I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1.
Lietuvos etnografinių kaimų ilgalaikės išlikimo programos pagrindinis
tikslas koordinuotai, sistemingai ir strategiškai kryptingai
aktyvinti, remti ir inicijuoti valstybės, savivaldybių
institucijų, mokslo ir mokymo įstaigų, taip pat etnografinių kaimų
bendruomenių ir kitų visuomeninių organizacijų, pavienių asmenų
veiklą,nukreiptą išsaugoti, globoti ir plėtoti savitus šalies
etnografinius kaimus (su jų vertybėmis - etnokultūriniu paveldu, gyvąja
tradicija ir kraštovaizdžiu), kaip sudėtinę Europos ir šalies
regionų kultūros, mokslo, informacinės, ūkinės ir verslo, socialinės ir
ekonominės plėtros dalį. Siekiama etnografinių kaimų vertybių saugojimo
mechanizmą tobulinti didinant ne draudimų, bet skatinančiųjų priemonių
reikšmę.
2. Šios programos paskirtis
sudaryti etnografiniuose kaimuose palankias administracines, teisines,
informacines, socialines ir ekonomines sąlygas, gyvenimo kokybės augimui,
verslo ir kultūros plėtrai, skatinant glaudesnius teritorinės bei šakinės
administracijos, vadybos, mokslo, verslo, švietimo ir kultūros
ryšius.
3. Etnografinis
kaimas - kaimo gyvenamoji vietovė, išlaikiusi tradicinius, istoriškai
susiklosčiusius ir būdingus tam regionui, etninės kultūros bruožus.
Etnografiniai kaimai
iš
kitų kaimų išsiskiria savitu itin turtingu etninės kultūros vertybių
kompleksu - etnoarchitektūra (tradiciniai statiniai ir jų vidaus įranga,
sodybų planinė ir erdvinė struktūra, vietovės užstatymo
tradicinis pobūdis, jo ryšys su natūraliu kraštovaizdžiu), archeologijos,
mitologijos, gamtos paminklais, vertybėmis ir gyvąja tradicija
(bendruomenės gyvenimas, ūkininkavimo tradicijos, verslai , amatai, tautodailė,
folkloras, žinyja). Etnografiniai kaimai nuo likusių Lietuvos
kaimų skiriasi
ir ūkinio, socialinio ir kultūrinio gyvenimo sąlygomis ir plėtros
galimybėmis, o jų ateities vizija reikalauja savitos jų plėtros
koncepcijos. Esamų priemonių etninės kultūros paveldui išsaugoti bei
gyvosios etninės kultūros reiškiniams palaikyti
nebepakanka.
4.
Etnografinių kaimų ir jų subjektų gyvybingumas yra svarbus šalies kultūrinių tradicijų
įvairovės, nacionalinio ir regioninio, vietovių savitumo
požymis bei išsivystymo tolygumo rodiklis. Todėl, integruojantis į Europos
Sąjungą, etnografinių kaimų puoselėjimui reikalingas šiuolaikinis
požiūris, grindžiamas įvairių šalies visuomenės sluoksnių poreikiais,
paremtas Europos Sąjungos institucijų patirtimi
plėtojant kaimo vietoves bei ES Struktūrinių fondų ir programų
teikiamomis
galimybėmis.
5. Ji atitinka
Valstybės ilgalaikės raidos strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos
Seimo 2002 m. lapkričio 12 d. nutarimu
Nr.IX-1187 (Žin., 2002,
Nr.113-5029) prioritetines
kryptis,
Žemės ūkio ir kaimo
plėtros strategiją, patvirtintą Lietuvos Respublikos Seimo
2000 m. birželio 13 d. nutarimu Nr.VIII-1728 (Žin., 2000, Nr.50-1435). Programa taip pat
atitinka Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo plėtros
įstatymo (Žin., 2002, Nr.72-3009), Lietuvos
Respublikos nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatymo (Žin., 1995,
Nr.3-37), Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo (Žin.,
1993, Nr.63-1188; 2001,
Nr.108-3902), Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo
(Žin., 1995, Nr. 107-2391) nuostatas. Taip pat Lietuvos
Respublikos teritorijos bendrojo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos
Seimo 2002 m. spalio 29 d. nutarimu Nr.IX-1154 (Žin., 2002, Nr.110-4852), Europos kultūros konvencijos (Žin.,
2001, Nr.101-3599), Europos architektūros paveldo apsaugos konvencijos
(Žin., 1999, Nr.100-2896), Pasaulinio kultūros ir gamtos paveldo globos
konvencijos (Žin., 1997, Nr.19- 411), Europos
kraštovaizdžio konvencijos (Žin., 2002,
Nr.104-4621) pagrindinius
principus ir UNESCO Rekomendaciją dėl tradicinės kultūros ir folkloro
apsaugos (1989 m).
