ETNINĖS KULTŪROS RAIŠKA IR SKLAIDA
VIDURINĖJE ŠVIETIMO GRANDYJE
Parengta pagal Socialinių tyrimų instituto mokslo darbuotojų Eugenijos
Krukauskienės ir Inijos Trinkūnienės atlikto sociologinio tyrimo ataskaitą
Užsakovas: Etninės kultūros globos taryba prie Lietuvos
Respublikos Seimo
ĮVADAS
Etninė kultūra neatskiriama šių dienų visuomenės kultūros dalis. V.
Kavolis pastebėjo, kad mokslinėje literatūroje maždaug sutariama, kad
kultūra yra tai, kas žmonių pagaminta, ir tai, kas jiems ką nors reiškia.
Etninė kultūra išreiškia konkrečios visuomenės, bendruomenės savitumą ir
išskirtinumą. Lietuvos Respublikos etninės kultūros valstybinės globos
pagrindų įstatyme (1999 09 21 Nr. VIII 1328) apibrėžiama: Etninė
kultūra visos tautos (etnoso) sukurta, iš kartos į kartą perduodama ir
nuolat atnaujinama kultūros vertybių visuma, padedanti išlaikyti tautinį
tapatumą bei savimonę ir etnografinių regionų savitumą. Etninės kultūros
reikšmingumu paprastai neabejojama, tačiau jos tyrinėtojai yra pastebėję
tam tikrą etninės kultūros reikšmingumo suvokimo atitrūkimą nuo etninės
raiškos, t. y. nuo noro įsisavinti etnines vertybes, jas puoselėti ne tik
individualioje, bet ir visuomeninėje plotmėje. Minėto Lietuvos Respublikos
įstatymo preambulėje konstatuojama, kad įvairioms lietuvių etninės
kultūros formoms ir ypač jos gyvajai tradicijai gresia akivaizdus sunykimo
pavojus. Kaip matome, įstatymų lygmenyje etninės kultūros reikšmingumas
suvokiamas pakankamai, tačiau šio įstatymo realizavimas reikalauja didelių
pastangų, ypač perduodant etninę kultūrą iš kartos į kartą. Kultūros
perdavimas vyksta pirminės socializacijos metu šeimoje, ir antrinės
socializacijos būdu per švietimo sistemą, masines komunikacijos
priemones ir pan.
Kaip rodo ankstesni tyrimai, etninės
kultūros sklaida vidurinėje švietimo grandyje yra nepakankama. 4 tame
minėto įstatymo straipsnyje nurodoma, kad tarp etninės kultūros
valstybinės globos uždavinių yra ir šis ugdyti brandžios tautinės
savimonės asmenybę, integruojant etninę kultūrą į švietimo sistemą.
Tačiau nors formaliai daugelyje mokyklų etninė kultūra kaip neprivalomas
pasirenkamas dalykas yra, jo daugeliu atvejų mokiniai nesirenka, nes nėra
sudominami, informuojami, skatinami jį pasirinkti ir pan. Švietimo ir
mokslo ministerijoje neprivalomi pasirenkami dalykai nėra apskaitomi, jų
dėstymas ir pasirinkimas paliktas mokyklos nuožiūrai, todėl kai kuriose
mokyklose, ypač gimnazijose, įsigali praktika, kad jeigu dalyko mokiniai
nepasirinko vienais metais, tai jis nesiūlomas ir kitais.
Be to, iš ankstesnių tyrimų, atliekamų
Socialinių tyrimų institute (ankstesnis pavadinimas Filosofijos ir
sociologijos institutas), galima daryti išvadas, kad etninės kultūros
reikšmingumą geriau suvokia miesto gyventojai o ne kaimo, labiau
išsimokslinę - už neturinčius išsilavinimo. Miesto kultūra šiuo metu
apskritai palankesnė etninės kultūros sklaidai antrinės socializacijos
būdu, nes miestuose susitelkę etninės kultūros specialistai. Tačiau kaimas
išsaugant ir perduodant šeimoje (pirminės socializacijos būdu) papročius,
tradicijas nepraranda savo reikšmės.
Algirdas Gaižutis pastebi: Įvairioje
mokslinėje literatūroje filosofinėje, istorinėje, kultūrologinėje
galima aptikti du skirtingus požiūrius į kaimo ir miesto gyvenimo būdus.
Dažnokai įrodinėjama, kad miesto gyvensena savotiškas idealas,
savotiška istorinės kaimo raidos norma. Ši nuomonė neblogai pagrindžiama,
ir ji atrodo teisinga, tačiau nuodugniau nagrinėjant šį klausimą,
paaiškėja jo sudėtingumas. Vargu ar dera tolimesnės ateities kaimą
įsivaizduoti kaip kažkokį mini miestą, pamėgusį žalią gamtos prieglobstį
ir savitą žemdirbio triūsą. Juk kaimas nėra gyvenimo išnara, kurią
ilgainiui žmogus pamirš. Kaimo gyvenimo būdas įgijo savitą kultūros
vertybės statusą. Ir todėl kaimo ir miesto sąveika vyksta ne vien
medžiaginiais ekonominiais, bet ir dvasiniais mainais. Ir pastarieji ne
mažiau reikšmingi negu pirmieji [kn. Kultūros vertybės ir erzacai. V.
1993, p.26].
Didžia dalimi tokia padėtis kaime susidarė
neturint žemei savo šeimininko, nes sovietmečiu kaimo žmogus išsiugdė
vienadieniškumo jausmą ir ėmė prarasti ryšį su tradicijomis. Kaimo mokykla
ypač turėtų būti skatinama ugdyti etninės kultūros puoselėtojus, suvokti
savo misiją. Todėl šiame darbe etninės kultūros sklaida ir raiška bus
aptariama ir kaimo miesto pjūviais.
Šiame tyrime neįmanoma apimti visų etninės
kultūros sklaidos ir raiškos problemų vidurinėje švietimo grandyje.
Daugiau orientuojamasi į mokyklos kaip socializacijos agento (veikėjo)
vaidmenį ir ką jį išugdo, kokias etnokultūrines vertybes abiturientas
išsineša iš mokyklos. Tai, kad pradinėse klasėse moksleivis yra gavęs
etninės kultūros elementų, nepakanka subrendusiai ir į gyvenimą
išeinančiai asmenybei. Apskritai, nėra tiek svarbu, ko mokė mokykloje, o
ypač aktualu, ko jaunas žmogus išmoko joje ir kuo jis dvasiškai
praturtėjo. Ankstesni tyrimai rodo, kad kartais užmirštama, jog mokymo
tikslas yra ne mokyti ir auklėti, o išmokyti ir išauklėti.
Šios temos aktualumas susijęs su masinės
kultūros sklaidos mastų augimu, kuris sąlygoja poreikį užfiksuoti esamą
etninės kultūros būklę. Temos naujumas pirmiausia sietinas su kokybinių
tyrimų lyginamųjų metodų panaudojimu bei daugialypiu požiūriu į etninės
kultūros problemas mokykloje.
TYRIMO CHARAKTERISTIKA
Tyrimo problema, objektas, tikslas ir uždaviniai, atrankos tipas ir
pagrindinės hipotezės
Etninė kultūra - tai tarpusavyje susijusių ir abipusiai
priklausomų įpročių struktūra bei reakcijų sistema, perduodama iš kartos į
kartą. Šio tyrimo problemos formuluojamos siekiant išsiaiškinti, kaip
šiame perdavimo procese dalyvauja vidurinė švietimo grandis, kokius
etninės kultūros elementus turi išsilavinęs abiturientas, baigdamas
mokslus vidurinėje švietimo grandyje. Turint galvoje, kad skiriasi
moksleivių etninės kultūros potencialas, įgytas šeimoje, ir jų imlumas
masinei kultūrai, skleidžiamai per masines komunikacijos priemones,
mokyklos vaidmuo turi būti matuojamas, atsižvelgiant į šeimos ir masinės
komunikacijos priemonių poveikį.
Pagrindinė problema, kuri leidžia apibrėžti tyrimo
erdvę yra ta, kad supažindinimą su etnine kultūra, jos sklaida ir raiška
Lietuvos švietimo ir kultūros valdymo įstaigos yra palikusios mokyklų
nuožiūrai. Tokiu atveju ministerijų lygmenyje šis dalykas laikomas
nesvarbiu, neaktualiu. Etninės kultūros dalyko nėra mokykloms privalomų
dalykų sąraše. Kai kuriose mokyklose jis figūruoja kaip neprivalomas
pasirenkamas dalykas, kurį vienose moksleiviai noriai pasirenka, kitose -
iš viso nesirenka. Mokyklų vadovybė ir mokytojai dažnai tai vertina kaip
pagrindinę problemą, ypač tose mokyklose, kuriose yra mokytojų, galinčių
dėstyti etninę kultūrą. Apskritai mokyklose kyla problemų dėl dalykų,
kurie yra pasirenkami, bet mažiau reikalingi tolesnėje moksleivių
socialinėje veikloje (stojant į aukštąsias mokyklas, įsidarbinant ir pan.)
ir nėra suvokiamas jų poreikis. Todėl tyrimo problema ir jos aktualumas
pirmiausia nusakomas mokyklos tipo, vietovės, moksleivių šeimos, mokytojų
kolektyvo diferencijuojančiu poveikiu abiturientų požiūriams į etninę
kultūrą.
