlėms,
žemei. Sakyta, kad ir jie jaučia skausmą, kaip nors žmogaus nuskriausti
verkia. Ar ne todėl lietuvio pasididžiavimas buvo sodybą puošiantis
vaismedžių sodas, trobos palangėje mergaičių rūtų darželis, neaplaužytos
tvoros ir švarios šalikelės, paupiai, paežerės? O kaip vaikai, paaugliai
elgiasi šiandien: visa laužoma, trypiama, tepliojama. Matyt, daugiau
turėtume kalbėti apie gyvybę, apie gamtai pagarbą ir šeimoje, ir
mokykloje, o ypač televizijoje, spaudoje.
Lietuvių tradicijose ypač reiškiama gili pagarba ir meilė žemei
maitintojai, štai viename Mažosios Lietuvos lietuvininkams Prūsijos
valdžios 1540 m. išleistame įsakyme seniūnai įpareigojami griežtai bausti
kaip nors negražiai kalbančius ir besikeikiančius. Rašoma: "Liepti tokiam
atsiklaupus žemę pabučiuoti. Be to, toks keikūnas turi sumokėti baudą -
vieną šilingą beturčių labui. Jeigu bus dar sučiuptas besikeikiant, tokį
įkalinti".
Iš tikrųjų dar neseniai kaime motinos, išgirdusios savo vaiką negražiai
kalbant ar sukeikus, priversdavo atsiklaupus pabučiuoti žemę jos
atsiprašyti. Buvę tokiam sakoma: "Kaip tave šventa žemė nešioja?!"
O šiandien ar pagalvojame apie pagarbą žemei, tiksliau mūsų pačių
kultūrą, kai švaistome žemėn sau (ir kitiems!) po kojų visa, kas atlikę -
tuščius gėrimo butelius, nuorūkas, cigarečių tuščias dėžutes,
popiergalius? O ką jau bekalbėti apie poilsiavietes po jaunimo diskotekų ir pan.: dažnai šiukšles tenka sunkvežimiais vežti...
Taip elgdamiesi ne tik gamtą bjaurojame, bet ir parodome savo Vidų. Juk
teisingai mūsų protėvių buvo sakoma: "Kuo pats kvepia, tuo kitą tepa".
Negana to, šiandien šitokiu būdu yra kuriamas mūsų, lietuvių, įvaizdis
kitataučių akyse.
Jungiamės į Europos tautų šeimą. Ten daug kultūrų, daug kalbų, bet
dabar ypač pabrėžiama būtinumas išlaikyti savo tautinę kultūrą, savo
tautinę savimone (identitetą), branginti gimtąją kalbą. Dar XIX a.
iškilusis žemaitis Dionizas Poška yra rašęs: "Lietuviai ir žemaičiai, ar
galvijai esame? Argi tėviškos kalbos niekad nemokėsme? (...) Gerbk tėvišką
kalbą ir anos kalbrėdą, nes prigimto liežuvio nemokėti gėda" (4)
Savo lietuvių kalbai, vienai seniausių pasaulyje indoeuropietiškųjų
kalbų, dėstomai daugelyje pasaulio universitetų, turime, privalome skirti
daugiau dėmesio. Tai nereiškia, kad neturėtume mokytis svetimų kalbų, bet
svarbiausia - savosios neužmiršti, nesubjauroti jos pusiaukalbe. Reikėtų
labiau branginti jaunimui ir savo etnografinio regiono žmonių tarmę, bent
ją pažinti, nes ir ji yra mūsų etninės kultūros vertybė,
Neužmirštas turi būti ir mūsų tautos toks dvasinis turtas kaip įvairūs
darbo, šeimos, kalendorinių švenčių, tarpusavio bendravimo papročiai,
tradicijos. Visa tai vaikams šeimoje buvo diegiama nuo pat mažumės. Kur
mūsų nuostabios pasakos, dainos,šokiai, žaidimai? Visa tai vaikams buvo
tarsi kasdienė duona, gaunama nuo pat lopšio, Tai buvo jų dvasinis
kraitis, toliau nešamas per gyvenimą ir dalijamas saviems vaikams.