6. Ši programa vykdoma nuo
2003 metų iki 2009 metų.
II. ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ
7. Šiuo metu saugomi kaip
nekilnojamosios kultūros vertybės, į istorijos ir kultūros paminklų
sąrašus yra įrašyti 48 etnografiniai kaimai (šiuo metu
atlikta 14 kaimų fotofiksacija), 56 sodybos (vidutiniškai po 4 pastatus)
daugiausia Aukštaitijoje ir Dzūkijoje, ir 171 pavienis tokių kaimų
etnoarchitektūros pastatas. Tačiau nėra aiškiai apibrėžtų
kriterijų pagal kuriuos jie buvo atrinkti ir įrašyti. Etnografiniai
kaimai, esantys
šiuose sąrašuose, neaprėpia šalies tradicinių kaimų įvairovės pagal jų
struktūrą, apstatymą (pvz., neįrašyta gatvinių kaimų tipų - gatvinių
rėžinių, dvilypių, palaidų gatvinių, linijinių ir t.t.), etnoregioninį
savitumą (mažai tyrinėti liko Žemaitijos, Suvalkijos ir Mažojosios
Lietuvos etnografiniai kaimai). Etnografinių kaimų saugojimas apibrėžiamas tik
pagal jų etnoarchitektūrinę išliekamąją vertę, neįvertinant jų gyvosios
kultūros ir ūkinių tradicijų. Tik architektūrinės šių kaimų vertės
iškėlimas nepilnai atskleidžia jų etnokultūrinį
savitumą, verslinį (pvz., turistinį),
edukacinį, kultūrinį patrauklumą.
8. Nėra atlikti ir per
lėtai, nepakankamai koordinuotai vykdomi išsamūs visos Lietuvos
etnografinių kaimų tyrimai, kurie leistų patikslinti, papildyti ir iš
esmės peržiūrėti ir įvertinti etnografinius kaimus, esančius istorijos ir
kultūros paminklų sąrašuose, ir vertingiausius įrašyti į Nekilnojamųj
kultūros vertybių registrą (sudaromus Kultūros vertybių apsaugos
departamentas). Kai kurios gyvosios tradicijos vertybės tik pradėtos
registruoti į Kultūros vertybių registą (sudaromą Kultūros
ministerija).
9. Ūkininkavimo
tradicijų, bendruomenių papročių ir pan. dar niekas neinventorina.
Nepakankamai ištyrinėtos gamtos vertybės etnografinių kaimų aplinkoje (jų
įtraukimu į saugomų objektų sąrašus rūpinasi Aplinkos ministerija).
Trūksta integralios visas etnografinių kaimų vertybes apimančios
apskaitos.
10. Daugelio medinių
statinių būklė yra bloga, sparčiai blogėja mažosios
architektūros paveldo (kryžių, koplytstulpių, skulptūrų, kapinių
ansamblių) būklė. Etnografinių kaimų vertybės fiksuojamos ir saugomos
nepakankamai (Kultūrosvertybių apsaugos departamentas) ir Kultūros paveldo
centras) tyrimus kasmet atlieka ne daugiau kaip keturiuose etnografiniuose
kaimuose). Duomenys apie įvairias etnografinių kaimų vertybes taip pat yra
pagal finansines galimybes kaupiami, fiksuojami, tyrinėjami įvairiose
šalies mokslo ir mokymo institucijose, muziejuose, tai atlieka ir
nacionalinių ir regioninių parkų direkcijos, savivaldybės. Kuklus paskelbtų taikomojo ir fundamentalaus mokslo darbų apie
etnografinius kaimus kiekis.
11. Nėra efektyvios
etnografinių kaimų architektūros išsaugojimo priemonių sistemos bei
teisinių, ekonominių, socialinių ir kultūrinių prielaidų jai atsirasti.
Mažėjant vietinių gyventojų skaičiui ir jiems senėjant, sparčiai nyksta
etnografiniuose kaimuose sukauptas etnoarchitektūrinis paveldas ir gyvoji
tradicija. Nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugai sukurti keli
reglamentai. patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m.
sausio.31 d. nutarimu Nr.152 (Žin., 2002,
Nr.13-499). Tačiau jie neišsprendžia daugelio iškilusių problemų.
