Projektas
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šios programos paskirtis
nustatyti etninės kultūros plėtros prioritetines kryptis, sudaryti
finansines ir teisines prielaidas, padedančias užtikrinti etninės kultūros
paveldo išsaugojimą, pažinimą bei naudojimą, puoselėti tautos tapatumą ir
savimonę, plėtoti etnografinių regionų savitumą, skatinti gyvosios
tradicijos tęstinumą, integruoti etninę kultūrą į švietimo sistemą, plėtoti
etninės kultūros tyrimus ir efektyviau juos panaudoti platesnių visuomenės
sluoksnių mokymui bei lavinimui, skatinti senųjų tradicijų pritaikymą žemės
ūkio, verslo ir turizmo reikmėms, sudaryti etninės kultūros subjektams
tinkamas veiklos sąlygas, didinti etninės kultūros vaidmenį pilietinės
visuomenės kūrime ir bendrame kultūros procese.
2. Teisinį programos pagrindą sudaro:
Lietuvos Respublikos etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymas
(Žin., 1999, Nr. 82-2414; Žin., 2000, Nr. 61-1838), Lietuvos Respublikos
Seimo nutarimas dėl Etninės kultūros globos tarybos sudarymo ir jos nuostatų
(Žin., 2000, Nr. 591767). Programa atitinka Lietuvos Respublikos
nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo (Žin., 1997, Nr. 216), Lietuvos
Respublikos valstybinės kalbos įstatymo (Žin., 1995, Nr. 15-344), Lietuvos
Respublikos kilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatymo (Žin., 1996, Nr.
14- 352), Lietuvos Respublikos muziejų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 53-1292),
Lietuvos Respublikos Pridėtinės vertės mokesčių įstatymo (Žin., 2002, Nr.
351271) nuostatas bei Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo dėl valstybės
ilgalaikės raidos strategijos (Žin. 2002, Nr. 1135029) pagrindines kryptis,
Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo dėl žemės ūkio ir kaimo plėtros
strategijos (Žin., 2000, Nr. 501435) pagrindinius uždavinius bei kitus su
etnine kultūra susijusius Lietuvos Respublikos ir tarptautinius teisės
aktus.
3. Programos vykdymo pradžia 2003
metai, pabaiga 2009 metai. Programos vykdytojai ir jos įgyvendinimo
priemonės pateiktos priede.
4. Programoje vartojamos pagrindinės
sąvokos (etninė kultūra, etninės kultūros paveldas, etninės kultūros
gyvoji tradicija, etninės kultūros subjektai, etnografinis regionas,
archyvinė etninės kultūros medžiaga ir kitos) apibrėžtos Etninės
kultūros valstybinės globos pagrindų įstatyme.:
II. ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ
5. Šių
dienų sociokultūriniai ir ekonominiai procesai, neigiamas globalizacijos ir
modernizacijos poveikis kelia grėsmę etninei kultūrai niveliuojasi
tradicijos ir papročiai, asimiliuojasi tarmės, nyksta etnografinių regionų
skirtumai. Mažėjantis kaimo gyventojų skaičius ir sparčios jų senėjimo
tendencijos gesina etninės kultūros židinius, nyksta autentiškos
bendruomenės pagrindinis etnokultūrinio paveldo saugotojas. Naujai
besikuriančios bendruomenės kaimuose, seniūnijose, miesteliuose ir
miestuose nebeperima senųjų tradicijų.
