Tautinio identiteto klausimas,
o ir atskirų etnoregionų vystymo klausimas, niekada nebuvo toks gyvas ir svarbus, kaip dabar, prie
pabaigos artėjant esminiam globalizacijos etapui - vieningos euroerdvės susikūrimui.
Lietuvos tradicinės euroregioninės struktūros išlaikymas ir tvirtinimas įvairiausiuose
lygiuose bei visuomeninės būties pjūviuose būtų garantas ateinančioms
kartoms.
Kūrybos skalėje svarbus etnoregiono apibrėžimo
požymis yra tautiniai rūbai ir kitokio pobūdžio dekoratyviniai - taikomieji
tradiciniai audiniai.
Paprasto kasdienio rūbo paskirtis tai ne tik apsauga nuo atmosferos sąlygų, bet ir socialinis
rodiklis, rodantis žmogaus padėtį visuomenėje.
Tautiniai rūbai nuo kasdienių skiriasi tuo, kad savo būdingumu
pabrėžia ryšį su savo tauta konkrečioje geografinėje erdvėje apibrėžto regiono visuomenės dalimi.
Laiko erdvėje tai siejasi ir su praeities idealizavimu, legendomis,
padavimais, dainomis ir pasakomis.
Senais laikais, kai nebuvo tobulų ryšio priemonių ar kitų būdų, rūbai būdavo individualesni,
įvairesni, nes kiekvienas kaimas, sritis ar regionas audė ir siuvosi
savaip, laikydamiesi prosenelių tradicijų.
Atsižvelgiant į tai, ką gamta sukūrė, kas buvo arčiau po ranka, kokia tam regionui būdinga
augmeniją, medžių žievės, augalų šaknelės, koks tradiciškai susiklostęs įprastas jų maišymo
santykis ir būdas, audiniams suteikdavo kitokius atspalvius.
Situacija tekstilėje pakito tobulėjant gamybai, atsiradus
fabrikams, tiražavimo masiškumui. Audinių gamyba labai atpigo. Cheminių dažų pranašumas, spalvų
ryškumas ir įvairovė medžiagas padarė patrauklesnes, plonesnes. Keitėsi ir kaimo žmogaus
apdaro vaizdas. Įtaką darė ir įvežtinės medžiagos: šilkas, brokatas, aksomas.
Prie įprastai vartoto lino, kanapių, vilnų pluošto prisidėjo plona medvilnė. Šaknelių dažus užgožia
anilininiai. Nešiojami rūbai ima vienodėti ne tik toje pačioje parapijoje, mieste,
valstybėje, bet ir dideliuose plotuose, kaip centrinėje Europoje, Skandinavijoje,
Balkanų ar Viduržemio jūros regione.
Romantizmo įtaka XIX a pabaigoje pirmą kartą istorijoje atkreipė dėmesį
į tautinio - regioninio indentiteto požymius: kalbą, tautosaką, dainas, tautodailę, tradicinę
aprangą. Pradėta metodiškai gilintis į tradicinių audinių esmę ir prigimtį.
Lietuvių moterų kūrybiniai sugebėjimai
atsiskleidė per audinius. Jos
pačios verpė gijas iš linų, kanapių, vilnų. Verpalus dažydavo augalų lapais, žiedais,
šaknimis, medžių žieve, samanomis, balų rūda. Verpti pradėdavo dar būdamos mergaitės
ir kraudavo į kraičių skrynias baltas drobes, raštuotų audeklų rietimus, juostų kamuolius. Drabužiuose
atsispindi ekonominė padėtis. Neturtingos valstietės daugiau dėvėjo lininius,
pakulinius, mažiau vilnonius. Pasiturinčiosios įsigydavo pirktinių audinių.