Etnoarcitektūrinio paveldo apsaugos priemonių taikymas iššaukia
konfliktines situacijas tarp valstybės ir privačių asmenų, kas stabdo
pastatų renovavimo privačiomis lėšomis tempus. Valstybės lėšomis vykdomas vertingų
statinių atnaujinimas nėra efektyvus, o skiriamos lėšos neatitinka
investicijų poreikio. Lietuvos etnoarchitektūros istorikai drauge
su architektais iki šiol nėra parengę rekomendacijų, kaip
etnografiniuosestatiniuose priderinti šiuolaikinius sanitarijos
įrenginius, gamybos, statybos technologijas. Savamoksliškai pritaikant pastatus
rekreacijai ir turizmui, etnoarchitektūra modernizuojama arba prie jos
statomi nauji statiniai neatitinkantys vietinių tradicijų tai griauna
etnografinių kaimų savitumą, sudarko tradicinį kraštovaizdį, naikina
gamtos vertybes.
12. Nepakankamas valstybės ir
visuomenės dėmesys gyvajai tradicijai, gamtos ir istorijos vertybėms
etnografiniuose kaimuose. Nėra atlikti jų gyventojų verslumo, gyvensenos,
kūrybos, etnopsichologijos, gyvenimo kokybės tyrimai. Nepakankamai
ištirtas etnografinių kaimų lokalinis savitumas (bendruomenės gyvenimas,
ūkininkavimas, folkloras, tautodailė, istorija, kultūros bei gamtos
vertybės). Plačiąjai visuomenei ir etnografinių kaimų bendruomenėms trūksta žinių apie
etnografinių kaimų vertybių, išteklių, tradicijų vertę bei panaudojimo
galimybes šiuolaikinėje ekonominėje ir kultūrinėje veikloje. Etnografiniai
kaimai nepakankamai integruoti į turizmo informacijos plėtros
sistemą.
13.
Etnografiniuose kaimuose vyrauja nekomercinis ūkininkavimas, smulki
žemėvalda, ekstensyvi žemdibystė, turinti ekologinio ūkininkavimo požymių:
taikomi pigesni
tradiciniai ūkininkavimo būdai bei inventorius (arklių ir atitinkamų
tradicinių padargų naudojimas transportui ir žemės dirbimui;
netechnizuotas javų, žolės pjovimas (pjautuvais, dalgiais), derliaus
saugojimas ir jo apdorojimas).
14. Didėja nenaudojamų žemės ūkio
naudmenų plotai, nyksta bendruomeninis gyvulių
ganymas,
ūkiniai pastatai (tvartai, klojimai ir kiti) yra
neprofesionaliai pertvarkomi šiuolaikiniams poreikiams (pvz., pritaikomi
garažams, sandėliams, ar dėl šiuolaikinių žinių stokos yra
rekreacinei paskirčiai). Dauguma etnografinių kaimų
gyventojų pasyvūs alternatyvios veiklos atžvilgiu, nemato geresnio
gyvenimo perspektyvų, yra paplitęs girtavimas.
15. Mažai pajaminga ūkinė
veikla negali išspręsti etnografinių kaimų gyventojų ekonominių ir
socialinių problemų. Etnografiniuose kaimuose, neadekvačiai ištekliams,
per lėtai plėtojama veikla. Konservatyvumu pasižyminti
etnografinių
kaimų gyventojų mąstysena sunkiai prisitaiko prie
kintančių verslo sąlygų. Rinkodaros, žaliavų paieškos ir kitus vadybos
klausimus dalinai mėgina spręsti nacionalinių ir regioninių parkų
direkcijos, tačiau trūksta metodinės informacijos. Etnografiniuose
kaimuose menkai pritaikomi verslui turtingi ku linarinio paveldo
ištekliai. Tradiciniais amatais, tautodaile užsiima tik pavieniai meistrai.
Neišplėtota veikla: medžio apdirbimo amatai, puodininkystė, odos ir kailių
išdirbimas, vaistažolių rinkimas, bitininkystė, žirgininkystė ir kiti.
Etnografiniai kaimai lėtai įsitraukia į turizmo veiklą (sparčiau -
Žemaitijoje ir Aukštaitijoje). Plėtojant kaimo turizmą retai panaudojamos
etnografinės aplinkos teikiamos unikalios galimybės.kultūros
vertybių apsaugos departamento užsakymu mokslininkų, architektų ir kitų
etninės kultūros specialistų 1994-1995 m. parengti ir patvirtinti ,,Verbų
etnokultūros draustinio, ,,Keturiasdešimt totorių kaimo etnokultūrinio
draustinio projektų įgyvendinimas iki šiol nepradėtas. Etnografiniai
kaimai dar nėra pakankamai integruoti į kultūrinio ir pažintinio turizmo
maršrutus. Dauguma etnografinių kaimų yra vandens ir automobilių turizmo
mėgėjiškų maršrutų zonoje. Tačiau iki šiol neišplėtota šiam
turizmui reikalinga infrastruktūra: keliai, viešasis transportas,
stovyklavietės, poilsio aikštelės, reikalingo inventoriaus nuoma, pakelių
prekyba.
