Regionų politika ir plėtra 

Pranešimas-ekspertizė Etninės kultūros globos tarybos nariams apie įvairius požiūrius į etnokultūrinius regionus ir galimus jų ribų nustatymus dr. Petras Kalnius


Nr 29 2001-07-31

Ne tik publicistikoje, grožinėje literatūroje, bet ir mokslinėse studijose ne kartą bandyta aiškintis Lietuvos susiskirstymą pagal etnokultūrinius regionus. Tačiau dažnesnį nuomonių sutapimą galime pastebėti tik regionų skaičiaus ir jų pavadinimų klausimu, bet tarp daugybės nuomonių sunku rasti bent keletą vieningų nuomonių dėl regionų ribų. Tuo labiau, kad ribų nustatymą komplikuoja ne tik taikomi skirtingi subkultūriškumo kriterijai, bet ir tai, kad labai įvairuoja požiūriai dėl ribų konstatavimo laike: vieni ima įvairių istorinių laikotarpių ribas, kiti - dabarties.

Pranešimo autorius laikosi nuomonės, kad Taryboje, nors ir čia gali būti pačių įvairiausių nuomonių, įmanoma per du ar tris posėdžius galutinai susitarti dėl regionų skaičiaus ir pavadinimų. Tačiau jokiu būdu neįmanoma per tokį trumpą laiką susitarti dėl regionų ribų.

Valdininkai, kuriems kas nors iš mūsų pažadėjo greitai, ilgai negaištant duoti Tarybos, kaip etnokultūros eksperto, atsakymus ne tik dėl regionų skaičiaus, pavadinimų, bet ir dėl jų ribų, iš mūsų to greitai sulaukti negali dėl objektyvių priežasčių. Taip pat bus blogai, jeigu jie, greitai negavę mūsų atsakymo, skubės savavališkai ką nors daryti. Tuo atveju jiems gali atrodyti, kad regionų ribos mums patiems yra nesuvokiamos arba kad Tarybos nariai patys dėl to nesusitaria. Tačiau ribų nėra todėl, kad jų išvesti beveik neįmanoma. Jos yra „plaukiojančios", atsiduriančios vis kitoje vietoje, kai ribų išvedimo kriterijumi imami skirtingi subetninės ar etnografinės priklausomybės požymiai.

Etnografinės priklausomybės nustatymo kriterijų yra keletas: tarmė, materialinė kultūra, dvasinė kultūra, regiono žmonių savimonė. Jų gali būti ir daugiau, kaip antai, genofondo žemėlapis. Tarmė ir regioninė savimonė yra bene patys ryškiausi subetninės priklausomybės požymiai, be to, šie pastarieji tarpusavyje yra labiausiai suponuoti: apsisprendimą „Kas aš?" labiausiai lemia tarmė. Etnokultūrinės ribos laiko tėkmėje kinta, ir ypač sparčiai keičiasi, pasislenka būtent tarmės ir savimonės arealo ribos. Lietuvoje tarp visų etnografinių grupių labiausiai dėl kalbinės asimiliacijos sparčiai keičiasi žemaičių tarmės ribos.

Ribos gali būti išvestos tik kartografuojant. Šiuo metu yra trys žymesni etnokultūrinių regionų kartografavimo bandymai:

1. Kalbininkų atliktas skirstymas pagal tarmes. Jį galime rasti Z. Zinkevičiaus „Lietuvių kalbos istorijoje“, A. Salio veikaluose arba neseniai išleistoje „Lietuvių kalbos enciklopedijoje“.

2. Lietuvių, latvių, estų ir Maskvos M.Miklucho-Maklajaus instituto etnologų bendrai atliktas Lietuvos etnokultūrinių regionų kartografavimas pagal materialinės kultūros požymį. Žemėlapį galima rasti  1985 m.  išleistame leidinyje „Istoriko-etnografičeskij atlas Pribaltiki, T. l Zemliadelije“.

3. Po Lietuvos valstybės atkūrimo buvo, atrodo, keletas mėginimų regionus kartografuoti etnokultūriniu principu, iš kurių realizuotas yra bene tik vienas. Tai - mokykliniame „Lietuvos geografiniame atlase“ įdėtas neva etnografinių regionų žemėlapis. Jų ten išskiriami devyni.

