Vertinimui pateikti Etninės kultūros
globos tarybos ekspertų A. Vyšniauskaitės, V. Tumėno, Ž. Šaknio, M. Purvino ir
KVAD bei UNESCO PPC eksperto J. Bučo parengti etnografinių kaimų atrankos
kriterijai. Vertinimą atliko ir ekspertų išvadas apibendrino pagal autorinę
kūrinio užsakymo sutartį su Etninės kultūros globos taryba prof.habil.dr.
Jurgis Bučas
Ekspertė prof.habil.dr. Angelė
Vyšniauskaitė pateikė 8 psl. tekstą, kurį įvardino Etnografinių
kaimų išskyrimo kriterijai. Profesorė aprašė lietuvių etninės kultūros
formavimosi aplinkybes, apibūdino etninės kultūros tradicinį modelį, nurodė
kaimo gyvenviečių teritorinio savitumo susiklostimo sąlygas bei sovietinės
kolektyvizacijos poveikio pobūdį tradicinei kaimo bendruomenei, jos gyvenimo
būdui bei materialiajam jos paveldui etninei kultūrai. Ekspertė aptarė dvi
etnografinių kaimų atrankos problemos esmines puses:
Pirma etnografiškumo, t.y. kas
sudaro etnografinį kaimą, kokia jo specifika, kuo jis skiriasi nuo bet kurios
kitos kaimo gyvenvietės ar sodybos?. Kas yra būdinga tokiam kaimui ir kokie
svarbiausi etnografinio kaimo, kaip lietuvių etninės kultūros plėtros veiksnio
elementai?
Antra- etnografinio kaimo atkūrimo
prasmę ir aplinkybes, t.y. etnografinio kaimo atkūrimo ir jo gyventojų
bendruomenės veiklos reikšmę jų gamybinio pajėgumo plėtojimui, kaimo buities
gerinimui, konkrečios vietovės patrauklaus įvaizdžio sukūrimui.
Aptardama etnografiškumo esmę,
profesorė siūlo etnografiniu kaimu vadinti tokią kaimo gyvenvietę,
kuri turi išlaikiusi pagrindinius, dar XX a. pradžioje (iki sovietmečio
kolektyvizacijos) egzistavusių, įvairių tipų (kupetinių, gatvinių,
vienkieminių) tradicinių kaimų bruožus.
Taigi, prof. A. Vyšniauskaitė etnografiniu
kaimu vadina tokią kaimo gyvenvietę, kuri išlaikė tradicinių kaimų
bruožus, t.y. ta pačia reikšme naudoja du terminus kaimo ir gyvenvietės,
juos sulygindama. Gyvojoje (šnekamojoje) kalboje neretai ir publicistikoje
kompaktiška kaimo gyvenvietė vadinama kaimu, kaip ir dvaro sodyba, - dvaru.
Mokslinėje literatūroje ir praktinėje žemėnaudos, ekonominio ir socialinio
planavimo veikloje kaimas tai savo pavadinimą turintis ūkinis teritorinis
socialinis žemėvaldos ir žemėnaudos bei gyvenamosios funkcijos junginys, susidedantis
iš bendrus interesus turinčių šeimų gyvenamosios vietos (ar vietų) ir aiškiom
ribom apibrėžto toms šeimoms priklausančio žemės ploto. Kaimai, kaip ūkiniai
teritoriniai socialiniai junginiai nustojo egzistavę sovietmečiu,
nacionalizavus žemę ir panaikinus žemės valdų ribas. Ūkininkų šeimos neteko
žemės, buvę kaimo administraciniai pavadinimai neteko savo reikšmės valdymo
struktūrose ir nurodė tik išlikusios sodybų grupės, t.y. gyvenvietės ar
pavienių vienkieminių sodybų buvusio kaimo žemėse pavadinimą. Po
nepriklausomybės atkūrimo, išdalinus valstiečiams aplink gyvenvietes po 1,5-3,0
ha žemės, vargu ar atgims tokio pat turinio buvę valakiniai ir vienkieminiai
kaimai. Naudojant terminą kaimas gyvenvietei nurodyti, tampa neaiški žodžio
kaimas prasmė ir pasilieka sovietmečio iškreipta kaimo esmės samprata. Toks
dalies reikšmės perkėlimas į visumos reikšmę, nepateisinamas nei logine, nei
socialine, nei žemėnaudos prasme, nors ir Lietuvos administracinis skirstymas
šį šnekamosios kalbos sovietmečiu prikergtą gyvenvietei kaimo terminą,
nenurodant jo prasmės, paliko. Ekspertinio darbo vertintojas mano, kad
gnoseologine prasme svarbu išsaugoti ne tik reikšmingiausias kaimų gyvenvietes,
bet ir kai kuriuos būdingiausius kaimus, kaip agrarinės žemėvaldos ir
žemėnaudos tradicijų istorijos liudytojus. Tačiau, kalbant apie Lietuvos kaimo
etnografinės raiškos išsaugojimo siekius, būtina skirti kaimą, kaip visumą, ir
gyvenvietę, kaip visumos dalį, nes saugotinų vertybių apimtis ir sudėtis,
vertybių išsaugojimo prasmė ir galimybės, išsaugojimo pobūdis, išsaugojimo
tikslai kaime ir jo gyvenvietėje skirtingi. Kaimo, kaip visumos, atkūrimas
įgauna reikšmę tik pažintine ir ekspozicine prasme ir tik saugomose
teritorijose. Paveldosaugos prioritetiniu objektu tampa buvusių senųjų kaimų
etnografinės gyvenvietės.
