Pasaulyje vargu ar rasime gryną unitarinę valstybę, kurios piliečiai
būtų vienos tautos atstovai. Lietuva nuo Gedimino laikų yra daugiatautė
ir tautų santaros idėja šioje žemėje yra išbandyta per kelis šimtus
metų. Puikus tolerantiškos etninės politikos pavyzdys yra Lietuvos
Didžioji Kunigaikštystė, kurioje lietuviai nebuvo vyraujanti tautinė
grupė. Geriausiai ji pasiteisino legendiniame Žalgirio mūšyje, kuriame
jungtinės lietuvių, lenkų, rusų ir totorių pajėgos sutriuškino
stipriausią to laikmečio karinę kryžiuočių galybę. Pagaliau mūsų sostinė
Vilnius - taip pat senas daugiatautis miestas, kuriame nuo seno taikiai
sugyvena įvairių tautų, įvairių religijų ir tikėjimų žmonės. Tai ir
šiandieną mena visai greta kinesės ar sinagogos stovinčios bažnyčios ir
cerkvės, Atkreipkime dėmesį, tokios tolerancijos pavyzdžių reta netgi
vakarietiškose viduramžių valstybėse. Ieškodami šios tolerancijos
priežasčių, prisiminkime, jog lietuvių tauta ir nacija viduramžiais
formavosi iš skirtingų gentinių junginių, kuriuos jungė panaši kalba,
kultūra ir tikėjimas. \ valstybės branduolį, kurį sudarė lietuviai,
velku įsiliejo nukariautų jotvingių, prūsų, kuršių, žiemgalių, sėlių
genčių likučiai, apsprendę tą didelę genetinių savybių įvairovę, kuri
pastebima šiandieninėje Lietuvoje. Ir šiandieną tų senų kultūrų pėdsakai
yra gyvi lietuvių etnografinių regionų tarmėse, tradiciniuose
drabužiuose, architektūroje, muzikoje ir tautosakoje.
Kiek man teko pažinti lietuvių tradicinę kultūrą, niekur nesu radęs
jokio gilesnio priešiškumo kitataučiams, retkarčiais gal tik nepiktai
pasišaipoma ir tik tiek. Nėra akivaizdaus priešiškumo kitoms tautoms,
net ir tada, kai teko gintis ar kariauti. Gal būt todėl Lietuvoje iš
esmės nėra tautinių konfliktų. Būdamas Tarptautinės liaudies meno
organizacijos - IOV Lietuvos atstovu ir prezidiumo nariu, dalyvavau ne
viename tarptautiniame forume ir drįstu teigti, kad pasaulio bendruomenė
labai geranoriškai vertina Rytų Europos tautines bendrijas ir kultūras,
visokeriopai skatindama jų savimonės plėtrą, siekdama, kad pereinamuoju
didelių politinių, socialinių ir ekonominių permainų laikotarpiu būtų
išsaugota ta tradicinės kultūros formų įvairovė, kuri susiklostė per
šimtmečius ir išliko iki mūsų dienų. UNESCO ir Jungtinės Tautos
visuotinai pripažįsta visų kultūrų lygiavertiškumą ir laikosi tos
nuostatos, kad net ir mažiausios kultūros išnykimas yra didelė visos
žmonijos netektis, nes ji prarado vieną unikalių raiškos galimybių.
Istorikai matyt dar turės nemaža pasidarbuoti, kad būtų teisingai ir
visapusiškai įvertintas tas indėlis, kurį įvairios tautos įnešė į
Lietuvos kultūros aruodą. Aišku ir tai, jog kiekviena tautinė bendrija
pati turi puoselėti savo kultūrą, stiprinti savo tautinį identitetą ir
aktyviau dalyvauti šalies kultūriniame gyvenime. Mums visiems yra kas
daryti, kad visų Lietuvoje gyvenančių tautų kultūra būtų ištirta, žinoma
ir kitų pripažinta. Dargi kartais patys nežinome savos etninės kultūros
šaknų, nemokame pristatyti savos kultūros. Lietuvą pasaulyje atstovauja
daugelio etninių kultūrų Lietuvos piliečiai Tačiau kaip žmogus gali
pristatyti ar atstovauti savo kultūrą, jeigu jis jos nežino? O juk
Lietuvos tautų etninės kultūros yra tokios spalvingos ir turtingos.
Lietuvių (prisiminkime kad ir aukštaičių sutartines, dzūkų vienbalses
melodijas, žemaičių tęstines dainas). Lietuvos karaimų, rusų sentikių,
totorių, lenkų, žydų, baltarusių ir kitų tautų kultūros yra unikalios.
Tai puiki dirva, kurioje netruks suvešėti pilietiškumo medis, tik
mokėkime juo pasirūpinti.
Popiežius Jonas Paulius II susitikime su lenkų bendruomene išsakė mintį,
kad pirmiausia būtina būti geru, ištikimu savo šalies piliečiu.