1999 m. pavasarį į mane kreipėsi Vilniaus universiteto kartografijos centro vadovas P.Gaučas, prašydamas, kad mes, t.y. Lietuvos istorijos instituto etnologai, pateiktume jam etnografinių regionų ribas, nes jie norį leisti mokykloms etnografinių regionų žemėlapį. Mes jį informavome apie klausimo keblumą ir galėjome rekomenduoti tik minėtojo 1985 m. atlaso žemėlapį. Kaip buvo realizuotas šis P. Gaučo sumanymas, pranešimo autoriui nėra žinoma. Nežinau ir to, kas minėtą mokyklinį žemėlapį sudarė.

Kadangi trečiasis atvejis iš esmės nėra etnokultūrinių regionų kartografavimas, manau, kad turiu apsiriboti tik pirmųjų dviejų komentavimu.

Istoriniame-etnografiniame atlase išskiriami 4, o ne 5 regionai, ribos išvestos apytikriai, kadangi regionų ribų sandūroje yra plačios mišriosios zonos: tarkime, paribyje žemaitiškieji materialinės kultūros reiškiniai įsismelkę į aukštaitiškąjį arealą, o aukštaitiškieji - į žemaitiškąjį. Taigi, norint remtis šiuo principu sutapatinant etnokultūrinį regioną su administraciniu regionu, būtų keblu, nes nėra aiškios skiriamosios linijos.

Savo ruožtu regionavimas pagal tarmes gerai tiktų atriboti Žemaitiją nuo Aukštaitijos, tačiau būtų labai keblus norint atriboti Suvalkiją nuo Aukštaitijos ir dar keblesnis atribojant Aukštaitiją nuo Dzūkijos, nes dzūkai ir suvalkiečiai taip pat yra ne kas kita kaip aukštaičiai, todėl kalbininkų žemėlapiuose suvalkiečių ir dzūkų šnektos nėra to paties lygmens kaip žemaičių ir aukštaičių tarmės. Kalbininkų žemėlapiuose išskiriamos tarmės: žemaičių, vakarų aukštaičių, rytų aukštaičių, pietų aukštaičių. Jeigu sąlyginai suvalkiečių ir dzūkų šnektas arba potarmes prilyginsime aukštaičių ir žemaičių tarmėms, t.y., jei joms suteiksime tokį pat rangą ir pagal tai regionuosime, vis tiek išlieka didelė kolizija atribojant aukštaičius nuo dzūkų, nes dzūkuojančių randame iki Turmanto. Tačiau kaip žinome, į šiaurę nuo Vilniaus etninio paribio patys gyventojai, nors kalba dzūkiškai, tačiau dzūkais savęs nelaiko, jie turi aiškią aukštaitišką savimonę. Ignalinos rajono gyventojai niekada nesutiktų būti Dzūkijos regiono gyventojais.

Taip pat nepamirština ir tai, kad materialinės kultūros ir tarmių arealai taip pat nesutampa su dvasinės kultūros reiškinių bei regioninės savimonės arealais. Beje, pagal pastaruosius du požymius jokie kartografavimo darbai neatlikti.

Taigi, kaip matome, susiduriame su padėtimi, kai vieną ir tą patį atribojimo kriterijų pritaikyti visai Lietuvai yra neįmanoma: vienas kuris nors kriterijus tinka atriboti X grupę nuo vienų, tačiau netinka atriboti nuo kitų. Imant kitą ktiterijų yra panašiai. Jeigu laikysimės principo regionuoti pagal dabartinius administracinius rajonus, t.y. nekeičiant jų ribų, tai vėl nebus išlaikytas etnokultūrinio vientisumo principas, nes, pavyzdžiui, Šiaulių ir Raseinių rajonai susideda iš žemaičių ir aukštaičių, Jurbarko rajonas - iš žemaičių ir suvalkiečių, Kauno rajonas - iš suvalkiečių ir aukštaičių, o dzūkų ir aukštaičių riba iš viso miglota.

Iš to galime daryti išvadą, kad teks vienu metu taikyti keletą kriterijų, pagrindu imant vieną kurį nors iš jų, galbūt tarmę su potarmėmis, ir gal tai padėtų atribojant aukštaičius nuo dzūkų. Bet čia reikia autoritetingų kalbininkų pagalbos ir ilgų bendrų diskusijų.

