Etninės
kultūros globos tarybos ekspertai išnagrinėjo dokumentus, susijusius su
Kazokiškių sąvartyno steigimu. Ekspertai rėmėsi Aplinkos ministerijos,
Valstybės paminklosaugos komisijos, Lietuvos Nacionalinės UNESCO komisijos
sekretoriato , Kazokiškių seniūnijos bendruomenės iniciatyvinės grupės
dokumentais bei spaudoje Aplinkos ministerijos paskelbta vieša informacija.
Nekelia
abejonių, kad Kazokiškių seniūnijos bendruomenės susirūpinimas jos gyvenama
aplinka yra teisėtas. Nekelia abejonių ir tai, kad graži Lietuvos Respublikos
Seimo narių iniciatyva padėti vietos bendruomenei leis pasiekti maksimaliai
naudingų rezultatų sprendžiant valstybinio masto problemas ir tenkinant
visuomenės poreikius.
Itin svarbu,
kad vykdomas projektas sąvartyno eksploatavimas nepriklausomai nuo
pasirinktos vietos, darytų kuo mažesnį poveikį aplinkai ir kultūriniam
palikimui, nepažeistų vietos gyventojų teisėtų interesų.
Išnagrinėję
turimus dokumentus, Tarybos ekspertai padarė tokias išvadas:
Dėl vietos
sąvartynui įrengti pasirinkimo
Rengiant
paraišką Europos Komisijai dėl minėto projekto finansavimo ISPA
lėšomis, vietos savivaldos institucijos pasiūlė dvi vietas sąvartynui įrengti
Lauriniškių kaime (Širvintų raj.) ir Kazokiškių kaime
(Elektrėnų savivaldybė).
Galima
konstatuoti, kad kultūrinių ir etniniu požiūriu abu variantai yra beveik
lygiaverčiai. Prie Lauriniškių kaimo kultūros
paminklų nėra užfiksuota, be to, ten yra labai mažas gyventojų tankumas. Šio
varianto pasirinkimą stabdo natūralus vietos kraštovaizdis. Vietovė yra
reikšminga dviejų Natura 2000 buveinių egzistavimo
požiūriu. Svarbu ir tai, kad čia gali būti atrastas archeologijos
paveldas. Tai patvirtina prieš dešimtmetį visai netoli prie Musės pakrantės
archeologo, doc. dr. Valdemaro Šimėno surasti iki tol nežinomi Turlojiškės pilkapiai.
Sąvartyno
įrengimas Kazokiškėse didesnės reikšmės kultūros paveldo išsaugojimui neturėtų.
Šiose apylinkėse nėra žinoma archeologijos paminklų. Kazokiškių sąvartyno
teritorija yra miško viduryje 8 km. į pietvakarius nuo Kernavės archeologijos
ir istorijos muziejaus rezervato, įtraukto į UNESCO pasaulio paveldo objektų
sąrašą. Ši teritorija nepatenka į minėto rezervato apsauginę zoną bei nėra
vizualinėje jo pažeidžiamumo zonoje, todėl negali turėti jam tiesioginio ar
netiesioginio poveikio (tai buvo nustatyta atlikus topografinį pjūvį).
Kazokiškių sąvartyno teritorija yra nutolusi per 2 kilometrus nuo Neries
regioninio parko. Vadinasi teisiniu požiūriu paminklosaugininkai jokių
pretenzijų į minėtą sąvartyno teritoriją negalėtų turėti.
Parenkant
vietą sąvartynui, turėjo įtakos ir tai, kad šiuo metu šalia Kazokiškių
gyvenvietės yra eksploatuojamas kitas sąvartynas, kurio tarša yra pasklidusi
apie 1,5 km. atstumu nuo sąvartyno. Jį taip pat būtina sutvarkyti.
Tikėtina, kad
parenkant vietą sąvartynui Kazokiškėse aukščiau minėti faktai turėjo lemiamos
įtakos. Elektrėnų savivaldybės taryba priėmė sprendimą pritardama sąvartyno
sklypo Kazokiškėse detaliajam planui. Sprendimui pritarta ir Vilniaus regiono
tarybos posėdyje. Pritardama projektui, Aplinkos ministerija nurodė sąlygą
projektui tobulinti: vertinant tai, kad netiesiogiai sąvartyno aukštis
galėtų neigiamai įtakoti kraštovaizdį, todėl būtina rengiant techninį projektą
mažinti sąvartyno kaupo absoliutų aukštį bei parengti sąvartyno aplinkos
monitoringo programą.
Dėl
Sutartinių Lietuvos įsipareigojimų bei valstybės institucijų priimtų sprendimų:
Projekto
paraiška, kuriai pritarė Lietuvos vietos savivaldos ir valstybės institucijos,
buvo pateikta Europos Komisijai 2002 m. birželio mėn. Europos Komisija,
atlikusi detalų paraiškos bei Poveikio aplinkai vertinimo ataskaitos vertinimą,
šiam projektui pritarė ir skyrė 10.5 mln. eurų paramą
šio 20.9 mln. eurų vertės projekto įgyvendinimui ir
savo sprendimą patvirtino Finansiniu memorandumu (Nr.2002/LT/16/P/PE/012), kurį Lietuvos pusė taip pat pasirašė. Jame buvo
įsipareigota, kad naujojo regioninio sąvartyno statybos darbai turi prasidėti
ne vėliau kaip po dviejų metų nuo Finansinio memorandumo įsigaliojimo (N+2
taisyklė). Jeigu nebūtų tenkinamas šis reikalavimas, Europos Komisija
gali anuliuoti šią paramą ir padarytos išlaidos turėtų būti grąžinamos į
Europos Sąjungos biudžetą.