Profesorė kupetinius ir gatvinius
kaimus (tiksliau kaimų gyvenvietes) vadina tradiciniais ir aprašo jų požymius,
t.y. skiria dvi tradicinių kaimų kategorijas. Tačiau kupetinius kaimus įvardina
tradicinių kaimų tipu, gatvinius kaimus tradicinių kaimų grupe,
pastarajai priskirdama gatvinių rėžinių kaimų, gatvinių dvilypių kaimų, palaidų
gatvinių kaimų, linijinių gatvinių kaimų grupes. Taigi, tradicinių gatvinių
kaimų grupėje išskiriamos dar keturios kaimų grupės.
Vienkieminiai kaimai, apie kuriuos ekspertė užsimena apibrėždama iki XX a.
egzistavusius kaimus, iš tradicinių kaimų ekspertės aprašymo dingsta. Prie
bendro etnografinio kaimo ansamblio (neaišku, kas suprantama ansambliu-
kaimas, kaip visuma, ar gyvenvietės, kaip tos visumos dalis), ekspertė, kaip
sudėtinę jo dalį, priskiria ir kaimo kapines, atžymėdama mažosios (dabar
smulkiosios) architektūros etnografinę reikšmę.
Toks kaimų gyvenviečių aprašymas
prasilenkia su fundamentalia XX a. antroje pusėje atlikta Lietuvos kaimo
gyvenviečių klasifikacija pagal jų tipus, formas, grupes, pogrupius. Tai
komplikuoja sisteminę etnografinių kaimų gyvenviečių atranką jas išsaugoti ir
plėtoti.
Kita vertus, A. Vyšniauskaitė rašo,
kad greta kaimų nuo seniausių laikų Lietuvoje yra buvę ir vienkiemių.
Būta ne vienkiemių, bet viensėdžių, kurie, skirtingai nuo vienkiemių,
turėjo ne kaimo, o savo pavadinimą. Viensėdžių padaugėjo Valakų reformos metu
kuriamų kaimų užribiuose, o vienkiemiai atsirado parceliuojant vienkiemiais valakinius
kaimus. Jais buvo vadinami valstiečių ūkiai, susikūrę buvusio kaimo žemėse.
Vienkiemiai neturėjo atskiro pavadinimo ir buvo vadinami bendruoju kaimo
pavadinimu. Kiekvienas vienkiemis turėjo sodybą, kurioje gyveno vienkiemio
savininko (ūkininko) šeimyna. Sodybos kaimo žemėje buvo išsibarstę įvairiai,
priklausomai nuo to, kur ūkininkas gavo žemę.
Aptardama Lietuvos etnografinių
kaimų atkūrimo programą, profesorė A. Vyšniauskaitė nurodo, kad būtina
atkreipti dėmesį į kaimų sritinio pasiskirstymo tokius pagrindinius kriterijus,
kaip į atskirai etnografinei sričiai (regionui) būdinga paties kaimo, jo sodybų
ir pastatų tradicinį tipą, į kraštovaizdžio savitumą, bei į tos vietos
gyventojų kultivuotus verslus, amatus, kulinarinį paveldą, o taip pat į nematerialųjį
paveldą tarmę, papročius, tradicijas bei kitas šio paveldo raiškos formas.
Ekspertė teigia, kad tik visus šiuos
dėmenis jungiant draugėn bus įmanoma parodyti tikrąjį Lietuvos tradicinio,
atskirų etnografinių regionų kaimo vaizdą, o tuo pačiu paskatinti turizmą ir
pagerinti gyventojų gerbūvį.
Tačiau , pateikdama 5-is etnografinių
kaimų atrankos kriterijus pagal aukščiau suminėtus išskirtinumo ir savitumo
aspektus (pagal profesorę kriterijus), A.Vyšniauskaitė neišskiria
etnografiškumo identifikavimo ir etnografinių gyvenviečių išsaugojimui bei
plėtojimui atrankos kriterijų grupių ir bendrai juos formuluoja taip:
1.
Būtinumas
atsižvelgti į tradicinį renovuojamo ar atkuriamo kaimo tipą. (Performuojant šį
teiginį į kriterijų apibrėžtis- tai tipologinės atrankos kriterijus);
2.
Suvokimas, jog
praeityje Lietuvos kaimų sodybos ir jose buvusieji trobesiai turėjo ryškius
priklausomumo savam etnografiniam regionui bruožus. (Šį teiginį performuojant į
kriterijų apibrėžtis gautųsi regioninės atrankos kriterijus);
3.
Kaimų gyventojų
tradiciniai verslai ir amatai;
4.
