Etninės kultūros teisės pagrindai 

Atsiliepimas apie Tautinių mažumų ir išeivijos departamento prie LRV darbo grupės parengtą „Lietuvos Respublikos Etninės politikos koncepcijos” projektą Petras Kalnius 2003


Banalu būtų kartoti visiems žinomas tiesas, kad tautinių mažumų padėtis Lietuvoje yra kur kas geresnė, negu daugelyje Europos šalių, ir kad ES bei Europos Sąjungos tikrintojai šiuo klausimu neturi ką prie Lietuvos prikibti. Todėl juo labiau smalsu studijuoti kelių entuziastų parengtą naują strateginio pobūdžio dokumentą - „Lietuvos Respublikos Etninės politikos koncepcijos” projektą ir ieškoti atsakymo į kylančius klausimus: kodėl darbo grupė ryžosi įdėti tiek daug darbo, ką, kaip ir dėl kokių priežasčių jie siūlo esamoje padėtyje daug ką keisti, taisyti, papildyti, siūlyti nepaliaujamai stebėti, formuluoti naujų įpareigojimų įvairioms valdžios institucijoms?

Daugelis, kurie skaitys koncepcijos projektą, manau, pozityviai turėtų vertinti kai kuriuos aiškius, paprastus ir racionalius pasiūlymus, kuriuos, beje, įmanoma įgyvendinti ir nekuriant jokių naujų strateginių dokumentų: regioninės politikos rėmuose plėtoti valstybinės kalbos mokymą, mokyklų administracijoms siūlyti principingiau vertinti pedagogų valstybinės kalbos žinias, plėtoti nemokamą suaugusiųjų švietimą, labiau remti etninių mažumų sekmadienines mokyklas, aktyviau skatinti privačią mažumų atstovų iniciatyvą.

Vis dėlto, kalbant apie aptariamo dokumento visumą, tenka konstatuoti, kad koncepcijos rengėjai nepajėgė objektyviai įsigilinti į esamą tautinių mažumų padėtį Lietuvos Respublikoje, pažvelgti į ją iš įvairių pusių, įvertinti ją platesniame geopolitiniame kontekste ir siūlo valstybei beveik kardinaliai pertvarkyti esamą šios srities  politiką. Koncepcijoje nupieštas vaizdas, kad dabartinė politika mažumų atžvilgiu esanti gana ydinga, turinti daug trūkumų, kuriuos skubiai tenka taisyti. Bet daugelis parengtos koncepcijos teiginių ir postulatų neišlaiko kritikos. Pažvelkime į juos iš eilės.

Pirmiausia, kelia rimtų abejonių pats dokumento pavadinimas – LR Etninės politikos koncepcija. Toks pavadinimas implikuoja koncepcijos rengėjų pasiryžimą joje nagrinėti etniškumo Lietuvoje problemas apskritai, apimant viską, kas susiję su etniškumu, visų Lietuvos etninių bendruomenių (ne tik tautinių mažumų, bet ir lietuvių) etninės kultūros reikmes. Tokį uždavinių apsibrėžimą pripažįsta ir patys koncepcijos rengėjai dokumento pratarmėje. Tačiau pratarme tie geri norai ir baigiasi – toliau visoje koncepcijoje kalbama tik apie tautines mažumas, retsykiais užsimenant apie jų santykius su lietuviais arba nagrinėjami konkretūs tautinių mažumų klausimai bendrame šalies kontekste. Lietuvių etninės kultūros klausimai atskirai jokiame punkte nėra paminėti. Lygiai tas pats pasakytina ir apie išeiviją: apie ją užsimenama tik tiek, kad esą labai negerai, jog išeivijos kategorijai šiuo metu priskiriami tik lietuvių išeiviai, o ne visų tautybių emigrantai, gimę Lietuvoje. Koncepcijoje nė vieno punkto ar papunkčio neskirta lietuvių išeivijai, visiškai nieko nekalbama ir apie pagalbos priemones Gudijoje, Lenkijoje, Karaliaučiaus krašte gyvenančioms lietuvių bendruomenėms, nors jų padėtis yra daug blogesnė, negu bet kurios tautinės mažumos Lietuvoje. O juk parama šioms bendruomenėms yra vienas iš LR TMI Departamento uždavinių. Per keliolika savo veiklos metų TMID šioje srityje minėtų bendruomenių labui nuveikė labai daug, todėl kyla klausimas, ar koncepcijos rengėjai mano, kad čia jau viskas padaryta ir Departamentas iš šios veiklos srities turi pasitraukti? Nebūtų nieko peiktino, jeigu rengėjai apsibrėždami uždavinius būtų nurodę, kad jie nesistengs aprėpti visko, kas susiję su etninėmis kultūromis Lietuvoje ir kad jie susiaurina savo tikslus nagrinėdami tik tautinių mažumų klausimus, jeigu, jų matymu, problemos čia esančios opesnės. Bet tada visai kitaip turi būti formuluojamas dokumento pavadinimas.