Senąjį apsirengimą ilgiau išlaikė neturtingosios. Drabužiuose atsiskleidžia
ir ekonominė etnoregioninių rajonų būklė. Žemaitijoje daugiau vilnonių, žičkinių
audinių, jau XVIII a audžiamos žičkinės skaros, prijuostės. Dzūkijoje daugiausia
pakulinių. Vieni seniausių audinių - rankšluosčiai, staltiesės, paklodės, priegalvių, patalų užvalkalai
- buvo lininiai. Jų pakraščiuose - raudoni, rečiau mėlyni žičkai.
Balta ir raudona spalva turėjo magišką prasmę ir saugojo žmogų nuo blogio. Audinius gražiai
užbaigdavo prisiūti kuteliai, pinikai, mezginiai. Audinių raštus nulėmė
tradicijos, medžiaga, audimo būdas, paskirtis. Tai paprasti, daugelį šimtmečių tobulinti motyvai, vadinami
langais, ratais, kryželiais, akėčiomis, akelėmis, katpėdėlėmis, koreliais,
dobiliukais, ąžuolo lapais ir t. t. Viename audinyje pasikartoja l, 2, kartais
3 motyvai, pakraščiuose sudaryti vingiai, kripės, danteliai, slanksteliai.
Lovatiesės, gūnios pasižymėjo spalvingumu, savita kompozicija.
Aukštaičių lovatiesėms būdingi skersiniai dryžiai, žemaičių - išilginiai ryškių sodrių spalvų:
raudonos, žalios, burokinės, violetinės, juodos. Dzūkų lovatiesėse įaustos įvairių spalvų
gijos, todėl jos vadinamos margutėmis, sumestinėmis.
Aukštaičių drabužiai gana kuklūs. Juose dominuoja balta spalva. Visuose
etnografiniuose rajonuose marškiniai buvo siuvami iš lininės balintos drobės.
Vieneriems marškiniams naudojama trijų ar net keturių rūšių medžiaga. Iš plonesnės siuvamas
stomuo, prie jo priduriami pašukiniai ar pakuliniai pridurkai. Rankovėms audžiama siaura drobė.
Apykaklė ir rankogaliai siuvami iš pačios dailiausios drobės. Kasdieniai marškiniai siuvami
iš pašukinio audinio. Marškinių sukirpimas 3 rūšių: l) tunikinis arba besiūlis, 2) tunikinis
su perpetėmis, 3) su ilginėmis. Išeiginių marškinių apykaklės, perpetės,
rankovės, rankogaliai įvairiai puošiami, įaudžiant raudonų siūlų ruoželius ar išrenkami
rinktiniai rašteliai. Šiaurės vidurio Aukštaitijoje įaudžiami raudoni rinktiniai raštai per visą rankovės ilgį. Yra marškinių, kurių apykaklės ir rankogaliai siuvinėti
baltais siūlais kiauraraščiu.
Sijonai
audžiami dvinytai, rečiau keturnytai ar aštuonnytai. Aukštaičių sijonai daugiausia languoti. Dominuoja šios spalvos: žalia, raudona, violetinė,
geltona. Be languotų būna ir išilgadryžių bei skersadryžių sijonų.
Šventadieniai daugiausia vilnoniai ir pusvilnoniai, kurie audžiami dimiškai su
spalvotų vilnų ruožais apačioje, kasdieniai - pašukiniai, pakuliniai, paprasti
be raštų. XIX
a II pusėje sijonams austi naudojami medvilniniai siūlai, ataudams šilkvilnė,
keturnyčiai, aštuonnyčiai, įvairiai raštuoti.
Kasdienės liemenės siuvamos iš lino, pusvilnės, išeiginės
- vilnonės
ar pusvilnonės smulkiu rašteliu: ruoželiais, vingeliais, langučiais. Jau XVII
a. siuvamos iš pirktinių medžiagų, kai sijonai ir kitos kostiumo dalys išliko naminės net iki
XX a. pradžios. Šiaurinėje Aukštaitijoje trumpos, tik priekyje prailgintais skverneliais, galionu apvedžiotais kraštais.