16.
Trūksta koordinavimo sprendžiant etnografinių kaimų problemas
ir naudojant Nacionalinio biudžeto ir ES lėšas
.
III. PROGRAMOS
UŽDAVINIAI
17.
Programos uždaviniai:
17.1. Administracinėmis ir mokslo priemonėmis siekti
etnografinių
kaimų etninės kultūros, gamtos, istorijos, mitologijos, archeologijos
vertybių išsaugojimo;
17.2. Teisinėmis ir finansinėmis priemonėmis skatinti
etnografiniuose kaimuose tradicijomis pagrįstų turizmo ir rekreacijos
paslaugų, ūkinės ir bendruomeninės veiklos, verslų ir amatų plėtrą;
17.3. Remti žinių ir informacijos sklaidą visuomenėje apie etnografinius kaimus, jų
vertybes ir tradicijas;
17.4. Išsaugoti ir pagerinti etnografinių kaimų infrastruktūrą;
17.5. Spręsti ekonomines- socialines- demografines
etnografinių kaimų
problemas.
IV. SPRENDIMAI
18. Tikslinga naujai moksliškai
apibrėžti etnografinių kaimų vertinimo kriterijus ir pagal juos
kiekviename šalies etnografiniame regione atrinkti vertingiausius
etnografinių kaimų saugotinus reprezentantus, atlikti kompleksišką jų
vertybių inventorizaciją, atlikti išteklių, plėtros galimybių analizę,
apskaičiuot i investicijų etnografinių kaimų gyvybingumui kelti
poreikį.
19. Prioritetai turėtų būti
teikiami: 1) etnografiniams kaimams, kurių ištekliai,
saugojamos bei puoselėjamos vertybės gausesnės, o plėtros perspektyvos ir
galimybės didesnės; 2) etnografinių kaimų subalansuotam vystymuisi
šalyje.
20. Siekiant suaktyvinti etnokultūrinių
tradicijų, kaimo turizmo ir rekreacijos paslaugų plėtrą etnografiniuose
kaimuose ir jų apylinkėse, būtina paspartinti architektūrinę vertę
turinčių statinių renovaciją ir sumažinti valstybinių ir privačių
interesų priešpriešą; tobulinti etnografinių kaimų statinių renovacijos,
atstatymo ir naujų statybų reglamentuojančius teisės aktus; sukurti
teisines ir finansines sąlygas kompensavimui už susidarančias išlaidas
savininkams renovuojant, restauruojant etnografiniuose kaimuoseesančius
statinius. Siekiant pakelti tradicinio kaimo paslaugų prestižą -
tobulinti etnografinio kaimo turizmo
aplinką
reglamentuojančią teisės aktų bazę, parengti etnografinių kaimo turizmo
sodybų sertifikavimo tvarką; sukurti teisines ir finansines ir
ekonomines prielaidas etnografinių kaimų gyvenojams gauti pajamas už
viešąsias paslaugas, infrastruktūros puoselėjimą, gamtosauginę veiklą;
teikti iš
nacionalinių, ES bei tarptautinių fondų lėšų finansinę, investicinę
alternatyviai veiklai (ypač turizmo), paremtų etninės kultūros
tradicijomis, etnokultūros veiklos ir raiškos projektams, kurie turėtų
būti pagrįsti etnografinių kaimų privalumais ir atitikti regioninius
etninės kultūros savitumus.
21. Būtina plėtoti ir remti įvairias
edukacines programas susijusias su etnografinių kaimų
specifika: visuomenės informavimo, ugdymo,
mokslinių etnografinių kaimų tyrinėjimo, etnografinių kaimų gyventojų
švietimo, konsultavimo, mokymo, profesinio lavinimo.
Etnografiniuose kaimuose esančios vertybės turi būti žinomos, prieinamos
visuomenei. Todėl visomis šiuolaikinėmis priemonėmis turi būti vykdoma
žinių apie etnografinius kaimus sklaida.
22. Norint pagerinti etnografiniai
kaimų
gyvenimo, rekreacijos bei turizmo sąlygas, reikia
sukūrti patrauklią
infrastruktūrą. Reikalinga sudaryti etnografinių kaimų vizualinės
informacijos sistemą, pagerinti privažiavimus prie etnografinių kaimų ir
aplinkinių turistinių objektų, įrengti stovėjimo aikšteles ir
stovyklavietes, tvarkyti aplinką.