Koncepcijos rengėjų teiginys, kad Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymas turi apimti ir tautinių mažumų etninės kultūros klausimus, manau, atsirado neįsigilinus į reikalo esmę. Iki 1999 m. pabaigos lietuvių etninės kultūros negynė joks teisinis aktas, o tautinių mažumų kultūras – Tautinių mažumų įstatymas ir atskiri Pilietybės, Švietimo, Visuomeninių organizacijų, Religinių bendruomenių ir bendrijų įstatymų straipsniai bei kiti teisės aktai. Todėl Natūralu, kad šalia tautinių mažumų kultūrų apsaugos teisinių aktų turėjo atsirasti ir įstatymas, ginantis 3 milijonų vietinių gyventojų bendruomenės specifinę savo raiškos formomis bei lokalinėmis ypatybėmis etninę kultūrą. Būtent, pirmiausia etninių kultūrų specifiškumas, variantiškumas, lokalinių (regioninių) tipų ar potipių buvimas arba nebuvimas verčia mechaniškai nejungti viename įstatyme skirtingų dalykų. Kaip būtų galima to paties įstatymo straipsniuose nubrėžti žydų, karaimų, totorių iš vienos pusės ir žemaičių, dzūkų, aukštaičių, suvalkiečių iš kitos pusės, tradicinių kultūrų apsaugos gaires, jeigu tai yra ne vieno lygmens dalykai? Kaip žinome, daugelio Lietuvos tautinių mažumų subkultūrinių tipų iš viso neegzistuoja. Oponentai čia gali prieštarauti: tai kaip tada tokios skirtingos tautinių mažumų kultūros aprėpiamos viename Tautinių mažumų įstatyme? Betgi, jis duoda tik bendriausias nuostatas ir gaires, o įstatyme keliose vietose pabrėžiama, kad savo kultūrų reikmes, jų apsaugos prioritetus ir kitus specifinius dalykus formuluoja ir apibrėžia pačios tautinės bendruomenės. Tai natūralu, nes dėl mažumų kalbų ir kultūrų savitumų geriausi tų reikalų ekspertai gali būti tik konkrečios bendruomenės nariai. Šių dviejų skirtingų įstatymų buvimas niekuo nekenkia vieno ar kito įgyvendinimui, vienas kitam neprieštarauja ir niekuo vienas kito nesumenkina. Analogišką lietuviškajam Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymui šiuo metu rengiasi priimti daug Europos valstybių.