Tyrimo objektas - Lietuvos bendrojo lavinimo
vidurinių mokyklų ir gimnazijų abiturientai bei tų mokyklų mokytojai.
Atrinkti 2001 2002 mokslo metų abiturientai ir mokytojai buvo tiriami
nuo 2002 m. vasario mėn. iki 2002 m. gegužės mėn.
Tyrimo tikslas nustatyti etninės kultūros
raiškos ir sklaidos Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklose bei gimnazijose
rezultatus, atsispindinčius mokyklų baigiamųjų klasių abiturientų
nuostatose, požiūriuose, apimant visus Lietuvos regionus ir sritis.
Lyginant 2002m. laidos abiturientų etninę kultūrą su 1991m. abiturientais,
- nustatyti požiūrių į etninę kultūrą pokyčius.
Tyrimo uždaviniai:
-
ištirti abiturientų tautinės savivokos pobūdį,
etnokultūrinius poreikius, nuostatas, mokyklos etnokultūrinę aplinką,
etnokultūrinę raišką, regioninio tapatumo bruožus;
-
nustatyti abiturientų nuostatų etninės kultūros
atžvilgiu pokyčius;
-
palyginti mokyklų, kuriose vystoma įvairi etnokultūrinė
veikla, su mokyklų, kuriose nėra tokios veiklos pasirinkimo, abiturientų
požiūrius į tradicinę kultūrą ir etninės kultūros poreikius.
Atsižvelgiant į tai buvo atrinkta 16 Lietuvos mokyklų Vilniuje, Kaune,
Šiauliuose, Panevėžyje, Klaipėdoje, Mažeikiuose, Kelmėje, Kupiškyje,
Šalčininkuose, Kazlų Rūdoje, Merkinėje, Veliuonoje, Suginčiuose.
Atrinktose mokyklose buvo apklausti 343 abiturientai ir 84 mokytojai.
Abiturientų ir mokytojų apklausoms buvo parengti pusiau
standartizuoti klausimynai. Daugiau negu pusė klausimų juose pateikiami,
prašant parašyti tekstą, kuris po to kontentanalizės metodo pagalba
sisteminamas. Kokybinio tyrimo duomenys leidžia giliau analizuoti etninės
kultūros raišką ir sklaidos galimybes mokyklose.
ABITURIENTŲ TAUTINĖS SAVIVOKOS RAIŠKA IR ETNOKULTŪRINIAI POREIKIAI
Požiūris į tautines vertybes
Lietuvoje, kaip ir kitose posovietinėse Rytų Europos valstybėse, tautinių
vertybių perimamumo procesas daugeliu atvejų buvo pažeistas, ypač
konkrečios tautinės valstybės himno, simbolių vartojime, tautinių rūbų
dėvėjimo tradicijose. Tenka pastebėti, kad beveik visi tirti abiturientai
moka Lietuvos himną. Jis dažniausiai išmokstamas antrinės socializacijos
būdu - mokykloje: 93 proc. abiturientų nurodė, kad jie moka Lietuvos
himną. Tačiau požiūris į tautinius drabužius dažnu atveju dar deformuotas,
lyginant su Vakarų Europos valstybėmis. Daliai moksleivių, jų žodžiais
tariant, tautiniai drabužiai yra atgyvenę, kiekvieniems laikams savo,
t. y. jie priskiriami istorinei praeičiai. Tačiau moksleiviai, kurių
tautinė savivoka pakankamai išreikšta, turi tautinius drabužius ir žino jų
reikšmę šioms dienoms.
Miestų ir miestelių abiturientai dažniau nei kiti
neįvardija, per kokias šventes reikėtų dėvėti tautinius rūbus, o apskritai
pažymi, kad per šventes.
Abiturientų motyvai, kodėl valstybės pareigūnai
turėtų puoštis ar nesipuošti tautiniais drabužiais (%)
Kodėl valstybės
pareigūnai turėtų puoštis tautiniais drabužiais |
Dabartinė gyvenamoji vieta |
Sostinė (Vilnius)
|
Didieji miestai |
Miestai, miesteliai |
Kaimai |
Neatsakė |
41 |
40 |
21 |
37 |
Tegul puošiasi,
privalo būti Lietuvos patriotais |
9 |
9 |
8 |
8 |
Tegul puošiasi,
nes gražu |
11 |
7 |
1 |
8 |
Tegul puošiasi,
būtų įdomu pasižiūrėti |
7 |
10 |
12 |
8 |
Tegul puošiasi,
bus iš ko pasijuokti |
11 |
7 |
5 |
3 |
Tegul nesipuošia,
nes juokingai atrodys |
11 |
6 |
15 |
6 |
Tegul nesipuošia,
nes negražu, neestetiška |
2 |
7 |
8 |
7 |
Tegul nesipuošia,
nes nėra tokių tradicijų, atgyvenę |
9 |
14 |
30 |
23 |
Iš viso: |
100 |
100 |
100 |
100 |
Tie moksleiviai, kuriems tautiniai drabužiai yra
tautinės savivokos elementas, nurodo, kad taip puošdamiesi aukšti
valstybės pareigūnai išreikštų savo patriotiškumą. Kaip rodo lentelėje
pateikti duomenys, panašus taip manančių skaičius yra ir miesto, ir kaimo
mokyklose. Savo nuomonę jie išreiškia tokiai žodžiais: parodytų, esą
lietuviai, parodytų pagarbą Lietuvai, išreikštų pagarbą Lietuvos
tradicijoms, parodytų ryšį su valstybe, atgaivintų tikrą Lietuvos
tautiškumą arba tiesiog atrodytų labai patriotiškai ir pan.
Moksleiviai, kaip ir mokytojai, tiki, kad tautiniai rūbai valdžios
atstovus labiau įpareigotų dirbti Lietuvos labui.
Pusė tirtų vaikinų nurodo, kad jie pritartų aukštų
valstybės pareigūnų pasipuošimui tautiniais drabužiais per valstybės
šventes, tuo tarpu mergaičių tik trečdalis. Lietuvoje aukšti valstybės
pareigūnai pirmiausia asocijuojasi su vyrais, nes moterų valdžioje yra
nedaug.
Tik penkių mokyklų visi moksleiviai nurodė, kad
giedamas Lietuvos himnas per mokyklos šventes. Tose mokyklose, kuriose
labai mažas procentas moksleivių nurodo, kad giedamas himnas, pavyzdžiui,
Kupiškio tirtoje mokykloje, pasirodo, kad jis giedamas labai retai. Net ne
visi tų mokyklų mokytojai prisimena tokį įvykį. Nors tik šeši procentai
visų mokyklų mokytojų nurodė, kad jų mokyklose per šventes nėra giedamas
Lietuvos himnas. Moksleiviai, nedalyvaujantys mokyklos gyvenime, neperima
joje skiepijamų vertybių, tad tautiškumo sklaida jų nepasiekia. Tai gali
atsitikti ir dėl renginių reklamos stokos mokyklose. Mokyklose, kuriose
etninė kultūra dėstoma ir kur mokiniai jos atžvilgiu nusiteikę palankiai
(pasirenka etninę kultūrą kaip papildomą dalyką), yra ir daugiau
moksleivių, teigiamai nusiteikusių tautinių vertybių atžvilgiu. Tad
tautinė savivoka neatsiejamai susijusi su požiūriu į etninę kultūrą.
Etninė saviraiška: poreikiai, veikla Etninė kultūra neatsiejama kultūros visumos dalis. Jos įsisavinimas
vyksta tuo pačiu būdu, kaip ir kultūros apskritai. Tai, kad vieni
moksleiviai mokyklose renkasi etninę kultūrą, kiti jos nesirenka, nemažą
įtaką turi šeima, kurioje jie gyvena.
Etnokultūrinės saviraiškos poreikiai pagal šeimos tipą
(%) *
Norėtų, kad
mokykloje būtų mokomi |
Moksleivių šeimos sudėtis
|
Tėvas, motina, broliai, seserys |
Tėvas, motina, broliai, seserys,
seneliai |
Tėvas, motina |
Motina |
Motina, broliai, seserys |
Lietuvių liaudies dainų |
34 |
22 |
20 |
32 |
32 |
Lietuvių liaudies šokių |
42 |
28 |
34 |
36 |
45 |
Lietuvių amatų |
43 |
28 |
39 |
45 |
36 |
Lietuvių papročių, apeigų |
53 |
61 |
46 |
59 |
45 |
Lietuvių mitologijos, simbolikos |
68 |
72 |
66 |
55 |
55 |
* Procentų suma viršija 100%, nes tie patys moksleiviai
pasirenka kelis dalykus
Kaip matome iš lentelėje pateikto pasiskirstymo, kuo
didesnė abituriento šeima, tuo daugiau savitų etnokultūrinių poreikių jis
turi, gyvenantys su tėvu, motina ir broliais bei seserimis orientuojasi į
visas pateiktas etnokultūrinės veiklos rūšis daugiau nei gyvenantys tik su
tėvu ir motina.
