Švietimas ir mokslas 

Išvada dėl Alytaus miesto administracijos siūlymo pertvarkyti darželį-pradinę mokyklą "Sakalėlis" / Vygandas Čaplikas, Irena Čepienė, Virginija Kondratienė


Tarybos ekspertai - Irena Čepienė, Vygandas Čaplikas ir Virginija Kondratienė - išanalizavo Alytaus miesto darželio-pradinės mokyklos bendruomenės "Sakalėlis" Tarybai adresuotą raštą, apsilankė šioje įstaigoje, susitiko su Alytaus miesto meru ir susipažino su savivaldybės administracijos parengtu projektu pertvarkyti darželį-pradinę mokyklą "Sakalėlis" bei kitas ikimokyklinio bei pradinio ugdymo įstaigas. Projekto esmė - išspręsti pamainingumo klausimus minėtose įstaigose, siekiant sudaryti geresnes mokymo sąlygas, pertvarkyti darželį-pradinę mokyklą "Sakalėlis" į pradinę mokyklą, darželinukų grupes perkeliant į kitus darželius.

Tarybos ekspertai negali vertinti Alytaus miesto mero bei administracijos siūlomo projekto ekonominės naudos ar švietimo tinklo pertvarkymo efektyvumo.

Tarybos ekspertizės tikslas - užtikrinti etninės kultūros valstybinę globą bei prireikus suteikti paramą etninės kultūros objektui bei subjektams. "Sakalėlis" priskirtinas etninės kultūros objektui, nes ši įstaiga dirba vadovaudamasi etninės kultūros kryptingu ugdymu bei tradicinių vertybinių nuostatų puoselėjimu. Pedagogų kolektyvo ilgametė darbo patirtis leido įstaigoje sukurti savitą etninės kultūros integravimo metodiką, tenkinančią mokyklos bendruomenės poreikius. Tai liudija ir didelis ugdytinių skaičius įstaigoje. "Sakalėlio" pertvarkymas į pradinę mokyklą, įsteigus dvylika klasių, iš kurių tik keturios būtų etninės kultūros krypties, negarantuotų etninės kultūros ugdymo tęstinumo nuo darželio iki pagrindinės mokyklos bei paties etninės kultūros objekto gyvybingumo išsaugojimo.

Siūlymai:

1. Siūlytume gerbiamiems Alytaus miesto tarybos nariams bei Alytaus miesto merui, vykdant švietimo įstaigų pertvarkymą ir priimant sprendimą, atsižvelgti į Vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 10- ąjį punktą, kuriame suformuluota viena iš savivaldybių funkcijų: gyventojų bendrosios kultūros ugdymas ir etnokultūros puoselėjimas (muziejų, teatrų bei kitų kultūros įstaigų steigimas ir jų veiklos priežiūra), savivaldybių viešųjų bibliotekų steigimas ir jų veiklos priežiūra; į 21 straipsnio 19-ąjį punktą, kuriame įvardinti merui ir jo pavaduotojui suteikti įgaliojimai: rūpintis gyventojų bendrosios kultūros ugdymu, etnokultūros puoselėjimu, nekilnojamųjų kultūros vertybių apsauga; į Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo 4 straipsnio 6-ajį punktą, kuriame išskirtas vienas iš etninės kultūros valstybinės globos uždavinių: ugdyti brandžios tautinės savimonės asmenybę, integruojant etninę kultūrą Į švietimo sistemą; į 5 straipsnio l dalies 5-ąjį punktą, kuriuo vietos savivaldos institucijos įvardijamos kaip vienos iš etninės kultūros valstybinę globą užtikrinančių institucijų, ir į 2 dalies 5-ąjį punktą, kuriame pažymėta, kad savivaldybės rūpinasi vietos etninės kultūros išsaugojimu ir stiprinimu, išlaiko esamas ir (ar) steigia naujas etninės kultūros globai reikalingas institucijas ar padalinius, darbuotojų etatus, organizuoja etninės kultūros vertybių rinkimą, fiksavimą bei tyrinėjimą, bendradarbiaudamos su šalies mokslinio tyrimo ir metodinėmis institucijomis bei organizacijomis; į 9 straipsnio l dalies l-ąjį punktą, kuriame sakoma, kad švietimo ir mokslo ministerija bei jos valdymo sričiai priskirtos institucijos, norėdamos užtikrinti etninės kultūros perteikimą ir puoselėjimą formaliojo ir neformaliojo švietimo sistemoje, integruoja etninę kultūrą į visų tipų ir pakopų švietimo įstaigų ugdymo programas; taip pat rekomenduojame atsižvelgti į pateiktus Etninės kultūros globos tarybos ekspertų išvadą ir siūlymus.

2. Siekiant išvengti "Sakalėlio" bei kitų įstaigų bendruomenių supriešinimo, siūlytume švietimo įstaigų pertvarkymo projektą tobulinti.

Vygandas Čaplikas, Irena Čepienė, Virginija Kondratienė

2002-04-19


Naujausi pakeitimai - 2005-11-29




© Seimo kanceliarija

http://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_r=2232&p_d=21389&p_k=1