Koncepcijoje neteisingai nurodoma, kad kultūros paveldas dabar Lietuvoje skirstomas į „mūsų” ir „jų”. Neįsigilinusiems į šį klausimą, toks skirstymas gali sukelti teisėtą pasipiktinimą, nes jie gali ir patikėti, kad toks skirstymas egzistuoja. Tačiau tai, kad neegzistuoja, koncepcijos projekto autoriai privalėjo žinoti. Gal jie tai įrašė šiaip sau, norėdami sudramatinti padėtį, suteikti dokumentui emocinį atspalvį? T. Ševčenkos, V. Kačialovo, V. Dubeneckio, M. Dobužinskio, J. Kupalos, V. Sezemino, S, Konarskio, Z. Sierakausko, E. Volterio, J. Rainio, J. Slovackio, A. Mickevičiaus, I. Kraševskio, J. Lelevelio, A. Hrebnickio, A. Stendalio, T. Mano, L. Zamenhofo ir daugybės kitų kitataučių memorialinės vietos vienodai, kaip ir žymių lietuvių memorialinės vietos, saugomos kaip istorijos paminklai. Tiesa, sovietmečiu kai kurie kitataučiai, kaip ir kai kurie lietuviai, buvo ignoruojami, bet, vieni ir kiti - tik ideologiniu pagrindu. Suprantama, tam tikri, bet kito tipo barjerai šioje srityje yra ir šiuo metu, kai pagal moralinius kriterijus negali būti saugomos memorialinės vietos tų garsių asmenybių, kurios yra padariusios nusikaltimų žmoniškumui, sugriovusios etninę taiką, iniciavusios kraujo praliejimą ir t.t. Dėl to, tokių kitataučių, kaip F. Dzeržinskio, L. Želigovskio, J. Pilsudskio, M. Suslovo, analogiškai kaip ir lietuvių P. Raslano, D. Rociaus arba kokio nors žydšaudžio, tegul ir teigiamai pasižymėjusio prieš Antrąjį pasaulinį karą, memorialinės vietos negalės būti saugomos kaip istorijos paminklai. Gal koncepcijos autoriai turi galvoje tuos atvejus, kai iš tiesų ginčų kyla (būti ar nebūti istorijos paminklu) dėl bažnytkaimio, parapijos lygio istorinio įvykio, arba tokio masto veikėjo istorinio įamžinimo? Bet čia - jau pretendavimo į istorijos paminklus kriterijų, o ne tautinės politikos klausimas. Vadinamosios pozityviosios diskriminacijos taikymas šiuo atveju (kai kaimui reikšmingą asmenį ar įvykį trauksime į kultūros vertybių registrą, jeigu tai bus susiję su tautine mažuma ir netrauksime, jeigu susiję su tautine dauguma) atrodytų tiesiog kurioziškai. Na, o tai, kad būtų koks nors skirstymas į mūsų ir jų kultūros vertybes archeologijos, architektūros, dailės paminklosaugos srityje, manau, ir kalbėti neverta: bene didesnė dalis dailės paminklų ir absoliuti dauguma arcitektūros paminklų Lietuvoje yra ne lietuvių meistrų ar architektų kūriniai.

Koncepcijos projekte yra tikrovę iškraipančių interpretacijų. Teigiama, kad 1991-1992 m. rinkimų istatymai buvo palankesni tautinėms mažumoms, o vėlesnės jų pataisos lyg ir diskriminuojančios jas. Remiamasi statistika, rodančia, kad 1990 m. tautinės mažumos Lietuvos parlamente turėjo 13,5 proc. mandatų, o 2000-2004 m. – jau tik 9,2 proc. Betgi, pirmuoju atveju jų buvo daugiau todėl, kad mažumų atstovai ėjo į koalicijas su lietuviais, kur jie bendrai ryžosi spręsti valstybės atstatymo ir ekonomikos reformų klausimus. Kartu jie dirbo prie tautinių mažumų reikalų. Tačiau aikštingų arba nacionalistiškai nusiteikusių asmenybių paskatinti tautinių mažumų atstovai suskato kurti savo partijas pagal etninį požymį, ir taip patys sau pakenkė. Tokių partijų įregistravimas 1995 m. – „pozityviosios diskriminacijos” pavyzdys, kai norint mažumoms, neva, padėti, paskatintas dar didesnis jų noras izoliuotis, ir taip joms padaryta meškos paslauga.

Apskritai, galime pastebėti, kad kocepcijoje retsykiais pateikiami siūlymai taikyti pozityviąją diskriminaciją (t.y. tautinių mažumų teisių praplėtimą tautinės daugumos sąskaita), kaip antai, skelbti oficialiąją rinkiminę informaciją tautinių mažumų kalbomis ir kt., Lietuvoje dažnais atvejais ugdo tautinių mažumų separaciją ir plintantį įsitikinimą, jog būtinybė mokytis valstybinės kalbos buvęs Sąjūdžio epochos lietuviškųjų nacionalistų išsigalvojimas, o ne XXI a. pradžios realija.

