Regionų politika ir plėtra 

Išvada dėl Alytaus apskrities regioninės plėtros plano vertinimo dr.Vygandas Čaplikas


Nr 81 2002-05-10

Alytaus apskrities regioninės plėtros planą parengė Alytaus apskrities viršininko administracija (AAVA), pritraukiant savivaldybių, įvairių verslo sričių specialistus, taip pat ir visuomeninių organizacijų atstovus. Atsižvelgiant, kad planas pradėtas rengti 1999 metais, o strateginė dalis nukreipta į 2005 m., galima teigti, kad nauja regioninio planavimo priemonė - būtinas dokumentas įgyvendinant Alytaus regiono plėtrą numatomame laikotarpyje.

Daugumą tokio pobūdžio planų, jų vidinę sandarą sudaro: bendra regiono apžvalga, esamos padėties analizė bei vertinimas ir planinė ateities plėtros arba strateginė dalis. Šiuo požiūriu, toks yra ir Alytaus apskrities regioninės plėtros planas, jo turinio pagrindinės dalys. Atskirose dalyse apteikiama nemažai rodiklių, analitinės medžiagos, tokios kaip SWOT analizė, regiono prioritetinių tikslų vertinimas, taip pat ir detalios priemonės bei būtini veiksmai jiems įgyvendinti.

Tačiau gilinantis į atskiras plano turinio arba struktūrines dalis detaliau, negalima nepastebėti sekančių jo esminių trūkumų. Svarbesni yra šie:

1.  Po bendros Alytaus regiono apžvalgos turėjo sekti šio regiono prioritetų išskyrimas, jų analizė bei vertinimas. Iš pateiktos regiono bendros apžvalgos jau savaime formuojasi vaizdas, kad šiame regione prioritetais turėtų būti miškų ūkis, turizmas, pramonė, atskirų žemės ūkio šakų plėtojimas, maistinių gamtos gėrybių (grybų, uogų) apdorojimas, kultūra. Be reikiamo regiono prioritetų įvertinimo - sunku teisingai suformuoti ateities problemas, strateginius uždavinius.

2. Alytaus apskrities regioninės plėtros plane nustatyti prioritetai, ypač tokie kaip regiono įvaizdžio formavimas, verslo aplinkos vystymas, žmogiškųjų resursų plėtra ir pan., kelia abejones, nes tai tėra tik palankios sąlygos ir aplinkybės, kurios gali daugiau ar mažiau aktyvinti šio krašto ekonomikos plėtrą. Be abejo, tas turi būti analizuojamos teritorijos sritys, resursai, kurių pagrindu galima sėkmingai plėtoti ūkį ir kultūrą. Jei plano sudarytojai būtų susipažinę su kelių ES regionų plėtros planais, to būtų išvengta, prioritetais būtų nustatytos aiškios, konkrečios, didžia dalimi vietos resursais grindžiamos ir plėtros galią užtikrinančios sritys. Ekonomiškai atsiliekantiems kraštams, toks yra ir Alytaus regionas, aiškus prioritetų išskyrimas bei įvertinimas, būtinas, nes nuo to priklausys ES struktūrinių fondų pagalba.

3. Jau teko susipažinti ir vertinti ne vienos apskrities regioninės plėtros planą, visur kartojasi tas pats trūkumas - eliminuojama kultūra. Alytaus apskrities regioninės plėtros plane taip pat nerasime kultūros įstaigų, jų analizės, vertinimo ir reikšmės regioninės bendruomenės gyvenime. Vėl tenka akcentuoti ES valstybių patirtį, nes po Mastrichto sutarties, kurioje kultūra vertinama kaip prioritetinė šios organizacijos veiklos kryptis, ypač akcentuojant valstybių identiteto išsaugojimą, žymiai pasikeitė ir regioninis planavimas. Dabar į regionų planus įtraukiama ir kultūros dalis, priemonės, kurios užtikrina identiteto išsaugojimą, jo sustiprinimą bei plėtrą. Be kultūros įstaigų, jų deramo funkcionavimo neįmanoma plėtoti ir tokios strateginės paslaugų bei verslo srities kaip turizmas. Alytaus regionui, kaip ir visai Dzūkijai, turinčiai unikalią gamtą, gausų etnokultūrinį paveldą, tas itin aktualu.