Kulinarinis
paveldas ir jo panaudojimas turizmo atvejams;
5.
Nematerialusis
kultūros paveldas: savita tarmė, darbo, šeimos, kalendorinių švenčių, kaimynų
bendravimo tradicijos ir papročiai, atskleidžiantys atskirų Lietuvos
etnografinių regionų gyventojų dvasinės kultūros, jų psichologijos savitumo
bruožus.
Pastaruosius tris reikalavimus
(3,4,5) galima būtų įvardyti etnografinio tradiciškumo (verslų, amatų,
papročių) plėtros galimybių kriterijais
Profesorės A. Vyšniuskaitės pateikti
kriterijai nėra metodiškai susisteminti pagal etnografinių kaimų identifikavimo
(nustatymo) ir atrankai juos išsaugoti bei atkurti interesus. Surašyti
kriterijai neatstovauja kokybės matui (vertinimui) ir išsaugojimo reikmei.
Juos geriau tiktų vadinti senųjų kaimų gyvenviečių etnografiškumo
identifikavimo požymiais ir sąlygomis, į kurias būtina atsižvelgti atrenkant
saugojamajam tvarkymui ir atkūrimui buvusių kaimų gyvenvietes.
Lietuvos istorijos instituto
Etnologijos skyriaus vedėjas Žilvytis Šaknys pateikė 3 psl. tekstą, kurį
pavadino Etnografinių kaimų išskyrimo problemos ir kriterijai.
Nors teksto pavadinimas susideda iš dviejų dalių (problemos ir kriterijai),
tačiau dėmesys sutelktas etnografinių kaimų išskyrimo kriterijų suformulavimui
(nustatymui).
Ž. Šaknys siūlo ne tik keturias
kriterijų grupes, bet ir kriterijų panaudojimo procedūrą.
Pirmajai kriterijų grupei priskiria:
-
valakų reformos
laikus menantį kaimo išplanavimą;
-
XIX a. pabaigą-XX
a. pradžią menančius gyvenamuosius, ūkinius bei sakralinės paskirties pastatus
ir jų interjerus;
-
tipišką kolūkinę
gyvenvietę kiekviename etnografiniame regione.
-
ūkinės veiklos
nesuniokotą kraštovaizdį;
Pirmos grupės kriterijais įvardinami
laikotarpiai, gyvenvietės, kraštovaizdis, bet ne požymių kokybės indikatoriai.
Iš šios kriterijų grupės formuluočių matyti, kad trimis pirmaisiais
kriterijais siūloma išskirti atskirų istorinių laikotarpių kaimo gyvenvietes,
įskaitant ir tipišką kolūkinę gyvenvietę, o ketvirtasis kriterijus skirtas
ūkinės veiklos nenuniokotam kraštovaizdžiui išskirti. Kaip žinia, kolūkinio
kaimo gyvenvietės buvo formuojamos ne kaimo, o miesto užsakovo, todėl
etnografinės raiškos neturi ir su etnografiniais regionais nėra susiję. Taigi,
atrenkant etnografinių kaimų gyvenvietes, sovietmečio gyvenviečių negalima
priskirti etnografinių kaimų kategorijai. Pateikti kriterijai neturi vertinimo
prasmės ir apibrėžtumo. Tai veikiau ne kriterijai , o labai bendros nuorodos į
interesų objektą.
Vertindamas kaimo išskirtinumą, Ž.
Šaknys teigia, kad būtina atsižvelgti į šiose vietovėse (netoli šių vietovių)
esančius archeologijos, mitologijos, dailės, istorijos, gamtos paminklus.
Taigi, antrajai etnografinių kaimų atrankos kriterijų grupei priskiriami kaimo
gyvenvietės gretimybėse esantys kultūros paminklai. Anot Ž. Šaknio, tai
reikšmingas, tačiau neprivalomas etnografinių kaimų išskyrimo kriterijus.
Reikia manyti, kad antroje kriterijų grupėje įvardyti archeologijos,
mitologijos, dailės, istorijos, gamtos paminklai gali būti vertinami tik kaip
turistinio patrauklumo ir vietovės bendrosios kultūros raiškos, bet ne kaimo ar
jo gyvenvietės etnografiškumo požymiai ir jų išskyrimo kriterijai
Trečiai atrankos kriterijų grupei Ž.
Šaknys priskiria kaimo demografinę situaciją, t.y. vietinių gyventojų kaime
būtinybę, o ketvirtajai - gyvosios tradicijos puoselėjimo galimybes kaime.
Pagal Ž. Šaknį, gyvosios tradicijos puoselėjimas (tautos paveldėtos kultūros
perdavimas, jos kūrimas ir atnaujinimas) yra būtinas etnografinio kaimo
išskyrimo kriterijus. Kaip šios kriterijų grupės komponentus Ž. Šaknys
išskiria: bendruomeninius papročius, ūkinę veiklą, religines praktikas
(apeigas), etnokultūrinio paveldo elementus (tradicinis maistas,
gėrimai),meninę veiklą, liaudies žinijos (medicinos) paveldo elementus,
kalendorines darbo šventes ir papročius.