Kiekvienas, turintis Lietuvos pilietybę, formaliai yra Lietuvos
pilietis. Tačiau realiai jis juo tampa tada, kai pasiekia tam tikrą
sąmoningumo brandos pakopą. Nereikėtų nacionalinės savimonės
priešpastatyti pilietiškumui, nes pastarasis tegali būti ugdomas per
etniškumo formas, antraip tik tampa skambia fraze arba atveda prie tokių
dirbtinių darinių, kaip garsioji "tarybinė liaudis" be tautos ir
tėvynės, ką daugelis iš mūsų skaudžiai patyrėme. Ir šiandieną dar
daugelyje postsovietinių šalių tebegydomos ekonomikos, ekologijos,
moralės ir kultūros žaizdos, kurias padarė minėtas klajoklinis
mentalitetas. Dėl jo matyt labiausiai taip nenoriai veriasi Europos
šalių sienos ekssovietinės erdvės gyventojams.
Vargu ar kas gali abejoti, kad visokeriopai neigtas ir nepripažintas
tautiškumo fenomenas suvaidino lemiamą vaidmenį išsivaduojant iš
Sovietinės imperijos, parodydamas savo neįtikėtiną gyvybingumą. Tačiau,
pasikeitus aplinkybėms, pasiekus trokštamą tikslą, pasinėrus į
nesibaigiančius debatus ir ekonomikos rūpesčius, jis sąmoningai ar ne
atsidūrė valdžios dėmesio paribiuose. Ar mūsų tautiečių ir daugelio
Lietuvos žmonių pilietinis ir tautinis sąmoningumas yra toks aukštas, kad
galėtume to nepaisyti? Deja, jis - menkas, moralė netvirta ir priklausoma
nuo aplinkybių, o valstybės ekonominiai ir teisiniai institutai švelniai
sakant nekelia pasididžiavimo. Kuo tad remdamiesi galėtume ugdyti
sąmoningą pilietį, jeigu atsisakysime etninės kultūros? Lietuvoje
susiklostė paradoksali situacija, kad po Nepriklausomybės atkūrimo
lietuvių etninė kultūra įstatymiškai tapo visiškai neapsaugota ir palikta
likimo valiai (kitų tautinių bendrijų kultūrą saugojo ir gynė Tautinių
mažumų įstatymas, įėmė dešimtis fondų). 1999 šis nesusipratimas buvo
panaikintas Lietuvos Respublikos Seimui priėmus Etninės kultūros globos
pagrindų įstatymą. Šis įstatymas nėra nukreiptas prieš kitas tautines
bendrijas ir nemažina jų teisių. Atvirkščiai, jis atkreipia visuomenės
dėmesį į lietuvių ir Lietuvos tautų etninių kultūrų įvairovę ir skatina
etnines bendruomenes vystyti ir plėtoti savąsias kultūras, o visuomene
-visokeriopai remti kultūrinę veiklą ir piliečių etninės bei pilietinės
savimonės brandą. Šis įstatymas buvo gerai įvertintas 1999 metais
Rumunijoje vykusioje 8-je IOV Europos konferencijoje Juo remiantis panašūs
įstatymai rengiami Latvijoje, Estijoje, Rumunijoje.
Kadangi man daugiausia tenka domėtis muzikos reikalais, galiu pasakyti,
kad Lietuvos muzikos akademijos liaudies muzikos archyve renkame ir
saugome visų Lietuvos tautų liaudies muzikos įrašus, esame surengę keletą
tarptautinių konferencijų, bendraujame su dideliu būriu garsių pasaulio
mokslininkų, menininkų, kultūros veikėjų, 1999 metais surengėme
tarptautinę etnomuzikologų konferenciją, kurioje drauge su lenkų, rusų,
baltarusių, latvių, estų, -suomių, norvegų ir švedų mokslininkais
svarstėme etninių ryšių liaudies muzikoje temą. Kitais metais pasirodys
pranešimų rinkinys anglų ir vokiečių kalbomis.
Panaudokime šią tautiškumo galią kurdami naują turtingesnę ir teisingesnę
visuomenę, kurioje visiems būtų saugu, gera ir jauku gyventi ir kuria
galėtume didžiuotis. Padėkime kitam suprasti ir įtvirtinti tautinį
identiškumą ir orią laikyseną, bendraukime, nes kiekvieno mūsų gera
savijauta yra visos visuomenės gerovės sąlyga, o kiekvieno mūsų tautinis
savitumas yra Lietuvos nacionalinis turtas.
Mūsų visų santarvė ir gerovė priklausys nuo kiekvieno geros valios ir
abipusių pastangų. Pažinimas ir pagarba turi būti abipusė.
Išvada: multikultūriškumas (geriau: daugiakultūriškumas) yra naujas
madingas importinis konceptas. Kaip rodo atlikta analizė,
daugiakultūriškumo koncepcija iš esmės nepasiūlo nieko nauja, o tie
uždaviniai, kurie bandomi spręsti, pasinaudojant šiuo konceptu, gali
puikiai būti apibūdinami ir sprendžiami, nenaudojant jo. Etniškumas ir
pilietiškumas taip pat yra neteisėtai supriešinti, nes jie gali puikiai
būti suderinti ir papildyti vienas kitą. Tikrojo pilietiškumo neįmanoma
išugdyti kitaip kaip per etniškas formas, bent jau pradiniame etape, todėl
šis supriešinimas yra aiškiai dirbtinis.
Doc. dr.
Rimantas Astrauskas
Etninės kultūros globos tarybos pirmininkas
|