23. Būtina plėtoti nedarbo ir
skurdo mažinimo programas, sudaryti palankias gyvenimo ir darbo sąlygas
jaunimui. Norint ilgiau išsaugoti tradicinių bendruomenių gyvybingumą
būtina gerinti
sveikatos apsaugą ir profilaktiką, socialinę paramą ir švietimą, viešosios
tvarkos apsaugą. Etnografinių kaimų plėtros
projektavimas itin specifinis, jis įmanomas tik remiantis jų
gyventojų
verslumo, etnopsichologijos stebėjimais. Todėl tikslinga vykdyti etnografinių kaimų
gyvenimo ir aplinkos kokybės monitoringą.
V. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO
REZULTATAI
24. Įgyvendinus programą, numatoma
pasiekti tokių rezultatų:
24.1. Etnografiniai kaimai taps
šalies regionų etninės kultūros ir ūkinių tradicijų židiniais, bus
išsaugotas ir puoselėjamas vietovės savitumas ir regioninis tapatumas.
Etnografiniai kaimai taps patrauklūs rekreacijai ir turizmo
plėtrai;
24.2 Atlikus etnografinių
kaimų ir jų vertybių inventorizaciją, sudarius jų sąrašus ir atlikus
atranką saugojimui, bus išaiškintas etnografinės medinės architektūros
paveldas, gyvoji tradicija, nustatytas saugomų, globojamų objektų ir
vertybių skaičius, parengti apskaitos dokumentai bei jų apsaugos ir globos
reglamentai;
24.3. Tautodailės ir folkloro
raida, senosios ūkinės veiklos tradicijos bus derinamos su kaimo turizmu,
reakreacine veikla bei kitais alternatyvia žemės ūkio veikla, bus
išplėtotas paslaugų sektorius bei prekybos paslaugos;
24.4.
Etnoarchitektūrinę vertę turinčių pastatų atnaujinimas taps verslu,
kompensuojant išlaidas, susijusias su autentiškų statybinių medžiagų
panaudojimu ir tradicinių statybos būdų taikymu;
24.5. Etninės kultūros vertybių viešasis
demonstravimas, tradiciniai amatai ir verslai tautodailė, šventės ir
tradicinės apeigos, kiti kultūriniai renginiai taps pagrindinėmis turizmo
ir rekreacijos plėtrą skatinančiomis priemonėmis.Etnografinio kaimo
vertybės taps atviros ne tik šalies visuomenei, bet ir pasauliui.
Bus skatinama informacijos bei žinių sklaida apie etnografinio kaimo
etninės kultūros vertybes, veiklos ir amatų paplitimą, turizmo ir
rekreacijos paslaugas.
24.6. Administracinėmis,
aplinkosaugos ir mokslo priemonėmis bus sudarytos geresnės prielaidos
etninės kultūros, gamtos, istorijos, mitologijos, archeologijos
vertybėms etnografiniuose kaimuose ir jų aplinkoje išsaugoti Etnografinis
kaimas bus išsaugotas kaip visuminis reiškinys, apimantis ne tik
architektūrą, bet ir gyvąją kaimo tradiciją ( gyventojų žinija.
Ūkinė veikla, etninė kultūra, tautodailė, kūryba;
24.7.
Teisinėmis, finansinėmis ir ekonominėmis priemonėmis etnografinių kaimų
bendruomenės bus skatinamos užsiimti viešojo vartojimo paslaugų teikimo,
infrastruktūros kūrimo, gamtos puoselėjimo;
24.8. Valstybės garantijos ilgalaikėms paskoloms bei kitai
finansinei paramai gauti bus teikiamos etnografinių kaimų bendruomenėms,
turinčioms didesnius vertybių išteklius ir gyvybingas tradicijas, bei
kultūrinio ir architektūrinio paveldo panaudojimo ir išsaugojimo, viešojo
vartojimo paslaugų teikimo, infrastruktūros gerinimo, gamtosaugos
projektus.
VI.PROGRAMOS FINANSAVIMAS
25. Programos finansavimo
šaltiniai:
25.1. Lietuvos Respublikos
valstybės biudžeto tikslinės lėšos;
25.2. Lietuvos Respublikos
savivaldybių biudžetų lėšos;
25.3. Lietuvos Respublikos
ministerijų, valstybės institucijų ir įstaigų biudžeto bendrųjų asignavimų
lėšos;
25.4. Europos Sąjungos SAPARD
programos, o nuo 2004 metų Europos Sąjungos struktūrinių fondų
lėšos;
25.5. Įmonių, įstaigų, visuomeninių
organizacijų, kitų juridinių ir fizinių asmenų neatlygintinai perduotos
lėšos.