Šiuo metu yra
prasidėjęs Vilniaus regiono atliekų tvarkymo sistemos projekto įgyvendinimas.
Olandijos kompanija ROYAL Haskoning
yra pradėjusi rengti projekto techninę bei konkursinę dokumentaciją. Aplinkos
ministerija yra įsteigusi Priežiūros komitetą, kuris užtikrins, kad rengiant techninę
bei konkursinę dokumentaciją, būtų atsižvelgta į poveikio aplinkai vertinimo
ataskaitoje pateiktas sąlygas.
Tikėtina, kad, Lietuvai
atsisakius vykdyti sutartinius įsipareigojimus, ji prarastų galimybę gauti lėšų
sąvartynui įrengti.
Dėl
Kazokiškių bendruomenės teisėtų interesų gynimo:
Didžiausią
nerimą vietos gyventojams kelia sąvartyno atstumas iki Kazokiškių gyvenvietės.
Be to, Kazokiškėse yra turistų lankomų architektūros objektų (1609 m. statyta
ir XVIII a. Perstatyta bažnyčia). Tai buvęs karališkasis
kaimas. Šiuo metu per būsimą sąvartyno teritoriją eina vienintėlis
geras kelias į minėtą gyvenvietę, be to, šiuo keliu patenkama į Kernavės
rezervato prieigas kitame Neries krante. Tai, be abejo, turėtų reikšmės turistų
srautui iš šios pusės. Tačiau minėtą problemą nesunku būtų išspręsti. Tereiktų
sutvarkyti kelią į rytus nuo Kazokiškių pro Paaliosės
kaimą. Tai nukreiptų papildomą lankytojų srautą pro Neries regioninį parką
Paneriais: Mitkiškių Paparčių Čiobiškio link, tuo
sudarant labai perspektyvų Kernavės apylinkių apžvalgos turistinį maršrutą.
Gyventojų
pareiškime Lietuvos Respublikos Seimui piktinamasi dėl numatomo atviro (bet ne
uždaro) sąvartyno įrengimo Kazokiškėse. Niekas gyventojams nepaaiškino, kad
sąvartynai negali būti skirstomi į atvirus ir uždarus. Sąvartynai (kaip teigia
specialistai) paprastai skirstomi į tris klases: 1) pavojingų atliekų
sąvartynai, 2) nepavojingų atliekų sąvartynai, 3) inertinių atliekų sąvartynai.
Kazokiškėse planuojama įrengti nepavojingų atliekų sąvartyną, atitinkantį visus
Europos Sąjungos tokio tipo sąvartynams keliamus reikalavimus (pvz. numatoma
įrengti dirbtinį mineralinį pagrindą, įrengti filtrato ir sąvartyno dujų
surinkimo sistemas ir kt).
Konstatuojant
esamą padėtį galima daryti prielaidą, kad projektas sąvartynui Kazokiškėse
įrengti nebuvo pakankamai išdiskutuotas visuomenėje, todėl valstybės ir vietos
savivaldos institucijų priimtais sprendimais yra nepatenkinta vietos
bendruomenė. Padėtį taisyti galima dviem būdais:
1) atsižvelgti
į Kazokiškių bendruomenės reikalavimą ir sąvartyną įrengti kitoje vietoje,
tikintis, kad kita vietos bendruomenė šiam sprendimui neprieštaraus.
2) įrengti
sąvartyną Kazokiškėse, tenkinant visus teisėtus vietos bendruomenės
reikalavimus.
Įvertinant pateiktas
išvadas, teiktini tokie ekspertų siūlymai:
Siekiant
mažinti Kazokiškių sąvartyno neigiamą poveikį aplinkai ir kultūriniam palikimui
bei atsižvelgiant į vietos gyventojų interesus, būtina:
- Atsižvelgti į Aplinkos ministerijos siūlymą : Vertinant
tai, kad netiesiogiai sąvartyno aukštis galėtų neigiamai įtakoti
kraštovaizdį, todėl būtina rengiant techninį projektą mažinti sąvartyno
kaupo absoliutų aukštį bei parengti sąvartyno aplinkos monitoringo
programą
- Sutvarkyti kelią į rytus nuo Kazokiškių pro Paaliosės kaimą, kad vietos gyventojai ir turistai į
Kazokiškes galėtų vykti alternatyviu keliu, neinančiu pro sąvartyną.
- Parengti kompensavimo dėl žemės ir nekilnojamojo
turto nuvertėjimo Kazokiškių apylinkėse tvarką ir kompensuoti gyventojams
patirtus nuostolius.
Ekspertinės
išvados pateiktos įvertinant turimą medžiagą dėl Kazokiškių sąvartyno įsteigimo
teisiniu, aplinkosauginiu ir paminklosauginiu požiūriu. Rengiant ekspertines
išvadas atsižvelgta į Kraštovaizdžio specialisto, eksperto prof. Pauliaus
Kavaliausko išsakytą nuomonę.
EKSPERTINES
IŠVADAS IR PASIŪLYMUS PARENGĖ TARYBOS EKSPERTAI - Virginija Kondratienė (teisės ekspertė-Etninės kultūros globos
tarybos Pirmininko pavaduotoja teisės klausimais), Rasa Vasiliauskienė
(nekilnojamų kultūros vertybių apsaugos ekspertė, architektė, Aplinkos
ministerijos Kraštovaizdžio skyriaus vyr. specialistė), Valdemaras Šimėnas
( nekilnojamų kultūros vertybių apsaugos ekspertas, archeologas, doc. dr.,
Valstybinės paminklosaugos komisijos narys)