Ž.Šaknys, apibūdindamas pateiktus
etnografinio kaimo vertinimo kriterijus, nurodo, kad pirmasis, antrasis,
trečiasis ir ketvirtasis kriterijai yra pirmaeiliai. Tačiau, anot Ž. Šaknio,
jei administraciniame rajone nėra nei vieno kaimo, tenkinančio minėtus
kriterijus, būtinas trečiasis, ketvirtasis, dalinai pirmasis, o antrasis,
visais atvejais bus kaip privalumas. Ž. Šaknys kiekvieną kriterijų siūlo
vertinti balais: pirmąjį iki 10 balų, antrąjį už paminklą 1-2 balai,
trečiąjį pagal gyventojų kiekį iki 10 balų, ketvirtąjį už kolektyvinių
tradicijų palaikymą 3-5 balo, už pavienį 1-2 balo, nenumatyti kaimo
privalumai pagal Ž.Šaknį gali būti įvertinti iki 5 balų.
Ž. Šaknio pateiktoje kriterijų
sistemoje, trečiosios (kaimo demografinė situacija) ir ketvirtosios (gyvasis
tradicijų puoselėjimas) grupių kriterijai yra reikšmingi siekiant užtikrinti
etnografinių kaimų gyvybingumą ir funkcionavimą rinkos ekonomikos sąlygomis. Ž.
Šaknio pateiktų pirmųjų dviejų grupių kriterijai gali būti taikomi saugotinų
vertybių identifikavimui, o trečiosios ir ketvirtosios grupių kriterijai galėtų
būti priskiriami sociokultūrinio konteksto įvertinimui ir sėkmingai taikomi
atrenkant perspektyvines etnografines gyvenvietes, t.y. nusistatant
senųjų kaimų gyvenviečių gyvybingumą ir funkcionavimo perspektyvas rinkos
ekonomikos sąlygomis. Ž. Šaknys, kaip ir A. Vyšniauskaitė, siūlydamas
etnografinio kaimo atrankos kriterijus, turi mintyse ne kaimą, bet jo
gyvenvietę, nors ją vadina kaimu.
Daktaras Vytautas Tumėnas
pateikė 6 psl. tekstą, kurį įvardino Etnografinių kaimų atrankos
kriterijai. V. Tumėnas iškelia etnografinio kaimo sąvokos tikslinimo
reikmę ir teigia, kad etnografinio kaimo samprata turi būti teisinė. Tačiau
ekspertas kalba ne apie etnografinius kaimus, o apie tų kaimų etnografines
gyvenvietes ir siūlo jų sampratą tikslinti sudėties ir apimties požiūriu.
Etnografinių kaimų kriterijus parenka taip pat ne etnografiniams kaimams, bet
tų kaimų etnografinėms gyvenvietėms ir, kaip A. Vyšniauskaitė bei Ž. Šaknys,
vadina jas kaimais. Etnografiniu kaimu V.Tumėnas vadina tradicinę
kaimo gyvenamąją vietovę, kurios svarbiausieji komponentai yra
architektūra ir žmoniškieji ištekliai, vertingi senosiomis liaudies (etninės)
kultūros tradicijomis. Pagal V. Tumėno patikslintą etnografinio kaimo turinį,
etnografinį kaimą sudaro keturi, pasižymintys unikaliu savitumu, komponentai:
architektūra, žmoniškieji ištekliai, kultūrinis kraštovaizdis ir materialinės
vertybės. V. Tumėnas siūlo nustatyti atrankos kriterijų hierarchiją,
padedančią efektyviai, lanksčiai, optimaliai paprastai įtraukti vertingiausius
etnografinius kaimus į saugomų globojamų, privilegijuotų kaimų sąrašą.
Materialines vertybes arba materialųjį turtą, kurį V. Tumėnas supranta kaip
tradicinį sodybų inventorių, kilnojamąsias kultūros, meno, istorijos,
technikos vertybes, vertina kaip papildomą, mažiau aktualų ir sparčiai kintamą
etnografinio kaimo sudedamąjį (komponentą).
Daktaras V. Tumėnas, manydamas, kad
architektūra, žmoniškieji ištekliai, kultūrinis kraštovaizdis, materialinis
turtas yra svarbiausios etnografinio kaimo (tiksliau gyvenvietės) sudedamosios
dalys, apibūdina jų dėmenis ir, pagal skirtingą išlikusių saugotinų vertybių
kiekį, etnografinius kaimus (tiksliau gyvenvietes) suskirsto į dvi kategorijas:
A kategorijai priskiria etnografinius
kaimus, kuriuose vyrauja etninės kultūros tradicijos.
B kategorijai priskiria etnografinius kaimus,
kuriuose etninės kultūros tradicijos išlikę tik dalinai, fragmentiškai. Be to, pagal
kaimo sudedamųjų būklę A kategorijoje V.Tumėnas išskiria 4 kaimų būklės tipus,
B kategorijoje - 3 kaimų būklės tipus. V. Tumėnas teigia, kad sudėtinėms
etnografinių kaimų dalims specialistai turi sukurti specialius pirminius jų
vertybių įvertinimo kriterijus ir mano, kad architektūros ir kaimo bendruomenės
būklė turėtų būti pagrindiniu lyginimo, rūšiavimo kriterijumi.
