Etninės kultūros teisės pagrindai 

Eksperto išvada apie Tautinių mažumų ir išeivijos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės parengtą projektą “Lietuvos respublikos etninės politikos koncepciją” Rimantas Astrauskas 2003


LR Etninės politikos koncepcijos turinį sudaro šios pagrindinės dalys: pradžioje aptariama bendroji tautinių santykių situacija, iškeliamos egzistuojančios problemos, vėliau analizuojama etninių grupių socialinės adaptacijos eiga. Atskiruose skyriuose gvildenamos švietimo problemos, tautinių mažumų pilietinis ir politinis dalyvavimas visuomeniniame gyvenime, atskiroje dalyje nagrinėjamos kultūros paveldo apsaugos problemos ir etninių mažumų kultūrinė raiška. Specialus dėmesys skiriamas tolerancijos ir etninio nepakantumo apraiškoms Lietuvoje aptarti, pilietybės ir etninės tapatybės klausimams. Taip pat aptariami tarptautiniai etninės politikos aspektai, pateikiamas Lietuvos etninės politikos įgyvendinimo prioritetų sąrašas ir rekomendacijos.

Pozityvus yra tautinių mažumų ir apskritai tautiškumo problemos iškėlimas ir svarstymas Lietuvai integruojantis į Europos politinę, socialinę, ekonominę ir kultūrinę erdvę. Tačiau tai, kad Lietuva sukūrė teisinius pagrindus tautinėms mažumoms sėkmingai integruotis į visuomenę, kad suteikė pilietybę visiems nuolatiniams šalies gyventojams, ratifikavo Europos Tarybos tautinių mažumų apsaugos pagrindų konvenciją, sėkmingai sprendžia tautinių mažumų reikalus, ką visuotinai pripažįsta pačių tautinių mažumų atstovai ir tarptautiniai ekspertai, visa tai nepagrindžia nagrinėjamos koncepcijos būtinybės, atvirkščiai, susidaro įspūdis, kad siekiama veržtis pro seniai atvertas duris.

Koncepcijoje labai daug vietos skiriama seniai sureguliuotiems ir sėkmingai sprendžiamiems klausimams, ar tai būtų švietimo problemos, ar paveldo apsauga, ar visuomeninių organizacijų kultūrinės veiklos rėmimas ar apskritai visuomeninių organizacijų rėmimas.

Specifiškiausia ir esmingiausia koncepcijos dalis yra etninių mažumų socialinės integracijos formų tipologija, atskirčių pastebėjimas ir būdų joms įveikti įvardijimas. Ypač savalaikis romų problemos iškėlimas, nes tai išties skubių Vyriausybės veiksmų reikalaujantis dalykas. Deja, dauguma keliamų problemų yra sukurtos dirbtinai, pvz., kad ir kova su “egzistuojančiais mitais, gandais ar stereotipais”, ar siekiant užaštrinti realiai neegzistuojančius dalykus, dažnai kartojant “diskriminacijos”, “atskirties”, “marginalizacijos” terminus ir pan. Jos puikiai gali būti sprendžiamos Tautinių mažumų ir išeivijos departamento kompetencijos ir galimybių ribose ir tai yra sėkmingai daroma. Nesuprantama, kodėl pats minėtas Departamentas inicijavo minėtos koncepcijos, galinčios sukelti nereikalingą visuomeninę įtampą, numatančios dideles struktūrines reformas, apribojančias Departamento veiklą, sukūrimą. Tad būtų galima teigti, kad Koncepcijos sukūrimo prielaidos nėra gyvenimo reikmių įsakmiai sąlygotos, o labiau dirbtinės.

Siūlymuose yra nemaža net Lietuvos valstybingumui pavojingų dalykų, pvz., siūlymas numatyti išsaugoti Lietuvos pilietybę įgyjant kitos šalies pilietybę visiems Lietuvos piliečiams pagal kilmę (38 punktas), dvikalbio mokymo modelio diegimas kelių kultūrų mokyklose (6.3.2.).

Negalima sutikti su teiginiu, kad “materialųjį Lietuvos kultūros paveldą iki XX a. pradžios vargu ar galima skirstyti etniniu pagrindu” (7.3.1.). Skirstyti reikia ir būtina, tačiau žinoma, tai visai nereiškia, kad paveldas turi būti saugomas etniniu pagrindu. Pagaliau taip ir nėra, nes visas reikšmingas paveldas yra vienodai saugomas, nežiūrint, kas jį sukūrė ar kam jis priklauso.

Visiškai nesuprantamas ir nelogiškas 14 p. siūlymas “Koncentruotai tautinių mažumų gyvenamose savivaldybėse įsteigti tautinių mažumų reikalų komitetus”, nes turėdami savivaldybėse daugumą, tautinių mažumų atstovai dažnai labai nekorektiškai elgiasi su tautinės daugumos gyventojais, kurie realiai tampa mažumos atstovais.

Nesuprantama, kodėl reikia “nedidinti paramos tautinių mažumų kultūrinei saviraiškai”, jeigu valstybė tai pajėgia? Kodėl valstybė turi remti kultūrinę veiklą per prastai dirbančias tautinių mažumų visuomenines organizacijas, jeigu gali tai atlikti be tarpininkų?

Koncepcijos tekste daugiausia dėmesio skiriama valstybės įsipareigojimams tautinėms mažumoms, tačiau niekur net neužsiminta, kad taip pat egzistuoja ir etninių mažumų atstovų įsipareigojimai valstybei, pagarba jos kultūrai.

Koncepcijos rengėjai niekur nemini, kad tautines mažumas remia ne viena dešimtis tarptautinių fondų ir užsienio valstybių, kad ypač sunki yra užsienyje gyvenančių tautiečių padėtis, kuriai pagerinti, priėmus dabartinius koncepcijos siūlymus nereguliuoti minėtų klausimų tarpvalstybinėmis sutartimis, nebeliks svarbių tarptautinių svertų.

Koncepcijos tekste, kuris iš esmės yra parengtas gerai, pasitaiko nežymių netikslumų, nepaaiškinus pavartotas sutrumpinimas – NVO (vertinys  iš anglų kalbos NGO), Lietuvos Respublikos Seimo švietimo, mokslo ir kultūros komitetas kažkodėl įvardintas tik Seimo švietimo ir mokslo komitetu ir pan. Terminų komentaruose pasitaiko neteisingų apibrėžimų, maišomi socialiniai ir politiniai atskirties aspektai.

Etninės kultūros globos tarybos narys

Doc. dr. Rimantas Astrauskas

2003-06-23


Naujausi pakeitimai - 2009-12-02




© Seimo kanceliarija

http://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_r=2228&p_d=30266&p_k=1