VII.
PROGRAMOS ĮGYVENDINTOJAI
26.
Programos įgyvendinimą koordinuoja Etninės kultūros globos taryba. Taip
pat, įgyvendinant šią programą, dalyvauja kompetetingos valstybės ir
savivaldybių institucijos ir įstaigos bei visuomeninės organizacijos:
Aplinkos ministerija, Kultūros ministerija Ūkio ministerija, Švietimo ir
mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Susisiekimo
ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Vidaus reikalų ministerija,
Kaimo turizmo asociacija, Žemės ūkio rūmai, Žemės ūkio ministerija,
Liaudies ūkininkių draugija, Lietuvos tautodailininkų
sąjunga.
VIII. BAIGIAMOSIOS
NUOSTATOS
27. Etninės kultūros globos taryba,
kaip programos įgyvendinimą koordinuojanti institucija, renka iš atsakingų
valstybės ir savivaldos institucijų bei visuomeninių organizacijų
ataskaitas apie Lietuvos etnografinių kaimų
ilgalaikės išlikimo programos 2003-2009 metams numatytų priemonių įgyvendinimą,
vykdo etnografinių kaimų ir etninės kultūros vertybių būklės priežiūrą,
rengia metinę ataskaitą ir teikia ją svarstyti Lietuvos Respublikos Seimui
bei Vyriausybei. Etninės kultūros globos taryba organizuoja programos
įgyvendinimo rezultatų viešąjį aptarimą.
28. Programos įgyvendinimo
priemones prireikus gali būti tikslinamos, atsižvelgiant į programos
įgyvendinimo rezultatus, visuomenės poreikius bei bendrąją šalies
ekonominę ir finansinę būklę.
__________________
LIETUVOS ETNOGRAFINIŲ KAIMŲ IŠLIKIMO
ILGALAIKĖS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ 20032006 METŲ PLANAS
Patvirtintas dokumentas
Eil.
Nr. |
Strateginės kryptys ir jų
įgyvendinimo priemonės
|
Vykdytojas
(atsakinga institucija) |
Įvykdymo terminas |
Finansavimo šaltiniai |
Orientacinis
lėšų poreikis (tūkst. Lt) |
1. |
Administracinėmis ir mokslo priemonėmis siekti
etnografinių kaimų etninės kultūros, istorijos,
archeologijos, mitologijos, gamtos vertybių
išsaugojimo |
|
|
|
|
1.1. |
|
EKGT, KM (KVAD, KPC), AM |
2003-2004 |
Valstybės biudžeto asignavimai |
50 |
1.2. |
Atlikti etnografinių kaimų kilnojamųjų ir
nekilnojamųjų kultūros (architektūros, buities
daiktų, archeologijos, istorijos, mitologijos
paveldo) vertybių paiešką ir inventorizaciją.
Vertingiausius objektus įtraukti į Nekilnojamųjų ir
Kilnojamųjų kultūros vertybių registrus |
KM (KVAD, KPC), AM, EKGT
|
2003-2009 |
Valstybės biudžeto asignavimai
|
300 |
1.3. |
Atlikti gamtos vertybių etnografinių kaimų aplinkoje
inventorizaciją |
AM, EKGT |
2004-2009 |
Valstybės biudžeto asignavimai |
50 |
1.4. |
Atlikti
gyvosios tradicijos
kultūros
reiškinių etnografiniuose kaimuose
inventorizavimą |
EKGT, KM (KVAD, KPC), AM, ŠMM, LTS,
savivaldybės |
2003 2009 |
Valstybės biudžeto asignavimai
|
250 |
1.5. |
Tobulinti etnografinių kaimų statinių renovacijos,
atstatymo ir naujų statybų reglamentuojančius
teisės aktus. |
EKGT, KM (KVAD, KPC), AM, ŠMM |
2003 2006 |
Valstybės biudžeto asignavimai |
75 |
1.6. |
Parengti etnografinio kaimo naujų
statinių arba esamų statinių restauravimo,