V. Tumėnas pirmajam etapui siūlo
tokias bendrosios atrankos vykdymo kryptis:
-
didesnį dėmesį
skirti naujų etnografinių kaimų paieškai bei atrankai ir siūlo tokią paieškos
hierarchinę eigą: Mažoji Lietuva, Suvalkija, Žemaitija, Aukštaitija, Dzūkija;
-
plėtoti
demokratišką etnografinių kaimų paieškos procedūrą, dalyvaujant visuomenei,
nevyriausybinėms organizacijoms, kaimo bendruomenėms;
-
galutinį
etnografiškumo ir atrankos saugoti kompleksinį vertinimą pavesti ekspertams;
-
atliekant
pradinio etapo etnografinių kaimų atranką visų pirma remtis paminklosaugos
specialistų įdirbiu, atsižvelgiant į kaimų būklę.
Daktaro V. Tumėno suformuluotos
atrankos vykdymo kryptys sėkmingiau gali pasitarnauti etnografiškumo nustatymui
bei kaimų, kaip etnografinių vertybių, išskyrimui, bet ne jų išsaugojimo ir
puoselėjimo atrankai. V. Tumėnas etnografiškumo identifikavimui bei
etnografinių kaimų išsaugojimo ir plėtros atrankai kriterijų nepateikė, tačiau
nurodė, kad pirminiam etnografinių kaimų identifikavimui ir atrankai
nereikalingi sudėtingi, didelės darbo apimties reikalaujantys etnokultūrinių
kaimų sudedamųjų dalių vertinimo kriterijai. Jis teigia, kad išsamūs vertinimo
kriterijai bus labai reikalingi vėliau, kai bus atliekama atrinktų etnografinių
kaimų apskaita, monitoringas, planuojamos investicijos ir pradedamos vykdyti
konkrečios jų išsaugojimo ir plėtros programos.
Daktaras Martynas Purvinas
pateikė 11 psl. tekstą, kurį įvardino Etnografinių kaimų atrankos
kriterijai. Tekstą suskirstė į dvi dalis: A Bendrosios problemos, B
Etnokultūrinių kaimų atrinkimo principai.
Pirmojoje dalyje, pavadintoje Bendrosios
problemos, aprašomos kaimų raidos ypatybės mūsų eros amžiais šešiuose
skyriuose: Senųjų kaimų istorijos bruožai; Kaimų raida Didžiojoje Lietuvoje XV
amžiuje 1943 metais; Kaimų raida Mažojoje Lietuvoje XV amžiuje 1943 metais;
Senųjų kaimų likimas 1944-1960 metais, Senųjų kaimų likimas 1960-1990 metais;
Senųjų kaimų likimas po 1990 metų. Rašydamas apie kaimų istorinę raidą, M.
Purvinas apsiriboja tik kaimų gyvenvietėmis ir, kaip ir kiti atrankos kriterijų
rengimo autoriai, vadina jas kaimais.
Plačiame aprašyme M. Purvinas
pateikia senųjų kaimų gyvenvietes kaip atskirų istorinių periodų atspindžius,
parodo istoriškai susiklosčiusią teritorinę ir struktūrinę jų įvairovę, jų
transformacijas ir jų vertybių netektis sovietmečiu bei atkūrus
Nepriklausomybę. Nežiūrint ideologizuoto ir politizuoto daktaro M. Purvino
požiūrio ir kai kurių prieštaravimų aprašant senųjų kaimų gyvenviečių
transformacijas bei apskaitos ir apsaugos veiklą sovietmečiu ir atkūrus
Nepriklausomybę, apybraižoje pateikti etnografinių kaimų genezės, raidos,
transformacijų, gyvenviečių tipų ir jų teritorinės sanklodos bei būklės
duomenys yra reikšmingi nepakankamai žinančiųjų Lietuvos kaimų ir jų
gyvenviečių istorinę raidą savišvietai, tačiau ekspertinio darbo vertintojas
mano, kad etnografinio paveldo ekspertai šių dalykų negali nežinoti.
Antroje teksto dalyje, pavadintoje Etnografinių
kaimų atrinkimo principai, M. Purvinas nurodo, kad Šiandieninėmis
sąlygomis praktiškai atrenkant perspektyvinius etnografinius kaimus, būtina
atsižvelgti į dvi atrankos organizavimo ypatybes, kurias pavadino strateginiais
tikslais ir lokalinėmis galimybėmis.
Esminiu etnografinių kaimų atrinkimo
strateginiu tikslu M. Purvinas laiko Lietuvos etnografinių kaimų tinklo,
atspindinčio etninės kultūros svarbiausias ypatybes pagal regioninę
diferenciaciją, senųjų kaimų funkcinę bei struktūrinę tipologiją, tradicinės
etnokultūros susiklostimo istorines aplinkybes, tradicinės baltiškosios
etnokultūros pobūdį, suformavimą.
