1999 m. Kultūros
ministerijoje pradėta rengti programą Tradicinės kultūros vertybių registras
(toliau Registras) pateikta paraiška UNESCO ir gautas finansavimas. Neseniai
paaiškėjo, kad ši programa traktuojama
jau kaip valstybinės Etninės kultūros plėtros programos sudėtinė dalis taip teigiama kultūros viceministrės I.Marčiulionytės
pasirašytame rašte (20011001 Nr.
030062198), apie kurį mums tenka sužinoti tik iš knygelės Etninės kultūros
renginiai Lietuvoje 2001 spalis 2002 sausis. Reikia pastebėti, kad minėtos
programos (toliau EK plėtros programa) rengimo
tvarką nustato Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo 8 straipsnio l dalis:
Etninės kultūros globos taryba inicijuoja ir padeda Vyriausybei parengti
etninės kultūros plėtros valstybinę programą
bei koordinuoti jos įgyvendinimą.
Siūlyčiau teigiamai vertinti Kultūros ministerijos
ir jai pavaldaus Lietuvos liaudies kultūros centro iniciatyvą
imtis rengti Registrą, tačiau, paverčiant jį EK plėtros programos dalimi, trūksta
veiksmų suderinamumo tarp šių institucijų
ir Tarybos, dėl to atsiranda kai kurios problemos:
1. Jei Registro
projektą norima traktuoti kaip minėtos programos dalį, tai jis pagal įstatymą
iki paskelbimo (minėtas raštas adresuotas miestų ir rajonų savivaldybių merams,
kultūros padalinių vadovams, nacionalinių
ir regioninių parkų direktoriams) turėjo būti aptartas Taryboje ir koreguotas
atsižvelgiant į Etninės kultūros plėtros programos struktūrą ir strateginius
tikslus, nes pagal Vyriausybės patvirtintą valstybinių programų
metodiką pirmiausia turi būti parengta visos programos struktūra ir strategija, o tik vėliau
atskiros jos dalys. Tai buvo lengva padaryti, nes Registro projekto rengėjai
(ir viceministrė I.Marčiulionytė, ir Lietuvos liaudies kultūros centro Folkloro skyriaus vedėja V.Šatkauskienė) buvo Tarybos
nariai, galėjo prisidėti prie šios programos inicijavimo per Tarybą ir rengimo
kartu ne tik su Kultūros ministerija, bet ir su kitomis Vyriausybei priklausančiomis
ministerijomis.
2.
Taryba 2001 m. spalio 28 d. patvirtino EK plėtros
programos rengėjų grupės pirmininką
(t.y. mane, D.Urbanavičienę) ir programos struktūrą. Be to, šios
programos rengimas turi būti koordinuojamas su valstybinės ilgalaikės Lietuvos etnografinių
kaimų išlikimo programos rengimu ji taip
pat numatyta Etninės kultūros įstatyme, jau inicijuota Tarybos ir pradėta rengti
kartu su įvairiomis ministerijomis bei kitomis institucijomis. Išanalizavę
minėtą Kultūros ministerijos raštą dėl Registro
ir šalia pateiktus priedus, turime pastebėti, kad Registro projektas negali
būti įkomponuotas į Tarybos patvirtintą EK plėtros programos struktūrą kaip
vientisa jos dalis, bet, suskaidžius Registro projektą į dalis (atitinkamai
surūšiavus atskirus punktus), jos tiktų kaip viena iš dalių atskirose EK programos paprogramėse.
3.
Ruošiant EK plėtros programai būklės analizę
Taryboje buvo parengta bei patvirtinta Anketa
dvasines kultūros vertybes kaupiančioms institucijoms, daugiausia adresuota toms pačioms institucijoms,
kaip ir minėtas Kultūros ministerijos raštas apie Registrą. Nors mūsų parengta
anketa yra daug paprastesnė ir turi tikslą gauti tik bendriausius duomenis apie
šias institucijas ir jų poreikius, tačiau akivaizdu, kad rašto adresatai
suvoks ją kaip dubliavimą, Kultūros ministerijos ir Tarybos nesusikalbėjimo rezultatą. Todėl reikėtų iš pradžių pabandyti susiderinti su Kultūros ministerija,
gauti jos turimą informaciją, o tik paskui pradėti rinkti trūkstamus
duomenis.
4.
Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo 6 straipsnio
l dalyje kalbama apie Informacinį etninės
kultūros vertybių kaupimo centrą, kuris turėtų būti tarpžinybinis, jo steigimą turėtų kuruoti stambiausios, turinčios
ilgametį patyrimą etninės kultūros vertybių kaupimo srityje institucijos (Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, Lietuvos
Istorijos instituto Etnologijos skyrius,
Lietuvos muzikos akademijos MI Etnomuzikologijos skyrius). Minėtų institucijų ekspertai yra Tarybos nariai, todėl
optimaliausias sprendimas butų būtent Taryboje susitarti dėl: 1) prie kokios institucijos reikėtų kurti Informacinį etninės
kultūros vertybių kaupimo centrą; 2) kokius duomenis
jam turėtų pateikti etninės kultūros vertybių rinkėjai (reikalaujant visų duomenų
pateikimo būtų pažeistos įstatymu apibrėžtos archyvinės medžiagos originalo
savininko teisės); 3) kitos su šio centro
įsteigimu susijusios problemos. Registro projekto rengėjai į šias institucijas
neatsižvelgė (matyt, dėl to, kad jos nėra pavaldžios Kultūros ministerijai),
įpareigojo savivaldybių ir kitus kultūros darbuotojus pateikti Kultūros ministerijai
visų surinktų duomenų sąrašus, kurie bus suvedami į ateityje numatomą sukurti Nacionalinę
duomenų bazę Lietuvos liaudies
kultūros centre. Galima numanyti,
kad ši Nacionalinė duomenų bazė turės pakeisti įstatyme numatytą Informacinį
etninės kultūros vertybių kaupimo centrą, tačiau nacionalinis statusas nėra tinkamas Lietuvos liaudies kultūros
centrui jis etninės kultūros vertybes pradėjo kaupti tik prieš dešimtmetį,
neturi tam darbui būtino specialistų potencialo ir patalpų, jo pagrindinė funkcija
yra kita. Pamirštama, kad stambiausia šios srities institucija yra Lietuvių
literatūros ir tautosakos instituto rankraštynas (jame saugoma nuo XIX a. iki
šių laikų rinkta archyvinė etninės kultūros
medžiaga), kuriam greitu laiku bus suteiktos saugyklai pritaikytos naujos ir
erdvios patalpos.
Paskelbtas
Registro projektas yra diskutuotinas ir dėl kitų esminių dalykų:
1. Registro rengėjai numato j vieną vieta surinkti duomenis apie etninės
kultūros institucijas ir jų žinioje
esančius tradicinės kultūros ir folkloro objektus (t.y. surinkti archyvinę medžiagą),
šį darbą įpareigojami atlikti savivaldybių, nacionalinių
bei regioninių parkų kultūros darbuotojai. Tokia projekto kryptis yra klaidinga, nes:
-
dabartiniu metu ne tik rajonų kultūros padaliniai,
bet ir stambiausi etninės kultūros vertybių kaupimo centrai neturi techninių galimybių šią užduotį atlikti (EK plėtros
programos vienas iš strateginių tikslų
ir būtų aprūpinti šias institucijas transportu, fiksavimo aparatūra, kompiuterine
įranga, archyvinės
medžiagos apsaugos priemonėmis, taip pat užtikrinti jų darbuotojų kvalifikacijos kėlimą ir pan.);
-
pasinaudojant kitų šalių patirtimi akivaizdu,
kad duomenys apie tradicinės kultūros ir folkloro objektus turėtų būti suvedami ne vienoje įstaigoje, bet kiekvienoje etninės
kultūros vertybes kaupiančioje institucijoje,
turinčioje tam tikro centro (respublikinio ar lokalinio) statusą; kita vertus, duomenų bazės programa galėtų būti naudojama ta pati arba tam tikru
lygmeniu suderinta su Informacinio etninės kultūros
vertybių kaupimo centro duomenų bazės programa.
2.. Abejonių kelia Registro rengėjų rekomendacija, sudarant vietos ekspertų
komisijas (gyvuojančioms tradicinės kultūros vertybėms
numatyti ir išaiškinti), jų pirmininkais
skirti aukščiausius
savivaldos pareigūnus. Toks ekspertų komisijų biurokratizavimas visai
nebūtinas ir netgi kenksmingas, nes merai
tik su labai retomis išimtimis yra etninės kultūros ekspertai, be to, jų buvimas meru nėra pastovus dalykas, priklauso nuo
partinių interesų.
3. Visiškai nesuprantamas minėto Kultūros ministerijos rašto Priedas Nr. 2
Etninės kultūros specialisto anketa, kurioje reikalaujama pateikti
ne tik asmeninius, bet ir duomenis apie šeimyninę
padėtį, vedybų metus, sutuoktinio bei vaikų gimimo metus, profesiją ir pan.
Koks šių anketų tikslas?
Yra ir daugiau pastabų
paskelbtam Registro projektui, tačiau apie jas diskutuoti geriausia būtų pokalbio
su Registro rengėjais metu, kuriame siūlyčiau aptarti iškilusias problemas ir
kartu ieškoti jų sprendimo būdų.
Etninės kultūros paveldo komisijos pirmininkė
dr. Dalia Urbanavičienė
Vilnius, 2001 m. spalio 30 d.
|