modernizavimo, buvusių pastatų rekonstravimo
tipinius projektus ir šiuolaikinių technologijų
racionalaus taikymo rekomendacijas optimaliai
atitinkančias vietovės etnoarchitektūrines
tradicijas
|
EKGT, ŠMM, AM, KM (KVAD, KPC) |
2003 2007 |
Valstybės biudžeto asignavimai |
150 |
2. |
Teisinėmis ir
finansinėmis priemonėmis skatinti etnografiniuose
kaimuose tradicijomis pagrįstų turizmo ir
rekreacijos paslaugų, ūkinės ir bendruomeninės
veiklos, verslų ir amatų plėtrą |
|
|
|
|
2.1 |
Tobulinti
galiojančių teisės aktus, reglamentuojančius
etnografinį kaimo turizmą . |
KM (KVAD, KPC), KTA, ŽŪM, UM
(TD), EKGT |
2003-2006 |
Valstybės biudžeto asignavimai |
40 |
2.2. |
|
ŪM (TD), KTA |
2003 2009 |
Valstybės biudžeto asignavimai,
PHARE, INTEREG III lėšos |
60 |
2.3. |
Parengti
etnografinių kaimo turizmo sodybų įvertinimo tvarką
. |
EKGT, AM,
ŪM (TD), KTA |
2003-2009 |
Valstybės
biudžeto asignavimai |
40 |
2.4. |
Parengti kompensavimo už nuostolius, patiriamus
restauruojant, konservuojant, renovuojant
etnografinių kaimų statinius tvarką ir pagal ją
vykdyti kompensacinius mokėjimus |
EKGT, KM (KVAD), AM |
2003-2009 |
Valstybės biudžeto asignavimai |
40 |
2.5. |
|
EKGT, ŪM (TD), AM, savivaldybės |
2003-2009 |
Valstybės ir savivaldybių
biudžetų asignavimai, ES fondų lėšos |
30 |
2.6. |
Teikti finansinę
ir investicinę paramą etnografinių kaimų ūkinės ir
kultūrinės veiklos plėtojimo projektams
(tautodailės: puodininkystė, kalvystė, audimas,
siuvimas, medžio drožyba, pynimas ir kt.;
alternatyvios veiklos, amatų, verslų: odų, kailių
išdirbimas, medžio apdirbimas, bitininkystė,
žirgininkystė, žvejyba, ekologinė žemdirbystė ir
kt.; turizmo: etnografinio ir ekologinio,
rekreacijos, informacijos, infrastruktūros gerinimo;
folklorinės veiklos ir raiškos) |
ŽŪM, KM, ŪM
(TD), AM, EKGT
|
2003 2009 |
SAPARD
(įstojus į ES ES struktūrinių fondų
lėšos), SVV fondo,
valstybės ir savivaldybių biudžetų
asignavimai; įmonių, įstaigų, visuomeninių
organizacijų, kitų juridinių ir fizinių asmenų
neatlygintinai perduotos lėšos (toliau- privačios
lėšos) |
350 |
2.7. |
Remti
etnografiniuose kaimuose vykdomus visuomeninius
renginius (tautodailininkų, amatininkų seminarus,
simpoziumus, plenerus, folkloro šventes) |
KM, ŪM (TD), ŽŪM, ŠMM, savivaldybės,
LTS, EKGT |
2003 2009 |
Valstybės ir savivaldybių
biudžetų asignavimai, privačios ir
tarptautinių programų lėšos |
350 |
3.
|
Remti žinių ir
informacijos sklaidą visuomenėje apie etnografinius
kaimus, jų vertybes ir tradicijas |
|
|
|
|
3.1. |
|
EKGT, ŪM (TD), ŠMM, ŽŪM, AM,
KM, SADM, savivaldybės, ŽŪR, LŪD, LTS |
2003-2009 |
ES, valstybės ir savivaldybių
biudžetų asignavimai |
350 |
3.2. |
Remti visuomenės informavimo, mokslinių etnografinių
kaimų tyrinėjimo, etnografinių kaimų gyventojų
švietimo, konsultavimo ir mokymo programas |
EKGT, ŠMM, KM, SADM |
2003-2009 |
Valstybės biudžeto asignavimai, ES
lėšos |
160 |
3.3. |
Remti švietimo
programas (etnografiniuose kaimuose organizuojamų
vaikų, moksleivių, jaunimo, šeimų ir kt.