6. Paveldas yra etninės
kultūros plėtros šaltinis, tačiau dėl nepakankamos valstybinės globos yra
neužtikrinta jo apsauga, fiksavimas ir tvarkymas:
6.1. saugomos tik į registrus ir paminklų sąrašus įrašytos
nekilnojamosios ir kilnojamosios etninės kultūros v
ertybės, bet registrai
yra neišsamūs; nėra efektyvios tradicinio kraštovaizdžio ir
etnoarchitektūros išsaugojimo priemonių sistemos; sparčiai blogėja mažosios
architektūros paveldo (kryžių, koplytstulpių, stogastulpių) būklė;
materialios etninės kultūros vertybės išvežamos iš Lietuvos, nes nėra
efektyvaus teisinio ir administracinio mechanizmo šiam procesui reguliuoti;
6.2. etninės kultūros vertybės bei duomenys apie jas nėra
kaupiami kryptingai, intensyviai ir pakankamai kokybiškai dėl metodinių
priemonių, techninės įrangos ir lėšų trūkumo, nepakankamo tarpinstitucinio
bendradarbiavimo;
6.3. sukaupta muziejinė ir archyvinė medžiaga (neretai itin
unikali) stokoja tinkamų apsaugos sąlygų (nesaugios ir ankštos saugyklų
patalpos, netinkamas mikroklimatas), trūksta modernios įrangos ir lėšų
eksponatų, rankraščių, foto, ikonografinės medžiagos, garso ir vaizdo įrašų
restauravimo ir/ar kopijų darymo bei kitiems medžiagos tvarkymo darbams;
6.4. nesilaikoma vieningų užfiksuoto etninės kultūros paveldo
inventorinimo, tvarkymo ir sisteminimo principų; trūksta lėšų sisteminiams
katalogams išleisti; sukaupti duomenys tvarkomi dažniausiai be šiuolaikinių
informacijos apdorojimo priemonių; nesukurta vieninga duomenų informacijos
sistema, todėl etninės kultūros paveldas panaudojamas mokslui, kultūrinei
bei šviečiamajai veiklai neefektingai;
6.5. ypač daug problemų yra nematerialaus etninės kultūros
paveldo srityje archyvinę medžiagą kaupiančios, saugančios, tvarkančios ir
tyrinėjančios institucijos negauna reikiamos valstybės paramos, nes nėra
įtrauktos nei į archyvų, nei į kultūros paveldo teisinio reguliavimo sritis;
nėra galimybių pagaminti būtiną garso bei vaizdo įrašų apsauginių ir
darbinių kopijų kiekį; daugiausiai tokios medžiagos sukaupė mokslo ir
studijų institucijos, tačiau jų veiklą reglamentuojantys įstatymai taip pat
neužtikrina sukauptų vertybių išsaugojimo; Lietuvių literatūros ir
tautosakos instituto Lietuvių tautosakos rankraštynui, turinčiam apie 1,5
mln. tautosakos vnt. (tai vienas didžiausių tokio pobūdžio archyvų
Europoje), valstybės parama yra nepakankama;
6.6. nėra suformuotos valstybinės nuostatos dėl visuomeninių
organizacijų, Nacionalinio radijo ir televizijos fonduose sukauptų
vertybių, nesuteikiama pakankamai paramos jų išsaugojimui ir panaudojimui;
6.7. sunkiai prieinama
etninės kultūros paveldo medžiaga, esanti archyvuose ir muziejuose už
Lietuvos ribų.
7.
Etninės kultūros paveldą, gyvąją tradiciją ir modernias etninės kultūros
formas tyrinėja mokslo ir studijų institucijos, kai kurie muziejai ir kitos
kultūros įstaigos, visuomeninės organizacijos. Tačiau etninės kultūros
tyrimus sunkina šios priežastys:
7.1. daugelio institucijų
materialinė techninė bazė nepakankama, tyrėjai neturi moksliniam darbui
būtinų darbo sąlygų (trūksta patalpų, modernios kompiuterinės ir kitos
tyrimams reikalingos įrangos, šiuolaikinių ryšių priemonių, interneto),
plečiantis tyrimų apimčiai darbuotojų skaičius nėra didinamas (dažnai
priešingai net mažinamas);
7.2. Lietuvos mokslo reforma nėra palanki etninės kultūros tyrimams ir jų
panaudojimui etninės kultūros plėtrai: teikiamas prioritetas užsienio kalba
ir užsienyje skelbiamiems mokslo darbams, nors didelė dalis etninės kultūros
tyrinėjimų yra svarbūs tik Lietuvos auditorijai; ne visos etnokultūrinės
pakraipos mokslo
šakos yra įteisintos; moksliniais pripažįstami tik
indeksuotuose leidiniuose spausdinti darbai, tačiau kai kurioms etninės
kultūros sritims tokių leidinių trūksta dėl to tyrinėtojams sunku įgyti
mokslo laipsnį arba įvykdyti atestacijos reikalavimus; atsiskaitant už
mokslinę veiklą nevertinami taikomieji tyrimai, vadovėlių rengimas ir mokslo
populiarinimas, nors tautinės savimonės puoselėjimui ir etninės kultūros
plėtrai tai daro didelį poveikį;
7.3. pasigendama kai kurių tradicinės kūrybos rūšių, tradicinio etiketo ir
etikos, kulinarinio paveldo ir kt. tyrimų, nėra tiriama etnokultūrinės
veiklos rinkodara ir šios srities specialistų poreikis;
7.4 per lėtai vyksta etninės kultūros fundamentiniai ir taikomieji tyrimai;
rezultatai skelbiami nepakankamai operatyviai, nes daugelyje mokslo įstaigų
leidybinė bazė yra silpna arba jos iš viso nėra;
7.5. dėl nepakankamo finansavimo dauguma etninę kultūrą tyrinėjančių mokslo
ir studijų įstaigų neturi galimybės komplektuoti tyrimams reikalingų
specializuotų bibliotekų;
7.6. nepakankamai remiami etninės kultūros tyrimams skirti renginiai
(konferencijos, simpoziumai, seminarai ir pan.), tyrėjų stažuotės,
dalyvavimas užsienio moksliniuose renginiuose, tarptautinėse organizacijose
ir projektuose.
