Išvados ir pasiūlymai dėl "Etninės kultūros globos tarybos nuostatų projekto" (IXP-2757), Virginija Kondratienė
Vertinant
parengtą naująjį Etninės kultūros globos tarybos nuostatų projektą, galima
daryti išvadą, kad projektas taisytinas juridinės technikos požiūriu iš esmės:
- Tarybos
Nuostatų I skyriaus Bendrosios nuostatos turinys turi atitikti Etninės
kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo 5 straipsnio 1 dalies
nuostatas. Jame, kaip ir įstatyme, turėtų būti nurodoma, kad Taryba yra
išlaikoma iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, kadangi minėta
formuluotė priskirtina prie bendrųjų nuostatų ir paprastai aptariama
nuostatų (įstatų) bendrojoje dalyje.
- I
skyriaus 2 dalyje vietoj žodžių šiuo ir kitais įstatymais būtina nurodyti
specialųjį įstatymą, reglamentuojantį Etninės kultūros valstybinę globą,
kadangi tekste Nuostatų projekto autorių panaudotas žodis šiuo... nėra
suprantamas.
-
Nuostatų projekte Tarybai priskirta kompetencija ir funkcijos yra
susiaurintos ir neatitinka Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų
įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 1 punkto nuostatų. Seimo nutarime Tarybos
funkcijos ir kompetencija turi būti detalizuojamos, bet ne siaurinamos.
Todėl tikslinga suderinti Nuostatų projekto II skyriaus nuostatas su minėto
įstatymo nuostatomis, perkeliant įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 1 punkto
teisines normas į Nuostatų projektą.
-
Parengtame Nuostatų projekte nurodoma, kad Taryba atlieka Seimo ir
Vyriausybės patarėjo funkciją, skatinant etninės kultūros plėtotę. Tuo tarpu
Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo 5 str. 1 dalies 1
punkte nurodoma Taryba yra Seimo ir Vyriausybės ekspertas ir patarėjas
etninės kultūros valstybinės globos ir politikos klausimais. Nuostatų
projektą būtina suderinti su minėtu įstatymu.
-
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Nuostatų projekto II-me skyriuje Tarybos
tikslai ir funkcijos dominuoja tokie terminai - skatinti, ugdyti,
propaguoti. Manytina, kad šias funkcijas gali ir turi atlikti ne Seimo ir
Vyriausybės ekspertas, bet Vyriausybės įstaigos, atsakingos už kultūrą,
švietimą ir ugdymą, taip pat žiniasklaida, propaguodama etninės kultūros
vertybes.
-
Projekto nuostatų IV-jo skyriaus Tarybos sudarymo tvarka ir struktūra
nuostatas būtina suderinti su Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų
įstatymu.
Minėto įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 1 punkto 5 sakinyje pažymima: Tarybos
sudėtis formuojama remiantis visuomeninių organizacijų bei valstybės
institucijų, susijusių su etninės kultūros globa, pasiūlymais. Tuo tarpu
Nuostatų projekte siūloma Tarybos sudarymo tvarka neatitinka įstatymo teisinių
normų. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad Nuostatų projekto I skyriaus 6 dalies
2 punkte nurodoma, kad Tarybos funkcija yra padėti Vyriausybei formuoti ir
įgyvendinti etninės kultūros politiką bei koordinuoti etninės kultūros
valstybinę globą. Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo 5
str. 2 d. 1 punkte nurodoma, kad Taryba padeda Seimui ir Vyriausybei
formuoti ir įgyvendinti etninės kultūros politiką, prižiūrėti ir koordinuoti
etninės kultūros valstybinę globą vykdančių institucijų veiklą. Todėl
būtina Nuostatų projektą suderinti su įstatymu. Atkreiptinas dėmesys ir į tai,
kad galima koordinuoti institucijų darbą ir veiksmus globojant etninę kultūrą,
tačiau koordinuoti etninę kultūrą ar jos globą yra neįmanoma.
- Etninės
kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 3 punkte
nurodoma, kad Etninės kultūros globos taryba turi regioninius
padalinius, į kuriuos Etninės kultūros globos tarybos nustatyta tvarka
atstovus deleguoja etnografiniame regione veikiančios visuomeninės
organizacijos ir valstybės institucijos, susijusios su etninės kultūros
globa. Tačiau Nuostatų projekto II skyriaus 9 dalyje nurodoma, kad Taryba
gali turėti regionines etninės kultūros globos tarybas neatitinka įstatymo.
Būtina nuostatų projekto 9 dalį suderinti su minėtu įstatymu.
-
Diskutuotina Nuostatų projekto 11 punkte įtvirtinta teisės norma dėl Tarybos
nario kadencijų skaičiaus. Kadangi kvalifikuotų etninės kultūros ekspertų
nėra pakankamai, todėl nederėtų nustatyti kadencijų skaičiaus.
-
Nuostatų projekte pasiūlytas Tarybos valdymo modelis taisytinas iš esmės:
1)
Pagal pateiktą Nuostatų projektą galima suprasti, kad Tarybos pirmininkas
yra etatinis Tarybos darbuotojas, kiti Tarybos nariai ir Tarybos pirmininko
pavaduotojas yra neetatiniai. Būtina aiškiai apibrėžti Tarybos pirmininko,
Tarybos pirmininko pavaduotojo ir Tarybos narių teisinį statusą.
2)
Nuostatų projekte nurodoma, kad Tarybai ir Tarybos sekretoriatui
vadovauja Tarybos pirmininkas. Sekretoriatas pagal dabartinės lietuvių
kalbos žodyną reiškia skyrių, tvarkantį rašto reikalus. Nėra aišku, ar
Taryba turi administraciją (administracija Dabartinės lietuvių kalbos
žodyne apibrėžiama kaip vykdomieji institucijos organai,
įgyvendinantys priimtus sprendimus).
