Principiniai siūlymai - projektas
2004-02-11
Principinės
metodikos nuostatos
Lietuvos senųjų kaimų etnografines gyvenvietes būtina
suprasti kaip mišrųjį (bendrą nedalomą kultūros ir gamtos) paveldą, kaip
šalies kaimiškosios kultūros indikatorių, kaip istorinę etninių bendruomenių
gyvenamąją, darbo, poilsio ir saviraiškos terpę ir turėtų būti vertinamos kaip
vieningi architektūriniai ir urbanistiniai kompleksai, neatsiejamai nuo
etnokultūrinės ir gamtinės aplinkos.
Tipologinė, teritorinė ir erdvinė senųjų kaimų
etnografinių gyvenviečių įvairovė, su gausiomis jų socialinėmis (gyvenamoji,
agrarinė, poilsio, turistinė, verslo ir kt.) ir kraštovaizdinėmis
(etnokultūrinis, semantinis, kompozicinis kraštovaizdžio įprasminimas ir kt.)
funkcijoms, turi būti išsaugota.
Siekiant išsaugoti krašto savastį ir kultūrinį
identitetą bei formuoti ekologišką, ergonomišką, estetišką ir semantiškai
įprasmintą šalies kraštovaizdį, istoriškai susiklostę senųjų kaimų gyvenvietės
turi būti suprantamos ne tik kaip šalies kultūros saviraiškos atributas, bet ir
kaip praturtinantys Europos kultūrą bei Europos kultūrinio kraštovaizdžio
regiono įvairovę, ištekliai.
Saugotinų etnografinių kaimų gyvenviečių atranka turi
būti pagrįsta įvairiopo pobūdžio tyrimais ir kompleksiniu vertinimu bei
šiuolaikiniu apsaugos ir visuotinės plėtros dermės supratimu. Saugotinos senųjų
kaimų gyvenvietės turi tapti socialinės, kultūrinės, ekonominės plėtros
politikos dalimi. Šiandieninę saugojamosios veiklos prioritetinę nuostatą,
orientuotą pagal principą saugoti draudžiant, būtina keisti principu -saugoti
naudojant ir tvarkant.
Vertybių sisteminės
atrankos principai.
Remiantis minėtomis
nuostatomis, siūlomi keturi esminiai vietose saugotinų etnografinių gyvenviečių
kultūros vertybių teritorinės (sklaidos) ir aksiologinės (vertės) sistemos
sudarymo principai.
Sisteminis principas,
reikalaujantis, kad saugomos kultūros vertybės sudarytų sisteminį darinį,
atspindintį etninio regiono kultūrinės saviraiškos visus procesinius,
teritorinius ir aksiologinius aspektus.
Teritorinės ir
tipologinės reprezentacijos principas,
reikalaujantis maksimaliai atspindėti etnoso kultūros reprezentantus bei
genofondą visose etnokultūrinėse zonose ir įvairaus administracinio pavaldumo
teritorijose pagal raritetinę ir etaloninę atranką.
Istorinio objektyvumo principas, reikalaujantis istorinės informacijos
išsamumo ir objektyvaus kultūros istorijos atspindžio, neiškraipant jos pagal
ideologizuotas nuostatas bei dabarties visuomenės poreikius.
Socialinio tikslingumo ir ekonominio pagrįstumo principas,
reikalaujantis suderinti apsaugos viešojo intereso siekius ir mastą su
ekonominėmis tautos ir valstybės išgalėmis.
Kompleksinio
vertinimo kriterijai ir identifikavimo požymiai.
Atsižvelgiant
į minėtas nuostatas ir principus, saugotinos senųjų kaimų gyvenviečių etninės
kultūros vertybės atrenkamos pagal sisteminį kompleksą identifikavimo požymių,
tenkinančių keturis bendruosius vertinimo kriterijus:
1.
Kultūrinė reikšmė
Vertės
nustatymo (identifikavimo) požymiai:
a)
istorinis informatyvumas,
parodantis objekto sanklodos raidą bei istorinę, mokslinę, pažintinę reikšmę
įvairioms kultūrinės veiklos sritims;
b)
formos ir struktūros brandumas,
parodantis objekto architektūrinę ir meninę reikšmę;
c)
autentiškumas, nusakantis pirminę
objekto savastį, jo dokumentinę reikšmę;
d)
etnografiškumas, nusakantis etnoso
saviraiškos savitumą.
2.
Kraštovaizdinė
reikšmė
Vertės
nustatymo (identifikavimo) požymiai:
a)
ekspozicinė galia, nusakanti
objekto geografinę padėtį, teritorinę ir erdvinę situaciją, regimąjį aktyvumą;
b)
istorinis ir ekologinis
stabilumas, nusakantis objekto ir aplinkos ryšius laike ir teritorijoje;
c)
kompozicinis raiškumas, nusakantis
objekto ir aplinkos regimųjų ryšių meninę kokybę.
3.
Panaudojimo
perspektyva
Vertės
nustatymo (identifikavimo) požymiai:
a)
realioji fizinė būklė, nusakanti
objekto ekonominio ir fizinio panaudojimo tikslingumą;
b)
teritorinė lokalizacija, nusakanti
objekto lankymo bei apžiūrėjimo vietoje galimybes ir propagavimo tikslingumą.