Atspindint etninės kultūros
regioninę diferenciaciją, M. Purvinas nurodo, kad būtina daugmaž tolygiai
atrinkti etnografinius kaimus tiek Didžiosios Lietuvos visuose
etnokultūriniuose regionuose, tiek ir mažojoje Lietuvoje.
Atspindint senųjų kaimų funkcinę
bei struktūrinę tipologiją būtina atrinkti visų rūšių bei kategorijų
tradicinius kaimus, atsižvelgiant tiek į tenykščius verslus, tiek ir į
tradicines kaimų struktūras.
Atspindint tradicinės
architektūros susiklostimo istorines aplinkybes, būtina atsižvelgti į tai,
kad senieji kaimai savo pilniausiu pobūdžiu susiklostė XIX amžiuje XX amžiaus
pradžioje.
Atspindint tradicinės baltiškosios
etnokultūros pobūdį, būtina atsižvelgti į šiam etnosui bei regionui būdingą
kaimų pobūdį, jų skirtingumą nuo aplinkinių šalių ar tolimesnių kraštų kaimų.
Pagal M. Purviną, savitais etnografiniais kaimais gali būti pripažinti vietinių
tautinių mažumų kaimai.
M. Purvinas, pateikdamas etnografinių
kaimų atrinkimo galimybes, nurodo, kad būtina atsižvelgti į tokias lokalines
ypatybes, kaip: 1) kaimų reali aplinka, 2) kaimų medžiaginis paveldas,
3) kaimų socialinė-ekonominė bazė. Kiekvienai suminėtai lokalinei
ypatybei įvertinti M. Purvinas pateikia platų klausimyną, kurį galima
transformuoti į konkrečių lokalinių kriterijų apibrėžtis.
Nors M. Purvino pateikti etnografinių
kaimų atrankos strateginiai tikslai ir lokalinės galimybės bei etnografinių
kaimų atrinkimo principai nėra suvesti į aiškią atrankos kriterijų
etnografiškumo atpažinimui ir perspektyvinių saugotinų gyvenviečių išskyrimui
sistemą, tačiau yra metodiškai svarbūs ir gali suteikti galimybes sudarytį
sisteminį perspektyvinių etnografinių gyvenviečių tinklą.
Prof. habil. dr. Jurgis Bučas pateikė 4psl. tekstą, kurio
pavadinimas Senųjų kaimų etnografinių gyvenviečių atrankos metodika.
Profesorius mano, kad pakitus socialinėms ir ekonominėms aplinkybėms, turi būti
suformuotas naujas požiūris į perspektyvinių saugotinų etnografinių vertybių
atranką. Tokia atranka turėtų remtis nacionalinių nuostatų, atrankos principų,
vertinimo kriterijų ir identifikavimo požymių sistema. Pagal tokią sistemą
atliekami etnokultūrologiniai tyrimai negali būti tik savitikslis paveldosaugos
siekis. Jų rezultatai turi padėti subalansuoti seno ir naujo, retrospektyvos ir
perspektyvos, apsaugos ir plėtros interesus šalies socialinio, ekonominio,
kultūrinio ir erdvinio tvarkymo politikoje. Tyrimų rezultatai turi būti
orientuoti tautos kultūros turto eksponavimo, šalies kultūrinio kraštovaizdžio
formavimo, kaimo bendruomenių socialinės gerovės problemoms spręsti. Principinė
strateginė nuostata rinkos ekonomikos sąlygomis turėtų paklusti ne aplinkosauginio
draudimo, bet aplinkosauginio naudojimo principui, t.y. ne saugoti draudžiant,
bet saugoti naudojant, prižiūrint ir tvarkant, o kultūros paveldas turi tapti
ne ribojimo, bet plėtros veiksnys, sudėtine visuotinės plėtros politikos
dalimi.
Pagal profesorių, atrankos
objektą turėtų sudaryti:
1)
Etnografiniai
valakiniai kaimai, kaip ūkiniai bei sociokultūriniai teritoriniai žemėvaldos ir
žemėnaudos vienetai;
2)
Valakinių kaimų
etnografinės gyvenvietės;
3)
Vienkieminiai
etnografiniai kaimai, kaip ūkiniai bei sociokultūriniai teritoriniai žemėvaldos
ir žemėnaudos vienetai;
4)
Vienkieminių
kaimų etnografiniai vienkiemiai, kaip ūkiniai bei sociokultūriniai teritoriniai
žemėvaldos ir žemėnaudos vienetai;
5)
Vienkiemių
etnografinės sodybos;
6)
Valakinių ir
vienkieminių kaimų etnografinių sodybų pavieniai saugotini pastatai.
Profesorius mano, kad etnografinių
valakinių kaimų ir jų gyvenviečių, vienkieminių kaimų, vienkiemių ir jų sodybų
atranką sudaro du nuoseklūs veiksmai:
1)
etnografiškumo
požymių nustatymas ir etnografinių vertybių identifikavimas;
2)
perspektyvinių
saugotinų etnografinių vertybių atrinkimas.