Prijuostės - viena seniausių moterų kostiumo
dalių. Vaikščioti be prijuostės laikoma nepadoru. Kasdienės prijuostės visuose etnografiniuose regionuose
audžiamos languotos ar dryžuotos, tamsesnių spalvų, iš lininių ar pakulinių siūlų.
Šventadienės - baltos lininės ar medvilninės. Paprasčiausios - dvinytės lininės su įaustais
raudonų žičkų ruoželiais, puošnesnės - keturnytės, šešianytės, aštuonnytės
diminės arba servetinės. Prijuosčių apačia kartais užbaigiama kuteliais. XIX a II pusėje,
be lininių, dėvėtos kašmyrinės, labiausiai paplitusios Kupiškio apylinkėse.
Juostos taip pat vienos seniausių lietuvių liaudies
audinių. Jomis susijuosdavo tiek vyrai, tiek moterys. Gražiausiomis moterys
puošdavo galvas. Aukštaitės
dėvi pintines, austines ir rinktines, vyrai - vytines, austines bei
pintines. Pintinės būdingos tik Aukštaitijai, pinamos iš vilnonių vėliau - skaisgijų siūlų
eglučių, vingelių, rombų raštu. Mėgstamos spalvos: žalia, raudona, violetinė, geltona, rečiau
juoda ir balta. Rinktinės aukštaičių juostos kuklios: baltame lininiame ar
medvilniniame dugne - raudonų, žalių, mėlynų vilnų ar skaisgijų ornamentai,
grėbliukų, roželių, žvaigždučių raštai. XIX a. II pusėje mažai
dėvimos, ilgiau dėvėjo vyrai.
Merginą nuo moters skyrė tik galvos danga. Moterys dėvėjo nuometus, kepurėles,
skareles. Merginos - galionus, karūnėles, skareles, kalpokus. Kalpokai - tai
karūnėlės formos vestuviniai pamergių galvos papuošalai, žinomi jau XVIII a.,
daromi iš kartono, spalvoto popieriaus, įvairiaspalvių kaspinų. Kupiškio apylinkėse dėvimi dar XX a pradžioje.
Nuometas arba palmetis - vienas seniausių ištekėjusių
moterų galvos
apdangalų, minimas nuo XVI a. Panevėžio apylinkėse dėvėtas iki XIX a. Nuometo
ilgis 3 - 4 m, audžiamas iš gražiausių siūlų, kasdienis - lygus baltas, dvinytis,
išeiginis - dvinytis, keturnytis, aštuonnytis. Galuose įaudžiami raudonų
ar mėlynų žičkų ruoželiai, galai užbaigiami pinikais ar kuteliais.
Skaros ir skarelės dėvimos įvairių medžiagų ir dydžių. Kasdienės audžiamos lininės
baltos, rečiau languotos. Išeiginės - austos, siuvinėtos kiauraraščiu. Skaros
austos iš dviejų ar trijų spalvų siūlų, pilkos, rudos, juodos spalvos sulanguotos ryškesnių spalvų
ruoželiais.
Pirštinės megztos iš vilnonių siūlų, kasdienės - iš vienos
ar dviejų spalvų, šventadienės - raštuotos, dviejų ar trijų spalvų,
geometriniais ar augaliniais
raštais.
Dzūkų kostiumai
margesni, spalvingesni. Prijuostės, languoti sijonai
kai kur buvo dėvimi net iki XX a. ketvirtojo dešimtmečio. Seniausi marškiniai
siuvami su raudonai languotos medžiagos perpetėmis, rankogaliais, krūtine, įaudžiant geometrinius
bei augalinius raštus. XIX a. paplinta siuvinėjimas. Lazdijų, Veisiejų
apylinkėse siuvinėjo rudais siūlais augaliniu bei geometriniu raštu. Kaimyniniuose su baltarusiais
rajonais marškinių rankovės ir apykaklės siuvinėjamos raudonais ir juodais siūlais.