Etnokultūrinių laidų žiūrėjimas ir klausymas daugiau
priklauso nuo jų turinio, sugebėjimo sudominti jaunimą, o ne nuo jų
transliavimo laiko. Kaip matome iš žemiau lentelėje pateiktų duomenų,
tokių moksleivių, kuriuos tenkina laidų laikas yra daugiau, negu tų kurių
jis netenkina. Ir geriausiu laiku per LRT rodomos ar transliuojamos
pažintinės laidos gali būti nukonkuruotos per komercines stotis
skleidžiamos produkcijos.
Ar tenkina abiturientus etnokultūrinių radijo ir
televizijos laidų laikas (%)
Daugelis moksleivių apie du trečdaliai - nežino, ar
juos tenkina atitinkamų radijo ir televizijos laidų laikas, nes jie net
nežino, kada jos transliuojamos.
Vardindami pasiūlymus ir pageidavimus radijo ir
televizijos etnokultūrinėms laidoms, abiturientai pirmiausia pageidauja,
kad jiems būtų įdomu, kad laidose dalyvautų jauni žmonės. Mokytojai taip
pat siūlo į šias laidas įtraukti kuo daugiau vaikų, paauglių, jaunimo,
mokytojų. Mokytojų nuomone, tos laidos turi būti žaismingos, patrauklios
ir neakademiškos. O jeigu mokytų, tai konkrečių dalykų, kaip valgių
pasigaminti, dainų išmokyti ir pan., bet tai daryti patraukliai ir
žaismingai. Siūloma daugiau tokių laidų rodyti sekmadienio vakarą, kuomet
visa šeima būna namie.
Mažiausiai su etnine kultūra susipažinę Kupiškio
gimnazijos abiturientai ir dviejų kaimo mokyklų, geografiškai
išsidėsčiusių toli viena nuo kitos - Suginčių ir Veliuonos, vidurinių
mokyklų moksleiviai. Iš jų - tik Veliuonos vidurinėje mokykloje nėra
etninės kultūros kaip pasirenkamo dalyko. Kupiškio gimnazijoje, nors ir
galima pasirinkti etninę kultūrą, o humanitarinio profilio gimnazistams ji
net buvo kurį laiką privaloma, tačiau į atsitiktinę apklausą patekę šios
mokyklos realinio profilio gimnazistai šiuo atžvilgiu lieka nuskriausti.
Tokiai situacijai esant ir kitose mokyklose nehumanitarinio profilio
moksleiviams reikėtų parengti atmintines su pradinėmis etnokultūros
žiniomis.
Moksleiviai mokyklose mokomi įvairių tradicinių amatų.
Daugiausia jie mokomi gaminti Užgavėnių kaukes ir kalėdinius žaisliukus.
Tradicinių amatų mokymas (%)
- Austi
-
Lipdyti
-
Siuvinėti
-
Megzti
-
Pinti, vyti
-
Gaminti Užgavėnių kaukes
-
Gaminti kalėdinius žaisliukus
-
Marginti margučius
-
Gaminti papuošalus iš žalvario
-
Gaminti kankles
-
Drožinėti
-
Kalvystės
- Gaminti tradicinius valgius
Pastebėta tendencija, kad tose mokyklose, kuriose labiau išvystyta
etnokultūrinė veikla, ne tik daugiau ką nors savarankiškai pagaminusių,
bet ir daugiau moksleivių su išvystytais etnokultūriniais poreikiais,
daugiau norinčių jų, kad būtų mokoma įvairių etninės kultūros dalykų.
Daugiau jaunimo nori mokytis šokių, o ne dainų. Visose mokyklose
daugiausia norinčiųjų mokytis mitologijos. Ypač išsiskiria Šalčininkų
vidurinė mokykla. Nors joje mokosi didžioji dauguma moksleivių iš mišrių
šeimų, tačiau didžiausia jų dalis, lyginant su kitomis mokyklomis, nori
išmokti lietuvių papročių, apeigų bei mitologijos. Atrodytų, kad būdami
nelietuviais jie neturi lietuvių etninės kultūros pagrindų, todėl į tai ir
orientuojasi, bet, jeigu juos palyginsime su lietuviais kaimo mokyklose,
pavyzdžiui, Veliuonoje, tai veliuoniškių abiturientų etnokultūriniai
pagrindai bus labai panašūs į šalčininkiečių, tik tarp veliuoniškių mažiau
norinčių juos įsisavinti, jie labiau norėtų išmokti tik amatų ir lietuvių
šokių. Tai pirmiausia susiję su vietovės ekonomine būkle, amato mokėjimas
asocijuojasi su galimybe turėti pragyvenimo šaltinį. Štai Mažeikių
gimnazijoje santykinai daugiau norinčių mokytis amatų (o dėl kitų dalykų,
tai jie tarp mažiausiai norinčių jų išmokti), nes ten didelė bedarbystė.
Moksleivių etninės kultūros poreikiai susiformuoja nevienodai, nes toje
pačioje mokykloje jie gana atsitiktinai įsijungia į šią veiklą. Tad turėtų
būti etninės kultūros pradžiamokslis visiems moksleiviams, o
baigiantiesiems reikėtų įteikinėti atmintinę.
Nuo kurios klasės išgirdo apie etninę kultūrą mokykloje (%)
-
Nuo 1
klasės
-
Pradinėse
klasėse
-
Nuo 5-6
klasės
-
Nuo 7-8
klasės
-
Nuo 9-10
klasės
-
Nuo 11-12
klasės
Daugiausia išgirstama apie etninę kultūrą nuo 5 6 klasės. Vienas iš
dešimties abiturientų apie etninę kultūrą mokykloje išgirsta tik
dvyliktoje klasėje. Kas priklauso etninei kultūrinei veiklai, kai kurie
moksleiviai ėmė suvokti tik pildydami šio tyrimo metu pateiktą anketą.
Dalis mokytojų pastebi, kad vaikai labai dažnai šeimoje nieko nesužino
apie etninę kultūrą, apie tautos dvasines vertybes, todėl visa atsakomybė
šioje srityje tenka mokyklai.
Kaip mokykloje abiturientai supažindinami su etnine kultūra (%)
-
Yra
etninės kultūros pamoka
-
Etninės
kultūros pamokos nėra, bet ji integruota į kitus dalykus
-
Yra
etninės kultūros būrelis
-
Yra
folkloro, etnografijos ansamblis
-
Kita
(kraštotyra ir pan.)
-
Nėra
supažindinami su etnine kultūra
-
Mokykloje
yra kelios etninės kultūros veiklos rūšys
Mokytojų nuomone, mieliausiai etninės kultūros renginiuose dalyvauja 1 6
klasių moksleiviai. Keturi penktadaliai visų dalykų mokytojų pageidauja,
kad mokykloje būtų mokoma lietuvių liaudies dainų, šokių, amatų, papročių,
mitologijos, simbolikos.
Abiturientų planai ir Lietuvos valstybė
Tautinę savivoką didžia dalimi išreiškia ir abiturientų
ateities planai: ar jie siejami su Lietuva, ar su kita šalimi ir tos
šalies kultūra. Siekiams dirbti Lietuvos labui neprieštarauja noras
užsienyje pasisemti žinių ir mokytis. Tokia tradicija Lietuvoje gyvuoja
nuo seno: ir Lietuvos Didžiosios kunigaikštystės laikais, ir tarpukario
Lietuvoje daug labiausiai nusipelnusių Lietuvai žmonių buvo baigę
geriausius Europos universitetus.
Noras užsidirbti Vakarų šalyse taip pat iš pirmo
žvilgsnio atrodo neprieštaraujantis tautinei savivokai dalykas, nes
uždirbti pinigai grįžus bus investuoti Lietuvoje, jie padės jaunam žmogui
įsitvirtinti, įgyvendinti savo svajones. Tačiau jaunam žmogui darbų
pasirinkimas Vakaruose labai ribotas ir, kaip rodo statistika, daugelis
džiaugiasi galėdami užsidirbti tiek, kad užsienyje galėtų prasimaitinti, o
alinantis ar žeminantis darbas dažną dvasiškai suluošina.
