Etninės kultūros teisės pagrindai 

Atsiliepimas apie Tautinių mažumų ir išeivijos departamento prie LRV parengtą „Lietuvos respublikos etninės politikos koncepciją“ Mečislovas Treinys 2003


Etninės politika yra viena valstybės politikos sudėtinių dalių ir susijusi tiek su visuomenės daugumą, tiek ir su mažumas sudarančių valstybės piliečių bei kitų nuolatinių gyventojų grupių kiekybine bei kokybine plėtra, tarpusavio santykiais ir sudaro svarias prielaidas valstybės stabilumui ir nacionaliniam saugumui garantuoti bei gyvenimo kokybei gerinti. Šiuo požiūriu valstybės etninė politika yra integrali, susijusi ne su atskirai paimtais daugumos ar mažumų interesais, bet su jų bendra sąveika. Ši nuostata visai pagrįstai fiksuojama aptariamo dokumento 2 priede, aptariant sąvokas ir terminus, vartojamus etninės politikos koncepcijoje:

Etninė politika - valstybės institucijų sprendimai ir veiksmai valstybės teritorijoje gyvenančių etninių grupių atžvilgiu". Vadinasi, apibrėžimas nusako koncepcijos subjektą - visas valstybės teritorijoje gyvenančias etnines grupes. Ta pati nuostata išreiškiama apibrėžiant ir kitus esminius terminus, tokius, kaip "tautinė (etninė) grupė ", "tautinė (etninė) mažuma ", "tautinė (etninė) tapatybė" ir kt. Tačiau ši elementari etninės politikos nuostata aptariamame dokumente de facto pakeičiama kita, kuri etninę politiką susiaurina iki tautinių mažumų politikos. Jeigu koncepcijos autoriai siekė daug siauresnio tikslo-suformuoti tautinių mažumų ugdymo koncepciją, tai jie tikslą pasiekė-visas aptariamas dokumentas ir skirtas šiam tikslui. Tačiau šitoks tikslas turėjo būti aptartas dokumento pradžioje, tačiau nurodant, kokiame dokumente yra (ar bus) nagrinėjama lietuvių kaip šalies gyventojų daugumos etninio ugdymo problemos, o paties dokumento pavadinimas turėjo būti atitinkamai koreguotas. To nepadarius, turime konstatuoti, kad aptariamo dokumento turinys neatitinka jo pavadinimo ir apibrėžimuose nusakytos etninės politikos esmės, o lietuviai, lietuvių tauta iš subjekto paversta į pasyvų objektą, neretai netgi visai išnykstantį iš dokumento konteksto ar jame teikiamos statistikos. Pavyzdžiui, skaitytojui, ypač užsieniečiui, peržiūrėjus dokumente pateiktą 7-ją lentelę, gali kilti absurdiška išvada, kad Lietuvoje nėra nė vienos mokyklos, kurioje būtų mokoma vien lietuvių kalba. Antra vertus, eventualus etninės politikos koncepcijos suskaidymas į du atskirus dokumentus (į tautinės daugumos ir tautinių mažumų ugdymo koncepcijas) mūsų manymu nėra pamatuotas, nes aptariami procesai labai tampriai tarpusavyje susiję. Dėl to reikėtų pažymėti, kad recenzuojamą etninės politikos koncepciją, jos vientisumui laiduoti, būtina gerokai papildyti skyriais, kuriuose būtų nagrinėjamos bendrosios (visuomenės daugumos ir mažumų) sąveikos bei ugdymo problemos, taip pat papildomai pateikiant skyrius, kuriuose būtų nagrinėjamos visuomenės daugumos-lietuvių tautos ugdymo problemos. Sprendžiant pastarąsias, reikėtų atsižvelgti į keletą momentų:

  • kad lietuvių tautos dalis kai kuriuose Rytų Lietuvos regionuose, dėl susiklosčiusių istorinių
    aplinkybių dabar gyvena tautinės mažumos  sąlygomis,  todėl jos  kultūrai  ugdyti  bei
    identitetui išlaikyti šiuose regionuose būtinos specifinės priemonės;

  • kad dėl sovietinio laikotarpio propagandos bei mechaniško tautų maišymo, lietuvių tautinė
    savimonė yra deformuota, o materialus bei dvasinis paveldas gerokai suniokotas. Dėl to
    būtinos nedelsiamos priemonės tautos savimonei ugdyti, jai prisitaikyti gyventi atvirų sienų
    valstybės sąlygomis ("kad tauta neišsivaikščiotų"), taip pat apgalvotos priemonės paveldui
    fiksuoti, regeneruoti bei eksponuoti;

  • kad didelė tautos dalis po II pasaulinio karo pasiliko gyventi  Rytų ir Vakarų šalyse. Bent
    dalis jos narių siekia reintegruotis tėvynėje, todėl būtina neatidėliotina įvairiapusiška
    parama, kurios kryptys turėtų būti aptartos šiame dokumente;

  • kad  lietuviai priklauso trims  Lietuvoje tradicinėms religijoms  (katalikai,  evangelikai -
    liuteronys, reformatai) ir daugeliui naujai besiformuojančių religijų bei sektų. Būtina rasti
    visiems priimtinus integruojančius veiksnius;

  • kad   būtina   šiuolaikinė   Lietuvos      etnografinio   regionavimo,   tų   regionų   specifikos
    išsaugojimo ir pozityvių elementų ugdymo koncepcija;

  • kad daug lietuvių po 1990 metų išvyko dirbti ir /ar gyventi į užsienį. Jie pasiliko Lietuvos
    Respublikos piliečiai, tačiau savo ir savo vaikų etnokultūriniam ir pilietiniam ugdymui
    neturi sąlygų. Pagaliau stokojama ir pačios bendradarbiavimo su vis gausėjančia tautos
    dalimi užsienyje strategijos;