8. Įstatymų
nuostatos, įpareigojančios integruoti etninę kultūrą į švietimo ir ugdymo
procesą, vykdomos nepakankamai:
8.1. tik
labai nedaugelyje mokyklų etninė kultūra dėstoma kaip pasirenkamas dalykas;
8.2.
neužtikrinama etninės kultūros ugdymo pakraipą pasirinkusių ikimokyklinio
ugdymo įstaigų ir bendrojo lavinimo mokyklų (ar jų padalinių) valstybinė
globa;
8.3. nepakankamai skatinama etninės
kultūros sklaida popamokinėje veikloje sumažinus lėšas papildomam ugdymui,
mokyklose sumažėjo folkloro ansamblių, kraštotyros, tautodailės ir kt.
etninės kultūros sričių būrelių tradicinių švenčių ir vakaronių, ekskursijų
aplankant etninės kultūros objektus, per mažai išnaudojamos muziejų ir
kultūros įstaigų parengtų etnokultūrinių edukacinių programų teikiamos
galimybės;
8.4. papildomo ugdymo meno mokyklose (muzikos, choreografijos, dailės)
nepakankamai diegiamos autentiškos etninės kultūros vertybės, prioritetas
dažniausiai teikiamas stilizuotai jų transformacijai;
8.5. trūksta šiuolaikinius
reikalavimus atitinkančių etninės kultūros vadovėlių ir kitų mokymo
priemonių;
8.6. etninės kultūros ugdymo ir studijų tikslams nepasitelkiami etninės
kultūros subjektai (liaudies meistrai, muzikantai, dainininkai ir kt.).
9.
Nepakankamai subalansuota etninės kultūros darbuotojų, pedagogų ir kitų
specialistų rengimo, kvalifikacijos kėlimo ir atestavimo sistema, jų
rengimui per mažai pasitelkiami etninės kultūros tyrinėtojai ir autentiško
folkloro specialistai, trūksta bendrųjų ir profiliuotųjų specialistų rengimo
programų, metodinių priemonių, įvairesnių kvalifikacijos kėlimo būdų ir
informacijos apie juos. Paskatos kelti kvalifikaciją etninės kultūros
srityje yra per menkos.
10. Aukštųjų mokyklų programose
nepakankamas dėmesys skiriamas etninės kultūros vertybėms, valstybės ir
tautos istorijai. Etninės kultūros žinios pirmiausia turėtų būti suteikiamos
specialistams tų sričių, kurios yra susijusios su kaimo turizmu, žemės ūkiu,
aplinkosauga, kultūros vadyba, menine veikla, maisto gamyba, lengvąja ir
kultūrine pramone.
11. Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo laikotarpiu etnokultūrinė veikla
suintensyvėjo kultūros namuose, centruose ir kitose kultūros įstaigose,
tačiau vėliau ji daug kur sunyko dėl nepakankamos valstybinės globos.
12. Yra ryški tendencija etninę kultūrą sutapatinti su mėgėjų menu arba
folkloro ansamblių veikla; prioritetas teikiamas sceniniams pasirodymams,
ansambliai ar kalendorinės šventės dažnai formuojami pagal vienodą modelį,
neatsižvelgiant į vietos tradicijas.
13. Lietuvoje kasmet rengiami folkloro festivaliai, įvairių žanrų ir
tematikos folkloro šventės, vyksta kalendorinio ciklo renginiai, tautodailės
parodos, tačiau dėl lėšų stokos jų organizavimas darosi vis sunkesnis. Ypač
trūksta platesnį dalyvių ratą įtraukiančių tradicinių renginių, sambūrių,
stovyklų vaikams, šeimoms ir etninės kultūros veiklos pagrindu susibūrusioms
bendruomenėms, teorinių praktinių seminarų ir kursų pagal įvairias etninės
kultūros sritis, kryptingų tam tikros etninės kultūros srities konkursinio
mokomojo pobūdžio renginių, žymiai suaktyvinančių gyvosios tradicijos
plėtrą.