Noras išvykti iš Lietuvos pagal gyvenamąją vietą (%)
Ar norėtų išvykti iš Lietuvos
|
Dabartinė gyvenamoji
vieta
|
Sostinė (Vilnius)
|
Didieji miestai
|
Miestai, miesteliai
|
Kaimai |
Neatsakė |
11 |
0 |
0 |
2 |
Taip |
69 |
85 |
88 |
74 |
Ne |
20 |
15 |
12 |
24 |
Iš viso: |
100 |
100 |
100 |
100 |
Išvykimo iš Lietuvos priežastys pagal gyvenamąją
vietą (%)
Kodėl norėtų išvykti |
Dabartinė gyvenamoji vieta |
Sostinė (Vilnius)
|
Didieji miestai
|
Miestai, Miesteliai
|
Kaimai |
Neatsakė |
54 |
38 |
23 |
33 |
Užsidirbti |
17 |
16 |
16 |
11 |
Užsidirbti ir pamatyti pasaulį |
5 |
11 |
17 |
7 |
Atostogauti, keliauti |
4 |
14 |
13 |
25 |
Mokytis |
13 |
4 |
6 |
3 |
Lietuvoje blogai |
7 |
17 |
21 |
15 |
Smerkia išvykstančius tautiečius,
mano, kad Lietuvoje - geriausia |
0 |
0 |
4 |
6 |
Iš viso: |
100 |
100 |
100 |
100 |
Akivaizdu, kad tarp vilniečių yra daugiausia siekiančių
mokytis užsienyje, jie geriausiai tam pasirengę. Tarp kaimo abiturientų
daugiausia norinčių keliauti ir atostogauti užsienyje, praplėsti savo
akiratį. Mat jie turėjo mažiau galimybių, lyginant su miesto moksleiviais,
pabuvoti užsienyje mokydamiesi mokykloje. Didžiųjų miestų ir miestų bei
miestelių gyventojai daugiau nei kiti išvykimo priežastimi nurodo, kad
Lietuvoje visais atžvilgiais blogai. Tai liudija jų tautinės savigarbos
stoką ir prastą tautinę savivoką. Aiškindami, kad Lietuvoje blogai, jie
išsako tokias mintis: čia neįmanoma gyventi, nusibodo neteisybė; čia
liūdna, nėra ateities, žemas pragyvenimo lygis, domiuosi kitomis šalimis;
noriu išvykti visam laikui, nes čia žlunganti tauta, išvyksiu visam
gyvenimui, nes čia labai atsibodo ir nėra, ką jaunimui daryti, čia
šalta, blogas pragyvenimas, nesaugu; visam laikui, nes nekenčiu Lietuvos(moksleivis
iš Žemaitijos kaimo mokyklos); kitur geriau, ten geresnės sąlygos ir
pan. Tiems, kurie mano, kad Lietuvoje labai blogai, o kitur bus geriau,
dažniau norisi išvykti ilgam arba visam laikui (žr. lentelę).
Išvykimo iš Lietuvos pageidaujama trukmė pagal gyvenamąją vietą (%)
Kuriam laikui |
Dabartinė gyvenamoji vieta |
Sostinė (Vilnius)
|
Didieji miestai
|
Miestai, miesteliai
|
Kaimai |
Neatsakė |
41 |
39 |
39 |
46 |
Trumpam (iki 1 metų) |
2 |
18 |
12 |
18 |
Laikinai (iki 5 m. ) |
33 |
19 |
20 |
18 |
Ilgam |
7 |
6 |
8 |
5 |
Visam gyvenimui |
17 |
18 |
21 |
13 |
Iš viso: |
100 |
100 |
100 |
100 |
Nors merginų šiek tiek daugiau nori išvykti į užsienį,
bet noras ilgiau ar trumpiau pabuvoti užsienyje vienokiais ar kitokiais
tikslais tarp abiturientų yra visuotinis.
Išvykimo iš Lietuvos priežastys pagal moksleivių lyties požymį (%)
Kodėl norėtų išvykti |
Jūsų lytis
|
Vyras |
Moteris |
Neatsakė |
35 |
34 |
Užsidirbti |
19 |
12 |
Užsidirbti ir pamatyti pasaulį |
10 |
11 |
Atostogauti, keliauti |
14 |
17 |
Mokytis |
5 |
6 |
Lietuvoje blogai |
14 |
18 |
Nenori išvykti, Lietuvoje gerai |
3 |
2 |
Iš viso: |
100 |
100 |
Jeigu jaunuoliai daugiau nei merginos nori važiuoti į
užsienį su konkrečiu tikslu užsidirbti, tai merginų daugiau nori išvykti
iš Lietuvos, nes čia, jų manymu, joms apskritai yra blogai. Lietuvoje
vaikinams, jų nuomone, perspektyvos yra geresnės. O į užsienį kai kurios
merginos siekia išvažiuoti, nes tikisi susirasti pasiturintį partnerį ir
greitai įgyvendinti svajones apie gerą gyvenimo. Todėl jų daugiau nei
vaikinų nori išvykti visam gyvenimui.
Išvykimo iš Lietuvos pageidaujama trukmė pagal moksleivių lyties požymį (%)
Kuriam laikui |
Jūsų lytis
|
Vyras |
Moteris |
Neatsakė |
38 |
42 |
Trumpam (iki 1 metų) |
14 |
15 |
Laikinai (iki 5 m. ) |
24 |
20 |
Ilgam |
8 |
5 |
Visam gyvenimui |
16 |
18 |
Viso: |
100 |
100 |
Vaikinų daugiau nei merginų, siekiančių išvykti
laikinai, iki 5m. Merginoms, siekiančioms išvykti iš Lietuvos visam
gyvenimui, dažniau būdinga tai motyvuoti nepasitenkinimu, fatališkom
priežastim arba išvis nemotyvuotai, kaip pavyzdžiui: norėčiau ir tiek, būrėja
taip pasakė, nematau perspektyvų ir pan. Noras išvykti visam laikui
labai susijęs su tautinės savivokos stoka, ir šių moksleivių požiūris į
etninę kultūrą dažniausiai susijęs su stereotipais, kad tai yra atgyvenę.
Ypač tai atsiskleidžia analizuojant duomenis pagal mokyklas.
Mokyklose, kuriose etninė kultūrinė veikla labiau išvystyta ir
moksleiviams patraukli, mažiau siekiančių palikti Lietuvą. Daugiausia
norinčių išvykti iš Lietuvos yra iš didelių miestų, bet ne iš Vilniaus ir
Kauno. Sostinėje ir buvusioje laikinojoje sostinėje daugiau tautinę
savivoką turinčių moksleivių, kurie iš Lietuvos nusiteikę išvykti neilgam.
Šiaulių, Panevėžio ir Klaipėdos abiturientai praktiškai labiausiai savo
ateitį sieja su užsieniu ir, pirmai progai pasitaikius, stengsis ten
įsitvirtinti.
Tautinės savivokos ugdymas mokykloje negali būti
atsietas nuo auklėjimo šeimoje. Dažną abiturientą taip nuteikia tėvai,
kiekvieną dieną dėl prasto gyvenimo kaltindami tik Lietuvą, pastangų
nereikalaudami iš savęs, o moksleiviai savarankiško gyvenimo socialinės
patirties dar neturi. Jaunas žmogus iš vyresnių kartų perima ne tik
teigiamą, bet ir neigiamą patirtį.
MOKYKLOS ETNOKULTŪRINĖ APLINKA
Etninės kultūros valstybinės globos įstatymas įpareigoja užtikrinti
etninės tradicijos gyvavimą. Pagrindiniai tradicinės kultūros perdavimo
institutai tai šeima ir mokykla. Šeimai prarandant etninės tradicijos
perdavėjo funkciją (praktiškai išnyko didžioji daugelio kartų šeima,
mažesnis gimstamumas ir populiarios nesantuokinės šeimos, kur vaikų
skaičius mažėja), mažėjant gyventojų kaime, kur palanki terpė tradicijos
tęsimui, vis didesnės reikšmės, kaip etninės tradicijos tęsėja ir
palaikytoja, įgauna mokykla. Mokykla atstoja išnykstančias ir jau
išnykusias tradicines kaimo bendruomenes. Naujos bendruomenės gatvės,
kiemo, rajono miestiškoje aplinkoje vis dar sunkiai formuojasi. Todėl
mokyklos vaidmuo tęsiant ir formuojant tradicijas darosi dar svaresnis.
Mokyklos aplinką sudaro daugelis elementų. Tyrimui buvo pasirinkta keletas
jų, mūsų nuomone, galinčių turėti įtakos moksleivių požiūrio į etninę
kultūrą formavimuisi.
Ir moksleivių, ir mokytojų klausėme, ar jų mokyklose
vyksta renginiai su etninės kultūros elementais. Pateiktoje lentelėje
surašytas atsakymų pasiskirstymas procentais.
Renginiai su etnokultūriniais elementais mokykloje (%)
Renginiai su etnokultūriniais
elementais mokykloje |
Moksleiviai
|
Vykdavo anksčiau |
14 |
Vyksta dabar |
44 |
Nevyko nei anksčiau, nei dabar |
20 |
Kita |
11 |
Neatsakė |
11 |
Iš viso |
100 |
Moksleivių ir mokytojų nuomonės
gerokai skiriasi. Žymiai daugiau mokytojų negu moksleivių nurodė vykstant
etnokultūrinius renginius.
Renginiai, kurie vyksta mokyklose ir
kuriuose vienaip ar kitaip propaguojama etninė kultūra nepasiekia gana
didelės moksleivių auditorijos, jie juose nedalyvauja, jiems tai nėra
svarbu ir reikšminga tiek, kad jie galėtų įsidėmėti ir prisiminti juos
vykus.