Dzūkių sijonai daugiausia languoti,
vilnoniai ir lininiai, austi dvinytai. Būdingos spalvos: žalia, violetinė, vyšninė, mėlyna, geltona.
Audžiant platieji ruoželiai perskiriami ryškių spalvų siaurų ruoželių poromis.
Alytaus, Prienų, Varėnos rajonuose audžiami iš dviejų spalvų siūlų, langučiai
didėja nuo smulkių iki didelių. Lazdijų, Veisiejų rajonuose šalia languotų dėvimi išilgadryžiai
panašūs į kapsių. Gervėčių apylinkėse mėgstami balti lininiai dvinyčiai, keturnyčiai,
šešianyčiai, sijonai, austi dimiškai. Prienų, Alytaus rajonuose audžiami štampuoti
(vienspalvis tamsus vilnonis audinys štampuotas ryškių taškelių ar vingelių raštais ) sijonai.
Dzūkių liemenės
lininės ar pusvilnonės, žalios, vyšninės spalvos. Buvusiuose
Seinų, Gardino, Žirmūnų valsčiuose liemenės buvo ilgos. Varėnos, Alytaus, Eišiškių - trumpesnės,
Vievio, Trakų, Vilniaus, Gervėčių rajonuose - nuo liemens klostytos.
Dzūkių prijuostės
audžiamos skersadryžės ir languotos, languotos baltai
raudonos ar baltai mėlynos iš lino. Prienų rajone baltos, panašios į aukštaičių,
užbaigiamos lininiais pinikais. Varėnos, Lazdijų rajonuose nešiojamos
languoto ar dryžuoto dugno prijuostės su dimiškai įaustais įvairiaspalvių vilnų
ir skaisgijų skersiniais ruoželiais, dugne - raudona ar tamsiai mėlyna spalva.
XIX a paplinta siuvinėtos prijuostės, tamsiame dugne išsiuvinėti įvairiaspalvių
skaisgijų ar šilkvilnės siūlų žiedais ir lapeliais. Lazdijų,
Prienų, Alytaus rajonuose, Vievio, Trakų, Vilniaus r. paplitusios baltos medvilninės prijuostės,
papuoštos mezginiais, vėliau - siuvinėtos raudonais ir juodais siūlais. Dzūkijoje prijuostės
išliko žymiai ilgiau negu kituose etnografiniuose rajonuose. Vievio,
Trakų, Eišiškių, Varėnos r. buvo dėvimos iki II pasaulinio karo.
Nė viename etnografiniame rajone juostos nėra tokios įvairios, kaip Dzūkijoje. Daugiausia
austos rinktinės, raštai labai įvairūs: grėbliukai, eglutės,
roželės, beržalapiai, žvaigždutės, meškučiai, ožkanagučiai, vėžiukai, gromatėlės ir
kt. Plačiausios ir įvairiausios audžiamos Varėnos, Lazdijų, Alytaus r. Eišiškių,
Šalčininkų r. juostos paprastesnės. Senosios dzūkų juostos buvo siauros.
Juostų dugnas dažniausiai baltų linų, rečiau spalvotų. Raštai - vilnonių ir skaisgijų
siūlų; spalvos: žalia, raudona, violetinė. Rašto spalvos išdėstomos trimis eilėmis, kraštuose
įaudžiant įvairiaspalvius ruoželius, galuose - įvairiaspalvių siūlų kuteliai.
Šalia rinktinių juostų dzūkams būdingos kaišytinės. Kituose rajonuose
jos neaptinkamos. Baltame lininiame dugne - kelių spalvų vilnoniais ar skaisgijų
siūlais iškaišyti saulutės, langučiai, žvaigždutės.
Žemaičiai išsiskiria raudonmargių žičkinių skarų gausa. Marškiniai balti drobiniai, rankogaliuose
ir perpetėse įaustais raudonų žičkų - ruoželių, dobiliukų
raštais.