Kiek ir kokių nuostabiai turtingų, giliaprasmių tradicijų būta mūsų
krašte. Vis jos įaugdavo žmogaus sąmonėje ne kur kitur, o šeimoje per
darbą, per bendravimą su kitais, dalyvavimą įvairiose šventėse. Kokios
nuostabiai turiningos būdavo įvairių lauko darbų - šienapjūtės, rugiapjūtės, linarovio, linamynio, kūlimo ir kt. talkos.
Čia darbas jungėsi su poilsiu, su daina, su šokiu, pagaliau vaišėmis. O
kaip buvo švenčiamos svarbiausios metų šventės Kalėdos su Kūčiomis,
Velykos, Sekminės, Joninės, Vėlinės, kitos šventės šeimoje ir
bendruomenėje, šiandien vertėtų tai prisiminti, atgaivinti. Tai juk mūsų
tautos dvasinis turtas. O svarbiausios šeimos šventės - krikštynos,
vestuvės, vardinės. Juk jog irgi seniau buvo tarsi bendruomeninės, nes
neapsiribodavo vien šeimos ratu. Kiekviena šventė turėjo savo tradicinį
repertuarą. Su dideliu susikaupimu šeimose buvo švenčiamos ir tautos bei
valstybinės šventės. Didesnio dėmesio joms šiandien! Ypač mūsų mokyklose!
Kad Vasario 16-sios neužgožtų mums nebūdinga, svetima Valentino diena, o
Vėlinių - Holovenas. Nepasiduokime komercijai, nes tik jai tokios
"šventės" reikalingos.
Ypač svarbu teisingą savosios kultūros suvokimą įdiegti jaunimui, nes,
kaip yra pabrėžęs lietuvių išeivijos rašytojas Kazys Almenas: "Jeigu
jaunimui lietuvių kultūra nebus įdomi, tai jos laikas suskaičiuotas.
Jaunimas turi perimti lietuvių kultūros vertybes kitų tautų apsuptyje. Jei
to nepadaro, mūsų kultūra išeina iš apyvartos, mes einame į muziejų"
(5).
Pažinti savo tautos istoriją, jos etninę kultūrą, puoselėti savus
papročius, tradicijas, nebijoti visur ir visada pasirodyti tikru tautos
sūnumi, dukra - štai kur lietuvio didybė, būtina šiandieniame globaliniame
pasaulyje, būsimoje Europos Sąjungos tautų bendrijoje. O mokytis to, tikro
patriotizmo, tikros meilės savo Tėvynei, savo nenusakomas kančias
iškentėjusiai Lietuvai pradėkime nuo šeimos, nuo mokyklos, nuo
žiniasklaidos. Tik reikia, kad ir šeima, ir mokykla, ir dabartinė mūsų
žiniasklaida pagaliau suvoktų, kad tikroji mūsų kultūra,- tai ne archaika,
kad meilė Tėvynei - ne "idiotizmas", kad tai esminis žmogaus dvasinis
lobis. Būkime, kaip yra mokęs Vydūnas "sau žmonėmis", tačiau ne
egoistais, o tikros dvasinės didybės asmenybėmis. Tik tokie būdami būsime
gerbiami pasaulio tautų bendrijoje.
Panaudota literatūra
-
Orintaitė P. Ką laumės lėmė. Vilnius, 1992. P.167, 164.
-
Račiūnaitė R. Moteris tradicinėje kaimo kultūroje. K., 2002. P. 79-
-
Beauvoir. S. Mitai // Feminizmo ekskursai: Moters samprata
nuo Antikos iki postmodernizmo. Antologija. V., 1995. P. 286.
-
Dionizas Poška. Raštai. V., 1959. P. 87, 133.
-
Gadeikis L. Skomantas - lietuviška istorinė nuotykių literatūra
jaunimui // Lietuvos aidai, 1995 06.00. Nr. 135. P. 14.
2003-07-22
Prof. Habil. Dr. Angelė Vyšniauskaitė
|