Moksleivių buvo prašyta parašyti, kokie renginiai su etninės kultūros
elementais vyksta jų mokykloje. Daugiausia ir išsamiausiai rašė Kauno
Ąžuolo mokyklos abiturientai. Štai jų pasisakymai: Kiekvieną savaitę
vyksta renginiai; Visuose mokyklos renginiuose yra etninės kultūros
elementų; Visi, tiek mokyklinės šventės, tiek kalendorinės Dažnai
klausomės liaudies dainų. Dažnas moksleivis nurodė konkrečius renginius:
Lygiadieniai, Užgavėnės, Vakaronės, Gilės pasirodymai, Šeimos
šventės, Gilės klubo koncertai, Žygiai, Žvakių liejimas.
Prašymas parašyti apie konkrečius
renginius buvo tarsi kontrolinis klausimas, leidžiantis patikrinti prieš
tai pateikto klausimo atsakymų patikimumą. Sykiu atsakymai į klausimą
padėjo susidaryti išsamesnį vaizdą apie etnokultūrinę mokyklos aplinką.
Tose mokyklose, kuriose etnokultūrinė veikla silpna, retas moksleivis
paminėdavo kokį renginį.
Kalbant apie tradicinės kultūros
renginius, svarbu pažymėti jų demokratiškumą vieną iš svarbių etninės
kultūros bruožų. Paprastai etninės kultūros renginiuose, šventėse,
vakaronėse dalyvauja labai įvairaus amžiaus žmonės. Liaudiškos šventės,
vakaronės suartina žmones, palengvina bendravimą tarp kartų. Tokie
renginiai rengimas mokyklose skatina formuotis mokyklos ar klasės (jei tas
vyksta klasėse) bendruomeniškumą, geresnį kartų savitarpio supratimą. Ir
moksleiviams, ir mokytojams buvo pateiktas klausimas, ar jų mokykloje
vyksta bendri etnokultūriniai renginiai - vaikų, tėvų ir mokytojų. Beveik
pusė moksleivių ir daugiau kaip pusė mokytojų pažymėjo, kad tokio pobūdžio
renginiai mokyklose vyksta.
Bendri etnokultūriniai renginiai
(%)
Bendri renginiai vaikų, tėvų ir
mokytojų |
Moksleiviai |
Taip, yra |
44 |
Ne, nėra |
50 |
Neatsakė |
6 |
Iš viso |
100 |
Paaiškėjus bendrai kultūrinių
prioritetų struktūrai, pabandėme pasiaiškinti, ar yra skirtumų tarp
mokyklų, pageidaujant vienokių ar kitokių renginių. Kauno Ąžuolo mokykloje
labai ar iš dalies pageidaujančių liaudiškų švenčių ir vakaronių yra
devyniasdešimt procentų tarp apklaustųjų, Šalčininkų vidurinėje ir Kelmės
gimnazijoje aštuoniasdešimt procentų. Tuo tarpu Klaipėdos, Suginčių
mokyklose pageidaujančių tėra apie dešimt procentų. Skirtumai labai
akivaizdūs. Jie rodo, kad susidomėjimas etnine kultūra priklauso nuo
susipažinimo su tradicine kultūra ir aktyvaus dalyvavimo renginiuose. Tose
mokyklose, kur vyksta etninės kultūros renginiai, kur švenčiamos šventės,
kur moksleiviai aktyviai supažindinami su etnine kultūra, ten interesas
etninei kultūrai yra didelis.
Vakaronės yra viena iš tradicinio
pasilinksminimo formų, pasiekusių mūsų laikus.
Vakaronės mokyklose (%)
Ar Jūsų mokyklose
vyksta vakaronės? |
Moksleiviai
|
Taip |
45 |
Ne |
49 |
Neatsakė |
6 |
Iš viso |
100 |
Intensyviausiai vakaronės rengiamos
Kauno Ąžuolo, Šalčininkų, Merkinės vidurinėse mokyklose. Mažiausia
nurodžiusių, kad jų mokyklose vyksta vakaronės, Šiaulių, Kupiškio,
Suginčių vidurinėse.
Buvo klausiama: Ar jūsų klasė turi
kokias nors tradicijas, ką ir kaip Jūs kartu švenčiate? Suklasifikavus
atsakymus paaiškėjo, kad tik dalis apklaustųjų nurodė turį klasės
tradicijas. Dauguma apklaustųjų atsakė, kad neturi klasės tradicijų.
Konkrečias šventes, klasės tradicijas paminėjo tik nedidelė dalis
abiturientų. Iš atsakiusių į šį klausimą dauguma nurodė mokyklos šventes,
kurias jie švenčia drauge su klase.
Panagrinėjus įvairių mokyklų
moksleivių nuostatas, etnokultūrinę aplinką, galime teigti, kad interesas
ir poreikis etninei kultūrai yra formuojamas dalykas. Jis priklauso nuo
to, kiek supažindinama su etnine kultūra, ir nuo konkrečios veiklos
mokyklose. Tik tose mokyklose, kur nuolatos vyksta etnokultūrinės
pakraipos renginiai, kur yra etninės kultūros pamokos formuojamas
pozityvus požiūris į etninę kultūrą, atsiranda poreikis tradicinės
kultūros dalykams.
ETNINĖS KULTŪROS RAIŠKA
Dabartinę lietuvių etninę kultūrą sudaro etninės kultūros paveldas ir
gyvoji tradicija. Tyrime buvo akcentuojami gyvosios tradicijos aspektai,
tyrimo tikslas nustatyti etninės kultūros raiškos mokyklose pobūdį,
išaiškinti, ką moksleiviai moka ir kaip jie tai praktiškai panaudoja.
Etninė kultūra gana platus tyrimo objektas, todėl buvo koncentruojamasi
į keletą etninę kultūrą reprezentuojančių dalykų. Pasirinkta liaudies
dainos, šokiai, žaidimai, patarlės, šventės, šeimos tradicijos,
gyvenamosios vietovės pažinimas. Liaudies daina vienu iš etninę kultūrą
reprezentuojančiu rodikliu pasirinkta neatsitikinai. Ir ankstyvaisiais
amžiais, ir vėlesniais - tarpukariu, ir atgimimo metais, lietuvių liaudies
dainai istorikai, filosofai skyrė išskirtinį dėmesį. Galima teigti, kad
liaudies daina lietuviams buvo viena iš pagrindinių vertybių,
reprezentuojančių lietuvių etnosą, išreiškiančių tautos dvasią. Dabartinė
etninės kultūros ir požiūrio į etninę kultūrą būklė rodo tam tikrą
tradicinių vertybių devalvaciją. Todėl atliktas tyrimas turėtų parodyti
liaudies dainos, kaip etninės vertybės, situaciją; kiek jaunimui yra
svarbi liaudies daina, ar ji tebeatlieka kadaise jai filosofų, istorikų,
etnologų jai priskirtas funkcijas.
Etnokultūrinis aktyvumas (%)*.
Etnokultūrinis
aktyvumas |
Moksleiviai |
Lankau liaudies
muzikos koncertus |
11 |
Koncertuoju su
folkloro ansambliu |
6 |
Dainuoju šeimoje |
14 |
Padainuoju tiktai
kompanijoje, švenčių metu |
49 |
Niekada
nedainuoju, nemoku liaudies dainų |
22 |
Manau, kad
liaudies dainų dainavimas atgyvenęs |
18 |
Kita |
3 |
* Procentų suma viršija 100%, nes
tie patys moksleiviai pasirenka kelis dalykus
Lentelėje pateikti duomenys parodo
respondentų santykį su liaudies dainomis: bendrąjį požiūrį ir vartojimo
aktyvumą. Moksleiviai dažniausiai dainuoja kompanijoje, švenčių metu. Pusė
apklaustų moksleivių nurodė, kad jie dainuoja kompanijose, švenčių metu.
Tik kas šeštas moksleivis dainuoja šeimoje. Liaudies muzikos koncertus
lanko kas dešimtas moksleivis.
Abiturientų klausėme, kiek jie moka
autentiškų (tikrų, senoviškų) liaudies dainų. Paprašėme parašyti
labiausiai patinkančių trijų liaudies dainų eilutes.
Moka autentiškas liaudies dainas
(%)
Kiek mokate autentiškų (tikrų,
senoviškų) liaudies dainų? (Parašykite skaičių) |
Moksleiviai
|
Iki 5-ių |
28 |
Iki 10-ies |
12 |
Iki 20-ies |
2 |
Daugiau negu 20 |
16 |
Neatsakė |
42 |
Iš viso |
100 |
Labiausiai patinkančios liaudies
dainos
Parašykite
labiausiai patinkančių trijų liaudies dainų pirmąsias eilutes |
Moksleiviai |
Užrašė
patinkančias liaudies dainas |
42 |
Nežino, nemoka,
neatsimena |
5 |
Neatsakė |
53 |
Iš viso |
100 |
Mėgstamiausios dainos
Užrašykite
labiausiai patinkančių trijų liaudies dainų pirmąsias eilutes |
Abiturientai
1991m. |
Abiturientai 2002m. |
Liaudies
autentiškos |
16 |
9 |
Liaudies
autentiškos ir vėlyvosios |
9 |
4 |
Liaudies
vėlyvosios |
35 |
21 |
Liaudies
vėlyvosios ir autorinės |
8 |
5 |
Autorinės |
2 |
4 |
Neatsakė |
30 |
57 |
Iš viso |
100 |
100 |
Lentelėje pateiktas palyginimas
duomenų, gautų prieš dešimt metų, apklausus Vilniaus mokyklų lietuvių
mokomąja kalba abiturientus, su šio tyrimo duomenimis. Gauti duomenys rodo
sumažėjusį bendrą interesą liaudies dainai. Prieš dešimtmetį į šį klausimą
atsakė, dainas užrašė 70 procentų moksleivių, dabar tik 43 procentai.