Visiškai ydingas yra siūlymas leisti priimti dvigubą pilietybę ir nelietuvių kilmės Lietuvos piliečiams. Žlungančios demokratijos ir atgimstančio totalitarizmo kai kuriose gretimose valstybėse kontekste, tokia padėtis gali sukelti daug kliūčių norint patraukti baudžiamojon atsakomybėn asmenis, padariusius kriminalinius arba antivalstybinius nusikaltimus, kai užsienyje pasislėpusio nusikaltėlio veiksmai eventualiai pervardijami į politinį persekiojimą ir pan. (OMON’o karių ar genocidą vykdžiusių asmenų globos precedentas Rusijoje).

„Dviračio šou” ir kiti žurnalistai kartais išjuokia ne tautines mažumas, kaip atrodo koncepcijos rengėjams, o kai kuriuos posovietinio arba vadinamo naujojo žmogaus mentaliteto bruožus, personažo žodžius retkarčiais įdėdami į esto, suomio, ruso, lenko, žydo, žemaičio, aukštaičio lūpas. Todėl koncepcijos rengėjai liguistai į tai reaguoja be pagrindo. Šiuo atveju siūlymai juridiškai suvaržyti žiniasklaidą atrodo visiškai netinkami.

Bereikalingas įtampas sukeltų ir juridiškai įteisinti vietos referendumai. Gyventojų apklausos, turinčios konsultacinį pobūdį, nuolat vykdomos ir dabar, centrinė valdžia jas toleruoja, į jų rezultatus dažnai atsižvelgia, ir to pakanka.

Jeigu Lietuvoje nėra tautinės diskriminacijos ir rasizmo (tą pripažįsta patys koncepcijos autoriai dokumento projekto pradžioje), tai kokia yra būtinybė rengti Nacionalinę veiksmų (paryškinta mano – P. K.) prieš tautinę diskriminaciją ir rasizmą programą ir kurti institucijas skundams dėl diskriminacijos nagrinėti?

Sąmoningai ar dėl neapsižiūrėjimo Lietuvos tautinių mažumų padėtis koncepcijos projekte nelyginama nei su gretimų valstybių tautinių mažumų padėtimi apskritai, nei su lietuvių tautinės mažumos padėtimi tose valstybėse. Toks palyginimas koncepcijos rengėjus būtų nuo daugelio galvosūkių atpalaidavęs.

Projekto autoriai kartais nevienareikšmiškai vartoja tas pačias sąvokas. Antai, sąvokos etninė grupė ir tautinė mažuma (str. 2.3; 4.1; 2.2 ir kitur) vartojamos kaip sinonimai, o dokumento pabaigoje, sąvokų paaiškinime jau jas traktuoja skirtingai. Jeigu čia etninė grupė suprantama taip, kaip ji išaišikinama tarptautinės teisės dokumentuose (tautinė mažuma, niekur neturinti savo valstybingumo – le minoritaire sans représentation étatique), tai reikėtų aiškiai pažymėti.

Matyt, paveikti žurnalistų, vienas etnines bendruomenes autoriai linkę vadinti pagal jų savivardį (etnonimą), pvz., čigonus vadina romais, kitas – pagal lietuvių kalboje priimtą rašybą (rusų čia jau nevadina ruskiais, lenkų – poliakais, vokiečių – doičiais, totorių – tatarlanais ir t.t). Be jokios abejonės, jeigu dokumentas rašomas lietuvių, o ne mažumų kalbomis, turi būti ir lietuviška terminija. O jeigu autoriai turi argumentų, kad reikia rašyti pagal savivardį, tai reikia taikyti ne tik čigonų, bet ir visų kitų pavadinimams.

Vis dėlto, didžiausią nusistebėjimą kelia tai, kad koncepcijos rengėjai siūlo permanentiškai rengti daugybę įvairiausių programų, strategijų, vykdyti monitoringus, įkurti naujų institucijų, tautinių mažumų komitetus, tuo lyg ir norėdami parodyti, kad TMID ir kitos institucijos iki šiol nieko naudingo nenuveikė, nes ir nepajėgiantys nuveikti. Tačiau teikiamiems siūlymams įgyvendinti reikia didžiulių materialinių resursų, kurių Lietuvos valstybė šiuo metu neturi (koncepcijoje siūlymų ir rekomendacijų tiek, kad vargu ar juos pajėgtų įgyvendinti kelis kartus turtingesnė valstybė).