4. Dabartiniame regioniniame planavime vis labiau akcentuojamos ir mokymo bei mokslo įstaigos, jų reikšmė kultūrai ir ūkiui. Visi pilnaverčiai regionai siekia turėti ne tik aukštesniojo, bet ir aukštojo mokslo įstaigas, savo mokslinių tyrimų bazę. Kai kurie net ir nedideli ES regionai jau sugebėjo įsisteigti ne tik po vieną ar kelias aukštąsias mokyklas, bet ir sukurti savojo regiono mokslo sistemą, kurios pagrindą sudaro: universitetas, politechnikos institutas ir konservatorija. Tokiu būdu galima įsigyti išsilavinimą vietoje-regione, kas žymiai sumažina tokių specialistų netektį. Lietuvos sąlygomis tas dabar nelengvai sprendžiama, bet Alytaus regione aukštojo mokslo įstaiga turėtų būti kaip pirmaeilis strateginis, nepakeičiamas uždavinys. Be aukštojo mokslo regionai vertinami kaip be intelekto, be smegenų centro.

5. Alytaus apskrities regioninės plėtros plane pateikiama daug įvairių kiekybės išraiškos rodiklių, kas tampa tik gerais norais, bet nieko tiksliai ir konkrečiai neįpareigoja. Pvz., 3.1. Skatinti inovacinę veiklą. 4.1. Skatinti tarptautinių standartų diegimą. 6.7. Skatinti vietinių išteklių panaudojimą. 7.3. Sukurti šiuolaikinę pramogų industriją. 10.4. Parengti integruotą kaimo ir miesto turizmo programą ir pan. Nenurodant konkrečiai, kas, kada, kokiomis lėšomis tas priemones turi įgyvendinti, viskas taip ir liks popieriuje arba, pasibaigus planiniam periodui, vėl bus perkelta į kitą plėtros planą. Tą jau turėjome sovietiniuose planuose, taip pat kuriant iliuzorinę, niekad nepasiekiamą realybę.

6. Regioninės plėtros planas turi atspindėti realias regiono galimybes, jis neturėtų būti labai smulkmeniškas, apimti svarbiausius, visą regiono bendriją dominančius dalykus. Ypač svarbu nurodyti, kaip bus plėtojamos prioritetinės sritys, kas čia vyks naujo, kaip per planinį laikotarpį pasikeis darbo vietų skaičiaus rodikliai, kokiu mastu sumažės bedarbių, kokie poslinkiai įvyks investicijų politikoje. Svarbūs yra ir BVP rodiklio skaičiavimai, jų gretinimas su tokiais ES šalių rodikliais, nes nuo to priklauso pagalbos mastas iš regioninių struktūrinių fondų, kuri vykdoma pagal l-mą tikslinę programą. Plane neturėtų būti apeiti ir regiono biudžeto klausimai, prekių importo ir eksporto rodikliai. Iš pateiktos plane medžiagos sunku susidaryti vaizdą, kokie pokyčiai paminėtų rodiklių atžvilgiu įvyks Alytaus regione planinio laikotarpio pabaigoje, t.y. 2005 m. Plano paskutinis skyrelis - monitoringas daugiau panašus į metodinės medžiagos šiuo klausimu išdėstymą, negu konkrečią programą jam įgyvendinti Alytaus regione.

7. Atsižvelgiant į tai, kad Alytaus regioninės plėtros planui būdingi panašūs trūkumai, kaip ir kitų šalies apskričių planams, EKGT kaip LR Seimo ekspertinė ir patariamoji institucija, turėtų informuoti apie tai atsakingas įstaigas, kad šioje srityje įvyktų esminis kokybinis posūkis, kad mūsų regioninis planavimas neatsiliktų nuo ES regionų, nes netrukus būsime šios organizacijos nariu. Svarbiausia, kaip rodo neseniai įstojusių į šią organizaciją valstybių patirtis, kad jos dar iki įstojimo priderindavo šiuos savo planus metodiniu, laiko intervalo ir struktūros požiūriais prie ES regioninio planavimo praktikos. Be to, EKGT taip pat galėtų čia daug padaryti: etnografinių kaimų išsaugojimo, etninės kultūros plėtros ir kt. programos galėtų tapti regioninių planų atitinkama dalimi.

2002-06-21                                                                            

dr. Vygandas Čaplikas

 

 


Naujausi pakeitimai - 2002-12-16




© Seimo kanceliarija

http://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_r=2231&p_d=21378&p_k=1