14. Reikšmingą vaidmenį
aktualizuodamas ir populiarindamas liaudies dainas, šokius, instrumentinę
muziką, žodinę kūrybą, paprotinę kultūrą bei kitą nematerialųjį paveldą
atliko ir tebeatlieka folklorinis judėjimas, tačiau dabarties sąlygomis šis
judėjimas pastebimai silpsta:
14.1. daug kur (ypač didžiuosiuose
miestuose) folkloro kolektyvai negauna paramos (patalpų, vadovai
atlyginimo, dalyviai galimybių įsigyti ar atnaujinti kostiumus, muzikos
instrumentus), todėl nauji kolektyvai beveik nesteigiami, o senieji
nyksta;
14.2. etninės kultūros sklaidos
veikloje aktyviai dalyvauja visuomeninės organizacijos, tačiau jų
materialinė bazė labai silpna, trūksta paramos organizacinei veiklai
vykdyti.
15. Neturi reikiamo statuso reikšmingos ir unikalumu pasižyminčios lietuvių
tradicinės šventės Kūčios, Joninės (Rasos), Vėlinės; nepakankamai
pristatomi tradicinės kūrybos pavyzdžiai Lietuvos valstybės
reprezentaciniuose ir šventiniuose renginiuose, juos užgožia užsienio
autorių kūryba, popkultūra arba transformuotas pseudoliaudiškas menas.
16. Visuomenėje praranda prestižą ir tęstinumą įvairios etninės kultūros
gyvosios tradicijos formos tarmės, tautiniai kostiumai, liaudies dainos,
tradiciniai šokiai, žaidimai, tradicinė virtuvė ir kt., nors kitų Europos
šalių pavyzdys rodo, kad senosios tradicijos gali būti puikiai priderinamos
prie šiuolaikinio gyvenimo.
17. Nyksta autentiškos, lokalinės muzikavimo tradicijos ir tradiciniai
muzikos instrumentai (ypač mažėja dumplinių instrumentų, jie masiškai
išvežami iš Lietuvos, o tradicinių instrumentų sugebančių meistrų beveik
nebeliko).
18. Paramos trūksta tradicinių amatų tęstinumui; etninės kultūros palikimas
neefektyviai panaudojamas verslų, lengvosios ir kultūrinės pramonės plėtrai.
19. Nesuformuota etninės kultūros subjektų sertifikavimo tvarka ir sistema,
kuri padėtų etninės kultūros subjektus efektyviai įtraukti į etninės
kultūros plėtrą.
20. Plėtojant kaimo turizmą ne visuomet profesionaliai pasinaudojama
etnografine aplinka ir gyvąja tradicija, etnografiniai objektai menkai
integruojami į kultūrinio turizmo maršrutus. Augant statyboms, nyksta
etnografinių regionų architektūros savitumas, šio proceso priežiūros
mechanizmas yra neefektyvus.
21. Per mažai leidžiama etninei
kultūrai skirtų periodinių leidinių, lokalinių folkloro rinkinių, patrauklių
leidinių v
aikams, metodinių priemonių, archyvinių garso įrašų ir
elektroninių knygų, beveik nerengiamos vaizdo publikacijos, nekuriami
kompiuteriniai žaidimai etninės kultūros tematika.
22. Etninės kultūros vertybėms
skleisti per menkai panaudojamos šiuolaikinės komunikacijos, informacijos
priemonės.
23. Žiniasklaidoje pastebimas
etnokultūrinės tematikos mažėjimas, etninė kultūra dažnai pateikiama kaip
pigi pramoga arba lietuvių saviniekos objektas, nesilaikydamas įstatymo
Lietuvos radijas ir televizija nepakankamai dėmesio skiria etninei kultūrai
ir informacijai apie jos reikšmingiausias tendencijas.
24. Bibliotekos ir kultūros
įstaigos negali pakankamai įsigyti etninės kultūros leidinių, todėl jie
nepatenka platesniems visuomenės sluoksniams.