Bet bene svarbesnis klausimas yra toks: ar kažką radikaliai keisti yra neišvengiama būtinybė? Ar reikia dar naujų teisės aktų ir kitokių nacionalinės svarbos dokumentų tautinių mažumų reikmėms tenkinti? O gal užteks pareikalauti iš visų atskaitingų institucijų ir atsakingų asmenų geriau laikytis jau priimtų įstatymų ir LR Konstitucijos, o skiriamas lėšas lanksčiau naudoti? Kad tautinių bendruomenių nariai labiau domėtųsi savo kultūromis ir nesibodėtų integruotis į visos Lietuvos visuomenės gyvenimą, labiau turėtų rūpintis bendruomenių elitas. Tiesa, visiškai logiška būtų peržiūrėti valstybės skiriamų lėšų tautinėms bendruomenėms išdėstymą, nes, rusų, lenkų, žydų bendruomenės Lietuvoje gauna dar didžiulę paramą iš užsienio, o negausiausios ir silpniausios bendruomenės  tokių galimybių neturi. Todėl valstybės skiriamos lėšos neturėtų būti skirstomos proporcingai bendruomenės narių skaičiui: „mažesnieji”, tuo pačiu ir vargingesnieji turėtų 1000-ui savo narių gauti daugiau negu gausiosios ir turtingiausios bendruomenės.

Dėl koncepcijos rengėjų siūlymų išplėtoti vadinamąją pozityviąją diskriminaciją pasakytina nebent tai, kad dabartinėje Lietuvoje jos elementų yra apstu: absoliutus rusų kalbos vartojimo toleravimas gyventojų aptarnavimo sferoje, valdžios įstaigose, tarp jų ir teismuose, švietimo sistemoje ir t.t. Šiuo požiūriu rusakalbiais save vadinantieji yra beveik tokioje pačioje padėtyje kaip ir sovietmečiu.

 Iš viso to, kas pasakyta, tenka daryti išvadą, kad darbo grupės sukurtasis koncepcijos projektas neteiktinas nei Seimui, nei Vyriausybei. Jeigu ir reikia kokių nors pertvarkymų, kur kas svarbiau ir teisingiau būtų iš pradžių parengti atskiras karaimų ir Lietuvos totorių, kaip senųjų šalies gyventojų, silpniausių ir neturtingiausių bendruomenių, niekur neturinčių savo valstybingumo, kultūros globos programas. Taip pat reikėtų 2004-2008 m. pratęsti ir vadinamąją Rytų Lietuvos rajonų socialinio plėtojimo programą, nes būtent Pietryčių Lietuvoje ypač išvešėjusi etninio atsiriojimo propaganda ir praktiniai veiksmai. Nueita taip toli, kad net ūkinės organizacijos kuriamos etniniu principu. Spręstinos problemos kaupiasi ne šalies mastu, o tam tikrose vietose. Manau, kad TMID su turima įstatymine baze, talkinant atsakingoms už konkrečius klausimus ministerijoms, yra pajėgus esamus klausimus spręsti. Bet tam, suprantama, reikia ir politinės valios.

Platus abipusis diskursas ir mažumų teisių išplėtimas iš esmės yra geras dalykas ir gali būti ateities etninių santykių vizija. Tačiau šiuo metu Lietuva neturi galimybių daryti ką nors daugiau, negu yra padariusi - ne vien dėl ekonominių priežasčių, bet ir dėl kai kurių kaimyninių šalių laikysenos pas juos gyvenančios lietuvių tautinės mažumos atžvilgiu. Reikalai „čia” ir „ten” ne tik nesprendžiami pariteto pagrindais, bet kita pusė net atvirai deklaruoja, jog niekada nežengs jokių žingsnių pariteto laikymosi linkme.

Dr. Petras Kalnius

2003-06-20                                                                                 


Naujausi pakeitimai - 2009-12-02




© Seimo kanceliarija

http://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_r=2228&p_d=30271&p_k=1