Etninės kultūros globos
tarybos ekspertai Tarybos švietimo ir mokslo komisijos išplėstiniame
posėdyje, įvykusiame 2001 m. vasario 12 d., apsvarstė Vyriausybės
parengtą projektą "Dėl būtinų veiksmų, siekiant efektyvinti šalies
mokslo ir pedagoginio potencialo panaudojimą šalies poreikiams
tenkinti", kuriame numatyta Lietuvių kalbos institutą, Lietuvių
literatūros ir tautosakos institutą, Lietuvos istorijos institutą,
Lietuvos filosofijos ir sociologijos institutą bei Kultūros ir meno
institutą reorganizuoti: 1) prijungiant prie aukštųjų mokyklų arba 2)
juos sujungiant į vieną- Lituanistinių tyrinėjimų centrą.
Tarybos ekspertai vieningai
nepritarė minėtam projektui dėl tokių priežasčių:
1. Abi pasiūlytos minėtų
institutų reorganizacijos alternatyvos nėra racionaliems, tvirtai
motyvuotos bei optimalios "siekiant efektyvinti šalies mokslinio ir
pedagoginio potencialo panaudojimą";
2. Minėtų institutų
mokslinė veikla nėra orientuota vien į aukštųjų mokyklų poreikius. Juose
atliekami fundamentalūs lietuvių etninės kultūros tyrinėjimai (sudaromi
žodynai, katalogai, šaltinių sąvadai, rinkiniai, enciklopedijos,
leidžiami tęstiniai leidiniai ir pan.), ypač reikšmingi nacionalinei
kultūrai ir mokslui. Šios institucijos yra neabejotini lietuvių kultūros
tyrinėjimo centrai. Humanitarinio profilio institutuose sukaupti
didžiuliai archyvai, reikšmingi ne tik Lietuvai, bet ir Europai. Minėtų
mokslinių institutų specifiką atitinkantys padaliniai aukštosiose
mokyklose yra maži arba jų iš viso nėra. Aukštosioms mokykloms mokslo
institutai kaip pagalbiniai priedai prie studijų proceso nėra
reikalingi. Dabartiniai mokslo institutų ryšiai su aukštosiomis
mokyklomis yra pakankamai glaudūs ir nuolatos plėtojami. Kaip rodo
Lietuvos ir užsienio šalių mokslo institucijų patirtis pats
optimaliausias būdas dalyvauti studijų procese yra pasirašant
bendradarbiavimo sutartis su aukštosiomis mokyklomis.
3. Minėtų mokslo institutų
centralizavimas, išsaugant dabartinį mokslinį potencialą, finansinės
naudos neduotų, nes dabartiniu sudėtingu ekonominiu laikotarpiu kaip tik
mažos institucijos turi realesnes galimybes efektyviau dirbti. Minėtieji
moksliniai institutai, ypač humanitarinės krypties, per daugelį
dešimtmečių suformavo optimalią savo struktūrą ir įrodė darbo
efektyvumą. Tarybiniu laikotarpiu jie neturėjo valstybinės paramos. Net
ir tokiomis sąlygomis padaryta labai daug. Vis dėlto dar tenka
konstatuoti nacionalinės kultūros tyrinėjimų atsilikimą, lyginant su
kitomis Europos tautomis. Lietuvai atgavus nepriklausomybę, teisiniais
aktais buvo nustatytas lietuvių kalbos ir lietuvių kultūros
fundamentinių tyrimų prioritetas (LR Mokslo ir studijų įstatymo 22 str.),
humanitarinių mokslų prioritetus taip pat propaguoja tarptautinės
organizacijos (UNESCO). Tad reikėtų kaip tik stiprinti minėtų mokslo
institucijų savarankiškumą, netrukdyti joms efektyviai dirbti bei
įgyvendinti įstatymu nustatytą prioritetą bei nemažinti jų finansavimo.
Be to, norėtume pareikšti,
kad humanitariniams ir tiksliesiems mokslams negali būti taikomi vienodi
vertinimo kriterijai. Norėtume atkreipti dėmesį, kad Vyriausybės projekto
rengėjų grupėje nėra deramai atstovaujami humanitariniai mokslai, todėl
siūlytume išplėsti rengėjų grupę.
Etninės kultūros globos
tarybos ekspertai tikisi, kad bus atsižvelgta į jų pasiūlymus ir
pasirinkti optimaliausi, visas puses tenkinantys gerai apgalvoti ir
pasverti sprendimai, nesukeliantys jokių grėsmių etninės kultūros
palikimui bei atitinkantys Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų
įstatymo nuostatas. Tarybos nariai norėtų būti informuojami apie tolesnius
Vyriausybės planus ir siūlo savo pagalbą.
Etninės kultūros globos tarybos
pirmininkas
dr. Rimantas Astrauskas
J. Sližienė