etnokultūros, estetinio ir ekologinio ugdymo
stovyklas) ir informacijos sklaidą supažindinančią
visuomenę su etnografiniais kaimais, jų vertybėmis |
EKGT, ŪM
(TD), ŠMM, KM, AM, savivaldybės, ŽŪM, LTS |
2003-2009 |
Valstybės ir savivaldybių biudžetų
asignavimai , ES lėšos |
160 |
3.4. |
Parengti ir
įgyvendinti etnokultūros paveldo švietimo projektą
,,Etnografiniai kaimai |
EKGT, ŠMM, ŪM (TD) |
2003 2009 |
ES, UNESCO lėšos, valstybės biudžeto
asignavimai |
350 |
3.5. |
Parengti ir
išleisti lietuvių ir anglų kalbomis mokslinę studiją
,,Lietuvos etnografiniai kaimai |
EKGT, KM, ŠMM |
2007
2009 |
Valstybės biudžeto asignavimai,
privačios lėšos |
40 |
3.6. |
Parengti ir
išleisti mokslines studijas ir informacinius
leidinius apie
atskirus
etnografinius kaimus |
EKGT, KM, ŠMM |
2004 2009 |
Valstybės biudžeto asignavimai,
privačios lėšos |
60 |
3.7. |
Sukurti
interneto svetainę ,,Etnografiniai kaimai |
EKGT, ŪM (TD), ŠMM |
20032005 |
Valstybės biudžeto asignavimai |
75 |
4. |
Išsaugoti ir pagerinti
etnografinių kaimų infrastruktūrą
|
|
|
|
|
4.1. |
Sukurti ir
įrengti etnografinių kaimų turizmo informacijos
sistemą |
EKGT, ŪM (TD), AM |
2003 2009 |
Valstybės biudžeto asignavimai, ES
lėšos |
|
4.2. |
Pagerinti
privažiavimo kelių prie etnografinių kaimų ir jų
apylinkių būklę, užtikrinant minimalias susiekimo
viešuoju transportu galimybes |
SM, AM |
2003 2009 |
Savivaldybės, SAPARD (įstojus į ES
ES struktūrinių fondų) valstybės lėšos |
3 000 |
4.3. |
|
SM, AM, savivaldybės , EKGT |
2003 2009 |
Valstybės, savivaldybių, SAPARD
(įstojus į ES ES struk tūrinių fondų) lėšos |
600 |
4.4 |
Remti
etnografinių kaimų
infrastruktūros plėtros
projektus,
užtikrintant
kultūros ir
gamtos
vertybių apsaugą
|
EKGT, KM, SM, AM, ŽŪM |
2003-2009 |
Valstybės, savivaldybių, SAPARD (įstojus
į ES ES struktūrinių fondų) lėšos |
300 |
5. |
Spręsti ekonomines, socialines ir
demografines etnografinių kaimų problemas
|
|
|
|
|
5.1. |
Atlikti etnografinių kaimų gyventojų verslumo,
veiklos, gyvensenos, gyvenimo kokybės analizę,
atskleidžiančią ekonominių, socialinių ir
demografinių šiuolaikinio etnografinio kaimo
problemų ir jų sprendimo galimybių savitumą |
EKGT, ŪM (TD), ŠADM, KM, AM, ŠMM,
SAM, ŽŪM, VRM |
2003-2005 |
Valstybės
biudžeto asignavimai |
140 |
5.2. |
Parengti
pasiūlymus dėl gyventojų nedarbo ir skurdo
mažinimo, atsižvelgiant į tolimesnę etnografinių
kaimų plėtrą |
KM,&nbs p; savivaldybės, SAM,
ŪM (TD), ŽŪM |
2003-2005 |
Valstybės ir savivaldybių
asignavimai, ES, privačios lėšos |
175 |
5.3. |
Pateikti
pasiūlymus dėl tradicinio ūkininkavimo, aplinką
tausojančių žemdirbystės metodų ir
alterenatyvių pajamų skatinimo etnografiniuose
kaimuose programas |
ŽŪM, KM, ŠMM, ŪM (TD), SAM, VRM,
KAM,savivaldybės, ŽŪR, LŪD |
2003-2005
(2005-2009) |
Valstybės ir savivaldybių
biudžetų asignavimai, ES, privačios lėšos |
15 |
AM
Aplinkos ministerija;
EKGT Etninės kultūros globos taryba;
FM Finansų ministerija;
KM Kultūros ministerija;
KPC Kultūros paveldo centras;
KTA - Kaimo turizmo asociacija;
KVAD Kultūros vertybių apsaugos departamentas;
LRT Lietuvos radijas ir tel evizija;
LTS Lietuvos tautodailininkų sąjunga;
LŪD-Lietuvos ūkininkių draugija
NMA Nacionalinė mokėjimo agentūra prie žemės ūkio
ministerijos;
SADM-Socialinės apsaugos ir darbo ministerija;
SAM-Sveikatos apsaugos ministerija;
SM-Susisiekimo ministerija;
ŠMM - Švietimo ir mokslo ministerija;
TD Valstybinis turizmo departamentas prie Ūkio
ministerijos
ŪM Ūkio ministerija;
VRM-Vidaus reikalų ministerija;
ŽŪM Žemės ūkio ministerija;
ŽŪR Žemės ūkio rūmai. |
|