O tėviške, pušų veržlume į
žydrynę,
O tėviške, laukų gimtųjų
tyluma,
O tėviške, mūs ilgesiai tavim
vilnija,
Apjungi mus kaip užstalės
miela daina.
Kai išeinu, jaučiu
nemirštantį gerumą,
Kai vėl arti, ak, nebuvai man
tolima...
Tiek mumyse į gėrį saulėto
veržlumo,
Vadinkim tai vardu skambiuoju
- Dzūkija.
(Jonas Katulis)
|
Dzūkija - tai piečiausia
Lietuvos dalis, išsidėsčiusi abipus Nemuno, besiribojanti su Baltarusija,
Lenkija (tiksliau šių valstybių etninėmis lietuviškomis žemėmis), gausi
miškų, ežerų; išsiskirianti daugeliu ilgiausiai išlaikytų tradicinės
lietuvių etninės kultūros ir gyvensenos bruožų, ryški savita tarme -
"dzūkavimu", t.y. "t", "d", 'tv","dv" prieš
"i", "y", "į", "ie" tarimu
"c", "dz", "cv", "dzv". Dzūkavimas pirmąkart paminėtas 1673 m. Sapūno
veikale "Compendium Gramaticae Lithvanicae". Jo lyčių yra K. Sirvydo
"Punktuose sakymų" 1644 m. Dzūkavimo senumą patvirtina ir XVI a. pradžios
rankraštiniai poteriai.
Karaliaus Mindaugo 1253 ir
1259 m. žemių dovanojimo dokumentuose šis kraštas vadinamas Dainava (Daynowe,
Deinowe, Denowe). Šį vardą Dzūkijai atgaivino savo raštuose
iškilusis mūsų kalbininkas K. Būga bei rašytojas V. Krėvė-Mickevičius.
Dainavos vardas figūruoja ir dabar rengiamuose Lietuvos valstybės regionų
žemėlapiuose.
Dzūkija (Dainava), palyginus
su kitais Lietuvos etnografiniais regionais - .Aukštaitija, Žemaitija,
Suvalkija. - yra ilgiausiai išlaikiusi lietuvių baltiškosios kultūros
tokius elementus, kaip gyvenimas neišsidalijusioje šeimoje (draugėje,
broliavoje), kaip gatviniai bei kupetiniai kaimai su rėžine žemės sistema,
kaip palyginti gana gyva savo santykiais kaimo bendruomenė su daugeliu tik
jai būdingų papročių, pavyzdžiui, verpimo bei plunksnų plėšymo vakaronės
su dainomis ir žaidimais, bendros kaimo pirties lankymas, o ypač saviti
"gimdyvės" ir "jaunamartės pirties" papročiai.
Kai prisimename dar palyginti
netolimoje praeityje buvusį mūsų kaimo gyvenimą, kiek ten matome
nesavanaudiško bendruomeniškumo apraiškų. Vien ko vertos įvairių lauko
darbų talkos su jų pabaigtuvėmis, patalkiais. Kaimynės dalinosi iškepta
naujo derliaus duona, skerstuvėmis, krekenomis, vos tik iškopinėto bičių
medaus koriu. O kur dar įvairios kalendorinės bei šeimos šventės,
parapijoje vykusieji atlaidai ir giminių susitikimas jų proga, kur kaimynų
sambūriai gamtoje, nesavanaudiška pagalba seneliams, našlėms ir
našlaičiams ligos atveju, pagalba padegėliams, elgetoms ir pan. Ir visa
tai iš krikščioniškosios savijautos, jog privalai matyti ne tik save, bet
ir kitus esančius šalia, nes, - kaip yra sakęs mons. K.Vasiliauskas, -
"Krikščionybė yra ne filosofija, o gyvenimas, ir todėl kiekvieno
krikščionio švenčiausioji pareiga yra atidžiai stebėti gyvenimą, nuolatos
matyti žmonių,, poreikius, matyti įvairių negandų sužeistus žmones, juos
atjausti" . (Mons. K. Vasiliauskas. Šviesi vilties žvaigždė, V., 2001, p.
202.)
