2006 12 26
Šiandien, kada Lietuva integravosi į Europos Sąjunga, tad gan savalaikiškai imtasi pristatyti Etninės kultūros ugdymo bendrojo lavinimo mokykloje koncepcijos projekto. Šią koncepciją parengė darbo grupė: Ona Verseckienė, prof.dr. Libertas Klimka, doc.dr. Bronė Stundžienė, doc.dr. Marija Nijolė Tumėnienė, Virginija Vaitiekienė, Emilija Bugailiškienė, Virginija Rudavičienė, kas yra ypač vertinta nūdienoje.
Koncepcijos turinį sudaro šeši skyriai: Bendrosios nuostatos, Situacijos analizė, Vizija, Išvados, Baigiamosios nuostatos bei Rezultatai. Koncepcija parengta remiantis Lietuvos, Europos Sąjungos ir UNESCO įstatymine baze. Tai išties Lietuvos Respublikai reikšmingas darbas, kurio laukia naujos įžvalgos ir nuostatos.
Studijuojant šią koncepciją gimė keletas pastebėjimų:
pirma, koncepcijos skyriuje Bendrosios nuostatos pasigedau prie koncepcijoje vartojamų sąvokų Dvasinio paveldo sąvokos;
antra, koncepcijos skyriuje Situacijos analizė, kurioje nurodyti palankūs ir nepalankūs veiksniai etninei kultūrai ugdyti bendrojo lavinimo mokyklose, manau, kad prie nepalankių veiksnių nūdienos etninei kultūrai, tikslinga būtų pristatyti bendruomeninės tradicijos sugrąžinimo bei pagalbos viena kitam (labdaros) sampratas. Skyriaus 9.2 punkte yra kalbama apie tradicinę šeimą, jos vertybes, kyla klausimas, vadinasi yra ir netradicine, tad kas tai per šeima, pasigendu jos pristatymo. Taip pat šiame skyriuje reiktų išsamesnio popamokinio ir užmokyklinio ugdymo pristatymo. Šiame skyriuje reiktu paminėti, kad integruojantis į Europos sąjungos šalių šeimą didelį vaidmenį vaidina ir įvairių netradicinių konfesijų religijos, religiniai judėjimai bei sektos, kurių šviesoje vyksta ir nutautėjimo arba tautiškumo praradimo procesas;
trečia, skyriuje Vizijos, šalia gan įtaigiai numatytų ateities vizijų ir suformuluotos baigiamosios nuostatos su koncepcijos įgyvendinimo planu, pasigedau minčių dėl Mokyklos dialogo su Bažnyčia, t.y. Lietuvoje veikiančiomis tradicinėmis katalikų, Stačiatikių ir protestantų Bažnyčiomis;
ketvirta, skyrelio Išvados 15 punkto Kvalifikacijos tobulinimas nesupratau. Reiktų išsamesnės traktuotės;
penkta, manau, kad šis Etninės kultūros ugdymo bendrojo lavinimo mokykloje koncepcijos projektas yra pirminis koncepcijos pagrindų formavimo darbas ir jo laukia tolimesni pristatymai bei svarstymai.
Nežiūrinti šių eksperto koncepcijoje pristatytų diskutuotinų pastebėjimų, projekto darbo grupės atliktas darbas yra vertingas ir reikšmingas.
Paskutinėje Etninės kultūros ugdymo bendrojo lavinimo mokykloje koncepcijos projekto dalyje Rezultatai pristatomos mintys tarsi anuliuoja eksperto pristatytus pastebėjimus.
Siūlau, šį Etninės kultūros ugdymo bendrojo lavinimo mokykloje koncepcijos projektą publikuoti žurnale Etninė kultūra.
Prof. habil. dr. Alfonsas Motuzas