III. PROGRAMOS STRATEGIJA
25. Šios programos strateginis
tikslas nustatyti etninės kultūros plėtros prioritetus, suaktyvinti ją
etnografiniuose regionuose, skatinti bendradarbiavimą tarp etninės kultūros
globos institucijų, įstaigų ir organizacijų, sudaryti tinkamas sąlygas
gyventojams puoselėti savo krašto tradicijas ir papročius. Siekiant
įgyvendinti šį tikslą, būtina:
25.1. parengti reikiamus teisės
aktus ar kitus dokumentus, galinčius pagerinti etninės kultūros plėtrą;
25.2. remti svarbiausias etninės
kultūros plėtros sritis paveldo išsaugojimą, tyrimų plėtrą, etnokultūrinį
ugdymą, gyvosios tradicijos tęstinumą;
25.3. koordinuojant respublikinių,
regioninių ir lokalinių institucijų (kultūros, švietimo, mokslo) veiklą,
užtikrinti tolygią etninės kultūros plėtrą visuose Lietuvos etnografiniuose
regionuose;
25.4. deramą dėmesį skirti etninės
kultūros subjektams išanalizuoti jų situaciją, galimybes ir poreikius,
parengti etninės kultūros subjektų paramos koncepciją;
25.5. integruoti etnokultūros
vertybes į turizmą ir rekreaciją, skatinti tradicinius amatus ir verslus
kaip alternatyvią žemės ūkio veiklą, panaudoti senąją patirtį, tradicijas ir
papročius bendruomenių formavimuisi, ekologinių ūkių kūrimui, integruoti
etnokultūrinį ugdymą į jaunimo ir vaikų socializacijos, prevencijos prieš
nusikaltimus, narkomaniją ir alkoholizmą, vasaros užimtumo, sveiko gyvenimo
būdo propagavimo programas ir t.t.;
25.6. skatinti įprastoje aplinkoje
gyvuojančias etninės kultūros raiškos formas, prioritetą teikti autentiškų
etninės kultūros formų tęstinumui ir jų pritaikymui šiuolaikinėms reikmėms,
priešintis netinkamam etninės kultūros transformavimui ir vulgarizavimui;
25.7. kooperuoti ir tikslingai
naudoti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų,
Lietuvos fondų, Europos Sąjungos struktūrinių ir kitų tarptautinių fondų
paramą;
25.8. organizuoti etninės kultūros
plėtros procesų monitoringą ir atsižvelgiant į jo rezultatus koreguoti šią
programą;
25.9. siekti, kad programos
įgyvendinimas paspartintų savaiminius etninės kultūros plėtros procesus.
IV. SPRENDIMAI
26. Palaikant etnografinių
regionų savitumo atgijimą ir aktyvinant etnokultūrinę veiklą juos
e, būtina:
26.1. parengti etnografinių
regionų plėtros koncepciją;
26.2. plėtoti mokslo
institucijų, muziejų, kultūros ir švietimo įstaigų, nacionalinių ir
regioninių parkų specialistų bendradarbiavimą rengiant etnografinių regionų
etninės kultūros tyrinėjimo, saugojimo ir sklaidos programas, optimizuoti
etninės kultūros globos institucijų ir įstaigų tinklą tiksliau paskirstant
funkcijas bei sustiprinant etnoregioninius centrus, organizuoti etninės
kultūros specialistų rengimą regionuose;
26.3. modernizuoti etninės
kultūros vertybes kaupiančių, tyrinėjančių ir skleidžiančių mokslo ir
studijų institucijų, muziejų ir kitų kultūros įstaigų techninę bazę;
27. Siekiant išsaugoti etninės
kultūros vertybių palikimą, reikia:
27.1. sukurti vieningą
sukauptų etninės kultūros duomenų informacijos sistemą, parengti ir
paskleisti rekomendacijas bei įvairias metodines priemones, skirtas etninės
kultūros paveldo kaupimui ir tvarkymui, skatinti įvairių institucijų
bendradarbiavimą etninės kultūros vertybių kaupimo srityje;
27.2. nustatant etninės
kultūros paveldo kaupimo prioritetus, pagrindinį dėmesį skirti mažiausiai ir
nepakankamai kokybiškai užfiksuotoms, greičiausiai nykstančioms vertybėms,
atsižvelgiant į tolygų jų fiksavimą etnografiniuose regionuose, pastoviai