Prieš dešimt metų autentiškas
liaudies dainas nurodė kas dešimtas apklaustasis, dabar kas dvidešimtas.
Savo ruožtu populiarias liaudies vėlyvąsias dainas 1991 metais užrašė kas
trečias, 2002 metais kas penktas abiturientas. Taigi, palyginę dviejų
tyrimų duomenis, galime konstatuoti bendrą intereso liaudies dainai
mažėjimą. Tačiau, pažvelgus į atskirų mokyklų duomenis, matyti, kad
interesas liaudies dainoms mokyklose nevienodas.
Daugiausia dainų paminėjo
Nacionalinės M.K.Čiurlionio menų mokyklos, Kauno Ąžuolo, Šalčininkų
Lietuvos tūkstantmečio vidurinių mokyklų abiturientai. Mažiausia
Vilniaus Senvagės, Panevėžio G.Žemkalnio gimnazijos moksleiviai. Tokios
pačios tendencijos išryškėjo ir apžvelgiant nurodytų dainų kokybines
charakteristikas. Ten, kur daugiau moksleivių užrašo mėgiamas liaudies
dainas, daugiau yra užrašiusių autentiškas liaudies dainas. Autentiškų
liaudies dainų užrašyta įvairių, gana dažnai nurodomos konkrečiame regione
populiarios liaudies dainos; žemaičiai nurodo žemaitiškas, dzūkai
dzūkiškas ir pan.
Kaip jau buvo minėta, daugiausia
moksleivių nurodė populiarias vėlyvas liaudies dainas. Tai dainos,
išpopuliarėjusios tarpukario metais, dainuojamos visoje Lietuvoje.
Populiariausios tokio pobūdžio dainos Ant kalno mūrai, Augo girioj
ąžuolėlis, Ant kalno karklai siūbavo. Iš esmės tokio tipo populiarių
dainų repertuaras per dešimtmetį mažai pakito, pasikeitė tik bendra
nuostata liaudies dainų ir tradicinės kultūros atžvilgiu. Menkėjantį
moksleivių supratimą apie liaudies dainas rodo ir tai, kad tokioms dainoms
priskiriamos ir autorinės kūrybos dainos. Yra mokyklų, kuriose moksleiviai
nenurodė nė vienos autentiškos liaudies dainos. Tik tose mokyklose,
kuriose intensyvi etnokultūrinė veikla, pastebimi tos veiklos rezultatai:
daugiau moksleivių pozityviai nusiteikę liaudies kultūros atžvilgiu.
Apibendrinant moksleivių liaudies
dainų kaip etnokultūrinio fenomeno raišką, galime diagnozuoti vykstančius
pokyčius: moksleivių interesas liaudies dainoms per pastarąjį dešimtmetį
sumažėjo, moksleiviai mažiau moka įvairaus pobūdžio liaudies dainų.
Skiriasi moksleivių ir mokytojų požiūris į liaudies dainas ir jų mokėjimas.
Mokytojų požiūris pozityvesnis. Skirtumus tarp moksleivių ir mokytojų
nuostatų galima aiškinti amžiaus ir kartų skirtumais. Drauge reikia
konstatuoti, kad mokytojai nepajėgūs perduoti savo nuostatų etnokultūrinės
tradicijos atžvilgiu.
NUOSTATOS ETNINĖS KULTŪROS ATŽVILGIU
Tradicinės kultūros tęstinumas
Vienas iš požymių, atskleidžiančių moksleivių nuostatas
etninės kultūros atžvilgiu, yra jų pageidavimas mokytis etninės kultūros
dalykų.
Norėtų, kad mokykloje būtų mokoma (%)*
Norėtų, kad
mokykloje būtų mokoma lietuvių liaudies |
Abiturientai 1991m. |
Abiturientai 2002m. |
dainų |
83 |
30 |
šokių |
79 |
39 |
amatų
|
- |
40 |
papročių, apeigų |
85 |
52 |
mitologijos,
simbolikos |
90 |
65 |
* Procentų suma viršija 100%, nes tie patys
moksleiviai pasirenka kelis dalykus
Prieš dešimt metų Lietuvos filosofijos ir sociologijos
instituto Etnosociologijos skyriaus padaryta vidurinių mokyklų moksleivių
apklausa užfiksavo tuometines nuostatas etninės kultūros atžvilgiu ir
etninės kultūros raiškos tendencijas. Dabartinis tyrimas leidžia palyginti
dviejų apklausų duomenis ir diagnozuoti pokyčius, įvykusius per dešimt
metų.
Liaudies dainų mokymasis (%)*
Išmoko liaudies dainų iš |
Abiturientai 1991m. |
Abiturientai 2002m. |
Močiutės |
41 |
35 |
Mamos, tėvo |
33 |
19 |
Draugų |
52 |
19 |
Kaimo dainininkų |
14 |
17 |
Folkloro ansamblyje |
29 |
16 |
Muzikos pamokose |
75 |
51 |
Garso įrašų |
18 |
18 |
Radijo, televizijos |
39 |
24 |
* Procentų suma viršija 100%, nes tie patys
moksleiviai pasirenka kelis dalykus
Tradicijos išlaikymo aktualumas padidėja esant
padidintos rizikos aplinkai. Padidėjusios rizikos aplinka šiuo atveju
reiškia nenatūralų gyvenimą, atitrauktą nuo žmogiškosios gamtinės
aplinkos. Technokratinis gyvenimo būdas, skurdi aplinka, intensyvus
gyvenimo ritmas, suprastėjęs bendravimas visa tai neigiamai atsiliepia
ir pačiam žmogui, ir tuo pačiu natūraliai etninės tradicijos tąsai. Taip
pat ryškėja ir globalizacijos padariniai, keliantys grėsmę tradicinėms
kultūroms. Žmonės, vienaip ar kitaip susiduriantys su etnine tradicija,
vertina ją kaip silpstančią, nuolatos pažymimas jaunimo nesidomėjimas
etnine kultūra. Tačiau iki šiol nebuvo tyrimų, kurie leistų palyginti ir
įvardinti pokyčius, įvykusius per pastarąjį nepriklausomos Lietuvos
dešimtmetį.
Nors muzikos pamokos mokykloje išlieka kaip pagrindinis
liaudies dainų išmokimo šaltinis, vis tik duomenys rodo, kad ženkliai
(trečdaliu) sumažėjo moksleivių, išmokstančių liaudies dainas per muzikos
pamokas.
Pastebimi gana ryškūs skirtumai tarp mokyklų. Ten, kur
aktyvesnė folkloro ansamblių veikla, kur gausu etninės kultūros renginių,
ten ir palankios bendros nuostatos etninės kultūros atžvilgiu, ir tuo
pačiu liaudies dainų mokymuisi.
Sumažėjo nurodžiusių, kad išmoksta liaudies dainas
šeimoje, iš senelių arba iš tėvų. Močiutės vis dar moko savo anūkus
liaudies dainų dažniau negu tėvai. Tačiau ir čia pokyčiai gana akivaizdūs.
Daugumai apklaustųjų šeima jau nebėra ta terpė, kurioje jie girdi liaudies
dainas. Tik penktadalis abiturientų nurodė išmokę liaudies dainų iš tėvų.
Prieš dešimt metų tokių buvo trečdalis. Trečdalis apklaustųjų nurodo, kad
išmoko liaudies dainų iš močiutės, bet prieš dešimt metų tokių buvo
daugiau.
Požiūris į liaudies dainas
Jaunimo nuostatas liaudies dainos atžvilgiu atskleidžia
atsakymai į klausimus apie liaudies dainos poveikį žmogui. Tas pats
klausimas buvo pateiktas 1992 metų Vilniaus mokyklų abiturientams.
Vertinimų skirtumai rodo, kad prieš dešimtmetį
moksleiviams labiau imponavo dvasinė-emocinė dainos ir dainavimo pusė, o
dabar jie pirmenybę teikia intelektualinei-pažintinei dainuojamosios
tradicijos pusei.
Moksleivių paklausėme: Yra žmonių, kuriuos bendros
dainos, liaudies menas lydi nuo pat vaikystės. Dalis liaudies dainas
pamėgsta vėliau. O kaip Jūs?
Trečdalis moksleivių pažymėjo, kad anksčiau liaudies
dainas mėgo labiau, dabar mažiau. Tik kas penktas abiturientas išreiškė
neabejotinai teigiamas nuostatas liaudies dainos kaip fenomeno,
reprezentuojančio etninę kultūrą, atžvilgiu. Iš jų pusei jaunuolių
liaudies dainos patinka nuo vaikystės, kiti pamėgo jas pastaraisiais
metais. Respondentų masyve išryškėja dvi nevienodo dydžio grupės tie,
kuriems liaudies dainos patinka nuo vaikystės, ir tie, kuriems jos niekada
nepatiko. Iš tiesų, mėgstančių liaudies dainas nuo vaikystės yra nedaug,
apie dešimt procentų. Gerokai daugiau yra tų, kuriems liaudies (???)
