Švietimas ir mokslas 

Ekspertinė išvada dėl „Etninės kultūros ugdymo bendrojo lavinimo mokykloje koncepcijos“ / Alfonsas Motuzas


2006 12 26

Šiandien, kada Lietuva integravosi į Europos Sąjunga, tad gan savalaikiškai imtasi pristatyti „Etninės kultūros ugdymo bendrojo lavinimo mokykloje koncepcijos“ projekto. Šią koncepciją parengė darbo grupė: Ona Verseckienė, prof.dr. Libertas Klimka, doc.dr. Bronė Stundžienė, doc.dr. Marija Nijolė Tumėnienė, Virginija Vaitiekienė, Emilija Bugailiškienė, Virginija Rudavičienė, kas yra ypač vertinta nūdienoje.

Koncepcijos turinį sudaro šeši skyriai: „Bendrosios nuostatos“, „Situacijos analizė“, „Vizija“, „Išvados“, „Baigiamosios nuostatos“ bei „Rezultatai. Koncepcija parengta remiantis Lietuvos, Europos Sąjungos ir UNESCO įstatymine baze. Tai išties Lietuvos Respublikai reikšmingas darbas, kurio laukia naujos įžvalgos ir nuostatos.

Studijuojant šią koncepciją gimė keletas pastebėjimų:

pirma, koncepcijos skyriuje „Bendrosios nuostatos“ pasigedau prie koncepcijoje vartojamų sąvokų Dvasinio paveldo sąvokos;

antra, koncepcijos skyriuje „Situacijos analizė“, kurioje nurodyti palankūs ir nepalankūs veiksniai etninei kultūrai ugdyti bendrojo lavinimo mokyklose, manau, kad prie nepalankių veiksnių nūdienos etninei kultūrai, tikslinga būtų pristatyti bendruomeninės tradicijos sugrąžinimo bei pagalbos viena kitam (labdaros) sampratas. Skyriaus 9.2 punkte yra kalbama apie tradicinę šeimą, jos vertybes, kyla klausimas, vadinasi yra ir netradicine, tad kas tai per šeima, pasigendu jos pristatymo. Taip pat šiame skyriuje reiktų išsamesnio popamokinio ir užmokyklinio ugdymo pristatymo. Šiame skyriuje reiktu paminėti, kad integruojantis į Europos sąjungos šalių šeimą didelį vaidmenį vaidina ir įvairių netradicinių konfesijų religijos, religiniai judėjimai bei sektos, kurių šviesoje vyksta ir nutautėjimo arba tautiškumo praradimo procesas;

trečia, skyriuje „Vizijos“, šalia gan įtaigiai numatytų ateities vizijų ir suformuluotos baigiamosios nuostatos su koncepcijos įgyvendinimo planu, pasigedau minčių dėl Mokyklos dialogo su Bažnyčia, t.y. Lietuvoje veikiančiomis tradicinėmis katalikų, Stačiatikių ir protestantų Bažnyčiomis;

ketvirta, skyrelio „Išvados“ 15 punkto Kvalifikacijos tobulinimas nesupratau. Reiktų išsamesnės traktuotės;

penkta, manau, kad šis „Etninės kultūros ugdymo bendrojo lavinimo mokykloje koncepcijos“ projektas yra pirminis koncepcijos pagrindų formavimo darbas ir jo laukia tolimesni pristatymai bei svarstymai.

Nežiūrinti šių eksperto koncepcijoje pristatytų diskutuotinų pastebėjimų, projekto darbo grupės atliktas darbas yra vertingas ir reikšmingas.

Paskutinėje „Etninės kultūros ugdymo bendrojo lavinimo mokykloje koncepcijos“ projekto dalyje „Rezultatai“ pristatomos mintys tarsi anuliuoja eksperto pristatytus pastebėjimus.

Siūlau, šį „Etninės kultūros ugdymo bendrojo lavinimo mokykloje koncepcijos“ projektą publikuoti žurnale „Etninė kultūra“.

Prof. habil. dr. Alfonsas Motuzas


Naujausi pakeitimai - 2009-12-02




© Seimo kanceliarija

http://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_r=2232&p_d=89702&p_k=1