Pateikdamas Senųjų kaimų etnografinių
gyvenviečių atrankos metodiką, J. Bučas pamėgino suformuluoti visų atrankos
metodikos dėmenų (nuostatų, principų, kriterijų, požymių) apibrėžtis ir
orientavosi į prioritetinį šiandieninių etnokultūrologinių tyrimų objektą bei
etninės paveldosaugos aktualijų interesą į senųjų kaimų etnografines
gyvenvietes. Tačiau profesorius mano, kad patikslinta pateiktoji sisteminė
etnokultūrinių vertybių atrankos metodika gali būti panaudota visam aukščiau
įvardytam šešių dėmenų atrankos objekto vertybių kompleksui.
APIBENDRINIMAS
Bendrosios pastabos
1.
Mažosios tautos
ir valstybės XXI amžiaus technologinių informacijų ir žinių visuomenėje gali
susilaukti tapačios aplinkos kaitos, gali netekti daugelio nacionalinių
vertybių , asimiliuotis ir net išnykti kaip etniniai bei politiniai subjektai.
Norint išlikti savitu kraštu, turinčiu ekologišką, ergonomišką, estetišką ir
semantiškai įprasmintą istorine praeitimi bei socialine atmintimi aplinką,
mažosioms tautoms ir valstybėms ypač aktualu atsirinkti saugojimui ir plėtrai
tas etnokultūrines vertybes, kurios galėtų būti ne tik tautos ir valstybės
saviraiškos bei aplinkos kokybės ištekliais, bet ir šalies ekonominės,
socialinės ir kultūrinės plėtros politikos dalimi.
2.
Paveldas ir pati
paveldosauga yra sociokultūrinis nuolat besikeičiantis reiškinys. Lietuva
dabar išgyvena pagreitintą socioekonominę plėtrą ir sociokultūrinio konteksto
transformacijas kaime. Tokio pagreičio situacijoje ypač svarbu susivokti
tradiciškumo sampratose ir fiksuoti, saugoti, puoselėti bei panaudoti
etnokultūrinio paveldo kraštotvarkinį potencialą kultūrinio kraštovaizdžio
formavimui/kūrimui, kaimo verslumui didinti, gyvenimo kokybei gerinti, vietos
bendruomenių poreikiams tenkinti.
3.
Saugotiną tautos
ir valstybės etnokultūrinį turtą Lietuvos kaime sudaro medžiaginis ir
nemedžiaginis nekilnojamasis ir kilnojamasis įvairių formų ir raiškos kultūros
paveldas.
Saugotino medžiaginio etnokultūros paveldo sudėtį ir
apimtį sudaro:
-
etnografiniai
valakiniai kaimai, kaip ūkiniai bei sociokultūriniai teritoriniai žemėvaldos
ir žemėnaudos vienetai;
-
valakinių kaimų
etnografinės gyvenvietės;
-
vienkieminiai
etnografiniai kaimai, kaip ūkiniai bei sociokultūriniai teritoriniai žemėvaldos
ir žemėnaudos vienetai;
-
vienkieminių
kaimų etnografiniai vienkiemiai, kaip ūkiniai bei sociokultūriniai teritoriniai
žemėvaldos ir žemėnaudos vienetai;
-
vienkiemių
etnografinės sodybos;
-
pavieniai etnografiniai
statiniai, verslų ir amatų įrengimai, įrankiai ir kiti ūkio rakandai.
Saugotino nemedžiaginio etnokultūros paveldo raiškos
formas sudaro:
-
gyventojų
tradiciniai verslai, amatai;
-
kraštotvarkinės,
statybos ir bendravimo tradicijos, etosas, folkloras ir toponimai;
-
gyvasis paveldas
etninės grupės ir vietiniai gyventojai (čiabuviai).
4. Etnografinių
valakinių kaimų ir jų gyvenviečių, vienkieminių kaimų ir jų sodybų bei
statinių atrinkimas išsaugoti turėtų būti atliekamas pagal etnografiškumo
kokybės identifikavimo ir atrankos saugoti bei naudoti kriterijų
grupes, prisilaikant nuoseklios dviejų veiksmų procedūros:
1. etnografiškumo požymių nustatymas
ir etnografinių vertybių identifikavimas;
2. perspektyvinių etnografinių
vertybių atrinkimas apsaugai ir plėtra.
Išvados:
1.
Ekspertai atliko
darbą pagal nepakankamai aiškiai apibrėžtą atrankos objekto apimtį ir sudėtį -
neaišku kam turėjo būti parengti kriterijai:
-
ar visam kaimui,
kaip ūkiniam bei sociokultūriniam teritorijos vienetui, ar tik kaimo
gyvenvietei, kaip kaimo žmonių gyvenamajai vietai;
-
ar tik valakinių
kaimų ir jų kompaktiškų gyvenviečių atrankai, ar ir vienkieminių kaimų,
vienkiemių ir jų sodybų bei pavienių statinių atrankai.
2.