Sijonai daugiausia dryžuoti: išilgadryžiai ir skersadryžiai.
Seniau išilgadryžiai buvo audžiami ataudų ripsu iš lininių ir vilnonių siūlų. Ataudai
iš įvairiaspalvių vilnonių siūlų. Akmenės, Mažeikių, Skuodo r. išilgadryžiai sijonai
ryškių spalvų - raudonos,
geltonos, žalios, violetinės, baltos. Languotų sijonų mažiau. Jie vilnoniai, austi dvinytai,
stambių langų, tamsesnių, neryškių spalvų: tamsiai žalios, samaninės,
vyšninės, violetinės, rudos. Languoti buvo Plungės, Rietavo, Šilutės, Kelmės
r.
Liemenės Žemaitijoj vilnonės ir pusvilnonės,
languotos ir skersdryžės, austos dvinytai dimiškai. Spalvos: raudona,
žalia, violetinė, ruda, balta; raštai smulkūs. Prijuostės baltos lininės su įaustais
išilginiais raudonų ar mėlynų žičkų ruoželiais, dobiliukų, langelių, katpėdėlių
raštais. Audžiamos ir daugiaspalvės prijuostės iš tamsesnių siūlų lygiais ar dantytais
ruoželiais. Spalvos: raudona, mėlyna, žalia, geltona, balta, ruda.
Žemaitiškos juostos rinktinės ir vytinės
kuklaus rašto, 2-3 spalvų. Rinktinės juostos, kaip ir kituose etnografiniuose rajonuose,
baltame lininiame
dugne spalvotų vilnų ar skaisgijų raštai.
Skarelės austos įvairiai languotos iš lininių ir medvilninių
siūlų, sulanguotos raudonais ar mėlynais ruoželiais. Taip pat buvo audžiamos ir didelės skaros.
Vienos seniausių - skersadryžės, daugiaspalvės, dugnas - baltas lininis, ataudai
vilnoniai. Austos ataudų ripsu, įvairaus pločio ruoželiais. Spalvos: tamsiai
mėlyna, samaninė, geltona, raudona, ruda, balta. Daugiausia paplito dvinytai austos languotos
vilnonės skaros. Plungės, Rietavo, Kretingos r. būdingos dvispalvės skaros - raudona
su juoda. Tauragės r. dominuoja baltos vilnonės.
Vyriški
marškiniai, kaip ir
moteriški, buvo siuvami iš tokios pačios drobės, vienodai kerpami. Skiriasi tik detalėmis: apykaklės forma,
papuošimu. Vyriški marškiniai siuvami su stačia apykakle, siuvinėjami rankogaliai, apykaklė, marškinių priekis.
Be balto iškilaus siuvinėjimo, aptinkamas siuvinėjimas kryželiu, daugiausia
juodais, raudonais, rudais siūlais. Marškiniai išleidžiami ant kelnių ir perjuosiami juosta. Marškiniai buvo
trijų rūšių: apatiniai be rankovių,
trumpi siuvinėti, nešiojami po liemene, vadinami papetėmis ir ilgi su pridurku. Kasdieniai siuvami iš storo prastesnio
audeklo, vadinami pašukiniu. Išeiginiai marškiniai siuvami iš plonos išbalintos drobės, siuvinėjami.
XIX a. antroje pusėje pradėta naudoti medvilnė.
Pirmiausia iš jos siūtos perpetės, apykaklės, rankogaliai. Marškinių pridurkai
ilgą laiką išliko pašukiniai.
Seniausi sijonai dažniausiai languoti, balti, juodi,
dvinyčiai. Kasdieniai audžiami iš linų, kartais atausti vilna, o šventiniai -
iš vilnos. Neturtingos moterys ir šventinio sijono priekį ausdavo iš linų, jį dengdavo prijuoste.