Bendruomeniškumas kyla iš
pasitikėjimo kitu žmogumi. Tikram bendruomeniškumo jausmui bei ryšiams
atsirasti žmogus turi būti nusiteikęs ne tik gauti, bet ir duoti. "Asmuo
yra vienišius savyje" - teigia žymusis mūsų filosofas Antanas Maceina. -
"žmogus yra sukurtas būti drauge. Todėl bendruomenė yra tikrasis jo buvimo
ir veikimo laukas, - tęsia toliau filosofas. - Buvimas drauge yra
grindžiamas vieno asmens atsiskleidimu kitam, šį pasitinkant ir į imant į
savo vidų". (A. Maceina. Mintys,
mąstymai. Vilnius, 1998, p. 416, 300)
Turėdami visa tai omenyje,
drįstame sakyti, kad nėra tikslus "Dabartinės lietuvių kalbos žodyne"
(Vilnius, 1954, p. 74) pateiktas bendruomenės sąvokos apibrėžimas, kai
teigiama, jog "bendruomenė - tai istoriškai susiformavusi grupė žmonių,
sujungtą tarp savęs gamybiniais santykiais". Žinoma, negalima nuginčyti
gamybinių santykių veiksnumo, vis dėlto, dar daugiau ją konsoliduoja
kultūriniai, socialiniai bei moraliniai veiksniai, kultūrinė erdvė, kitaip
tariant regionas, kuriame žmogus gimė, užaugo, gyvena, kur yra jo tėviškė.
Gi ryšys su tėviške suvokiamas kaip tautos dvasinių vertybių, savosios
etninės kultūros tęstinumas. Galima pritarti Marcelijui Martinaičiui,
teigiančiam, jog "žmogaus kultūrinės savikūros pamatas yra arčiausiai jo
esanti kultūrinė erdvė.(...) Žmogaus priklausomybė nuo tam tikros
vietovės, regiono, jo kalbos ir kultūros yra neatšaukiama, įspausta jo
prigimtyje" (M. Martinaitis. Regioninės kultūros vaidmuo ugdant pilietinę
visuomenę // Suvalkija. 2002. Nr. 3, p. 7)
Kaip tik gyvas
bendruomeniškumas9 glaudus žmonių tarpusavio ryšys padeda žmonėms jaustis
saugesniais, suteikia ramybės ir gyvenimo džiaugsmo. Gyvoje,
susiklausančioje bendruomenėje kiekvienas jos narys jaukiasi reikšmingas,
nes padaro tai, ką pajėgia pagal savo jėgas ir sugebėjimus, Mūsų tautos
istorija liudija, kad tautos išlikimą visais amžiais, įvairiausių
negandų, okupacijų, karų atvejais išsaugojo tiktai bendros pastangos, tik
savosios kalbos, tikėjimo,, papročių branginimas, tiktai vienybė. Iš
dalies ir neseniai įvykusio referendumo dėl stojimo į Europos Sąjungą
teigiamas rezultatas yra tautos, visuomenės vieningo susirūpinimo mūsų
valstybės saugesne ateitimi paliudijimas.
Visa tai galime pritaikyti
kalbėdami apie Dzūkijos etnografinį regiono kultūrinės įvairių seniūnijų,
kaimų bendruomenes. O tokių susitelkusių bendruomenių Dzūkijoje šiandien
jau yra nemaža. Taip Alytaus apskrities regioninės plėtros plane yra
speciali kaimo plėtros grupė. Vienas pagrindinių jos uždavinių yra
išsaugoti ir praturtinti kaimo gamtinį, materialinį ir dvasinį paveldą,
skatinti gyventojus burtis į grupes, bendruomenes, kurti įvairius
projektus, siekiant gauti lėšų jų įgyvendinimui iš Europos Sąjungos tam
skiriamų fondų. Alytaus apskrityje jau yra įregistruota 11 kaimo
bendruomenes atstovaujančių nevyriausybinių organizacijų, besirūpinančių
kaimo aktyvaus įvairialypio gyvenimo plėtra9 ruošiančių projektus įvairių
fondų ir organizacijų pagalba pritraukti į savo kaimą investicijas, kurti
darbo vietas, ypač plėtoti tradicinius verslus, amatus, skatinti turizmą.