koordinuoti ekspedicijų organizavimo tvarką;
27.3. unikalias etninės kultūros vertybes įtraukti į Kilnojamųjų
kultūros vertybių ir Nekilnojamųjų kultūros vertybių registrus, UNESCO
inicijuojamus Nematerialaus kultūros paveldo registrą ir Nacionalinį
tradicinės kultūros vertybių sąvadą;
27.4. patobulinti apribojimo išvežti materialias etninės
kultūros vertybes iš Lietuvos tvarką;
27.5. suformuoti valstybines
nuostatas, kaip turėtų būti išsaugojami visuomeninėse organizacijose
sukaupti etninės kultūros vertybių fondai;
27.6. įteisinti etninės kultūros vertybes kaupiančio
specializuotojo archyvo statusą;
27.7. suteikti nacionalinės įstaigos statusą Lietuvių
literatūros ir tautosakos instituto Lietuvių tautosakos rankraštynui jį
reorganizuojant į Nacionalinį tautosakos archyvą;
27.8. etninės kultūros vertybių
rinkėjus aprūpinti metodinėmis priemonėmis, modernia garso ir vaizdo
fiksavimo įranga, skirti lėšų ekspedicijoms ir eksponatams įsigyti;
27.9. sudarant šalies įstaigų, kaupiančių ir saugančių etninės
kultūros paveldą, metų biudžetą, numatyti lėšų eksponatų, nykstančių foto
negatyvų, pozityvų ir nuotraukų, ikonografinės medžiagos, garso ir vaizdo
įrašų restauravimui, apsauginių ir darbinių kopijų gamybai, saugyklų patalpų
praplėtimui ir jų įrangos modernizavimui;
27.10. skirti finansavimą archyviniams ir techniniams darbams
atlikti;
27.11. skirti lėšas sukauptoms
etninės kultūros vertybėms, jų katalogams ir
šaltiniams publikuoti;
27.12. sudaryti sąlygas etninės
kultūros archyvinės medžiagos dublikatų saugojimui skirtingose vietose tuo
tikslu organizuoti kopijų pasikeitimą tarp archyvų (respublikinių,
regioninių ir lokalinių), užtikrinti Nacionalinės televizijos ir radijo
fonduose esančios etninės kultūros archyvinės medžiagos sutvarkymą ir
kopijavimą;
27.13. užtikrinti juridinę ir
administracinę etninės kultūros archyvinės medžiagos panaudojimo kontrolę;
27.14. būtina sudaryti sąlygas, kad etninės kultūros vertybes
saugančios institucijos galėtų archyvinės medžiagos duomenis suvesti į
kompiuterines duomenų bazes, būtų sukurta vieninga bendriausių duomenų apie
įvairių institucijų sukauptą etninės kultūros paveldą informacijos sistema;
27.15. sudaryti sąlygas, kad
lietuvių etninės kultūros medžiaga, esanti už Lietuvos ribų, būtų padaryta
prieinama visiems Lietuvos gyventojams;
28. Stiprinant etninės kultūros
tyrinėjimų bazę mokslo sistemoje ir aktyvinant tyrinėjimų įtaką etninės
kultūros plėtrai, būtina:
28.1. plėtoti etninės kultūros
tyrimus atsižvelgiant į jų aktualumą etninės kultūros plėtrai;
28.2. suderinti
mokslininkams keliamus kvalifikacinius reikalavimus su realiomis
įgyvendinimo sąlygomis bei valstybės strateginiais tikslais, palaikyti
etninės kultūros fundamentinius ir taikomuosius tyrimus, metodinių ir mokslo
darbų populiarinimą;
28.3. užtikrinti etninę kultūrą
tiriančių institucijų funkcionavimą, diegti naujausias tyrimų technologijas
ir metodus, skirti lėšų papildomiems mokslininkų etatams, kurie būtini
etninės kultūros tyrimų plėtrai;
28.4. sudaryti sąlygas kaupti
kultūros tyrimams reikalingas specializuotas bibliotekas;
28.5 remti etninę kultūrą tyrinėjančių institucijų mokslinius renginius
(konferencijas, simpoziumus ir pan.), tyrėjų stažuotes ir dalyvavimą mokslo
renginiuose užsienyje, tarptautiniuose projektuose;
28.6. operatyviau skleisti etninės
kultūros tyrimų rezultatus, sustiprinti juos vykdančių institucijų
leidybines galimybes.