Atsiradus anilininiams dažams, sijonai tampa ryškesni, spalvotesni. Pagrindinės spalvos: vyšninė, žalia, violetinė,
mėlyna. Langų dydis įvairus. Dažniausiai
juos skiria tamsios spalvos ruoželiai. Tradicinis sijonas ilgas iki kulnelio. Apie 1910 m. pasirodė pirktiniai
kameliniai siūlai. Iš jų audžiami vienspalviai sijonai, metmenims naudojant tamsią medvilnę.
Seniausios
šio krašto prijuostės buvo lininės, languotos arba skersdryžės. XIX
a. pab. Skersadryžės ir išilgadryžės prijuostės
ataudžiamos įvairių spalvų vilna. Įvairių spalvų dryželiai skiriasi pločiu, tarp jų įaudžiami įvairiaspalvių vilnų ir skaisgijų
ruoželiai. XX a. pr. paplinta vienspalvės
siuvinėtos prijuostės. Jų metmenys tamsūs lininiai ar medvilniniai siūlai, o ataudai - vilnoniai ar kameliniai. Pagrindinės
spalvos: juoda, tamsiai žalia, vyšninė. Prijuostės siuvinėjamos gėlių ir augalų
motyvais. Siuvinėjimui naudojami vilnoniai ir šilkiniai siūlai. Taip pat siuvinėjimui
buvo naudojama ir juoda pirktinė medžiaga.
Liemenė siuvama
iš lininių, vilnonių ar pusvilnonių skersadryžių audinių. Anksti paplinta liemenės iš pirktinių audinių: brokatinio,
šilkinio, medvilninio, aksominio. Liemenės išnyko gana greitai, nes, pradėjus austi kamelinius
sijonus, iš tos pačios medžiagos pradėjo siūti švarkelius.
Skarelės buvo įvairaus dydžio. Vienos puoštos
kutais, kitos be jų. Vertinamos šilkinės skaros su blizgančiu ornamentu, labai
plonos vilnonės skarelės su kraštuose įaustais šilko ornamentais.
Šiuo metu visų tautinių rūbų elementų poreikis
visuomenėje yra tenkinamas kiekvienos pastoviai dirbančios audėjos, esančios bet kuriame
Lietuvos regione. Universalumas yra šių laikų bruožas, bet rimčiausios meistrės,
esančios Tautodailininkų sąjungos akiratyje, gauna visą metodinę, praktinę
paramą ir puikiai suvokia savo etnoregioninę priklausomybę. Parodoms ir visuomenei stengiamasi
austi atsakingai, atskleidžiant sukauptą patirtį.
Nuo 1911 m. Lietuvoje šis procesas ryškinamas ir skatinamas kelių organizacijų, vėliau didžiausią įtaką daro Liaudies
meno rūmai, o šiuo metu - Lietuvos tautodailininkų
sąjunga, pasitelkdama mokslininkus ir kitus profesionalius ekspertus. Ypač kreipiamas dėmesys į parubežių zonas. Jose
audėjų savimonė yra įtakojama mišrios aplinkos. 1999 m. Pasaulio atlaso
prieduose pateiktas etnografinių sričių žemėlapis taikliai atspindi ir apibrėžia
tautinių rūbų paplitimo geografinę situaciją. Sprendžiant iš LTS sukauptų duomenų, daugiausia problemų tautinių rūbų tradicijų tęstinume
iškyla mažiausiose teritorijose:
Mažojoje Lietuvoje, Suvalkijoje.
Remdamasis aukščiau išdėstyta medžiaga, manau,
kad etnoregionų geografinis apibrėžimas Pasaulio atlaso 1999 m. žemėlapyje
iš esmės atitinka šiuo metu sukuriamų tautinių rūbų ar kitokio pobūdžio dekoratyvinių-taikomųjų
tradicinių audinių paplitimą.
Etninės kultūros gyvosios tradicijos komisijos pirmininkas
Jonas
Rudzinskas