4.
Raritetinė vertė
Vertės
nustatymo (identifikavimo) požymiai:
a)
objekto unikalumas, parodantis
objekto išskirtinumą, retumą (vienintelis);
5.
Etaloninė
reprezentacija
Vertės
nustatymo (identifikavimo) požymiai:
a)
tipiškumas, parodantis objekto priklausymą, būdingumą kuriai nors vertybių
grupei, tipui.
Daugiausia
keblumų kyla nustatant kultūrinę reikšmę ir atrenkant saugoti vietose etninės
architektūros objektus, nes šiandieninė šios rūšies paveldo reikšmė
daugiaprasmė, o vertinimas - daugialypis. Etninės architektūros objekto
kultūrinei reikšmei priskiriamos istorinė, memorialinė, mokslinė, meninė,
estetinė, etnografinė ideologinė bei kitos reikšmės, kaip atskiri kultūrinės
raiškos požymiai.
Istorinę
reikšmę etninės architektūros objektams teikia jų pažintinės galios, kaip
istorinės informacijos šaltinio, vaidmuo. Jie atspindi savo istorinio
laikotarpio materialinį ir dvasinį visuomenės gyvenimą, mokslo ir technikos
lygį, žmonių kultūrą ir pasaulėžiūrą, buitį ir tradicijas.
Kai
etninės architektūros objektai betarpiškai susiję su svarbiais istoriniais
įvykiais, su ryškių asmenybių gyvenimu ar veikla, jų kultūrinės reikšmės
istorinis aspektas įgauna memorialinį požymį.
Daugelis
etninės architektūros objektų yra potencialus mokslinės informacijos šaltinis,
kuriuo naudojasi menotyra, architektūros istorija, archeologija, etnografija ir
kultūros istorija apskritai. Potencialios galimybės architektūros objektus
panaudoti mokslinių tyrimų tikslais teikia jiems mokslinę reikšmę.
Estetinė
etninės architektūros kūrinio reikšmė atsispindi kūrybinio sumanymo ir
architektūros formų meninėje vienovėje. Estetinė reikšmė priklauso ir nuo
įvairialaikių pristatymų kompozicinio suderinimo.
Be
aukščiau suminėtų požymių, nusakančių etninės architektūros objektų visuomeninę
ir kultūrinę reikšmę, svarbi ir ekonominė bei utilitarinė jų reikšmė, t.y. jų
ūkinio panaudojimo galimybės dabartinėmis aplinkybėmis.
Bet
kurio etninės architektūros objekto ryšys su aplinka reiškiasi dviem požymiais:
funkciniu ir kompoziciniu. Ta prasme etninės architektūros kūrinys savo
aplinkoje gali būti kaip struktūrinis elementas ir kaip kompozicinis dėmuo. Tuo
požiūriu negalima neatsižvelgti ir į jų kraštovaizdinę reikšmę bei kontekstinį
aspektą. Saugomu objektu turėtų tapti ne tik etninės architektūros objekto
fizinis tūris, bet ir kompoziciniai ryšiai su apsuptimi, jo dermė aplinkoje,
t.y. turėtų būti saugomas objekto ir konteksto kompozicinis kompleksas.
Nustatant
etninės kultūros objektų (liaudies architektūros ir dailės objektai )
kultūrinę reikšmę ir atrenkant juos saugoti vietose išskirtinę prasmę įgyja
tokie požymiai:
Etnografiškumas, kurio identifikavimo reikalavimai tenkinami tokiais
objektų savybėmis kaip a) mastelių ir proporcijų darna, b) būdingi etnografinei
zonai puošybos elementai ir spalva, c) bendroji liaudies meno atributų gausa
statinyje.
Kompozicijos
raiškumas ir vientisumas, kurio
identifikavimo reikalavimai tenkinami pastatų grupės (sodybos, gatvės
apstatymo, gyvenvietės) ar atskiro pastato dalių vientisumu bei išbaigtumu, būdingu
viso regiono ar atskirų zonų architektūrai.
Medžiagų
ir vaizdo autentiškumas, kurio
identifikavimo reikalavimai tenkinami pirmapradžių medžiagų ir pirmapradžio
vaizdo kiekybiniais ir kokybiniais parametrais.
Pastatų
techninė būklė, kurios identifikavimo
reikalavimai tenkinami pastato fizinės amortizacijos bei išlikimo kokybinėmis
ir kiekybinėmis charakteristikomis.
Statybos
darbų kokybė, kurios identifikavimo
reikalavimai tenkinami atliekamų darbų meistriškumo ir profesionalumo
kokybinėmis charakteristikomis.
Prof. habil. daktaras
Jurgis Bučas
Kauno technologinio
universiteto Architektūros ir kraštotvarkos katedros vedėjas;
Rytų Europos kultūrinių
kraštovaizdžių nominacijai į Pasaulio paveldo sąrašą ekspertas;
Kultūros vertybių apsaugos
departamento saugomo kultūrinio kraštovaizdžio aukščiausios kategorijos
ekspertas (Nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos specialisto atestatas
Nr.110E);