Ekspertai rengė
atrankos kriterijus pagal nepakankamai aiškiai suformuluotą tikslą neaišku:
-
ar tik
identifikuoti etnografinius kaimus ir kaimų gyvenvietes, vienkiemius ir
vienkiemines sodybas, kaip etnokultūros vertybes apskaitai gnoseologijos
(pažinimo) reikmėms;
-
ar išskirti
perspektyvinius etnografinius kaimus ir kaimų gyvenvietes, vienkiemius ir
vienkiemines sodybas bei pavienius etnografinius statinius, kaip kaimo
etnokultūrinės, socialinės, ekonominės plėtros objektus ir kultūrinio
kraštovaizdžio formavimo/kūrimo išteklius.
3.
Ekspertų darbuose
neskiriamos kaimo ir kaimo gyvenvietės sąvokos, t. y. kaimo, kaip ūkinio
bei sociokultūrinio teritorinio žemėvaldos ir žemėnaudos vieneto bei kaimo
gyvenvietės, t. y. kaip kaimo gyvenamosios vietos ir urbanistinio bei
architektūrinio komplekso. Ekspertai identifikavimo ir atrankos kriterijus
taikė ne etnografiniams kaimams, bet etnografinėms tų kaimų gyvenvietėms,
įvardindami jas kaimu, t. y. neprofesinės, bet šnekamosios kalbos terminu.
4.
Ekspertų darbuose
įvardyti kriterijai nėra suformuluoti, apibrėžti ir susisteminti. Tai kaimų
gyvenviečių įvairių požymių, ypatybių ir savybių, į kurias reikia atsižvelgti
nustatant jų etnografiškumo požymius ir atrenkant jas saugojimui, aprašai,
pavadinti kriterijais.
5.
Pateikti ekspertų
kriterijai (t. y. požymiai, sąlygos, aspektai) iš esmės orientuoti
etnografiškumo identifikavimui ir senųjų kaimų etnografinių gyvenviečių
išskyrimui, kas sėkmingai gali pasitarnauti savitikslei paveldosaugos veiklai.
Ekspertų įvardyti kriterijai (požymiai, sąlygos, aspektai) nepadeda sukurti palankią
aplinką įvairiapusei ekonominei ir socialinei etnografinių kaimų (tiksliau
kaimų gyvenviečių) plėtrai, panaudojant juose (jose) išlikusį etninės kultūros
paveldą ir vietos tradicijas kaimų (gyvenviečių) verslumui didinti, gyvenimui
gerinti, vietos bendruomenės poreikiams tenkinti.
Siūlymai
1.
Panaudojant
ekspertų pozityvius etnografinių kaimų gyvenviečių atrankai siūlymus
artimiausioje ateityje reikėtų patikslinti prof. J. Bučo parengtą Senųjų kaimų
etnografinių gyvenviečių metodiką ir pagal ją, atsižvelgiant į pakitusias
paveldosaugos nuostatas bei rinkos ekonomikos sąlygas ir siekiant sukurti
palankią aplinką įvairiapusei ekonominei bei socialinei etnografinių
gyvenviečių plėtrai, pirmiausia atlikti Lietuvos kultūros paminklų sąraše ir
Lietuvos Respublikos nekilnojamųjų kultūros vertybių registre įrašytų senųjų
kaimų gyvenviečių vertinimą vietose, atrenkant labiausiai tinkamas
(perspektyvines) gyvenvietes atgaivinimui, funkcionavimui ir Lietuvos kaimo
etnokultūrinei, socialinei bei ekonominei plėtrai.
2.
Tolimesnėje
perspektyvoje būtina suformuoti tokią nacionalinių nuostatų, sisteminės
atrankos principų, aksiologinio vertinimo kriterijų ir etnografinių požymių
identifikavimo sistemą, kuri padėtų ne tik atpažinti vertingiausius ir išskirti
perspektyvinius etnokultūriniu požiūriu saugotinus medžiaginio ir nemedžiaginio
paveldo objektus (valakinius ir vienkieminius etnografinius kaimus bei
vienkiemius, kaip istorinės žemėnaudos liudytojus, valakinių kaimų etnografines
gyvenvietes, vienkieminių etnografines sodybas bei pavienius etnografinius
statinius, kaip liaudies urbanistikos ir architektūros tradicijų istorijos
liudytojus, gyventojų verslus ir amatus, kraštotvarkines ir bendravimo
tradicijas, etosą, folklorą, toponimus bei gyvąjį paveldą, kaip baltiškųjų
tradicijų tąsos ir etnokultūrinio paveldo funkcionavimo pagrindą), bet ir
įvertinti visa tai, kaip etnokultūrinį potencialą šalies kultūriniam
kraštovaizdžiui formuoti, tautos ir valstybės istorinei atminčiai ir
saviraiškai plėsti bei kaimo socialinei gerovei didinti.
3.
Parengus
etnokultūrinio paveldo identifikavimui ir atrankos saugojimui bei plėtrai
kompleksinę nuostatų, principų, kriterijų bei požymių sistemą, atlikti
etnokultūrologinius tyrimus visoje Respublikos teritorijoje ir sudaryti
saugotinų vietose etnokultūrinių vertybių perspektyvinį tinklą bei sąvadą, kaip
šalies socialinės, ekonominės, kultūrinės ir erdvinės plėtros politikos
kraštotvarkinius išteklius.
Prof.
habil.dr. Jurgis Bučas