29. Siekiant užtikrinti etninės
kultūros sklaidą švietimo sistemoje, reikia įgyvendinti tokius uždavinius:
29.1. išanalizuoti, kaip etninės kultūros vertybės integruojamos į visų
lygių švietimo įstaigas, sudaryti sąlygas etninės kultūros dėstymui bendrojo
lavinimo mokyklose įvesti, nuosekliau integruoti etninę kultūrą į kitus
dalykus (etiką, muziką, dailę, technologijas, geografiją ir kt.),
popamokinėje veikloje plėtoti įvairiapusę etnokultūrinę veiklą (praktikuoti
tradicines šventes ir kitus renginius, žygius ir ekskursijas aplankyti
etnokultūrinius objektus, ir pan.);
29.2. sudaryti palankias sąlygas veiklos plėtrai etninės kultūros ugdymo
pakraipą pasirinkusioms ikimokyklinio ugdymo įstaigoms ir bendrojo lavinimo
mokykloms (ar jų padaliniams);
29.3. sudaryti sąlygas pasitelkti liaudies meistrus, muzikantus, dainininkus
ir kt. etninės kultūros ugdymo ir studijų
tikslams;
29.4. kryptingai rengti etninės
kultūros ugdymo programas, vadovėlius ir pagalbines priemones, edukacines
programas krašto muziejuose, etninės kultūros centruose, bibliotekose,
mokslo ir studijų institucijose, propaguoti geriausius edukacinių programų
pavyzdžius;
29.5. išsiaiškinti etninės
kultūros specialistų poreikį, tobulinti jų rengimo ir kvalifikacijos kėlimo
sistemą bei tinklą, parengti jų rengimo programas, nustatant etninės
kultūros specialybės (arba specializacijos) standartus;
29.6. visose turizmo studijų ir
tęstinio mokymo programose skirti daugiau dėmesio etnologijai ir turizmo bei
poilsio paslaugų etnografinei aplinkai;
29.7. aukštosiose mokyklose
įvesti pasirenkamą etnologijos kursą;
29.8. etninę kultūrą įtraukti į
kariškių mokymo ir patriotinio ugdymo programas.
30. Norint išsaugoti nykstančius vertingiausius tradicinės kultūros
reiškinius, reikia:
30.1. suteikti reikiamą statusą tradicinėms šventėms ir sudaryti sąlygas jas
švęsti;
30.2. remti etnine kultūra pagrįstus architektūros, kraštovaizdžio,
gamtosaugos, regioninių tradicijų gaivinimo projektus;
30.3. teikti metodinę paramą tradicinės kultūros pagrindu besiburiančioms
bendruomenėms;
30.4. etninės kultūros subjektams juridiniams asmenims (bendruomenėms,
folkloro ansambliams ir klubams, etninės kultūros pakraipos visuomeninėms
organizacijoms) suteikti patalpas lengvinančiomis sąlygomis, skirti
finansinę paramą materialinės-techninės bazės modernizavimui ir veiklos
organizavimui;
30.5.
nustatyti etninės kultūros subjektų fizinių asmenų (folkloro atlikėjų,
tautodailininkų, muzikos instrumentų gamintojų, kulinarinio paveldo žinovų
ir kt.) sertifikavimo tvarką, suformuoti sertifikatų išdavimo sistemą;
30.6. teikti paramą tradicinei
amatininkystei, skatinti įgūdžių perdavimą jaunajai kartai;
30.7. pritaikyti ūkininkavimo
tradicijas ekologinių ūkių plėtrai;
30.8. suintensyvinti etninės
kultūros vertybių integravimą į turizmą;
30.9 skatinti lietuvių kulinarinio paveldo regioninės ir lokalinės įvairovės
sklaidą;
30.10. teikti finansinę ir metodinę paramą tradicinio kostiumo kūrėjams;
30.11. skatinti autentiško muzikavimo ir muzikos instrumentų gamybos
tradicijų perimamumą bei sklaidą, teisinėmis ir administracinėmis
priemonėmis apriboti tradicinių dumplinių instrumentų (armonikų, bandonijų,
koncertinų) išvežimą iš Lietuvos;
30.12. gaivinti tradicinius šokius, žaidimus, sporto šakas;
30.13. palaikyti tarmes ir jas propaguojančius renginius etnografiniuose
regionuose ir subregionuose;
31.14. rengti ir remti įvairias etninės kultūros šventes, vakarones,
stovyklas, seminarus, simpoziumus, kursus, ypač etnografiniuose kaimuose ir
kitose etninės kultūros tradicijas išsaugojusiose vietovėse; įsilieti į
Europoj
e populiarėjančią senovę atspindinčių renginių sklaidą, parengti ir
įgyvendinti renginių programą Senovės dienos (senovinių drabužių, amatų,
buities, maisto gamybos, archajiškos kūrybos, žaidimų, kovos būdų ir kt.