Mėgstančių liaudies dainas pastaraisiais metais - keturis kartus mažiau.
Vėlgi reiktų pabrėžti, kad nuostatų dinamika nedviprasmiškai rodo neigiamo
požiūrio į tradicinę kultūrą įsivyravimą. Remdamiesi turimais rezultatais,
galime spėti, kad tokios tendencijos gali ir toliau stiprėti, jeigu
valstybės kultūros ir švietimo politika etninės kultūros ir etninio
švietimo atžvilgiu nepasikeis.
Lietuvio etnostereotipas
Lietuvių etninės kultūros dalykai pastaruoju metu
vertinami gana vienpusiškai. Žiniasklaida formuoja nepalankius etninei
kultūrai vertinimus. Daugelis autorių, politikų ir kultūros veikėjų
pastebi vadinamąjį lietuvių saviniekos sindromą. Pavieniai neigiami
atvejai žiniasklaidos yra viešinami, ypač akcentuojant neigiamas puses,
nutylint teigiamus pavyzdžius. Tokiu būdu formuojamos neigiamos nuostatos
Lietuvos ir jos gyventojų atžvilgiu. Neigiamos nuostatos tautos kultūros
etninės kultūros, pačios tautos, ir jos atstovų atžvilgiu nesunkiai
apčiuopiami daugelyje mūsų analizuotų etninės kultūros aspektų. Būdo
bruožų įvertinimas praplečia nuostatų etninės kultūros atžvilgiu skalę.
Respondentų buvo paprašyta išvardinti kelis, jų manymu,
būdingiausius lietuvių būdo bruožus. Gauti atsakymai buvo rūšiuojami pagal
turinį ir pagal atsakymų pobūdį, suskirstant būdo bruožus į teigiamus,
neigiamus ir neutralius.
Lietuviams priskiriami būdo bruožai (%)
Būdo bruožai |
Mokiniai |
Teigiami |
35 |
Neigiami |
35 |
Neutralūs |
14 |
Nenurodė |
16 |
Iš viso |
100 |
Požiūris į darbą dar išlieka vienu iš dažniausiai
akcentuojamų dalykų. Darbštumas vis dar išlieka tarp dažniausiai nurodomų
būdo bruožų, tačiau teigiami rečiau minimi, drauge mažėja ir išvardinamų
įvairovė. Tarp gerųjų būdo bruožų taip pat dažniau minimi susiję su
agrarinės kaimo kultūros žmogaus savybėmis: atkaklumas, užsispyrimas,
kantrybė, ištvermė, sėslumas, meilė gamtai, pastovumas.
Ypač daug ir įvairių nurodoma prastų būdo bruožų.
Dažniausia minimas pavydas, savanaudiškumas, gobšumas, šykštumas,
egoizmas. Tie būdo bruožai atskleidžia asmens santykį su aplinkiniais:
Jei už dyka imti kuo daugiau; Jei kaimynui blogai tau gerai;
Pasiruošę vieni kitiems perkąsti gerkles; Džiaugtis kitų nelaime,
pavydėti, vogti, prisišiukšlinti kitose šalyse. Minimi ir
autodestrukciniai būdo bruožai: savižudžiai, alkoholizmas ir panašūs,
tokie kaip verksniai, pesimistai, nuolankūs. Per ankstesnius tyrimus
tokių vertinimų pasitaikydavo retai.
Lietuvos įvaizdis
Vienas iš mūsų tyrimo tikslų buvo nustatyti moksleivių
nuostatas tautinių ir etninių vertybių atžvilgiu. Ką turi Lietuva
ypatinga, savita, skirtinga negu kitos Europos šalys? toks klausimas
buvo pateiktas moksleiviams ir mokytojams. Šiuo klausimu norėta
išsiaiškinti, kokius specifinius vaizdinius apie Lietuvą turi susiformavę
abiturientai ir jų mokytojai. Formuluojant klausimą buvo siekta
išprovokuoti pamąstyti apie Lietuvos įvaizdžio pozityviąsias puses. Tai
padaryti pavyko, kadangi, skirtingai negu vardindami lietuvio būdo
bruožus, čia moksleiviai retai parašydavo neigiamų vertinimų.
Atsakydami į šį klausimą, moksleiviai galėjo įrašyti
savo nuomonę, kartais įrašydavo keletą variantų.
Lietuvos savitumą atskleidžiančios vertybė
(%)
Lietuva turi savitą |
Mokiniai |
Gyvąją etninę tradiciją |
36 |
Gamtą |
16 |
Kalbą |
14 |
Istoriją, kultūros paminklus |
10 |
Nenurodė |
24 |
Iš viso: |
100 |
Trečdaliui moksleivių Lietuvos įvaizdis, skirtingumas
nuo kitų Europos šalių siejasi būtent su etnokultūrine tradicija.
Moksleiviai Lietuvos ypatingumą suvokia kaip savitas gyvosios etninės
tradicijos gyvavimo formas. Abiturientai minėjo liaudies dainas,
dainingumą, šokius, tautosaką, folklorą, pasakas, šventes (parašydavo
konkrečias šventes), sutartines. Čia priskirti ir tie, kurie nurodė
pagonišką kultūrą, pagonių tikėjimą kaip išskirtines Lietuvos vertybes.
IŠVADOS
PAGRINDINĖ IŠVADA
Etninės kultūros raiška ir sklaida
vidurinėje švietimo grandyje sąlygojama mokyklos etnokultūrinių tradicijų,
mokytojų profesinio pasirengimo, vidurinio švietimo valdymo grandžių
požiūrio į etninę kultūrą. Etninės kultūros sklaidos tobulinimą apsunkina
metodinės literatūros stygius, nepakankamas žinių kiekis, gaunamas
mokytojų rengimo ir tobulinimosi institucijose, kuriose nepakankamai
derinama šiuolaikinės informatikos priemonių panaudojimas su etninės
kultūros sklaida. Tyrimo duomenys rodo, kad mokykla moksleivių
etnokultūriniame ugdyme nepakankamai atsižvelgia į etnokultūrines ir
tautines vertybes diferencijuojančius faktorius gyvenamąją vietą,
moksleivio šeimos tipą, lytį.
Turėdami galimybę palyginti su
analogiškos apklausos, atliktos Vilniaus miesto vidurinėse mokyklose 1991
m., duomenis su dabartine apklausa, galime įžvelgti etninės kultūros
raiškos tendencijas, papildančias pagrindinę išvadą. Galima teigti, kad
bendros jaunimo nuostatos etninės kultūros atžvilgiu per pastarąjį
dešimtmetį patyrė smarkių pokyčių. Moksleivių požiūris į etninę kultūrą
per dešimt nepriklausomybės metų suprastėjo, ženkliai sumažėjo moksleivių,
besidominčių savo šalies istorija, praeitimi, kitais etninę kultūrą
palaikančiais ir maitinančiais aspektais. Interesas ir poreikis etninei
kultūrai yra formuojamas dalykas. Jį lemia tai, kiek moksleiviai
supažindinami su etnine kultūra, nuo etnokultūrinės veiklos mokykloje.
PAPILDANČIOS IŠVADOS
1. Ilgalaikiai tyrimai parodė, kad didžioji dauguma abiturientų prieš
dešimt metų buvo suinteresuota mokytis įvairių etninės kultūros dalykų.
Tačiau, kaip parodė tolesnė švietimo reformos eiga, nebuvo išnaudota
galimybė švietimo būdu, per mokyklas, per pamokinę ir nepamokinę veiklą
įtvirtinti išreikštas pozityvias jaunimo nuostatas. Dabar sunku būtų
įvertinti, kokie būtent veiksniai nulėmė nuostatų kaitą. Tačiau, be
abejonės, švietimo sistemos pastangos įtvirtinti ir paskatinti moksleivių
ir jaunimo proetnokultūrines nuostatas buvo minimalios.
2. Galime teigti, kad daugumoje šeimų gyvosios etninės tradicijos tąsa yra
nutrūkusi, ir jos palaikymas reikalauja pastangų tai liečia ir kaime, ir
mieste gyvenančias šeimas. Kuomet nebeturi įtakos gyvenamosios vietos
bendruomenės, kaip pagrindinės tradicijos palaikytojos ir tęsėjos,
etnokultūrinė savimonė ir raiška turi būti formuojama ir ugdoma sąmoningai,
pasitelkiant įvairias priemones.
3. Palyginimai pagal mokyklas rodo, kad skaičius abiturientų, nurodžiusių,
kad išmoko dainų per muzikos pamokas mokyklose, yra labai skirtingas. Nuo
20 iki 80 procentų tokiose ribose svyruoja atsakiusių, kad tokiu būdu
išmoko liaudies dainų, skaičius. Taigi, šiuo atveju galima teigti, kad
moksleivių mokėjimas priklauso nuo tam tikrų subjektyvių veiksnių: ar
mokytojas pats teigiamai nusiteikęs etninės kultūros atžvilgiu, ar išmano
tradicinį muzikavimą bei įvairių regionų dainavimo stilių. Kita vertus,
muzikos mokytojai pedagoginiuose universitetuose negauna etninės kultūros
pradmenų, nėra arba mažai supažindinami su tradicine kultūra. Savo ruožtu
tradicinė kultūra yra tik vienas iš bendro muzikinio lavinimo dalykų.