3)
Nuostatų projekte numatoma, kad Tarybos pirmininkas vadovauja Tarybai ir
Tarybos sekretoriatui. Jis atsakingas už valstybės biudžeto, skirto Tarybai,
tinkamą ir teisingą panaudojimą. Kadangi Tarybos pirmininkas yra etatinis,
vadinasi jis vykdo ir darbdavio funkcijas. Nuostatų projekto IV skyriaus 17
dalyje numatyta, kad Tarybos pirmininkui laikinai negalint vykdyti pareigų, jo
funkcijas, susijusias su Tarybos posėdžių vedimu ir atstovavimu Tarybai vykdo
Tarybos pirmininko pavaduotojas. Nėra aišku, kas vykdys kitas Tarybos pirmininko
administracines funkcijas asignavimų valdymo ir darbdavio. Tarybos pirmininko
pavaduotojas, būdama neetatiniu, šių funkcijų vykdyti negali. Todėl šią Nuostatų
projekto dalį būtina taisyti iš esmės. Teisės akte negali būti nustatytas
dalinis (pasirinktinis) funkcijų vykdymas pavaduojant įstaigos vadovą.
4)
Nuostatų projekto IV skyriaus 12 dalies nuostatos, nustatančios Tarybos
pirmininko skyrimo į pareigas tvarką, prieštarauja Konstitucijos 67 straipsniui
ir Seimo statutui. Seimo pagal įstatymus įsteigtų institucijų vadovus į pareigas
skiria ir atšaukia iš jų Lietuvos Respublikos Seimas.
5)
Kadangi parengtame Nuostatų projekte nenumatyta Tarybos administracija,
nėra aišku, kas vykdys viešojo administravimo institucijai būdingas funkcijas,
kurios neapsiriboja tik Tarybos aptarnavimu rengiant Tarybos posėdžių medžiagą
ar nutarimų projektus ir rašto reikalų tvarkymus. Apskritai kyla pagrįstų
abejonių, ar esamas etatinių darbuotojų skaičius trys darbuotojai Tarybos
sekretoriate ir neskaitant po 0,5 etato 5 regionuose yra pakankamas Tarybos
patikėtoms funkcijoms vykdyti, įvertinant vis didėjančią darbų apimtį Taryboje.
Būtina pastebėti ir tai, kad 2004 m. valstybės biudžeto įstatyme lėšų Tarybos
pirmininko etatui įsteigti nenumatyta.
-
Nuostatų projekto V skyriuje Tarybos darbo organizavimas nustatomos
teisinės normos ir procedūros, kurios paprastai aptariamos Darbo reglamente
(pvz., medžiagos Tarybos posėdžiams pateikimo terminai).
-
Abejotina, ar Tarybos darbas bus įmanomas, kai Nuostatų projekto V skyriaus
25 dalyje nustatyta, kad Tarybos sprendimai priimami, kai už juos balsuoja
2/3 Tarybos narių. Paprastai sprendimai priimami balsų dauguma. Išimtys
taikomos pvz.: renkant kolegialios institucijos vadovą, keičiant
organizacijos įstatus ar sprendžiant kitus strateginius klausimus.
-
Nuostatų projekto V skyriaus 26 dalyje nurodoma, kad Tarybos priimti
sprendimai skelbiami Valstybės žinių Informaciniuose pranešimuose.
Teisės aktų nustatyta tvarka valstybinės valdžios, valstybės valdymo ir kitų
valstybės ir savivaldybių institucijų vadovų ar kolegialių institucijų
priimti teisės aktai skelbiami Valstybės žiniose. Seimui atskaitingų (jų
tarpe ir kolegialių) institucijų priimti teisės aktai, kai jie sukuria,
pakeičia ar panaikina teisės normas, taip pat skelbiami Valstybės žiniose.
Nesuprantama, kodėl siūloma nustatyti kitokią Tarybos sprendimų skelbimo
tvarką.
-
Nuostatų projekto VI skyriuje numatoma, kad Tarybos veikla finansuojama iš
valstybės biudžeto. Nesuprantama, kodėl nenumatomi kiti galimi Tarybos lėšų
gavimo šaltiniai. Neabejotina, kad Taryba gali kaupti Lietuvos ar užsienio
juridinių ar fizinių asmenų paaukotas lėšas, kurių gavimo ir naudojimo
tvarką numato įstatymas.
-
Nuostatų projekto VI skyriuje siūlomas lėšų panaudojimas neatitinka
įstatymo. Seimui atskaitingos institucijos Etninės kultūros globos tarybos
biudžetiniai asignavimai skiriami jos pagrindinėms funkcijoms vykdyti. Tai
yra ekspertavimui ir etninės kultūros valstybinę globą vykdančių institucijų
veiklos koordinavimui. Biudžetinių lėšų, skirtų institucijai išlaikyti,
panaudojimas renginiams organizuoti ar informacijai skleisti prieštarauja
įstatymui. Lėšų naudojimą informacijai skleisti, matyt, derėtų suprasti kaip
apmokėjimą už reklamą ar leidybinę veiklą. Seimui atskaitingos institucijos,
išlaikomos iš valstybės biudžeto, negali vykdyti ūkinės ir komercinės
veiklos, todėl šie siūlymai prieštarauja įstatymui.
Pagrindinė išvada: nuostatų projektas taisytinas iš esmės
juridinės technikos požiūriu.
2003-12-24 Etninės kultūros globos tarybos ekspertė Virginija Kondratienė
Naujausi pakeitimai - 2009-12-02
|