demonstravimą);
30.15. integruoti etninės kultūros vertybes į Lietuvos valstybės
reprezentacinius renginius ir ceremonialus;
30.16. remti etninei kultūrai skirtas televizijos ir radijo laidas, skatinti
etninės kultūros propagavimą per kitas žiniasklaidos priemones, skleisti
žinias informaciniuose leidiniuose bei internete;
30.17. plėsti etninei kultūrai skirtų leidinių, garso ir vaizdo įrašų
leidybą, kino filmų etnokultūrine tematika gamybą;
30.18. skatinti lietuvių
etninės kultūros sklaidą Europos Sąjungoje ir visame pasaulyje.
V. NUMATOMI REZULTATAI
31. Įgyvendinus programą numatoma
pasiekti tokių rezultatų:
31.1. etninės kultūros plėtra pasidarys įvairiapusiškesnė, pagerės etninės
kultūros paveldo kaupimas, apsauga ir naudojimas;
31.2. išryškės etnografinių regionų
kultūros savitumas;
31.3. bus suformuotas etninės
kultūros paveldą kaupiančių, tvarkančių ir saugančių institucijų
(respublikinių, etnoregioninių ir lokalinių) tinklas, sukurta bendra jų
informacinė sistema, atnaujinta šių institucijų materialinė techninė bazė,
sudarytos tinkamos sąlygos etninės kultūros vertybių ir duomenų apie jas
fiksavimui bei išsaugojimui, greičiau vykdoma sukauptos medžiagos apskaita
ir duomenų paieška;
31.4. sustiprės etninės kultūros
mokslinių tyrimų bazė, žymiai paspartės tyrinėjimai ir prasiplės jų sfera, o
rezultatai bus geriau panaudojami etninės kultūros plėtros procesų
skatinimui bei žinių apie etnokultūrą sklaidai;
31.5. etninė kultūra įsitvirtins
švietimo sistemoje, jaunajai kartai ir kitiems visuomenės sluoksniams bus
suteikiamos galimybės giliau pažinti etninę kultūrą, puoselėti jos vertybes,
skatinti perimamumą ir kūrybinį tęstinumą sparčiau bręs žmonių tautinė ir
pilietinė savimonė;
31.6. bus išsaugotas etninės
kultūros gyvosios tradicijos tęstinumas ir plėtra užtikrinti jos sklaidą
įvairiose gyvenimo srityse, išsiplėtos amatai, ūkininkavimo tradicijos,
verslai ir kt.
31.7. pakils etninės kultūros
prestižas visuomenėje, atsiras didesnis poreikis užsiimti etnokultūrine
veikla, atsiras pagarba savo krašto kultūrai.
VI. LĖŠŲ POREIKIS
32. Programos
įgyvendinimo priemonės finansuojamos iš Lietuvos Respublikos valstybės
biudžeto, ministerijoms, valstybės bei vietos savivaldos institucijoms ir
įstaigoms, dalyvaujančioms įgyvendinant programą, skirtų asignavimų.
33. Kiti galimi programos
finansavimo šaltiniai Europos Sąjungos struktūrinių ir kitų tarptautinių
fondų lėšos, įmonių, įstaigų, organizacijų, kitų juridinių ir fizinių asmenų
fondai, labdaros organizacijų skiriamos lėšos.
VI. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO
KONTROLĖ
34. Už šios programos
įgyvendinimo koordinavimą atsakinga Etninės kultūros globos taryba. Ji
derins veiksmus su Kultūros ministerija ir kitomis suinteresuotomis
ministerijomis, valstybinėmis institucijomis, savivaldybėmis, visuomeninėmis
organizacijomis ir fondais, rinks iš programą vykdančių valstybės ir
savivaldos institucijų bei visuomeninių organizacijų ataskaitas apie
programoje numatytų priemonių įgyvendinimą, vykdys etninės kultūros plėtros
būklės monitoringą, rengs metinę ataskaitą ir pateiks ją svarstyti Lietuvos
Respublikos Seimui bei Vyriausybei, organizuos viešą programos įgyvendinimo
rezultatų aptarimą.
35. Etninės kultūros globos
taryba koreguos bei papildys programos įgyvendinimo priemones atsižvelgdama
į programos įgyvendinimo rezultatus, visuomenės poreikius ir bendrą šalies
ekonominę bei finansinę situaciją.