Alytaus apskrityje jau yra 31 kaimo turizmo sodyba (pastaruoju metu gal ir
daugiau). Bendruomenių plėtra ir visa jų veikla priklauso nuo vadovų. Koks
vadovas, tokia ir bendruomenė. O atsidavusių kultūrinei veiklai žmonių
buities ir kultūrinio, dvasinio gyvenimo ugdymui vadovų šiandien Dzūkijos
regione nestinga. Jie savo žodžiu ir pavyzdžiu sugeba uždegti žmones kurti
gėrį ir grožį, šviesesnę ateitį sau, savo vaikams ir vaikaičiams.
Svarbiausia, tokie bendruomenę suburiantys vadovai labai mokamai panaudoja
senąsias Dzūkijos etnografinio regiono šeimos, darbo, kalendorinių švenčių
tradicijas, pritraukdami vietos muzikantus, pasakorius, dainininkus,
šokėjus pademonstruoti jų jaunystės išmonę, tuo paskatinti šiandienį
jaunimą giliau susipažinti su savo tėvų ir protėvių dainomis, žaidimais,
šokiais, apskritai savo etninės kultūroj primirštais lobiais. Būtent, savo
vietovės, o ne apskritai, tradicijomis, papročiais.
Šiuo požiūriu ypač išsiskiria
daugelis Varėnos raj. kaimų. Galėčiau paminėti bent keletą iš jų. Taip
Mardasavo kaimo gyventojų išsirinkta seniūnė (beje, dirbančia be jokio
atlyginimo, visuomeniniais pagrindais) Birutė Mazikienė netgi sugebėjo
paskatinti bendruomenę sename klojime įsirengti "Dzūkų namus". Čia
rengiami vaidinimai, koncertai, vakaronės su pačių parengta programa.
Vilkiaucinio kaimas bendrai švenčia Jonines, prie Kultūros namų rengia
šokius jaunimui. Marytė Jazenčikienė suorganizavo, vaidinimą
antialkoholine tema pagal pačios sukurtą tekstą. Moterys vaidindamos labai
gražiai improvizucja Visa tai turi auklėjamosios reikšmės. Puvočių kaimo
bendruomenė, kuriai vadovauja seniūnas Vincas Puvačiauskas, labai gražiai
sutvarkė kapines, jose išsikasė šulinį. Per šv. Morkų (04. 25) visas
kaimas eina giedodami Visų šventųjų litaniją nuo kraštinio kaimo kryžiaus
iki kapinių, prie kiekvieno kryžiaus vis sustodami maldai. Taip
prisimenama sena Kryžiaunų dienų tradicija. Iki šiolei kaimas renkasi ir
gegužinėms pamaldoms. Kiekvieno mėnesio 1-ąjį sekmadienį moterys renkasi
vis į kitą trobą kalbėti Rožinį, kuriam vadovauja Zabielka Bingelienė.
Pasimeldusios dar padainuoja, pasivaišina. Yra Puvočių etnografinis
ansamblis, kurio branduolį sudaro 8 moterys. Jos visada sveikina viena
kitą vardadienio, įvairių jubiliejų progomis, lanko susirgus. Kaime tebėra
paprotys visiems kaimynams rinktis į kaimynų laidotuves, net jeigu buvo ir
dėl ko nors susipykta su kaimynu. Visas kaimas, kaip ir seniau, sueina per
vestuves jaunųjų išlydėti į jungtuves bei pasitikti iš jų. Kaimas ir
gyvulius tebegano bendrai, ir pradieniui vis gena kas iš kitos pirkios. O
rytą į vieną būrį suginti karves kviečiama "zvanu" (skambalu), pakabintu
ir mušamu kaimo gale.
Panašaus kaimo bendruomenės
žmonių bendravimo yra ir kitose Dzūkijos vietose. Taip Alytaus raj.