Tokios priežastys sąlygoja skirtingą tradicinės muzikos perdavimo per
muzikos pamokas kokybę ir tuo pačiu moksleivių sugebėjimą išmokti.
4. Pastebėtas didesnis moksleivių domėjimasis gilesniais etninės kultūros
sluoksniais. Abiturientai nurodė, kad mokyklose norėtų susipažinti su
prasminiais etninės kultūros klodais mitologija, simbolika, apeigomis.
Tyrimas parodė, kad etninė kultūra turėtų būti skleidžiama moderniomis
formomis, ir orientuojantis į turinį simbolines ir apeigines formas, o
ne į pigias populiarios muzikos, šou formas. Moksleiviai, besimokantys
mokyklose, kuriose labiau išvystyta etnokultūrinė veikla, turi labiau
išreikštą poreikį mokytis liaudies dainų, šokių, amatų, papročių, apeigų,
mitologijos.
5. Etninės kultūros raiškos formos taip pat patyrė pokyčių. Liaudies dainų,
kaip vienos iš etninės kultūros raiškos formų, nurodė moką vis mažiau
moksleivių. Daugelis nebesieja savo etnokultūrinio identiteto su įprasta
lietuviams dainos forma. Yra mokyklų, kuriose moksleiviai nenurodė nė
vienos autentiškos liaudies dainos. Tik tose mokyklose, kuriose intensyvi
etnokultūrinė veikla, pastebimi ir tos veiklos rezultatai: daugiau
moksleivių pozityviai nusiteikę liaudies kultūros ir įvairių jos raiškos
formų atžvilgiu dainų, šokių, amatų, tarmių mokymuisi.
6. Apibendrinant liaudies dainų, kaip etnokultūrinio fenomeno, raišką tarp
moksleivių, galime diagnozuoti vykstančius pokyčius: interesas liaudies
dainoms per pastarąjį dešimtmetį sumažėjo, moksleiviai mažiau moka
įvairaus pobūdžio liaudies dainų. Skiriasi moksleivių ir mokytojų požiūris
į liaudies dainas ir jų mokėjimas. Mokytojų požiūris į liaudies dainas
pozityvesnis. Skirtumus tarp moksleivių ir mokytojų nuostatų galima
aiškinti amžiaus ir kartų skirtumais. Drauge reikia konstatuoti, kad
mokytojai nepajėgūs perduoti savo nuostatų etnokultūrinės tradicijos
atžvilgiu, nes ir jiems patiems net jei nuostatos etninės kultūros
atžvilgiu yra gerokai palankesnės negu moksleivių, stinga pasiruošimo.
7. Vis mažėja šeimos, kaip tradicinę kultūrą perduodančio instituto,
vaidmuo. Savo ruožtu mokykla nebeatlieka jai patikėtų funkcijų formuoti
pozityvias nuostatas savo tautos ir tautinės bei etninės kultūros
atžvilgiu. Atskirų mokyklų palyginimas parodė, kad tik tose mokyklose,
kuriose vyksta intensyvus etninės kultūros gyvenimas, kur propaguojamos
aktyvios etninės kultūros sklaidos formos, ten formuojama ir etnokultūrinė
terpė, sudaromos palankios sąlygos etninės kultūros įsisavinimui ir
teigiamoms nuostatoms etninės kultūros atžvilgiu. Etninės kultūros
perdavime vis dar vyrauja subjektyvus faktorius mokytojai entuziastai,
kurie šiuo metu ir yra aktyviausi bei vieninteliai etninės kultūros
skleidėjai. Kur tokių mokytojų esama, ten vyksta ir etninės kultūros
renginiai, akcijos, žygiai, ten moksleivių interesas ir nuostatos etninės
kultūros atžvilgiu pozityvios.
8. Moksleiviai neturi galimybės mokyklose išmokti liaudies dainų, kitokių
etninės kultūros dalykų, pagaliau susipažinti su etnine kultūra, todėl
stinga pozityvių nuostatų etninės ir tautinės kultūros atžvilgiu. Tik ten,
kur vyksta intensyvi etnokultūrinė veikla, kur ypač gyvos, su gyvąja
tradicija siejamos formos šventės, vakaronės, žygiai, - ten formuojasi
poreikis etninės kultūros dalykams. Poreikis formuojamas ir tiesiogiai
priklauso nuo gaunamos informacijos bei aktyvaus santykio su etnine
kultūra.
9. Sociologiniai tyrimai patvirtina pastaruoju metu Lietuvoje
besitęsiančią ir žiniasklaidos bei kitų institucijų formuojamą lietuvių
saviniekos tendenciją. Vidurinių mokyklų abiturientai, paprašyti
išvardinti lietuvių charakterio bruožus, dažniausiai vardina neigiamus.
Neigiamas autostereotipas determinuoja ir neigiamą požiūrį į savo šalį į
Lietuvą ir į gyvenimo savo šalyje perspektyvas.
10. Kokybinis tyrimas suteikė galimybes palyginti mokyklų su etninės
kultūros pakraipa ir kitų bendrojo lavinimo mokyklų abiturientų nuostatas
etninės kultūros, bendro požiūrio į tautines vertybes ir gyvenimo planų
atžvilgiu. Galima teigti, kad esmingai skiriasi moksleivių, baigiančių
mokyklą su etnokultūros pakraipa ir kitas bendrojo lavinimo vidurines
mokyklas, nuostatos, orientacijos bei gyvenimo planai. Gilesnis
susipažinimas su etnine kultūra, tos kultūros vertybių perėmimas ir
internalizacija pozityviai veikia jaunimo nuostatas savo šalies, kultūros
ir tautinių vertybių atžvilgiu. Jau dabar galima įžvelgti, kad tie
jaunuoliai, kuriems artima etninė kultūra ir vertybės, esti labiau
orientuoti į šeimą, į gyvenimą savo šalyje, mažiau jų ketina išvažiuoti iš
Lietuvos.
11. Mokyklose, pasižyminčiose etnokultūrine raiška ir sklaida, įvairia
etnine-kultūrine veikla, labiau išreikšta tautinė savivoka. Sostinėje ir
miestuose daugiau moksleivių, turinčių tautinius rūbus ir norinčių juos
turėti, o mokytojų dvigubai daugiau nei moksleivių turi tautinius rūbus,
jų tautinė savivoka labiau išreikšta. Požiūris į tautines vertybes, tokias
kaip tautiniai drabužiai, diferencijuojamas gyvenamosios vietos, šeimos,
lyties požymių. Miesto moksleiviai dažniau nurodo tautinių rūbų paskirtį
oficialiuose renginiuose, o kaimo moksleiviai dažniau nurodo kaip
koncertinius rūbus.
Neigiamas požiūris į aukštų valstybės pareigūnų puošimąsi tautiniais
drabužiais labiausiai paplitęs tarp mažesnių vietovių ir kaimo mokyklų
abiturientų. Tarp vaikinų mažiau turinčių tautinius drabužius, bet jie
pripažįsta platesnį jų naudojimo spektrą, labiau pripažįsta juos
oficialiuose renginiuose.
12. Moksleivių šeimos įtaka tautinei savivokai pasireiškia per požiūrius į
tautines vertybes, į etnokultūros svarbą. Sudėtinėse šeimose, kuriose
gyvena seneliai, gajesnės tautinės ir etnokultūrinės tradicijos. Šeima
turi įtakos ir abiturientų ateities planams, siekiams išvykti iš Lietuvos.
Labiausiai ne su Lietuva savo ateitį sieja didžiųjų miestų (bet ne
sostinės), miestų ir miestelių gyventojai, labiau merginos (jų daugiau
norinčių išvykti ilgam ar visam laikui). Merginos, neturinčios tautinės
savivokos, pagrindiniu išvykimo motyvu nurodo nepakantumą Lietuvai ir jos
problemoms.
13. Ir moksleiviai, ir mokytojai Rasas (Jonines) laiko populiariausia
lietuvių tradicine švente ir nurodo kaip vieną svarbiausių papročių.
Vertėtų šią šventę, kaip Latvijoje ir Skandinavijoje, paskelbti nedarbo
diena. Tai atsvertų naujų, netradicinių švenčių plitimą. Apklausa parodė,
kad du trečdaliai moksleivių turi teigiamą požiūrį į naujas šventes (Halovyną,
Valentino dieną).
14. Pasitvirtinus hipotezei, kad per
dešimt metų etnokultūrinės raiškos būklė neturėjo sąlygų pagerėti, reikia
keisti etninės kultūros sklaidos metodologiją parengti vyresnėms mokyklų
klasėms etninės kultūros pradžiamokslį, o visiems abiturientams - etninės
kultūros atmintinę.
|