  • globalizacija ir regionizacija mažų tautų etnokultūrai bei savimonei kelia naujus iššūkius, į
    kuriuos turi būti parengti adekvatūs atsakymai;

Minėtos ir nesuminėtos aplinkybės suponuoja idėją, kad būtina koncepcija, numatanti, kaip turi funkcionuoti Pasaulio lietuvių bendruomenė naujomis sąlygomis. Savaime aišku, lietuvių tautos organizatoriaus ir integratoriaus centras iš Vakarų emigracijos, kur jis buvo daugelį dešimtmečių, kol Lietuva buvo okupuota, turi grįžti į Lietuvą. Atitinkamai turėtų būti parengtas naujas lietuvių tautos ugdymo dokumentas, analogiškas V-jo dešimtmečio metų Lietuvių Chartai;

Manau, kad šie (ir kiti nepaminėti klausimai) taip pat privalėtų būti Lietuvos Respublikos etninės politikos koncepcijos dalyku.

Lietuviai į Europos sąjungą (kaip tautų Europą) privalo ateiti su savo etnine savimone, nepretenduojančia į išskirtinumą, tačiau įgalinančia lietuvių tautą reprezentuoti kaip vientisą sisteminį vienetą. Šiam tikslui pasiekti, būtina koncepcija (ir kiti lydintys, ją konkretizuojantys dokumentai), kuriuose būtų modeliuojamas tolesnis tautos raidos procesas ir numatomos priemonės šiam procesui stebėti ir valdyti.

Keletas minčių dėl dvigubos (ir daugiau) pilietybės suteikimo (ar išsaugojimo) visiems buvusiems Lietuvos Respublikos piliečiams ar jų palikuonims. Dėl lietuvių kilmės asmenų pilietybės atstatymo konceptualių problemų nebekyla (būna biurokratinių trukdžių dėl reikalingų dokumentų stokos). Tuo tarpu Lietuvos pilietybės restitucija kažkada Lietuvos teritorijoje gyvenusiems tautinių mažumų nariams, ypač optavusiems savo etninės tėvynės pilietybę, istoriškai nepateisinama ir sunkiai procedūriškai sprendžiama problema. Vieni potencialių pretendentų į dvigubą pilietybę galėtų būti Vokietijos piliečiai (dažniausia, buvę Klaipėdos krašto gyventojai), kiti-Lenkijos Respublikos piliečiai (dažniausia, Rytų Lietuvos gyventojai), treti-Izraelio piliečiai. Buvę klaipėdiškiai 1939 metais optavo Vokietijos pilietybę. Kaip jos piliečiai jie pasitraukė į Vokietiją 1944-1945 metais, o kai kurie, pasilikę Lietuvoje, dėjo pastangas gauti Vokietijos pilietybę po 1956 metų ir taip pat išvyko iš Lietuvos. Kas nenorėjo tapti Vokietijos piliečiais, tie 1939-1941 metais persikėlė į Lietuvą ar net grįžo į ją po karo. Šiandien Vokietijoje gyvenantiems optantams (ar jų palikuonims) urmu grąžinti Lietuvos pilietybę nėra nei teisinio, nei moralinio pagrindo (Individualia tvarka, priklausomai nuo asmens ryšio su Lietuva, pilietybė suteikiama ir dabar). Panaši situacija susiklostė ir su į tėvynę 1945-1947 metais repatrijavusiais lenkais bei įvairiu laikotarpiu į Izraelį išvykusiais žydais. Kitų tautinių grupių, iki 1940 metų turėjusių Lietuvos pilietybę, jos restitucija praktiškai visai neaktuali. Ne paslaptis, kad dalis užsienyje gyvenančių buvusių Lietuvos Respublikos piliečių ar jų palikuonių dvigubą pilietybę sieja ne su etnokultūriniais, bet pragmatiniais, dažniausiai turtiniais veiksniais, tuo dar labiau komplikuodami ir taip sukomplikuotą turtinių klausimų restituciją šalyje. Antra vertus, ateities Europoje pilietybės klausimas taps dar mažiau aktualus negu šiandien.

Rengiant recenzuojamą dokumentą, daugiausia pasidarbavo Tautinių mažumų ir išeivijos departamento darbuotojai. Tai matyti ir iš Koncepcijos dalyko turinio. Jis vienpusiškas. Tuomet kyla klausimas: ką veikia kitos Lietuvių etnokultūros plėtra užsiimančios institucijos, kad jų kompetencijos dalykai dokumente visai neatspindimi? Gal būt jie nebuvo pakviesti bendram darbui.Tuomet kaltės dėl nepilnaverčio dokumento našta turi atitekti Vyriausybei. Tiesa, minėtas departamentas kuruoja ir išeivijos (tikiuosi, ir lietuvių išeivijos) reikalus. Tačiau šiame dokumente nė vienas lietuvių išeivijos aspektas praktiškai neaptariamas.

Mūsų manymu, būtina išplėsti koncepcijos rengėjų grupę ir parengti visus reikalavimus atitinkančią Lietuvos Respublikos etninės politikos koncepciją, bet ne pusinį - vien tautinių mažumų problemas sprendžiantį dokumentą, kokiu galima laikyti recenzuojamąją koncepciją.

Lietuvos žemės ūkio universiteto profesorius, soc. m. dr. Mečislovas Treinys Kaunas.
2003 m. birželio 18 d.,
mtreinys@info.lzuu.lt


Naujausi pakeitimai - 2009-12-02




© Seimo kanceliarija

http://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_r=2228&p_d=30275&p_k=1