Vankiškių kaimo Laisvalaikio salės kultūros darbuotojai ir seniūnija
rengia bendras vaišes įvairių svarbesniųjų kalendorinių švenčių, darbų
pabaigtuvių progomis, skatindami prisiminti senuosius savo papročius ir
kaimynų bendravimo tradicijas. Šalčininkų raj. Miš tunų k. bendruomenė
gegužės mėnesį kasdien, renkasi kaimo kapinaitėse prie paminklo gegužinėms
pamaldoms. Lazdijų raj. Ricielių k. moterys dažnai renkasi dainuoti
senoviškų dainų, o per svarbesnes šventes bendrai kepa ir senovinius
šaltanosius. Gi kaimyninis Degėsių kaimas, švęsdamas drauge Užgavėnes, per
savąjį ir kaimyninius kaimus pervažiuoja specialiai parengta brička.
Sakoma, kad tada "Kūlika" važiuoja (t.y. Gavėną vaizduojanti pamėklė).
Visa tai ir yra saviti
atskirų Dzūkijos kaimo bendruomenių raiškos būdai. Pagrindinė to savybė -
žmonių kūrybiškumas, siekimas bendrauti, pradžiuginti vieni kitus. Dar
1995 m. politikas Andrius Kubilius yra rašęs: "Žmogus yra silpnas,
klystantis ir tik bendruomenės moralinis imperatyvas, išaugintas per
tūkstantmečius ir saugomas jos tradicijose gali sulaikyti žmogų nuo
klaidų, nuodėmių ir savanaudiškumo" (A. Kubilius. Kaip gimsta bendruomenė
// Naujasis dienovidis. 1995 m. gruodžio 8 d. Nr. 45 (253), p. 5). Tame
pačiame straipsnyje A. Kubilius pastebi, jog "JAV daugiau kaip 40 %
gyventojų yra įsitraukę į bendruomenės veiklą, tai savanoriai senukų
slaugytojai, saugios kaimynystės sargai ir kt." (Ten pat).
Iš tikrųjų ir pas mus
kiekviena bendruomenė turi savų problemų, rūpesčių, susitelkusios kaimų
bendruomenės greičiau tai išsprendžia, Tokį bendruomeniškumą, kuris yra
tautos tradicijų, žmonių tautinės savimonės, savojo tautinio identiteto
išlaikymo garantas, skatina ir Lietuvos Respublikos Seimo 1999 m. rugsėjo
21 d. priimtas Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymas bei
LR Seimo 2000 m. liepos 13 d. Nutarimu įsteigta Etninės kultūros globos
taryba, "kaip Seimo ir Vyriausybės ekspertas ir patarėjas etninės kultūros
valstybinės globos ir politikais klausimais, atskaitinga Seimui".
Vykdydama vieną iš minėtame Įstatyme numatytų uždavinių, būtent "laiduoti
Lietuvos etnografinių regionų tradicijų savitumo išlaikymą, pažinimą,
fiksavimą ir perteikimą" (Įstatymo I skyr. 4 str., 2 punktas),
suformuojant tam būtiną "įstaigų bei padalinių sistemą" (Įstatymo I skyr.
4 str. 3 punkt.), Etninės kultūros globos taryba yra įkūrusi Dzūkijos
(Dainavos) regioninę Tarybą. Jos sudėtyje yra 29 asmenys. Pirmininkas
Komas Balčius, Alytaus apskr. viršininko administracijos Regioninės
plėtros departamento teritorijų planavimo skyriaus vedėjas. Tikimės, kad
Dzūkijos regioninė etninės kultūros Taryba bus iš tikrųjų gaivus dvelksmas
savo veikla: organizuos konferencijas, šventes, stovyklas, kraštotyros
būrelius mokyklose, gaivins etnografinius kaimus su jų tradiciniais
verslais, amatais, tradicine dzūkiškąja virtuve, rūpinsis gražiuoju savo
krašto kraštovaizdžiu, padės pritraukti daugiau užsienio turistų, tuo
pačiu padės žmonėms susikurti labiau užtikrintą gyvenimą. Pagaliau bendrą
sutelktinė visų veikla pristatys Dzūkijos etnografinį regioną, kaip vieną
labiausiai klestinčių ir patrauklių, Europos Sąjungos tautų bendrijoje. Iš
širdies to linkime mielajai Dainavai.
Prof
.habil.dr. Angelė Vyšniauskaitė
Etninės kultūros globos
tarybos narė-ekspertė
2003-06-05
|