Kitas svarbus klausimas yra laiko kriterijus: kokio laikmečio regionų ribas mes norime turėti baltų genčių susiformavimo, LDK laikotarpio, nacijos tapsmo laikotarpio ar dabartines. Žemaičiai jau daug prisifantazavo ir nori Žemaitijos iki Nevėžio. Mes šiuo klausimu jau diskutavome Lietuvos istorijos instituto Etnologijos skyriuje ir priėjome prie vieningos nuomonės, kad nėra kitos išeities, kaip laikytis dabartinių ribų.

Atskiras klausimas iškyla dėl Mažosios Lietuvos. Tuo klausimu mes institute taip pat tarėmės, bet nesame vieningos nuomonės. Profesoriai A. Tyla ir V. Milius laikosi nuomonės, kad tokio regiono nereikia išskirti, nes nebeliko tos kultūros subjektų, „nešiotojų“, t.y. neliko lietuvininkų. Iš tiesų jų neliko, jie patyrė sovietinį holokaustą, liko gal keletas šimtų, bet ir tie yra išsisklaidę. Jie teisūs ir tuo požiūriu, kad tai prieštarautų bendram principui laikytis dabartinės padėties. Tačiau aš asmeniškai manau, kad galima diskutuoti dėl M.Lietuvos subregiono. Gal padaryti išimtį? O reikėtų dėl šių priežasčių:

  • būtų pagerbtas išnykusio mūsų subetnoso atminimas;

  • išlikęs kai kuris lietuvininkų kultūros paveldas;

  •  lieka pretekstas vystyti lietuvių kultūrinę veiklą anapus Nemuno.

Galbūt tai galėtų būti ir ne admininstracinis, o tik kaip memorialinis regionas, didelis istorinis-kultūrinis parkas, tuo labiau, kad ir patys lietuvininkai pagal tarmę yra tik vakariniai žemaičiai.

Jeigu iš mūsų reikalauja greito atsakymo, gal reikėtų pasiūlyti laikinai vadovautis 1985 m. atlasu, gal kalbininkų sudarytu žemėlapiu, bet jame nėra Dzūkijos ir Suvalkijos.

Vis dėlto etnokultūrinis m akro regionas neturėtų būti po savivaldybės einančioji pakopa. Makroregione turėtų išlikti apskritys arba vadinamieji mezoregionai (trijų pakopų savivalda?). Principas penkios apskritys = penki regionai yra labai ydingas dabartinės Lietuvos sąlygomis, nes toks suskirstymas smogtų skaudų smūgį dar nebaigtiems mušti kaimo žmonėms. Jeigu regiono centre sėdi viršininkas, jo pavaduotojai, vadinasi, kai kuriuos klausimus vis tiek sprendžia, vizuoja, pasirašinėja, nes ir projekte numatyta, kad ne visos funkcijos bus perduotos savivaldybėms. Kaip žmonės pasieks už 150-200 km atsidūrusį regiono centrą? Ar pajėgs nuvažiuoti ir grįžti atgal per vieną parą, kai tuo tarpu jų laukia laukuose palikti gyvuliai, kai beveik nustojo kursuoti priemiestiniai autobusai ir traukiniai? Toks principas gali būti geras po 20-30 metų, kai kaime liks 6-8 % gyventojų, liks tik stiprūs, visi bus „ratuoti".

Pagaliau esant tokiai nestabiliai politinei situacijai, kaip naujas teritorinis suskirstymas gali atsiliepti Pietryčių Lietuvai? Ar neišriedės teritorinė-politinė autonomija? Šimtus kartų reikia diskutuoti dėl savivaldybėms perduodamų funkcijų.

Apskritai su administracine-teritorine reforma reikia labai neskubėti, geriau ilgiau diskutuoti, kad galėtume kuo daugiau išryškinti tokioje reformoje slypinčių pavojų, galimų netikėtumų. Diskutuoti čia, Taryboje, po to kviestis kitus: geografus, ekonomistus, kalbininkus, vėl diskutuoti. Po to, priėjus vieningesnės nuomonės, diskutuoti su valdininkais.

P. Kalnius

2000 m. spalis                                   

 


Naujausi pakeitimai - 2002-12-12




© Seimo kanceliarija

http://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_r=2231&p_d=21313&p_k=1